|   15:07:40
דלג
  אורי מילשטיין  
חוקר מערכות צה"ל
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טוען רבני יכול לשקם את חיי הנישואין שלכם?
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?

תורת הביטחון הכללית (ט')

המדינה היא האויב העיקרי של תושביה

הטוטליטריות של המדינה באשר היא; המדינה המיועדת להבטיח את שׂרידותם של תושביה, מאיימת ופוגעת בהם כדי להבטיח את שׂרידותם של חברי האליטה הפוליטית, כפי שהתרחש באופן קיצוני בברית המועצות אך מתרחש גם בישראל היום; האמונה שהדמוקרטיה מבטיחה את חרות האזרח היא אשליה; ההיררכיה הנטועה במבנה של כל מדינה פוגעת ביכולתה לנטרל איומים ביעילות; הצבא הוא גוף היררכיה קיצוני, כפי שהוכח במחדל המודיעיני של מלחמת יום הכיפורים, ולכן הוא אנטי-אינטלקטואלי
29/05/2020  |   אורי מילשטיין   |   תחקירים   |   הפסיכולוגיה של הביטחון   |   תגובות
קרל מרקס [צילום: AP]


נזקי הריבונות

למדינה יש אינטרס שרידותי לטפח בתושביה תחושה של תלות הדדית, כדי שכל אחד ירגיש שהוא תלוי לא רק בשיקוליו קצרי-הטווח וברמת האינטליגנציה שלו. לכן מטפחת המדינה את מוסדות המשפחה המצומצמת והמורחבת, את הדת המשותפת ואת הרגש הקולקטיבי/לאומי.

במושג "ריבונות מדינית" נכללת היכולת הלגיטימית, הבלתי מוגבלת, של המדינה לכפות את הרצונות של מקבלי-ההחלטות ואת בסיסי הכוח העיקריים שלהם, על תושביה. מקבלי ההחלטות מכוונים את החוקים, את התרבות, את האמונות, את האידיאולוגיות, את הערכים החברתיים והאישיים ואת ההסכמה הלאומית, כדי שיתאמו לרצונם ולרצון בעלי-בריתם, לשמר בידם את יכולת הכפייה הלגיטימית הבלתי-מוגבלת. על-פי-רוב אין הם מממשים את היכולת הזאת במלואה מפני שהם חוששים מאָבדן הסכמה לאומית למעמדם ולפעולותיהם. כלומר, הם חוששים מפגיעה באינטרס שרידותם הפרטית במקרה שיגזימו להשתמש בכוחם הלגיטימי.

הפרדוקס של המדינה

התכלית של המדינה, לכאורה, היא להבטיח את שרידות תושביה, בעיקר באמצעות תקשורת אינטליגנטית ביניהם ובאמצעות שִכלול האינטליגנציה שהיא, כאמור, אמצעי השרידות העיקרי של המין האנושי. המדינה מתאמצת להגיע לתכלית זאת באמצעות החלטות המגבילות את התקשורת האינטליגנטית בין אזרחיה, המאיימות על שרידותם של מקבלי ההחלטות. כך מֵרֵעה המדינה בכל נקודת זמן את המצב של רוב אזרחיה, מפחיתה את אושרם וגוזלת מהם את חייהם. התכלית של חלק מהחלטותיה אלה אינה שרידות המדינה אלא אושרם של מקבלי ההחלטות. איומים פעילים של המדינה על עצמה ושל ראשיה על אזרחיה ושל האזרחים על ראשי המדינה קיימים תמיד, בכל מדינה, והם אחד ממרכיביה שכן פוטנציאלית לפחות כולם מאיימים על כולם וכולם בנויים לנטרל אִיומים על עצמם.

יש אוטופיסטים המאמינים שבעתיד המאושר, כשיתוקנו עיוותים מסוימים בחברה האנושית, כגון ניצול כלכלי, יוכלו בני אדם לחיות בחברות לא פוליטיות, וממילא לא תהיה למוסד כלשהו יכולת לגיטימית בלתי מוגבלת. זה מצב לא סביר, כי אחד התנאים להמשך החיים האנושיים הוא חברות יציבות, ולשם יציבותן הן זקוקות ליכולת של כפייה לגיטימית בלתי מוגבלת. ב-1917 טענו קומוניסטים רוסים שהגשמתה של תורת מרקס ברוסיה תאפשר להם להיפטר מהכפייה הלגיטימית הבלתי מוגבלת של המדינה. תוצאת המהפכה הבולשביקית הייתה הפוכה: בשבעים שנותיה הפעילה ברית המועצות כפייה על תושביה, איימה עליהם וחיסלה רבים מהם, למען שׂרידותה הפוליטית ולמען שׂרידות מקבלי ההחלטות שלה יותר מכל מדינה בהיסטוריה, אולי מחוץ לסין הקומוניסטית.

התקווה המרכּסיסטית התנפצה לא רק בתחום הפוליטי אלא גם בתחום הצבאי והכלכלי. אחרי שבעים שנה היא לא הייתה מסוגלת לקיים משק יעיל ולספק את הצרכים הבסיסיים של תושביה, לעצור את התפוררות הגוש הקומוניסטי ואת התפוררותה שלה. צבאהּ גם לא היה מסוגל לשמר את השלטון הקומוניסטי באפגניסטן וברח משם. בשנת 1990 חיו על קו העוני ומתחת לו כארבעים ושלושה מיליון אזרחים בברית המועצות (מתוך מאתיים שמונים ושבעה מיליון תושבים). בין הקבצנים האלה היו ילדים רבים. בחורף 1991-1990 נרקבו כמויות עצומות של תפוחי-אדמה בברית המועצות, בגלל חוסר היכולת לאוספם מן השדות ולאחסנם כראוי. ברית המועצות ייבאה מן המערב מזון חרום שחלק ממנו ניתן לה במתנה. המיליציה הסובייטית אספה כל שנה שמונה מאות אלף קטינים חסרי בית. לשני מיליון אזרחים סובייטים לא הייתה קורת-גג – חמישית מהם נשים ושני אחוזים בעלי השכלה גבוהה. עם חסרי-בית אלה נמנו קצינים ששוחררו מהצבא; רבים מהאזרחים שעדיין היו להם דירות לא היו בטוחים שהן תישארנה בבעלותם. יותר ממחצית המרואיינים במִשאל דעת-קהל בברית המועצות השיבו שאין הם מעֵזים לתכנן תָכניות לעתיד. כשלושה מיליון מבוגרים, חלקם בעלי השכלה גבוהה, ביקשו להגר מברית המועצות לארצות-הברית, לגרמניה ולמדינות אחרות כדי לעבוד ולשרוד.

נראה שה'פטה-מורגאנה' הקומוניסטית גרמה נזק בלתי הפיך לאנושות בכלל ולברית המועצות בפרט. היא שִכנעה אידיאולוגים חברתיים ופוליטיים רבים כי אוּטופּיה קומוניסטית אפשרית. בין המשוכנעים היו חלוצי העליות השנייה והשלישית לארץ ישראל, כדוד בן-גוריון, מאיר יערי וחבריהם, ואמונה זאת הוטמעה עמוק בתשתית התרבותית של היישוב והמדינה והיא אחד המנועים של השמאל הישראלי עד היום. השמאל הציוני שהתגבש לתנועה פוליטית בסוף המאה ה-19 ובתחילת המאה ה-20 היה קרוב בתפיסותיו החברתיות למהפכנים הרוסיים. הוא הקים זרוע כלכלית, "חברת העובדים", שהייתה כוח מוביל בתהליך בניית המִמסד הפוליטי הישראלי. כמו בברית המועצות גם בישראל התגלו מפעלי 'חברת העובדים' כבלתי יעילים וקרסו.

הדמוקרטיה הטוטליטרית

רבים מאמינים שתורת הפרדת הרשויות שניסח הפילוסוף הצרפתי שארל מונטסקיה, שעיקרה: בתי מחוקקים, חוקה קבועה, מערכת החוקים, בתי משפט עצמאיים, אמצעי תקשורת עצמאיים ודעת קהל מגבילים את יכולת הכפייה של הממשלים במדינות דמוקרטיות. הניסיון הפוליטי מפריך אמונה זאת. נראה שמדובר בשאיפות, ערכים ואידיאולוגיה של המאמינים, שאין בהם ממש במציאות ההיסטורית, כי יכולת כפייה היא תנאי למימוש ריבונות. בארצות-הברית – מדינה עם חוקה, תרבות דמוקרטית מפותחת ומנגנון משפטי עצמאי האמור לכפות את החוקה על המערכת הפוליטית – נכפים מהלכים על האזרחים שם בניגוד לרצונם ולמרות האמצעים שנועדו להגביל את יכולת הכפייה של מקבלי ההחלטות.

שתיים מתופעות הכפייה היו מלחמת וייטנאם ופרשת איראנגייט שבה מכרה ארצות-הברית למשטר האייתולות, בעִסקה סיבובית בתיווך ישראלי באמצע שנות השמונים של המאה ה-20: בשני מקרים אלה פעלו מקבלי ההחלטות בניגוד לחוקה ולחוק. אומנם יש הבדל בין מקבלי ההחלטות האמריקנים שכפו מהלכים על האזרחים ובין מקביליהם הסובייטים שהשמידו אזרחים: מהלכיה של ארה"ב היו פחות ברוטליים כלפי פנים. מקבלי ההחלטות בעולם הדמוקרטי מַסווים בדרך כלל את הכפייה והברוטליות בתמרונים מילוליים ובמיתוסים; מסתירים מידע מהציבור ומונעים קומוניקציה אינטליגנטית. הם מַקנים למשטר אופי של דמוקרטיה מיתולוגית. כך במדינות המערב, ובוודאי כך במדינת ישראל שאין לה חוקה ושאפילו רבים מאזרחיה סבורים שאי-אפשר לראות בה מדינה דמוקרטית מתוקנת. בימי המשבר הממשלתי של אביב-קיץ 1990 קראו ישראלים רבים, מכל רובדי החברה, לשנות את שיטת הממשל: הם שבתו רעב, הפגינו, חתמו על עצומות, פרסמו מאמרים בעיתונים והתראיינו בטלוויזיה וברדיו. אותם דברים ניתן לומר על המשבר בימינו אלה שגרם במשך שנה לשלוש מערכות בחירות ולהקמת קואליציה של מפלגות שהצהירו במערכת הבחירות שלא תשבנה בממשלה זו עם זו. הבדל נוסף: בעולם הדמוקרטי קיים תהליך, אִטי אמנם, של תיקונים, כפי שמוכיחה השוואת תהליכי קבלת ההחלטות בארצות-הברית בימי מלחמת וייטנאם לתהליכים אלה בימי מלחמת המפרץ הפרסי לסילוק צדאם חוסיין ומכוּויית. תיקונים אלה היו תוצאה של דעת-קהל שהיא מביטויי התקשורת האינטליגנטית.

נזקי ההיררכיה

יחסי שוויון הם תנאי הכרחי לתקשורת מילולית אינטליגנטית. אך אם מבנה המדינה הוא: מקבלי החלטות, מבצעי החלטות ומושפעי החלטות, לא יכולים להיות יחסי שוויון בין האזרחים, ואין פיתוח מרבי ותפקוד אופטימלי של האינטליגנציה האנושית. ככל שהמערכת היררכית יותר, נפגע יותר תִפקודה של האינטליגנציה. ההיררכיה הקיצונית ביותר במדינות הדמוקרטיות מצויה בצבאות ובגופי ביטחון נוספים. לפני מלחמת יום הכיפורים דיווחו בעלי דרגות זוטרים על מהלכים סמוך לגבול סוריה ומצרים, המהווים "קאזוּס בֶּלִי" (עילה למלחמה). למרות זאת קבע ראש אמ"ן, האלוף אלי זעירא, כי מדובר בתרגיל צבאי ולא במלחמה, וכך הגיע צה"ל למערכה ללא גיוס מילואים, בניגוד לתורת הביטחון הלאומית המבוססת על גיוס מילואים לפחות 72 שעות לפני פרוץ המלחמה. כך גרם הפיקוד העליון של ישראל למותם של 2,569 לוחמים.

על ההשפעה השלילית של היררכיה מסורבלת ונוקשה על התרבות ניתן ללמוד מההיסטוריה הטרום-מודרנית. הנצרות הקתולית, המיוסדת על תיווך הכרחי ונוקשה בין המאמין לאלוהיו, הייתה אחד מגורמי חשכת ימי-הביניים במערב. הנצרות הפרוטסטנטית, שקיצרה את הדרך בין המאמין לאלוהיו והחלישה את מעמד המתווכחים, עודדה את האינדיבידואליזם והייתה אחד מגורמי הכלכלה החופשית והחברה הדמוקרטית. ההומניזם שכפר בכל סמכות חיצונית ובכל היררכיה טרנסצנדנטלית, הגיע לאחת מפסגותיו בימי הרנסנס, גילה את הפוריות התרבותית והמדעית של הֵעדר היררכיה ופיתח את המכשיר העיקרי של העבודה המדעית: הניסוי הרציונלי. הסוציולוג והפילוסוף הגרמני מכּס וֶבֶּר: "הרמת הניסוי לדרגת עיקרון של מחקר, זה היה הישגו של הרנסנס. אנשי הרנסנס היו החדשנים הגדולים באמנות, חלוצי הניסוי. ליאונרדו... ובעלי הניסיונות של המאה השש-עשרה במוזיקה... היו אופייניים. מן החוגים האלה נכנס הניסוי של המדע, בפרט באמצעות גלילאו ואל התיאוריה באמצעות בייקון".1 המדע הניסויי אִפשר לאדם לברוא ישויות מן החומר המצוי, ובכך גם מימש את הרצון האלוהי: "נעשה אדם בצלמנו כדמותנו", וגם מימש את נבואת החטא הקדמון בגן העדן להשחית את כדור-הארץ ואת אפשרות החיים עלי אדמות: "האדמה לא תוסף תת-כוחה לך".2
________________________

בשבוע הבא: מהי באמת הדמוקרטיה?! חשיבות התקשורת האינטליגנטית; נטייה מובנית לצמצם את הדמוקרטיה; בן-גוריון לעומת מנחם בגין ואהוד אולמרט במבחן המנהיג הדמוקרטי; פיתוח מיתוסים על המדינה ותפקודה; הזנחת איומים פנימיים; חשיבות מערכות הביטחון; מה באמת קובע את תפקוד מערכת הביטחון; מערכת הביטחון של ברית המועצות הייתה בין הגורמים לקריסתה של אחת משתי מעצמות העל במחצית השנייה של המאה העשרים; מדוע ג'ורג' בוש היה פופולרי?

1. מכּס וֶבֶּר, "על הכּאריזמה ובניית מוסדות", 1980. הפילוסוף הבריטי פרנסיס בייקון ביסס את המתודולוגיה האינדוקטיבית במחקר המדעי שמשמעותה: רכישת מידע מעולם הטבע על-ידי ניסויים, צפייה ובדיקה של השערות.
2. ספר בראשית, ד'.
תאריך:  29/05/2020   |   עודכן:  30/05/2020
אורי מילשטיין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
המדינה היא האויב העיקרי של תושביה
תגובות  [ 10 ] מוצגות   [ 10 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
גמליאל צדוק
29/05/20 18:53
2
שמ
30/05/20 10:56
3
באום
30/05/20 20:41
4
יואב נצר
30/05/20 21:56
 
אורי מילשטיין
31/05/20 08:17
 
וחרדים מצהל.
6/06/20 19:13
5
סניל
31/05/20 17:56
6
שמואל א'
1/06/20 22:10
7
יעקובי יוסף
7/06/20 09:31
8
הגוי..
9/06/20 18:33
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  הפסיכולוגיה של הביטחון
ראש הממשלה הוא האִיום הגדול ביותר על מדינתו; אצל בנימין נתניהו קיים מתח בין שׂרידותו האישית כראש מפלגה וראש מדינה מאוים, לבין שרידותה של מדינת ישראל; יצחק רבין כשׂר הביטחון לא הבין את מה שהתרחש באינתיפאדה הראשונה ולא לקח אחריות על הנחייתו לקציני צה"ל לשבור למסיתים את העצמות; בנימין נתניהו הבין שצה"ל הוא מיליציה בלתי יעילה, אך משיקולים פוליטיים סרב לפעול לשיפור תפקודו
24/05/2020  |  אורי מילשטיין  |   תחקירים
חיוניות תקשורת מילולית אינטליגנטית כדי לנטרל איומים ולשרוד; שרידות חברתית החזקה בחברות אינטימיות וחלשה בחברות גדולות; חיוניות של ישות מדינית; חרדות קמאיות מתוכנתות במערכת הגנטית; העלמת עין מפגמים ומאיומים פנימיים; אנשים, מנהיגים ומפקדים בכירים אינם מודים בטיפשותם; הכחשת סיכונים היא מגה איום; "תסביך אדיפוס"; עימות בין מצביאים לאינטלקטואלים
22/05/2020  |  אורי מילשטיין  |   תחקירים
שרידות ואינטליגנציה; המוח ככלי-נשק; צמצום האנטרופיה; אנשי הצבא אינם מבינים את הוויית הצבא והמלחמה; שרידות ותקשורת; תקשורת בין זרע לביצית לשם שרידות המין
15/05/2020  |  אורי מילשטיין  |   תחקירים
הצבא הסרבי נלחם נגד בני עמו כדי לשמור על זכויות היתר שלו; תבוסת ישראל באינתיפאדה הראשונה, הסבר על מלחמת המפרץ ב-1991; המניע למלחמות הוא כוונה לארגן מחדש את מקורות אנרגית השרידות; המלחמות של יהושע בן נון, אלכסנדר מוקדון, נפוליון, היטלר, סימון בוליבר; המלחמה בין אירן וחיזבאללה לבין ישראל על קביעת סדר חדש בסוריה
08/05/2020  |  אורי מילשטיין  |   תחקירים
איום פנימי קיים תמיד והוא אויבה העיקרי של המערכת; מנהיגים מנצלים איומים חיצוניים, לעיתים מפוברקים, כדי ללכד את בני עמם ולשמר את שלטונם; המדינות בינן לבין עצמן נמצאות במצב של מלחמת הכל בכל; מטרת החינוך האידיאולוגי; האיום הפנימי על דת ישראל בפרשת קורח בספר "במדבר"; דת ישראל כדת צבאית; דוגמאות של השמדת איומים בימינו; מלחמות הפנימיות.
01/05/2020  |  אורי מילשטיין  |   תחקירים
רשימות נוספות   /   הפסיכולוגיה של הביטחון  /  מי ומי  
איומים פנימיים  /  אורי מילשטיין
מגלומנים שרידותיים  /  אורי מילשטיין
עקרון השרידות במערכות אנוש  /  אורי מילשטיין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
בעז שפירא
בעז שפירא
שונאי ישראל אינם מבדילים בין ממשלה ישראלית כזאת או אחרת, מימין או משמאל, אלא שמטרתם היא חיסול עצם קיומה של מדינת ישראל, "מהנהר ועד הים"
חיים רמון
חיים רמון
החד-ממדיות של תוכנית "עובדה" משקפת רק חלק מהאמת ובכך מחזקת את התחושה בקרב תומכי נתניהו כי עורכי התוכנית לא מעוניינים בהצגת התמונה העובדתית המלאה אלא מעוניינים אך רק באשמתו של ראש ה...
דן מרגלית
דן מרגלית
ברט סטיבנס, מכותבי הטורים המרכזיים בניו-יורק טיימס, ציין כי ניר ברקת לא הצליח להשיב כראוי לשאלות על מדיניותו של בנימין נתניהו, בכל תחום, בכל חזית
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il