בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
רות המואביה הייתה מוהלת ונימולה
|
מערכות חיים הפרוסות במגילת רות מחייבות אותנו בימים אלו ● הן קוראות לנו לא להתנהג כמו שר המשפטים בביקורו המתלהם בדרום תל אביב, התנהגות הרחוקה מזו של בני מואב שהתנגו כלפי רעבים ללחם שבאו מבית לחם יהודה
|
רות המואביה [צילום: גמאל דוואני]
|
|
|
|
|
חג השבועות חלף. אך הקריאה הבוקעת ממגילת רות לעברנו בשנת 2020 חייבת להישמע ביתר עוצמה בימים אלו. אל מול המלים הקשות בספר דברים בפרק כ"ג 4, ניצבת דמותה של רות המואבייה המוהלת והנימולה, שבאה בברית המלים החיות והטובות, הפורסות סוכת שלום. דברים כ"ג 4 מחייב אותנו, שמואבי לא יבוא בקהלנו "גַּם דּוֹר עֲשִׁירִי לֹא יָבוֹא לָהֶם בִּקְהַל ה'". המחוקק מחמיר ומוסיף לא רק עד דור עשירי, אלא "עַד עוֹלָם". מנגד מגילת רות מספרת לנו על מערכות חיים שונות בין מואבים ובין פליטי רעב מארץ ישראל. מערכות חיים הפרוסות במגילת רות מחייבות אותנו בימים אלו. הן קוראות לנו לא להתנהג כמו שר המשפטים בביקורו המתלהם בדרום תל אביב, התנהגות הרחוקה מזו של בני מואב שהתנגו כלפי רעבים ללחם שבאו מבית לחם יהודה. המגילה פורסת לנו מערכות חיים, שאינן נותנות דריסת רגל לחוק דרקוני של החרמת המואבי "עַד דּוֹר עֲשִׁירִי, עַד עוֹלָם". משפחת אלימלך העברייה מבית לחם מוצאת מזור לרעב ללחם בבתים מואביים, שפתחו לה שער. ואילו ארץ יהודה פתחה שעריה אל בת מואב, שסעדה בחום חמות עבריה, אלמנה ומוכת שכול. ארץ יהודה לא אימצה את "שְׁפוֹךְ חֲמָתְךָ עַל גּוֹיִים שֶׁלֹּא יְדָעוּךָ". היא פרסה סוכת שלום על מואבייה, כשם שמואב פרסה סוכת שלום ומקלט מרעב על משפחה עבריה ברוח התפילה - "פְּרוֹס עֲלֵינוּ סֻכַּת שָׁלוֹם". נורמות אנושיות קשה לקבל את ההסבר בספרות חז"ל, שלמרות האיסור לקבל מואבי עד דור עשירי, עד עולם, התקבלותה של רות המואבייה התאפשר, כי האיסור המקראי מתייחס רק לזכרים ולא לנקבות. מצער, שספרות חז"ל לא אימצה גישה, שהחיים היו יותר חזקים מהאיסור, ונורמות אנושיות הביסו את שפוך חמתך על גוי שלא ידע אותנו. רוּת הַמּוֹאֲבִיָּה הָיְתָה מוֹהֶלֶת רוּת הַמּוֹאֲבִיָּה הָיְתָה הַנִּמּוֹלָה שֶׁבָּאָה בִּבְרִית הַמִּלִּים הַחַיּוֹת אֶל אֲשֶׁר תֵּלְכִי אֵלֵך בָּאֲשֶׁר תָּלִינִי אָלִין. מגילת רות מחייבת אותנו להפנים את עולמה הרוחני של רות ואת עוצמות העשייה של בת העם המואבי, שלא שכנוע תיאולוגי ולא הכרה רליגיוזית הנחו אותה לסרב לחמותהּ נעמי, המבקשת ממנה לשוב לבית אִמָּהּ, ולענות לה בתקיפות: "אֶל אֲשֶׁר תֵּלְכִי אֵלֵך, וּבַאֲשֶׁר תָּלִינִי אָלִין, עַמִּי עַמֵּךְ, אֱלוֹהַיִך אֱלוֹהַי". (רות א' 16) מה שהנחה את בת עם מואב נובע מביטויי הומאניות ואנושיות המבטאים את ישותה, הפורסת סוכת שלום ואהבה על עברייה, שהגורל התאכזר כלפיה בשנות חיים כְּגֵרָה בארץ מואב. עשר שנות שהותה של נעמי בארץ מואב עוברים במציאות חיים פוליטית הסועדת פליטים זרים, המבקשים מקלט לעבוד להתקיים ולשבור שֶׁבֶר, הם נענים בחיוב. המקלט המואבי, שפרס סוכת שלום וקיום על נעמי העברייה, אינו יכול להיות מזור לפצעי השכול שפקדו אותה. מואב, שפתחה בעבר שעריה לפליטי הרעב מארץ ישראל, מחייבת אותנו כיום לפתוח שערים ולבבות במדינת ישראל למתדפקים על דלתותינו ומבקשים סעד מפאת רעב בארצם. כל מה שעובר על רות בת ארץ מואב, המצטרפת אל עם ישראל, מחייב אותנו לפתיחות כלפי המבקשים להצטרף ולהיות חלק מעם ישראל. רות המואבייה עברה גיור, כשהיא לתפיסתי הַמְּגַיֶּרֶת וְהַמְּגֻיֶּרֶת. רות מביאה מסר ערכי של הוויה אנושית, שמצדיק את היותה מְגַיֶֶּרֶת וּמְגֻיֶּרֶת בעת ובעונה אחת. דבקות במסר אנושי הפך את הגיור לעובדה מוגמרת - "... כִּי רַק הַמָּוֶת יַפְרִיד בֵּינִי וּבֵינֶךְ" (שם, 17). השחתה כפולה כיום, בעיית הגיור היא מאוד אקוטית, כי חיים במדינת ישראל כארבע מאות אלף אזרחים, חלק הארי יוצאי חבר העמים, המבקשים להצטרף אלינו והדלת לרבים מהם נטרקת בחוזקה. בודדים מבקיעים את חומות האורתודוקסיה, למעשה מדובר בבודדים שמכריזים, כי הם מקבלים על עצמם אורחות חיים אורתודוקסים מחמירים. דבר שבמקרים לא מעטים הם אינם חפצים בו, אלא עושים אותו מתוך יראה. התוצאה היא השחתה כפולה. נותנים יד לשקר במו פינו, ונותנים למיעוט אורתודוקסי מונופול לקביעת זהות לאומית, המתבטאת לא רק באימוץ הוויה אורתודוקסית דתית, אלא אימוץ של משנת חיים לאומנית. קשה להשלים עם עוצמת פער בין משנת חיים לאומנית אותה חייב היום מתגייר לאמץ ובין משנת חיים הסותרת לחלוטין את מה שחוותה רות, בת העם המואבי, שקשרה גורלה עִם עַם ישראל. אנחנו זקוקים לאווירה המקבלת בסבר פנים יפות את המבקש להתגייר. זקוקים לאותה אווירה שפתחה את הלבבות בפני רות, בת העם המואבי. לעברה של רות "המואבייה" לא נשבה רוח הקללה על ארץ מוצאה "מואב". לא חיטטו אם היא קיימה תרי"ג מצוות. נשבה בהרי יהודה רוח שסככה סוכות שלום. בל נשכח את סוכת השלום והביטחון הקיומי, שהעניקו בני מואב לפליטים מזי רעב עבריים מבית לחם שבהרי יהודה. מי ייתן ואנחנו ננהג עם פליטי הרעב מאפריקה כמו שבני מואב נהגו עם משפחה שנסה מהרעב בבית לחם יהודה ומצאה מקלט בארץ מואב. ננהג כמו בני גרר הפלישתים שקיבלו בסבר פנים את יצחק ומשפחתו כשהיו נתונים למצוקת הרעב. נזכור שגם אברהם אבינו ירד לאפריקה מפאת הרעב בארץ כנען. באותו פרק י"ב בספר בראשית, הפותח באימה "לֵךְ-לְךָ מֵאַרְצְךָ וּמוֹלַדְתְּךָ" לעבר ארץ כנען, כבר בפסוק העשירי מבהירים לנו, שהיה רעב בארץ כנען "וַיֵּרֵד אַבְרָהָם מִצְרַיְמָה לָגוּר שָׁם כִּי כָּבֵד הָרַעַב בָּאָרֶץ." מן הראוי, ששר המשפטים והמתלהמים סביבו יגלו אותה מידה של אנושיות והומניות כלפי בני אפריקה שהגיעו אלינו בשנים האחרונות, כמו שבני מואב, אותם פגשנו במגילת רות גילו כלפי בני עמנו, וזאת למרות הקללה בספר דברים פרק כ"ד.
|
תאריך:
|
01/06/2020
|
|
|
עודכן:
|
01/06/2020
|
|
איתן קלינסקי
|
רות המואביה הייתה מוהלת ונימולה
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
ללמוד מהמואבים
|
1/06/20 12:15
|
|
|
|
בן נאמן
|
2/06/20 08:05
|
|
|
|
למגיב בן נאמן
|
2/06/20 11:57
|
|
2
|
|
מגיב ותיק
|
1/06/20 13:41
|
|
|
|
אני המגיב הותיק
|
2/06/20 11:07
|
|
3
|
|
איתן קלינסקי הוזה
|
1/06/20 18:08
|
|
4
|
|
ב.ל
|
1/06/20 22:28
|
|
|
|
נערה.
|
2/06/20 08:15
|
|
|
|
בן נאמן
|
2/06/20 11:10
|
|
|
|
בועז כהן
|
2/06/20 16:24
|
|
|
|
בן נאמן
|
2/06/20 17:31
|
|
|
|
נערה
|
2/06/20 18:18
|
|
|
|
בן נאמן
|
2/06/20 22:31
|
|
5
|
|
בן נאמן
|
2/06/20 07:58
|
|
|
|
בן נאמן התדרדרת
|
2/06/20 11:45
|
|
|
|
בן נאמן
|
2/06/20 16:10
|
|
|
|
בועז כ.
|
2/06/20 16:34
|
|
|
|
בן נאמן
|
2/06/20 17:44
|
|
|
|
למר בן נאמן
|
2/06/20 22:03
|
|
|
|
בן נאמן
|
3/06/20 07:43
|
|
סיפור מגילת רות הוא אחד הסיפורים היפים ויוצאי הדופן בתנ"ך. הסיפור עוסק בקבלת הגר אשר קושר את גורלו בגורל עם ישראל ומתקבל לתוך הקהילה. רות המואביה קושרת את גורלה בגורל נעמי העבריה ובסוף הסיפור אף מתחתנת עם בועז העברי ומקימה משפחה בשבט יהודה. יותר מכך, על-פי המסורת, רות המואביה והגיורת, הינה אם סבתו של דוד המלך ומכאן גם אמו המיתולוגית של משיח בן דוד, אותו משיח שחלק נכבד מעם ישראל כל כך משווע לביאתו.
|
|
|
ציער אותי לראות ולהאזין לתכני המפגש הראשון המתוקשר של השר לביטחון פנים, אמיר אוחנה, עם ציבור גדול של אוהדיו בדרום תל אביב. ציער אותי לראות חיבוקים לוהטים, שהשתלבו עם הצהרות מתלהמות ובוטות מאוד בגסותן נגד אוכלוסייה חלשה של פליטי רעב מארצות אפריקה, המרוכזת ברובה בשכונות בדרום העיר תל אביב.
|
|
|
שנים שרנו "אנו אוהבים אותך מולדת, נלבישך בשלמת בטון ומלט, ונפרוש לך מרבדי גנים". שירה יפה המכבדת פועל, אזרח מדינת ישראל המלביש את מדינתו הנבנית בשלמת בטון ומלט, הומרה במציאות מכאיבה ובלתי נסלחת - בניצול מחפיר של אלפי פועלים סינים בהלבשת מדינת ישראל בשלמת בטון ומלט ואלפי פועלים תאילנדים בפרישת מרבדי גנים וגם בקטיף, בבציר ובגדיד פרי יבולם.
|
|
|
קיריל נזרוב, שהיה מפקד צוות ביס"מ (יחידת סיור מרכזית) בתל אביב בדרגת רס"ר, ירצה חמישה חודשי עבודות שירות בשל תקיפת מסתננים מאריתריאה באזור התחנה המרכזית הישנה בתל אביב בשנת 2016. כך קבע (3.5.20) שופט בית משפט השלום בתל אביב, שאול אבינור.
|
|
|
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי והפעם - חיים חדשים, גאווה יתרה, כפיות-טובה, אתר לשימור, גל עכור ושלטים ג' "לא נא רפא נא לה" (במדבר י"ב, פסוק י"ג) הרבה בריאות, שמחה ואושר לכולנו
|
|
|
|
|
|
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
|
|
|
דרור אידר
זה לא היה ביתן "פיצה ותאנים", זה ביתן של מדינה שנלחמת על הישרדותה, לזרוק את האתגר ככה, זה מעשה פחדני מכיוון שכולם כועסים על ישראל ללא סיבה אמיתית, רק מתוך אנטישמיות, לתת את המתנה...
|
|
|
דן מרגלית
הרמטכ"ל וראש השב"כ 'שקיבלו בארבע עיניים את ההחלטה האסונית לצמצם בהצבת הכוחות ב-7 באוקטובר, וכן ראש אמ"ן ומפקד דרום קיבלו אחריות וצריכים להתפטר, אבל ריבונו של עולם לא דקה אחת לפני ש...
|
|
|
מיכאל מירו
העימות הבלתי פוסק בין מעצמות יכול לעלות לנו כעת ובכלל ביוקר אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו לפעול ללא תיאום, כי אם נעשה זאת נמצא את עצמנו מדממים לבד
|
|
|
עמנואל בן-סבו
אינני זקוק למסקנות ועדת החקירה הבנתי את מה שלא יכולתי להאמין שאכן יכול היה להתרחש התועמלנים ומנמיכי רוח האומה, מאמינים שתגובה באירן או מלחמה בעזה נועדו לשמר את שלטונו, שרידותו ...
|
|
הבלוגרים הנקראים ביותר ב- News1
|
|