|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
פחד מרופא שיניים: אסטרטגיות להתמודדות
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך

הצד השני של ההתאוששות בתעסוקה בארה"ב

האם ניתן לקרוא לזה "משרה"

שיעור האבטלה ירד בחודש מאי, אם כי הוא עודנו גבוה מאוד וושינגטון פוסט מצביע על תופעה מתרחבת של תעסוקה חלקית בלבד - שלצידה פחות תשלום ולעיתים יותר אחריות וגם סיכון לקורונה
09/06/20  |   איתמר לוין   |   מיוחדים ברשת   |   מגיפת הקורונה   |   תגובות
מצב הקורונה בארצות הברית, 7.6.20 / Good Morning America
פארק מים, טקסס [צילום: ל"מ אוטרו, AP]

מיליוני אמריקנים אומנם חוזרים לעבודה בעיצומו של המשבר הכלכלי הקשה ביותר מזה עשרות שנים, אך רבים מהם מופתעים לגלות שהיקף המשרה הצטמצם, התשלום פחת – בעוד הדרישות התרבו והביטחון התעסוקתי מעורער. זוהי המציאות המסתתרת מאחורי הנתונים שפורסמו בסוף השבוע (5.6.20), ולפיהם שיעור האבטלה בחודש מאי ירד מ-14.7% ל-13.3%, קובע וושינגטון פוסט.

30 מיליון אמריקנים עודם מקבלים דמי אבטלה, ובמקביל חלקם חוזרים לעבודה כאשר המדינות הולכות ומסירות את מגבלות הקורונה, מה שמסביר את השיפור היחסי בנתוני התעסוקה בענפים שנפגעו בצורה קשה במיוחד – מסחר ואירוח. הנתונים מספקים חדשות מעודדות ומלמדים שהסיוע הפדרלי הצליח למנוע אבטלה רחבה וממושכת. בו בזמן, יש סימנים לכך שהתעסוקה החלקית הופכת להיות נרחבת מן הצפוי – במיוחד במשרות בשכר נמוך, כגון חנויות מזון. הפוסט מביא שורה של דוגמאות לתופעה זו.

קלאודיה מרטין בת ה-66 היא עובדת במועדון גולף בפנסילבניה, העובדת בדרך כלל 30 שעות בשבוע; הקורונה הקטינה משמעותית את הפעילות וכעת היקף משרתה נמוך בהרבה. היא רגילה לחסוך בעונת הקיץ כדי להתפרנס בחורף, אך כיום ספק רב אם תצליח לעשות זאת. מלצרים במסעדות, מוזגים בבארים ואחרים הבונים על זרם קבוע של לקוחות וטיפים, נפגעו בצורה קשה במיוחד מן הקורונה, וקשה לראות כיצד יפצו את עצמם. כך גם לגבי עובדים בתחום המסחר, כאשר רשתות כמו ג'יי קרו וג'יי.סי פני נכנסו להליכי חדלות פרעון, וקיצצו את היקפי המשרות או אף שינו אותן לחלוטין: שסידרו מדפים מביאים כעת את הסחורה למכוניותיהם של הלקוחות שביצעו הזמנות מקוונות.

ההשלכות הכלכליות נרחבות ביותר ואין מגזר בכלכלה האמריקנית שלא הושפע מן הקורונה. הפדרל ריזרב מצא, כי קיצוץ חד בשעות ובשכר הוא בעיה בכל רחבי ארה"ב. בתי חולים העבירו רופאים וצוותי עזר למשמרות בלתי קבועות, במטרה לחסוך כסף במקביל לזינוק בהוצאות. חברות שאפשרו הכנסה מן הצד, כמו אובר, אינן מהוות חלופה מושכת בשל הסכנה להיחשף לאדם חולה ובלתי מוכר.

חלק מן החברות הממשיכות לפעול דורשות מעובדיהן יותר – תמורת אותו שכר. במלון פונטנבלו במיאמי הועסקו 70 עובדי ניקיון; רק מחציתם חזרו לעבודה, וכעת מוטל עליהם לבצע ניקוי יסודי יותר של החדרים כדי למנוע התפשטות של המחלה. העבודה קשה יותר ולפעמים קשה לנשום, אומרת אירקמה ארייטה, והטיפים מהאורחים נמוכים בהרבה מאשר כרגיל. "יש לי חשבונות לשלם, יש לי בית, אני אלמנה, אז לא הייתה לי ברירה אלא לחזור לעבוד", היא מסבירה.

אמצעי ההגנה מפני הקורונה גרמו לקיצוץ בשכרם של אחרים. כאשר חברות מקומיות בג'ורג'יה החלו לסגור את משרדיהן בשל הקורונה, היו לעובד התברואה גרג דואיס פחות פחי אשפה לפנות. הוא ועמיתיו נאלצו לנצל את ימי החופשה וימי המחלה שלהם, תוך שהם תוהים האם המעסיק – חברת ריפבליק סרוויסיז – מסוגלת לספק להם את ציוד המגן הדרוש. יש יותר עבודה מאז הסרת המגבלות בג'ורג'יה, אך היא דורשת יותר זמן – וכך שכרו של דאויס יורד. הסיבה: הוא וחבריו מקבלים בונוסים לפי מספר הפחים שהם מרוקנים ביום, אך צעדי ההגנה הדרושים גורמים לכך שיספיקו פחות פחים.

סגירת עסקים, ירידה בצריכה וצניחה חדה בתיירות פגעו בהכנסות המדינות, אשר בחודש שעבר לבדו קיצצו חצי מיליון משרות. עובדים רבים אחרים ספגו ירידה בהיקף המשרה, כמו למשל הלן אולסקי – עובדת ספרייה בעיירה מק'הנרי שבמדינת אילינוי. היא עבדה 15 שעות בשבוע בסיוע לאיתור ספרים ושעות נוספות במילוי מקום. כאשר נסגרה הספרייה, אולסקי ועמיתיה המשיכו לקבל שכר חלקי – אך היא ובעלה, בעלים של מגרש מכוניות, עודם מתקשים לפרוע את התשלומים הקבועים. הספרייה נפתחת מחדש השבוע במתכונת של דרייב-אין: הקוראים יחנו ויוכלו לשאול ולהחזיר ספרים – ואולסקי תעבוד רק שמונה שעות בשבוע. "אני לא יודעת אם אפשר לקרוא לזה משרה", היא אומרת.



תאריך:  09/06/20   |   עודכן:  09/06/20
איתמר לוין
+חולת קורונה התגלתה בטיסת אל על מניו-יורק
21:51 09/06/20  |  עידן יוסף
חולת קורונה התגלתה בטיסת אל על הבוקר מניו-יורק לתל אביב. המטוס היה מלא בנוסעים (ישראל היום).

+45 ראשי מועצות: לא נאכוף הנחיות הקורונה
21:49 09/06/20  |  עידן יוסף
מרד ראשי המועצות האזוריות: 54 ראשי המועצות לא ישתפו פעולה עם משרד ראש הממשלה. במועצות מודיעים שבכוונתם להחרים את החלטת הממשלה, לפיה פקחי הרשויות יאכפו את הנחיות הקורונה: "לא הוזמנו להתייעצויות ודעתנו בנושא זה לא נשמעה".
+שופט בליגה הלאומית אובחן עם קורונה
21:47 09/06/20  |  עידן יוסף
שופט בליגה הלאומית התגלה כחיובי לנגיף ונשלח לבידוד יחד עם שאר צוות השיפוט שהיו איתו במשחק האחרון בו שפט. באיגוד השופטים העבירו את המידע למשרד הבריאות, ולראשי ההתאחדות לכדורגל. בשלב זה, לא התקבלו הנחיות מיוחדות על הפסקת פעילות של כלל השופטים, של הליגה הלאומית או של שתי הקבוצות ששיחקו באותו משחק. על פי גורמים באיגוד השופטים, השופט המדובר לא בא במגע עם אף אחד משופטי ליגת העל, כך שהסבירות גבוהה מאוד שאין חשש להדבקה בקרב סגל שופטי הליגה הבכירה. כמו כן, השופטים התבקשו שלא להתאמן בקבוצות במהלך השבוע (ישראל היום).
+תמריץ למעסיקים שיחזירו עובדים מחל"ת
21:03 09/06/20  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
לדרישת יו"ר הוועדה גפני וחבריה, הוכנסו שורת תיקונים למיטוב החקיקה: עסקים יוכלו לבחור את מועד החלת המענק לשם העצמתו  ▪  גופי חינוך וגופי השכלה גבוה, הזוכים למימון מהמדינה של עד 40%, יהיו זכאים לקבלת המענק  ▪  חברי אגודה שיתופית המתקיימים לגביהם יחסי עובד מעביד יהיו מוכרים  ▪  בעל עסק יהיה זכאי למענק גם בגין בני משפחה המועסקים אצלו  ▪  תשלום המענק יבוצע בתוך 21 יום מאישור הזכאות
([צילום: עדינה ולמן/דוברות הכנסת])
+148 חולים חדשים ביממה האחרונה
20:14 09/06/20  |  עידן יוסף
ביממה האחרונה התגלו 148 חולי קורונה חדשים. בשלושת הימים האחרונים התגלו 81 חולים חדשים בתל אביב, 30 מקרים חיוביים בירושלים ו-25 מקרים בבני-ברק. אלה שלוש הערים שבהן התגלו הכי הרבה מקרים בימים אלו.

הקורונה במערכת החינוך: 418 חולים עד כה, 137 מוסדות חינוך סגורים. 21,877 עובדי הוראה ותלמידים נמצאים בבידוד.
תמונת מצב עדכנית
+נזקי ענף התבלינים: 24 מלש"ח
16:54 09/06/20  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
חברי הכנסת רם בן ברק וקטי שטרית פנו אל שרי האוצר והחקלאות בבקשה לאישור מענק ייחודי לחקלאי ענף התבלינים הטריים  ▪  "מנגנון הפיצוי של משרד האוצר אשר ניתן לעסקים אינו רלוונטי במקרה הזה"
(9,000 טון בשנה לייצוא [צילום: סבי ברנס/פלאש 90])
+"העלייה בתחלואה הופכת להיות אירוע דרמטי"
15:48 09/06/20  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה
הוסיף: "מתקרבים לקצב של למעלה מ-200 חולים ביממה"  ▪  ציין כי היעד הוא לעבור את 30,000 בדיקות ביום  ▪  מתנהלים מגעים עם האוצר להוספת תקנים למעבדות
אדלשטיין. "מתייחסים להנחיות כאל המלצה"
תלמידים ביהוד ופ"ת יכנסו לבידוד [צילום: מרטין מייסנר/AP]
+רק במחצית מבתי הספר יש כוח הוראה מיומן ללמידה מרחוק
13:03 09/06/20  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה
קרוב ל-80% מהתלמידים בישראל נגישות טובה לתשתית למידה מרחוק  ▪  רק בשליש מבתי הספר בישראל היו תוכניות לשילוב כלים דיגיטליים בהוראה בתקופה שקדמה לקורונה  ▪  בישראל מעמד מקצוע ההוראה נמוך בהשוואה בינלאומית, דבר המקשה על משיכת אנשים בעלי כישורים גבוהים למערכת
(שימוש באפליקציי זום)
+משרד החינוך: להימנע ממבחני הקבצות במתמטיקה
12:13 09/06/20  |  מירב ארד
משרד החינוך ממליץ לבתי הספר להימנע בשנה הבאה מחלוקת לימודי המתמטיקה להקבצות לפי רמת יחידות הלימוד לבחינות הבגרות. במקום זאת, המליץ המשרד לצמצם פערים בין ה תלמידים בתחילת שנת הלימודים הבאה במהלך החודשיים הראשונים ללימודים.בתחילת שנת הלימודים יעמיד משרד החינוך עבור בתי הספר, בשיתוף קרן טראמפ, את התכנית "לומדים קרוב רחוק", תכנית שמעניקה כלים רבים שיאפשרו למורים לשלב בין הוראה מרחוק להוראה בכיתות‌, באמצעות שיעורים מצולמים ומערכות למידה ממוחשבות.
+צרור הערות במגוון נושאים קיץ 2020
10:50 09/06/20  |  מתי דוד   |   לרשימה המלאה
המגיפה הרפואית של הקורונה שפרצה בהפתעה וגרמה לשיבוש כל סדרי החיים השיגרתיים, חוללה גם תופעה חיובית בציבור  ▪  אלפי מתנדבים מכל חלקי הציבור התגיסו לסייע לכל החולים, הבודדים, ניצולי השואה, הזקנים ולכל סוגי הנזקקים לעזרה
(גרמה לשינוי [צילום: אליביה פיטוסי/פלאש 90])
+גנץ: מינוי ראש רח"ל - בהקדם האפשרי
10:06 09/06/20  |     |   לרשימה המלאה
שר הביטחון הודיע כי לאחר שבעה חודשים שבהם התפקיד אויש על-ידי ממלאי-מקום הוא רואה חשיבות רבה במינוי ראש רשות חירום לאומית קבוע לנוכח האתגרים הקיימים וכחלק מההיערכות לאפשרות של התפרצות גל שני של מגפת הקורונה
(גנץ ומנכ"ל משרדו, אמיר אשל [צילום: אלעד מלכה])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מגיפת הקורונה
קרוב ל-80% מהתלמידים בישראל יש נגישות טובה לתשתית למידה מרחוק (שילוב של נגישות למקום שקט ללמידה ומחשב המחובר לאינטרנט), רמה הנמוכה מעט מהממוצע במדינות ה -OECD. מניתוח בחינת מוכנות בתי הספר עולה כי רק במחצית מבתי הספר בישראל יש כוח הוראה בעל מיומנות טכנית ופדגוגית למעבר ללימוד באמצעות כלים דיגיטליים, ומשאבי תמיכה וסיוע טכני מספקים. נתון זה נמוך באופן מובהק מאשר הממוצע של מדינות ה-OECD - כך עולה בסדרת ניתוחים שביצעה חטיבת המחקר של בנק ישראל בנושאי חינוך כחלק מעבודה שנעשתה בבנק לזיהוי האתגרים וגיבוש ההמלצות לקידום ההון האנושי במדינת ישראל.
09/06/2020  |  מירב ארד  |   חדשות
כבוד והערכה - לרופאים, לאחים ולאחיות הערבים שעבדו במסירות ובהתמדה בבתי החולים בימי החרום, להצלת חייהם של יהודים וערבים שחיים בתוכנו. הייתה זו הפגנת סולידריות חיובית ואמיתית, בין יהודים לערבים בעת משבר רפואי שהיה נוגע בכולם.
09/06/2020  |  מתי דוד  |   יומני בלוגרים
שר הביטחון, בני גנץ, הודיע כי הנחה את מנכ"ל משרד הביטחון, אמיר אשל, להתחיל בהליך מינוי ראש רשות החירום הלאומית בהקדם האפשרי.
09/06/2020  |    |   חדשות
"רכב ישראל ופרשיו", נכתב בשירת משה ובהמשך נאמר: "מַרְכְּבֹת פַּרְעֹה וְחֵילוֹ יָרָה בַיָּם"
09/06/2020  |  יוסף אליעז  |   יומני בלוגרים
מענק קורונה מיוחד בסך 500 שקלים למשפחה יוענק לאלפי משפחות של עולים חדשים שעלו לארץ בשנה האחרונה, ושאינן היו זכאיות לטיפול הביטוח הלאומי. עולים חדשים שעלו בשנה האחרונה ונפגעו כלכלית מהקורונה, לא היו זכאים למענקים המיוחדים שניתנו לאזרחים על-ידי הביטוח הלאומי בהחלטת הממשלה.
09/06/2020  |  איציק וולף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף קנדלקר
יוסף קנדלקר
מאז ועד היום איש לא מעז לקרוא לבן שלו המן, למרות ששמעתי על מישהו שקראו לו כך, אבל זה בגדר שמועה
דן מרגלית
דן מרגלית
לאחר 170 ימי המלחמה, לא נסכים עוד שנכדינו ונכדותינו ישלמו בדמים אלה או בדמים אלה את מחיר הטפילות של החרדים
טובה ספרא
טובה ספרא
תקופה מסוכנת עם פוטנציאל לעימותים, פעולות טרור ופתיחת חזית חדשה במלחמה. ייתכן אובדן חיים, בעיקר בפעולות הומניטריות. המערכה נמשכת והסכנה מתגברת. הרבה מילים חשובות לזמנים הקרובים שעי...
קוראים במגילה [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
חניאל פרבר
מה עניין שני חייה של שרה אמנו למלכותה של אסתר המלכה? מדוע זכתה אסתר למלוך על מדינות כמספר שנות חיי שרה ולא כפי שנותיהם של שאר האבות והאימהות?
נעם סולברג
נעם סולברג
דברי השופט נעם סולברג בטקס הסמכת עורכי דין חדשים, בבנייני האומה בירושלים [י' באדר ב' תשפ"ד, 20.03.2024]
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il