|   15:07:40
דלג
  עידן יוסף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל
צורת ביטוי לאחת בלילה [צילום: סוסי פין/לע"מ]
עוד מחדל של משרד התחבורה

לאן נעלמה השעה ה-25

רפורמת התעריפים בתחבורה הציבורית טובה מאוד, אך ברשות לתחבורה ציבורית הכניסו לה גלולה מרה שאינה מאפשרת הנאה מתקרת התשלום אחרי חצות, למרות שהשירות טרם הסתיים. למה? העדר תודעת שירות
18/05/2020  |   עידן יוסף   |   כתבות   |   תחבורה ציבורית   |   תגובות
כך תשפיע מערכת התעריפים החדשה על כיס נוסעי האוטובוס
עידן יוסף
בקרוב: נוסעי תחבורה ציבורית שישלמו באמצעות ישומון סלולרי יעודי, ייפטרו מהעול של שבירת הראש על בחירת המינוי הרצוי, לא יצטרכו לתכנן לאן יסעו ומתי, וישלמו בדיעבד בתקרת מחיר מרבית * ועוד: הנחה חודשית למשתמשים מתמידים
לרשימה המלאה

עידן יוסף
תעריפי תח"ץ חדשים מ-1 ביוני

ראו את התמונה בראש כתבה זו, שצולמה בתחנת אוטובוס ב-1996. לא, אין טעות. השעון המקובל מורכב אומנם מ-24 שעות, אך השעה ה-25 המופיעה בשלט נועדה למניעת טעות. כדי לבטא את המשך השירות אחרי חצות בקווים מסוימים, אחרי השעה 24 הופיעה גם 25 - השעה שבה מסתיים השירות.

מה שהיה בשנות התשעים מצרך נדיר, זמין כיום כמעט לכל דורש בערים הגדולות. שירות התחבורה הציבורית במקומות רבים כבר לא מסתיים בתשע, בעשר או באחת-עשרה בלילה, אלא נמשך אחת, שתיים ואפילו שלוש לפנות בוקר.

זה קורה בקווים עתירי נוסעים, אפילו עירוניים, בקווים בין-עירוניים בין ערים - אפילו חרדיות, בקווי לילה למקומות הבילוי וברכבות לילה לנתב"ג שמגיעות מצפון הארץ ומדרומה.

לא באתי להתרפק על העבר או להלעיט אתכם בסיפורי היסטוריה, אלא להבהיר את הבעייתיות בשיטת חישוב התעריפים החדשה שתיכנס לתוקף ב-1 ביוני 2020. בחדר-האוכל של מדרשית נעם, שבה למדתי הגישו גם "באדי". המרקם הצמיגי של מעדן החלב של תנובה היה אחיד, למעט טיפה נוזלית, תוצאה של מכונת הייצור, שהעיבה על אחידות המוצר. לאחד מחברי למחזור היה הסבר מלומד על פשר הטיפה. הפרה שנותנת את הבאדי - הטעים באופן רציני - אחרי שהיא נותנת את ה'באדי', מקנחת בטיפת שתן.

את טיפת השתן המרה הזו ניתן להרגיש בכל רפורמה חדשה עליה שעלה מכריזים במשרד התחבורה לגבי תחבורה ציבורית. בהעדר תודעת שירות, מישהו ברשות הארצית לתחבורה ציבורית חייב לפקשש במשהו, אולי כדי להזכיר לנו שפה זה לא אירופה ועדיין לא הגענו אל המנוחה והנחלה.

בתחבורה הציבורית, ולא רק בישראל, מוגדרת יממה כמשך הזמן שמתחילת השירות ועד סופו. ברוב המקומות מתחיל השירות בסביבות השעה 5 בבוקר, ובחלק מהמקומות בסביבות 04:30 או 6, ומסתיים בשעות הקטנות של הלילה. מתוך הבנה של הרגלי הנוסעים ומשמרות הנהגים, נקבע כי מינוי חופשי-יומי ברב קו יחל מהשעה 04:00 ויסתיים בשעה 03:59 ביום שלמחרת.

מערכת התעריפים החדשה שמציעה הרשות לתחבורה ציבורית למי שיבחרו לשלם באמצעות ישומון טובה, אפילו טובה מאוד. אלא שכאמור - הוכנסה בה גלולה מרה, ולפיה יממה תהיה בהתאם לשעון הרגיל - קרי: מחצות עד חצות. כלומר, נוסע שיבקש לנסוע אחרי 24:00 ייאלץ לשלם עבור נסיעות בודדות ולהפסיד הנחה שאולי היה מקבל.

כך למשל, עובד במשמרת ערב שייצא באוטובוס ביום חמישי בשעה 16:00 לסידורים ואחר כך ימשיך ישר למקום עבודתו, יסיים את המשמרת בחצות, יבקש לעלות על האוטובוס של חצות ורבע ויידרש לשלם שוב בלי לקבל את תקרת ההנחה שלה היה זכאי אם היה נוסע בשעה 23:59. כדי ליהנות ממנה הוא יהיה חייב לנסוע גם למחרת, למרות שאולי מדובר ביום החופשי שלו.

מה ההיגיון? ברשות לתחבורה ציבורית אומרים כי "ההגדרה הזאת קיימת בגופי הסליקה ובחברות האשראי, וכן בהגדרות הטכנולוגיות. בפועל אין הבדל גדול בין שתי השיטות - למעט הצורך להתרגל לכך שמדובר בפרק זמן של 24 שעות. בישומונים הוחלט להגדיר יממה באופן המובנה ולא כפי שהוגדר בעבר בכרטיס הרב-קו".

מעניין שמה שאפשרי ברב-קו הופך פתאום לבלתי אפשרי או למאתגר טכנולוגית כשמדובר באמצעי כרטוס שאמורים להיות מתקדמים יותר. לא צריך אפילו לחשוב מחוץ לקופסה כדי להבין דבר בסיסי ביותר - כשם שיש חופשי-חודשי גמיש, כרטיס המאפשר נסיעה למשך 30 יום מרגע קניית המינוי, כך גם צריכה להיות גמישות בכרטיס חופשי-יומי, שיאפשר נסיעה ברב-קו או באמצעות הישומון מרגע העלייה לאוטובוס ולמשך 24 שעות, ולמצער מתחילת השירות ועד סופו.

הגורם לבעיות מעין אלה הוא העדר תודעת שירות ברשות הארצית לתחבורה ציבורית, שכבר שנים שאני הדל מתריע על כך. במקום לראות לנגד עיניהם את הנוסע כלקוח, הם רואים בו שפן נסיונות וכסרח עודף. ראו לדוגמה את תקופת הקורונה. כבר בתחילת השבוע שעבר הודיעה הרשות על כך שתחודש פעילותם של חלק מן הקווים בסופי השבוע. אולם כל נוסע שחיפש את הקווים במערכת המידע של משרד התחבורה, לא יכול היה לעשות זאת, כולל בשישי ובשבת, ובמקום זאת העלו תוצאות החיפוש כאילו אף קו לא פועל בסופי השבוע. ברשות לתחבורה ציבורית בחרו להסתיר את המידע החיוני מן הנוסעים, באופן הממשיך את המחדל ארוך השנים במסירת המידע לנוסע.

תאריך:  18/05/2020   |   עודכן:  18/05/2020
עידן יוסף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  תחבורה ציבורית
ועד עובדי אגד ינחה את הנהגים להעלות נוסעים גם בדלתות הקדמיות של האוטובוסים. כך סיכמו הצדדים (14.5.20) בבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב. השופטת שרון אלקיים נתן תוקף של פסק דין להסכמות בין הצדדים.
15/05/2020  |  יצחק דנון  |   חדשות
צבא ההגנה לישראל פרסם (יום ד', 13.5.20) הנחיות להתניידות המשרתים בצבא, חיילים, אנשי קבע ועובדי צה"ל, באמצעות תחבורה ציבורית בראשון ובחמישי ימים שבהם רוב החיילים נוסעים לבסיסים או הביתה.
14/05/2020  |  עידן יוסף  |   חדשות
משרד הבריאות אישר (יום ד', 13.5.20) את חידושה של תנועת הרכבות באופן הדרגתי, מיום ראשון הקרוב ה-17.5.20, כפי שביקש משרד התחבורה. אולם כעבור שעות ספורות בוטל האישור שניתן. את האישור נתן המשנה למנכ"ל איתמר גרוטו, אך מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, החליט לבטלו.
13/05/2020  |  עידן יוסף  |   חדשות
חברת אגד מבקשת מבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב להורות לנהגים להעלות נוסעים גם בדלת הקדמית. ועד העובדים בחברה הורה בשבוע שעבר לנהגים שלא לאפשר עלייה כזאת, אלא רק מן הדלת האחורית, בנימוק שהוא חושש לבריאותם של הנהגים בשל הקורונה.
13/05/2020  |  יצחק דנון  |   חדשות
משתמשי התחבורה הציבורית שקנו מינוי חופשי חודשי בחודש מרס או סטודנטים שקנו מינוי חופשי שנתי ולא צרכו את השירות בשל משבר הקורונה, יקבלו פיצוי. כך סוכם בפגישה שקיים שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' עם אנשי משרד האוצר.
12/05/2020  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הרבה זמן כבר לא חוויתי פער גדול כל כך בין המציאות לסיקור המעוות שלה בתקשורת הישראלית    צר לי לקלקל למחרחרי הריב והמחלוקת, אבל מה לעשות, פשוט הייתי שם וזה היה הרבה פחות דרמטי...
יוסף אורן
יוסף אורן
אני בטוח ששופטי הפרס בחרו את הספרון "החזאית" כספר הטוב ביותר מאלה שהוגשו לעיונם בשנת 2022, אך גם הטוב מכולם באותה שנה לא היה כנראה מספיק טוב כדי להיבחר כראוי לפרס ברנר
דן מרגלית
דן מרגלית
במרכז האמנויות בתל אביב, באולם ענק שהיה מלא עד אפס מקום, התקבצו יהורם גאון וחברי הגבעטרון להנעים משירי נעמי שמר, שהלכה לעולמה לפני 20 שנים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il