|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
חוסר ידע המוביל לחוסר וראות כל אחד חושב שהוא יכול להחליט

מדוע הקורונה מובילה לבלבול וחוסר הבנה

מגיפה בעידן בו האמת היא משנית

הקורונה היא המשבר העולמי הגדול הראשון המתחולל בעידן הפייק ניוז והפוסט-אמת הקהילה המדעית לא תמיד ידעה כיצד להעביר את המידע לציבור, התקשורת חסרה ידע בסיסי ורבים מצאו את ה"עובדות" הנוחות להם קיימת חשיבות בהשבת האמון המדינה, המדע והתקשורת
20/06/2020  |   רועי שולמן   |   כתבות   |   מגיפת הקורונה   |   תגובות

אין מחלוקת על כך שתקופת מגיפת הקורונה התאפיינה בבלבול ובחוסר הבנה בקרב הציבור ומקבלי ההחלטות. מה גרם לכך?

אפשרות אחת היא, שמקור חוסר הוודאות הוא מחסור בידע - הקורונה היא נגיף שמאפייניו היו (ועודם במידה רבה) לא ידועים. תחושות אלו נבעו מחוסר הידע, שבגינו קשה לענות על שאלות בנוגע להתפשטות הנגיף, משך המשבר ודרכי ההתמודדות עימו. צפוי ומובן שבתקופת חוסר ידע יופיעו תופעות של שרלטנות, מיסאינפורמציה או טעויות, ואלה אינן תופעות הנובעות מעידן הפוסט-אמת, אלא הן תוצאה של צורך למלא את החלל הנובע ממידע חלקי בלבד בזמן המשבר.

אפשרות שנייה היא, שמשבר הקורונה הוא דווקא תופעה ייחודית המהווה את הביטוי המובהק ביותר של סכנות עידן הפוסט-אמת: תקופת המגיפה מתאפיינת בחוסר אמון מוגבר במוסדות, חוסר הסכמה על עובדות וטשטוש הגבול שבין דעה ועובדה. המגיפה העצימה את הצורך של האזרחים למצוא ודאות, אולם הם מוצאים אותה ב"עובדות" שנוחות להם, המבוססות על המוסדות האמינים בעיניהם, והן תואמות לדעות שבהן הם מחזיקים בלאו הכי. תחושות הבלבול וחוסר הוודאות נובעות מסתירות בין עובדות שונות ומקורות שונים. שרלטנות, מיסאינפורמציה או טעויות הן תוצאות של רצונות ואינטרסים של אזרחים שונים, ומידת ההתאמה בין אלו לבין עובדות שאמונה בהן נוחה ואינה יוצרת דיסוננס קוגניטיבי.

אפשרות שלישית היא שהקורונה היא תופעה סטנדרטית של עידן הפוסט-אמת - תוצאה צפויה של תהליכים בלתי נמנעים. הדמוקרטיזציה וההשכלה הביאו לכך שכל אינדיבידואל רואה עצמו כשיר להחליט מה אמיתי. בעניין הקורונה הציבור שומע טענות שונות בזירה הפוליטית ובקהילה המדעית, וחש כשיר להחליט מהן העובדות, ללא צורך במומחים שיפתחו תיאוריות ויפריכו אותן עבורו. תחושות הבלבול וחוסר הוודאות נובעת מהפער בין תחושת הכשירות של האזרח לקבוע מה נכון, לבין הקושי לעשות זאת בפועל בתקופה רוויית חוסר ודאות ועודף של טענות הנשמעות, שבחלקן הגדול גם סותרות זו את זה. מנקודת מבט זו, שרלטנות, מיסאינפורמציה או טעויות הן טענות ככל האחרות שהציבור עשוי לקבל או לדחות.

למדענים קשה לחקור

תקופת הקורונה גרמה לשינוי לא רק בקרב האוכלוסייה הכללית, אלא גם בקרב מוסדות שתפקידם החברתי הוא "בירור האמת" והנגשת מידע לציבור - הקהילה המדעית, התקשורת והמדיה החברתית.

הקהילה המדעית נתקלה בקושי כפול בזמן הקורונה. ראשית, עצם המחקר המדעי הסדור נפגע: בירור הידע המדעי בין המדענים הוא תהליך ממושך, שלא התאפשר בקצבי הזמן המהירים של התפשטות המגיפה. בשל לחץ הזמנים, מאמרים רבים פורסמו במסגרת ביקורת עמיתים מוגבלת ואף בלעדיה. כך פורסמו ממצאים סותרים, שערכם שנוי במחלוקת. הכנסים האקדמיים, ברובם, בוטלו והוחלפו בכנסי זום, שאמנם הנגישות אליהם הייתה רבה יותר מאשר לכנסים מקצועיים, אולם בד-בבד גם מקצועיותם ויעילותם מוטלים בספק.

האתגר השני הוא בתיווך המדע והמידע לציבור הרחב. בזמן המגיפה מדענים אומנם קיבלו חשיפה מרובה, אולם רבים מהם אינם מצטיינים בתיווך מחקריהם לציבור הרחב. כך, מחקרים רבים שאיכותם מפוקפקת הגיעו לציבור הרחב ולמקבלי ההחלטות, שבמקרים רבים ראו בהם "אמת צרופה" ולא תיאוריות והערכות הדורשות תיקוף והוכחה, ויצרו חוסר ודאות מרגע שהתבררו כשגויים.

התקשורת במהלך הקורונה נקלעה למלכוד. מצד אחד, המשבר הביא לנתוני צפייה גבוהים בתקשורת המסורתית בשל הסגר שאפשר צריכה מוגברת, ואף ייתכן שבשל ייחוס אמינות גבוהה ביחס למתפרסם ברשתות החברתיות. מצד שני, יכולת המדיה לתווך מידע מדויק נפגעה בגלל הקושי לברר עובדות ולזהות את המומחים הרלוונטיים. כלי התקשורת נאלצו לעבור במהירות לסיקור אינטנסיבי של נושא, שבו לרובם המכריע חסר ידע מוקדם. בנוסף, הניסיון להביא שני צדדים לכל סיפור הוביל לכך שלעיתים הוצגו עמדות של שרלטנים ושל מומחים כשוות ערך, ואילו עמדות מיעוט הושתקו. לבסוף, התפיסה שלפיה לגופי התקשורת ישנה אג'נדה, גרמה לכך שגם העובדות המדעיות שהוצגו נתפסו לפעמים כחלק מאג'נדה פוליטית.

המשבר לא פסח על המדיה החברתית. אומנם בעבר המדיה החברתית נהגה שלא לקחת אחריות על התוכן המתפרסם (מלבד מקרי קיצון), אולם בזמן המשבר הנוכחי חברות המדיה החברתית אימצו מדיניות אגרסיבית יחסית של הפצת מידע ממקורות רשמיים מחד-גיסא, ומאידך-גיסא סימון ומחיקה - באופן תקדימי - של תכנים מטעים, גם של מנהיגים פוליטיים. פייסבוק אף הכריזה על הקמת גוף שישמש כערכאה לברורים בנושאי סינון וחסימת תכנים.

מה קרה לאמון הציבור

אין הסכמה בנוגע לשינוי של היחס בין הציבור למקבלי ההחלטות ולמוסדות בירור האמת. מצד אחד נראה, כי המדיניות המגבילה ומרחיקת הלכת שננקטה במדינות רבות וציות האזרחים להגבלות שנכפו עליהם, העידו על אמון של הציבור בידע שעליו נשענים מקבלי ההחלטות. הרייטינג הגבוה של התקשורת העיד על אמון מסוים שהציבור רוחש לה ולמדענים להם ניתנה במה.

מצד שני, אין מידע קונקרטי לגבי אמון הציבור בתקופת משבר הקורונה, ותיתכן דווקא ירידת אמון במקבלי ההחלטות ובמוסדות בירור האמת, בכלל זאת בקהילה המדעית, בשל ריבוי הדעות והשינויים התכופים, אשר הראו לציבור את מגרעותיהם וחולשותיהם. ייתכן גם ששתי המגמות מתקיימות במקביל - אמון הציבור בקרב אוכלוסיות מסוימות גדל ואילו בקרב אוכלוסיות אחרות קטן, כתלות בשאלה האם האוכלוסיות נפגעו ישירות מהנגיף ועל כן נחושות לבירור האמת לגביו, לעומת אוכלוסיות שנפגעו יותר מההגבלות שהושתו על-ידי הממשלות.

תובנה נוספת גורסת, כי לאמון הציבור יש חשיבות רבה בזמן המשבר. ראשית, אמון הציבור עשוי להוות גורם מכריע בציותו להגבלות שנכפות עליו, והן עלולות להוות אתגר מתמשך ואף לחזור ולהתחדש במקרה של גל נוסף. שנית, חוסר האמון עלול להיות נקודת חולשה המשמשת גורמים זרים המעוניינים לקעקע את אמון האזרחים בממסד במדינות דמוקרטיות, ע"י הדגשת ההשוואה לתפקודן העדיף כביכול של מדינות טוטליטריות תחת המשבר.

לתקשר את המדע

עבור הקהילה המדעית, ייתכן שמשבר הקורונה יוביל לפגיעה באמון שרוחשים אזרחים למדענים, בשל חשיפת הציבור לחוסר ההסכמות בקהילה זו, המשרה תחושה, כי ויכוחים מדעיים דומים לוויכוחים פוליטיים, ועל כן טענות מדעיות מהוות גם הן כלי במשחק הפוליטי. עם זאת, הקורונה הציתה עניין בציבור בנוגע למגיפות והביאה להכרות עם מונחים מדעיים רלוונטיים, העשויים להקל על הקהילה המדעית להסביר את עמדותיה לקראת התפרצות חדשה. כדי להגביר את האמון במדענים, מומלץ להקפיד על שיח משתף ביחס למחקר המדעי, במקום שיח לעומתי המחלק את הציבור ל"צודקים וטועים", ולבצע הפרדה בין הקהילה המדעית לבין הזירה הפוליטית, כך שלא ייראה כאילו נבחרי הציבור הם אלו שמביאים את המידע, ואגב כך צובעים אותו בצבעים פוליטיים.

התקשורת המסורתית תצטרך לבחון כיצד ניתן לנצל את גל הפופולריות שלה כדי ליצור לעצמה תדמית של גוף בירור אמת איכותי. בין היתר, תידרש מהתקשורת יכולת משופרת לתקשר מדע לציבור באופן ענייני ומדויק, וכן לסנן בין המומחים המובאים לאולפן כדי לוודא שמדובר ברלוונטיים ביותר.

לבסוף, ברמת המדינה והחברה יש לבחון דרכים להחזיר את אמון הציבור במוסדות, בפרט התקשורת, המדע ומוסדות המדינה, על-מנת לאפשר התמודדות טובה יותר עם משברים בכלל ועם מגפות עתידיות בפרט. הדבר נחוץ גם כדי למנוע השפעה אפשרית של שחקנים זרים, כמו רוסיה וסין, העשויות לנצל את משבר להצגת מודל אלטרנטיבי לדמוקרטיה המערבית - מודל המוותר על חירויות הפרט בתמורה להתמודדות עם אתגרים קולקטיביים, כגון מגיפה, בצורה אפקטיבית יותר.

הכותב הוא עוזר מחקר במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS).
תאריך:  20/06/2020   |   עודכן:  20/06/2020
רועי שולמן
+תגבור לכוח האדם העוסק בביצוע החקירות האפידמיולוגיות
00:52 21/06/20  |  עידן יוסף
בהנחיית שר הבריאות יולי אדלשטיין, משרד הבריאות יתגבר באופן משמעותי ומיידי את כוח האדם העוסק בביצוע החקירות האפידמיולוגית בכל לשכות הבריאות במדינה. שר הבריאות הקצה תקציב ייעודי לקליטת 300 מתגברים שיסייעו לאחיות האפידמיולוגיות לקצר את זמני החקירות במטרה לזרז את קטיעת שרשרת ההדבקה. הליכי הגיוס, הקליטה וההכשרה המקצועיים עם הצוותים יחלו כבר בשבוע הקרוב.

אדלשטיין: "קטיעה מהירה של שרשרת ההדבקה חשובה מאוד להתמודדות עם העלייה בתחלואה. נקצה כל משאב שנדרש לסייע לכך. יחד עם זאת מוטלת אחריות על הציבור להקשיב להנחיות - עטיית מסכה, ריחוק והיגיינה. אלו כללים קריטיים להגנה על אזרחי ישראל ולמניעת החזרה לסגר".
+"דוח 'הגל השני' - לא רציני"
00:15 21/06/20  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
דוח מרכז המידע והידע למאבק בקורונה מזהיר כי ישראל נכנסת לגל תחלואה השונה מקודמו במאפייניו - אך לא פחות בחומרתו  ▪  עוד נכתב כי אם לא יינקטו צעדים, בעוד כחודש מספר הנדבקים היומי יחצה את האלף, ויהיו מאות רבות של מקרי מוות  ▪  איגוד רופאי הציבור סבור שחלק מהנתונים בו סותרים, ישנים ובעיקר שמדובר במסמך שנפלו בו "שגיאות עובדתיות קשות"
(שוק רמלה [צילום: יוסי אלוני/פלאש 90])
+שישה מעובדי עצרת הבחירות של טראמפ נדבקו בקורונה
23:36 20/06/20  |  עידן יוסף
‏שישה מעובדי צוות מסע הפרסום של דונלד טראמפ שעבדו על עצרת הבחירות היום בטולסה נדבקו בקורונה.
+294 נדבקים ביממה האחרונה
22:31 20/06/20  |  עידן יוסף
התפרצות ה‏קורונה בישראל: 294 מקרי הידבקות נוספים ביממה האחרונה, מניין המתים עלה ל-305.
תמונת מצב עדכנית
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מגיפה בעידן בו האמת היא משנית
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מגיפת הקורונה
מגיפת הקורונה (ועם יצרני הבירה המפורסמת הסליחה), מכה בישראל מזה יותר משלושה חודשים. המגיפה הביאה למצבים שלא נחזו בעבר, כמו סגירת בתי ספר ועסקים מסחריים, ואפילו עוצר ביתי שהזכיר לזקני היישוב את ימי העוצר של השלטונות הבריטיים בתקופת המנדט. הצעדים הללו, שנועדו להאט את התפשטות המגיפה, גרמו למשבר כלכלי עמוק ולאבטלה של כרבע מכוח העבודה במשק.
20/06/2020  |  ד"ר עוזי רובין  |   כתבות
הממשלה אישרה (יום ו', 19.6.20) במשאל טלפוני תיקון לתקנות שעת חירום (הגבלת פעילות) לעניין קיום אירועי תרבות אשר יאפשר לקיים החל מהערב מופעים בפני עד 250 צופים.
19/06/2020  |  איציק וולף  |   חדשות
הלימודים בחטיבות הביניים יוארכו עד 1 ביולי, בעוד הלימודים בכיתה י' הסתיימו היום (יום ו', 19.6.20). כך קובע בית הדין הארצי לעבודה. המשמעות היא, שגם בבתי הספר היסודיים ובגני הילדים תוארך שנת הלימודים בתשעה ימים בשל מגיפת הקורונה, שגרמה למעשה להשבתת הלימודים למשך שלושה חודשים.
19/06/2020  |  איתמר לוין  |   חדשות
משרד הבריאות יתגבר באופן משמעותי ומיידי את כוח האדם העוסק בביצוע החקירות האפידמיולוגית בכל לשכות הבריאות במדינת ישראל. כך הנחה (יום ו', 19.6.20) שר הבריאות, יולי אדלשטיין, את הגורמים המקצועיים במשרדו.
19/06/2020  |  איציק וולף  |   חדשות
ועדת השרים להגדרת ״אזור מוגבל״ החליטה להכריז על שכונות ברהט ובערערה בנגב כאזורים מוגבלים לפי תקנות שעת חירום (אזור מוגבל). ברגע האחרון, שכונת עג'מי ביפו לא הובאה לאישור כיוון שהמצב בה פחות חמור.
18/06/2020  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
נזילה ברפת מזרע    פרה מפרישה צואה ושתן בכמות גבוהה פי 40 משל בני-אדם, ורפת בגודל בינוני יוצרת זיהום בכמות גדולה מאוד    הריכוזים העצומים של השפכים הללו לעתים קרובות מגיעים למקורות ה...
הרצל חקק
הרצל חקק
נאבק למען ספרות שביסודה ערכים אנושיים    זכה בפרסים רבים על הישגיו הספרותיים: פרס ראש הממשלה, פרס ברנר, עיטור ההתאחדות הבינלאומית לספרות נוער בברלין, פרס רוטרי ועוד
דן מרגלית
דן מרגלית
אין עתה צורך בהתלהטות היצרים, בפאטה-מורגנה כאילו עוד מכה אחת ו"זבנג וגמרנו", והניצחון המוחלט בידינו    יותר מכל יש לישראל אינטרס אסטרטגי לבנות נדבך נוסף לברית ההגנה ההולכת ונרקמת בי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il