|   15:07:40
דלג
  אורי מילשטיין  
חוקר מערכות צה"ל
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

תורת הביטחון הכללית – עקרון השרידות (י"א):

השפעה מזיקה של הצבא על החברה

מערכות הביטחון הן היררכיות קיצוניות ולכן אנטי-דמוקרטיות ואנטי-אינטלקטואליות; בכירי מערכת הביטחון נכללים באליטה של המדינה ומשפיעים על כל הנעשה בה; מערכת הביטחון היא גורם הרס פנימי; מדוע הגענו בלתי מוכנים למלחמת העצמאות; הגנרל פולר: רוב המפקדים הבריטיים הם פרימיטיביים; מלחמה היא אלימות מאורגנת; מטרות המלחמה
12/06/2020  |   אורי מילשטיין   |   תחקירים   |   הפסיכולוגיה של הביטחון   |   תגובות
אריאל שרון [צילום: האנס פין/לע"מ]


השפעת מערכת הביטחון

מערכות הביטחון בנויות כהיררכיות קיצוניות. מאפיינות אותן סמכות נוקשה, משמעת ברזל ודבקות בטקסים. כמו בדת, הטקסים מיועדים לחזק את האמונה במערכת. אין בהן תקשורת מילולית פתוחה בתנאי שוויון. ראשי מערכות הביטחון כמעט שאינם חשופים לבקרה ולביקורת וממלאי התפקידים הבכירים מוגנים בהן מאוד. על מערכות הביטחון לא הייתה ביקורת מלמטה, עד השנים האחרונות של התפתחות הרשתות החברתיות. היום הביקורת היא בעיקרה רכילותית ולפיכך עוקצת אך לא משפרת. תרבות היחסים במערכות הביטחון היא ניגודה של התרבות הדמוקרטית.

התרבות הבלתי דמוקרטית של מערכות הביטחון משפיעה על כל המערכות האחרות במדינה, שכן בכירי מערכות הביטחון הם חברי האליטות במדינותיהם ומן האליטה הביטחונית הם עוברים לאליטה הפוליטית, החברתית והעִסקית כבעלי כוח רצויים. שני מפקדים בכירים בצה"ל, אריק שרון ואהוד ברק, היו ראשי-ממשלה ורמטכ"ל שלישי, בני גנץ, אמור למלא את התפקיד בעוד כשנה וחצי. גם מנחם בגין ויצחק שמיר צמחו לפני הקמת המדינה וזכו לתהילה במערכות ביטחון – האצ"ל ולח"י.

בממשלת ישראל הנוכחית שרי הביטחון והחוץ, בני גנץ וגבי אשכנזי, היו רמטכ"לים, ושר החינוך יואב גלנט היה רמטכ"ל. למערכת החינוך יש השפעה רבה על דמות המדינה והחברה בדור הבא ומי שמנהל אותה הוא אדם בעל תפיסה צבאית. אותם ראשי-ממשלה ושרים פועלים בניהול המדינה על-פי המטען הבלתי אינטלקטואלי שרכשו בשנות עיצוב אישיותם במערכות הביטחון. אותם דברים אמורים על הגנרל שארל דה-גול שהיה נשיא צרפת, והגנרל דווייט אייזנהאואר שהיה נשיא ארה"ב, הגנרל עבּד אל-פתאח א-סיסי – נשיא מצרים היום, ועוד רבים אחרים.

נזקי מערכת הביטחון

מכאן שמערכות הביטחון הפוגעות באחד התנאים ההכרחיים לקיומה ולהתפתחותה של האינטליגנציה האנושית, הן גם פחות אינטליגנטיות מרוב המערכות האחרות וגם משפיעות על המדינה וכל אשר בה יותר מהן. לכן מערכות הביטחון הן גורם מרכזי בתהליכי הרס פנימיים בכל מדינה.

רוב הפעולות של מערכות הביטחון הן בלתי אינטליגנטיות בתקופות רגיעה, באימונים, בהכנות למלחמה, בתקופות חירום ובימי מלחמה. ניתן ללמוד זאת גם מן האופן שבו צה"ל הגיע למלחמת יום הכיפורים והתנהל בה לפני ארבעים ושבע שנים, וגם מהפרסומים הביקורתיים מאוד של האלוף בדימוס יצחק בּריק, בעל עיטור עוז במלחמת יום הכיפורים, שפיקד על המכללות הצבאיות וכיהן מעל עשור שנים כנציב קבילות החיילים. לבּריק יש ידע ממקור ראשון גם על ההכשרה הלקויה של שרשרת הקצונה בצה"ל וגם על התִפקוד הלקוי של יחידות השדה.

התוצאות של רבות מפעולות מערכות הביטחון שונות מאוד מהיעד של מערכות אלה – חיזוק שׂרידותה של המדינה1 ונִטרוּל אויביה – ולעתים הן מנוגדות ליעד זה, כמו השהות הארוכה של שמונה-עשרה שנים בלבנון, שנועדה לכאורה להבטיח את שלום הגליל וטיפחה את צמיחת ארגון החיזבאללה שמאיים על כל מדינת ישראל.

דוד בן-גוריון וחבריו הסוציאליסטים, אנשי העלייה השנייה והשלישית, הבינו עד כמה מסוכנת מערכת צבאית לאידאלים החברתיים שלהם ולכן, בניגוד לתפיסתו של זאב ז'בוטינסקי, נמנעו מלפתח מערכת ביטחון מקצועית והסתפקו במיליציית ארגון ה"הגנה" ובחטיבה המגויסת שלו, הפלמ"ח, שמפקדיה למדו להוביל מחלקה לקרב ומקסימום פלוגה. כדי שהפלמ"ח לא יהפוך לצבא מקצועי ומסוכן חברתית הם מיקמו את בסיסיו בקיבוצים והעבירו את לוחמיו שטיפת-מוח אידאולוגית. התוצאה: הגענו למלחמת העצמאות בלא צבא באיכות גבוהה ושילמנו מחיר כבד מאוד: 6000 הרוגים שנועדו להיות העילית של החברה הישראלית בעתיד. במקרה זה גבר האינטרס של המנהיגים על האינטרס של המפקדים והוא "הצליח", משום שבן-גוריון וחבריו לא חזו את תוצאותיו ההרסניות. שטיפת המוח האידאולוגית שעברו המפקדים שהקימו את צה"ל, הפכה להיות נכס צאן ברזל ולא נעלמה כליל גם אחרי שבעים ושתיים שנים.

"מפקדי הצבא הפרימיטיביים"

החוקר הצבאי הבריטי מייג'ור גנרל ג'ון פרדריק פוּלר (Fuller) היה, לפי עדותו של הוגה הדעות הצבאי הבריטי בזיל לידל-הארט, בעל גישה מתקדמת וכושר ראִיית עתיד יותר מכל ההוגים הצבאיים במחצית הראשונה של המאה העשרים. בשנים 1898-1897 היה פולר צוער במכללה הצבאית המלכותית בסנדהרסט. מפקד המכללה היה אז גנרל שסיים ארבעים שנות שירות, ושתפיסתו הצבאית התאימה למלחמת קרים חמישים שנה לפני כן. ֹבשיעורים המשעממים החליפו פולר וחבריו ביניהם, לפי עדותו, ניבולי-פה והשחיתו באולרים את הרהיטים. "המדריך שלנו, קצין אירי, לא היה מסוגל לנהל שיחה", העיד פולר. אחרי שסיים את האקדמיה לקצינים נשלח פולר ב-1899 לדרום-אפריקה, למלחמה נגד הבּוֹרים,3

כסֶגֶן-מִשנה בגדוד חי"ר. הוא לא ידע מי האויב, לשם מה עליו להילחם בו ומה עליו לעשות. עמיתיו ופקודיו לא ידעו יותר ממנו. במכתביו לאביו ציין פולר כמה מסקנות שהסיק ממראה עיניו: אין לבריטניה סיבה לנהל את המלחמה הבלתי אפשרית הזאת; תשעים ותשעה מכל מאה קצינים אינם יודעים עליה יותר ממה שיודע אדם על הירח ואינם רוצים לדעת; לפי רמתם המקצועית מתאימים רוב הקצינים הבריטים לצֵיד פַּסיונים4 ושועלים.

במכתב אחר כתוב שמפקדי הצבא הפרימיטיביים, הם פראים שסיגלו לעצמם גינונים צבאיים; הם ממשיכי מורשת הציד הפּרֶה-היסטורי: יותר מכול הם מעריכים את אומץ-הלב ואת חוכמת-הבהמות, ושרצוי להחדיר כמה עקרונות מדעיים וגישה אינטלקטואלית לניהול הצבא והמלחמה.5 בשנות החמישים של המאה העשרים כתב פולר שהַפְּרָסים הצבאיים הגבוהים ביותר ניתנים לא על אינטליגנציה צבאית אלא על אומץ-לב ושאנשי צבא מתנגדים בדרך-כלל לכלי-נשק חדשניים, המפחיתים את הצורך בגבורה אישית.

מטרות המלחמה

כל מלחמה היא אלימות מאורגנת של בני-אדם, שנועדה לאיים על שרידות של מערכת פוליטית או לבטל איום כזה. יש ניגודים בין מטרות של מערכת הביטחון כמוסד פוליטי (זרוע אלימה של המדינה) ובין מטרותיה כמוסד חברתי, ויש ניגודים בין האינטרסים של ראשי מדינה ובין האינטרסים של ראשי מערכת הביטחון. המטרה העיקרית של מערכת הביטחון כמו של כל מוסד חברתי היא שׂרידותה. כדי לקדם מטרה זאת היא עושה שימוש באויבים מדומים ואמיתיים, פנימיים וחיצוניים. שרידות המדינה היא בפועל מטרה מִשנית של מערכת ביטחון אף שהיא מוצהרת כמטרתה הראשונית.

יש ניגודים ולעִתים סתירות בין מטרות מלחמה שהן מטרת המדינה, או נכון יותר של מקבלי ההחלטות הפוליטיים, ובין מטרות הצבא שהן המטרות של המפקדים הבכירים, והמטרות של המפקדים המִבצעיים. במלחמת העצמאות, לדוגמה, בן-גוריון הִנחה את צה"ל לסלק את הצבא המצרי עד מעֵבר לגבול הבינלאומי בדרום. צה"ל לעומת זאת התקדם עשרות ק"מ בתוך סיני. כשמפקד חזית הדרום, יגאל אלון, קיבל פקודה לפַנות את צה"ל מסיני הוא התאמץ לבטל את הפקודה והיו מפקדים זוטרים שאף הציעו לא למלא את הפקודה. במלחמת ששת הימים הנחיית הדרג הפוליטי הייתה לתקוף את הצבא המצרי בסיני אך לא להגיע בשום אופן לתעלת סואץ. המפקדים המבצעיים הובילו את צה"ל עד התעלה וגרמו בכך למלחמת ההתשה שבה הותש צה"ל ונפגעו גם מדינת ישראל וגם מערכת הביטחון. במלחמת העולם השנייה היו ניגודי מטרות בין היטלר כראש המערכת הפוליטית לבין מפקדי הצבא הבכירים. ניגודים אלה הובילו לתבוסת גרמניה למרות שצבאה היה אז היעיל בעולם.
הניגודים בין מטרות ראשי המדינה למטרות ראשי הצבא הם אחד מגורמי ההרס הפנימיים בכל מדינה. רוב סוחרי ומתווכי הנשק הישראלים, לדוגמה, הם אנשי-צבא לשעבר ושירותיהם למערכת הביטחון ולעצמם מנוגדים לא פעם לאינטרס של מדינת ישראל, כמו בפרשת "איראנגייט"5 ובפרשת חברת "חוד החנית".6

____________________

בשבוע הבא: מהי אמת? רוב אנשי הצבא אינם מבינים מה מתרחש בשדות הקרב; קופים לומדים מן הניסיון טוב יותר מבני-אדם; מלחמת ששת הימים הוכרעה תוך שעה ורוב הישראלים אינם מבינים זאת; האם אפשרית הכרעה מן האוויר? - מלחמת המפרץ הראשונה; טעויותיהם של המומחים הישראלים: יהושפט הרכבי, בני מיכלסון, מרטין ואן קרפלד, מאיר פעיל ואביגדור בן-גל (יאנוש).

הערות

1. בגלל מיתוס הביטחון מאמינים רוב האנשים שמלחמות מחזקות את שרידות המדינה. לכן מיתוס הביטחון הוא אחד מאמצעי השרידות העיקריים של ראשי מדינות, מצביאים ועושי-דבריהם, ולכן הם מטפחים את המיתוס הזה ומשמרים אותו בקנאות.
2. מלחמת הבּורים השנייה (1899–1902) – עימות צבאי טוטאלי בקנה-מידה גדול בין האימפריה הבריטית על כל עוצמתה ומשאביה לבין הרפובליקות הבּוריות שתושביהן היו דרום-אפריקנים לבנים דוברי שפת אפריקאנס שהתפתחה מדיאלקט הולנדי. מוצאם בעיקר ממהגרים קַלְווִיניסטים מארצות צפון-מערב אירופה – הולנדים, גרמנים וצרפתים הוּגנוטים.
3. עופות החיים על הקרקע ובולטים בצבעיהם ובנוצותיהם הראוותניות.
4. Trythall, "Boney" Fuller: The Intellectual General (1977).
5. מעורבות של ישראלים באספקת נשק לאירן בניגוד לחוקי ארצות-הברית, במגמה לשחרר בני ערובה אמריקנים ולשפר את יחסי ארצות-הברית עם אירן, ומעורבותם באספקת נשק לאנשי ה"קונטרס" (ארגון מחתרתי) בניקרגואה.
6. פרשה שסיבכה את ישראל במלחמות בין ארגוני סמים ובין ממשלת קולומביה וממשלת ארצות-הברית.

תאריך:  12/06/2020   |   עודכן:  12/06/2020
אורי מילשטיין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
השפעה מזיקה של הצבא על החברה
תגובות  [ 6 ] מוצגות   [ 6 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
טמבל כותב כך
12/06/20 09:20
 
ארי כספי
12/06/20 17:52
2
ציצי
12/06/20 11:20
 
סניל
12/06/20 17:03
3
מילואימניק בעבר
12/06/20 18:18
4
קצת מציאות
17/06/20 10:18
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  הפסיכולוגיה של הביטחון
הטוטליטריות של המדינה באשר היא; המדינה המיועדת להבטיח את שׂרידותם של תושביה, מאיימת ופוגעת בהם כדי להבטיח את שׂרידותם של חברי האליטה הפוליטית, כפי שהתרחש באופן קיצוני בברית המועצות אך מתרחש גם בישראל היום; האמונה שהדמוקרטיה מבטיחה את חרות האזרח היא אשליה; ההיררכיה הנטועה במבנה של כל מדינה פוגעת ביכולתה לנטרל איומים ביעילות; הצבא הוא גוף היררכיה קיצוני, כפי שהוכח במחדל המודיעיני של מלחמת יום הכיפורים, ולכן הוא אנטי-אינטלקטואלי
29/05/2020  |  אורי מילשטיין  |   תחקירים
ראש הממשלה הוא האִיום הגדול ביותר על מדינתו; אצל בנימין נתניהו קיים מתח בין שׂרידותו האישית כראש מפלגה וראש מדינה מאוים, לבין שרידותה של מדינת ישראל; יצחק רבין כשׂר הביטחון לא הבין את מה שהתרחש באינתיפאדה הראשונה ולא לקח אחריות על הנחייתו לקציני צה"ל לשבור למסיתים את העצמות; בנימין נתניהו הבין שצה"ל הוא מיליציה בלתי יעילה, אך משיקולים פוליטיים סרב לפעול לשיפור תפקודו
24/05/2020  |  אורי מילשטיין  |   תחקירים
חיוניות תקשורת מילולית אינטליגנטית כדי לנטרל איומים ולשרוד; שרידות חברתית החזקה בחברות אינטימיות וחלשה בחברות גדולות; חיוניות של ישות מדינית; חרדות קמאיות מתוכנתות במערכת הגנטית; העלמת עין מפגמים ומאיומים פנימיים; אנשים, מנהיגים ומפקדים בכירים אינם מודים בטיפשותם; הכחשת סיכונים היא מגה איום; "תסביך אדיפוס"; עימות בין מצביאים לאינטלקטואלים
22/05/2020  |  אורי מילשטיין  |   תחקירים
שרידות ואינטליגנציה; המוח ככלי-נשק; צמצום האנטרופיה; אנשי הצבא אינם מבינים את הוויית הצבא והמלחמה; שרידות ותקשורת; תקשורת בין זרע לביצית לשם שרידות המין
15/05/2020  |  אורי מילשטיין  |   תחקירים
הצבא הסרבי נלחם נגד בני עמו כדי לשמור על זכויות היתר שלו; תבוסת ישראל באינתיפאדה הראשונה, הסבר על מלחמת המפרץ ב-1991; המניע למלחמות הוא כוונה לארגן מחדש את מקורות אנרגית השרידות; המלחמות של יהושע בן נון, אלכסנדר מוקדון, נפוליון, היטלר, סימון בוליבר; המלחמה בין אירן וחיזבאללה לבין ישראל על קביעת סדר חדש בסוריה
08/05/2020  |  אורי מילשטיין  |   תחקירים
רשימות נוספות   /   הפסיכולוגיה של הביטחון  
מלחמות אפשריות תמיד - ביחוד פנימיות  /  אורי מילשטיין
איומים פנימיים  /  אורי מילשטיין
מגלומנים שרידותיים  /  אורי מילשטיין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מירב ארד
מירב ארד
חופשת החג מתקרבת בצעדי ענק, ועל רקע חוסר הוודאות יש מי שעדיין לא החליטו סופית על תוכניות לחופש    עבור המתלבטים בדקנו מחירים של חבילות נופש מובחרות מעבר לים
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
צבי גיל
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו"    מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il