|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!

הנחות יסוד שגויות בתוכנית טראמפ <br>

עמוק ביסוד התוכנית עדין נשארו עקבות של הנחות יסוד וטעויות העבר של מחלקת המדינה האמריקנית בשיחות עם הממשל אין על הממשלה להצטמצם בדיונים על מפות ועל כבישים, אלא להסביר ולפרט מה המשגים בהנחות היסוד
04/07/2020  |   אברהם שלום   |   יומני בלוגרים   |   העולם הערבי   |   תגובות
נתניהו. תוכנית שגויה [צילום: גיל יערי/פלאש 90]


1. יתרונות וחסרונות בתוכנית

תוכנית טראמפ מכירה בזכות עם ישראל על ארץ ישראל ובמיוחד על ירושלים. דברי טראמפ טובים ויפים ומשנים מן היסוד את הגישה של נשיאים אמריקנים בעבר, ובמיוחד את הגישה של שרי החוץ שלהם.

אך עמוק ביסוד התוכנית עדין נשארו עקבות של הנחות יסוד וטעויות העבר של מחלקת המדינה האמריקנית. בשיחות עם הממשל אין על הממשלה להצטמצם בדיונים על מפות ועל כבישים, אלא להסביר ולפרט מה המשגים בהנחות היסוד. עלינו להסביר כי אין אנו מבקשים רק ויתורים או תקונים לשמירת זכויותינו, אלא תיקונים להגברת הסכיוי שהתיכנית תביא לרגיעה ולא תגרום להתלקחות מלחמה. בשיחות עם ממשל ידידותי על ממשלת ישראל להזכיר את הטעויות בנסיונות העבר שהרחיקו שלום והולידו מלחמות ולהסביר את הסכנה והאוולת ברעיון של מדינה פלשתינית. נתאר את נקודות החולשה של התוכנית ואיך לתקן אותה. התיקון יחזק את ביטחון ישראל ויביא תועלת לארה"ב. שיחות כאלה לא יפגעו ביחסים הטובים עם הממשל אלא להפך, יחזקו את הידידות עם ממשל טראמפ.

נמנה כאן שלושה משגי חשיבה ביסוד התוכנית:

(א) במרכז התוכנית נסיון לרכוש את לבם של המחבלים של אש"ף בכסף רב, במתן שליטה על חלקים בארץ ישראל ובהקמת מדינה ערבית חדשה נוספת על יותר מן העשרים הקיימות. בדרך זאת, אין לקנות שלום מן התוקפן. ביסוד התוכנית מסתתרת ההרגשה כי הערבים זכאים לפיצוי על הסבל שסבלו והם סובלים בגלל ישראל, ועלינו לפצות ולרצות אותם. מה שקרה באמת הוא כי הערבים נלחמים בנו כבר מאה שנים בנסיונות להשמיד את המדינה ולפני כן את הישוב.

(ב) ההנחה והתקווה כי הערבים יכירו טובה לארה"ב על מאמציה למענם ועל לחצים לוויתורים מצד ישראל. בכל מלחמות העבר בין ישראל והערבים הפעילה ארה"ב לחצים לנסיגות ישראליות, והפכה תבוסה צבאית לנצחון מדיני לערבים. בעקבות זאת קמו משטרים ערבים קיצוניים ואויבים למערב.

ריצוי השליטים הערבים בהפעלת לחצים על ישראל ונסיגות ישראליות חיזקו את השליטים הרודנים אך הזיקו לעמים הערביים. הסיכוי להביא דמוקרטיה וקידמה ורווחה לערבים יגדל אם יופסק או יוחלש הדחף להלחם נגד ישראל בשם אידאולגיה של לאומיות ערבית.

(ג) והטעות השלישית החמורה ביותר היא המחשבה כי הערבים זקוקים למדינה נוספת שהם שואפים להקים בארץ ישראל. היכן חיי הערבים בסכנה?

חיי האזרחים בסכנה גדולה במדינות השכנות, סוריה ועירק ולבנון ותימן ולוב. מלחמות בין מורדים ושליטים ובין מוסלמים שיעים לסונים, בין קבוצות שונות באוכלוסייה ובין צבאות תומכי אירן מול תומכי טורקיה ועוד. מיליונים בסוריה נעקרו מבתיהם ובשטחי המלחמה מספר ההרוגים קרוב למיליון. בתימן גוועת האוכלוסייה ברעב בגלל המחסור בעטיה של מלחמת אזרחים.

בלבנון התמוטטות כלכלית בגלל פעילות חיזבאללה. הערבים תחת שלטון חמאס בעזה במצוקה כלכלית ושרותי חינוך ותברואה לקויים, באשמת הממשלה שהם בחרו בה, כשלעומת זאת הערבים תחת שלטון ישראל, חיים בשלום ובביטחון. מלחמות מדינות ערב בנו היו כי ביקשו למחוק את ישראל. מעולם לא הייתה מדינה פלשתינית ואין הערבים מכירים בקיום לאום נפרד כזה.

יש מקום לקיום מדינה עבור הכורדים, אשר יש להם לשון ותרבות נפרדים ורצף טריטורילי. הכורדים הוכיחו בשטח האוטונומי בצפון עירק כי הם משקיעים כספם ומרצם על בנית בתי חולים ומכללות וסוללים כבישים, בניגוד למשטרים ערביים המשקיעים בעקר בקנית נשק ומאמצי מלחמה.

נוסף לשיחות עם הממשל עלינו להשקיע בהסברה לדעת הקהל האמריקנית על המצב במדינות ערב ועל ההיסטוריה של הקמתן לאחר מלחמת העולם הראשונה. אין הערבים זקוקים לעוד מדינה.

2.הסבה לגישה ההפוכה

מדוע כל מדינה הגוברת על תוקפן מענישה אותו, אך ישראל מתבקשת לרצות, ולפייס, ולשחד את הערבים של ארץ ישראל?

התוכנית גם מבטיחה הזרמת מיליארדי דולרים לרשות הפלשתינית. הערבים נלחמים בנו כבר מאה שנים, במלחמות גדולות ובמעשי חבלה. מדינות ערב והערבים שחיו בארץ ישראל בקשו להשמיד את מדינת ישראל מיום הקמתה. הם מתנגדים לקיום המדינה, לא לגודל השטח אשר בידינו.

ביסוד הגישה הזאת היא החשיבה כי לערבים 21 מדינות ושטח גדול מאות פעמים משטח ישראל וגם אוכלוסייה של מאות מיליונים. אבל הנסיון לקנות שלום במחיר ויתורים, רק מזמין מלחמות כי הוא מלמד את התוקפים כי אין להם לחשוש מתוצאות תבוסה בשדה הקרב, ויוכלו להפוך את התוצאה במישור המדיני.

יתכן כי מרכיב זה של התוכנית נובע מהשפעה של השמאל הישראלי. השמאל האמין שנקבל שלום אם נביא את ערפאת וצבאו לארץ, או אם נמסור את עזה לחמאס הם יתנתקו מאתנו. וקרה כצפוי ההפך. הפצצות של האויב התקדמו והתקרבו לבתינו ולערינו על גבי הטילים שנשלחו מן השטחים שמסרנו. בהשקפת השמאל הישראלי יש לקנות את לב האויב בוויתורים ובמתן פרסים. זאת ירושה מן ההיסטוריה של הצער והיסורים של עמנו ברדיפות האיומות במזרח ארופה.

ובגלות ההיא היו בני עמנו מנסים לקנות את לבו של הפריץ הפולני, נסיון המתואר בספרותנו בביטוי לרקוד 'רקודי מה יפית' לפני הפריץ. מתקבל הרושם הברור כי שותף לגישה הגלותית הזאת גם ג'רלד קושניר חתנו של טראמפ וממובילי המו"מ על התוכנית. דומה כי קושניר מתנגד לגישה של דוד פרידמן שגריר אמריקה בישראל, בעל החשיבה הדתית הלאומית על זכויותינו על ארצנו.

3. תוכניות שלום שהזיקו לאמריקה והולידו מלחמות

במלחמת הקוממיות ב 1948 פלשו צבאות מדינות ערב לישראל. הצבא המצרי תקף מן הדרום בדרכו להשיג את המטרה המוכרזת של השמדת המדינה. בקרבות עקובים מדם הדפה ישראל את הצבא המצרי הפולש וצה"ל כבש חלקים מסיני והגיע לאל עריש. זה לא היה חלק בלתי נפרד משטח מצרים, והוא נספח לשטחה רק 40 שנה לפני כן. ממצרים. עד 1908 עבר באל עריש הגבול בין ארץ ישראל תחת שליטת העותמנים הטורקים ובין מצרים בהשפעת הבריטים. הבריטים לחצו על הטורקים להעתיק את הגבול לתעלת סואץ ולכלול את כל סיני בהשפעתם, כי ביקשו לשלוט על התעלה.

אמריקה כפתה על ישראל נסיגה מסיני. לפני המלחמה היה דיון בפרלמנט המצרי והיו חברי פרלמנט שהזהירו נגד המלחמה. אמרו שהמלחמה תהיה הפרה של החלטת האו"ם וכל העולם יפנה נגד מצרים. הלחץ האמריקני לנסיגה ישראלית הוכיח כי אל למצרים לחשוש לענישה על תוקפנותה. הערבים לא הכירו טובה לאמריקה. קצין מצרי ושמו גמאל עבד אל נאצר שהיה נצור ומוקף בחילי ישראל בזמן הפסקת האש, שוחרר לאחר הנסיגה וחזר למצרים כגיבור. לאחר זמן קצר חולל יחד עם המדינאי נגיב, הפיכה נגד המלך המצרי פארוק שנטה לתמוך במערב מול האמפריה הקומוניסטית של ברית המועצות. נאצר פתח מיד בתעמולה נגד אמריקה והפיץ עוינות בכל מדינות ערב. תהליך דומה התחולל אחרי מלחמת 1956. שוב לחצה אמריקה על ישראל לסגת מסיני. נאצר הפך לגבור בעיני ההמונים הערבים. פחות משנתיים אחר זאת פרצה מהפכה בעירק והודח ונרצח המלך תומך המערב. המהפכה באה בהשפעת תעמולה וחתרנות ממצרים.

מצרים וסוריה תקפו את ישראל ב-1973 במלחמת יום הכפורים. במלחמה מול מצרים חצה הצבא הישראלי את תעלת סואץ וכבש שטח חדש ממערב לתעלה. במלחמה מול סוריה שחרר צה"ל את הגולן מן הכחות הסוריים התוקפים וכבש שטחים מעבר לגולן והגיע לבשן. מן הצבא המצרי שפלש לסיני נותרה רק הארמיה השלישית בסיני שהייתה מנותקת ממצרים. הארמיה הזאת הייתה תחת מצור ישראלי. בהמתנה קצרה הייתה הארמיה הזאת מתמוטטת ברעב ובצמא במדבר, ללא יריה אחת. אבל ההסדר שהתקבל בלחץ אמריקני היה כי ישראל קודם כל תספק מים ומזון לארמיה השלישית. ישראל תסיג את כחותיה מן השטח שכבשה ממערב לתעלת סואץ בעוד הצבא המצרי ישאר לשלוט על החלקים שכבש בסיני. וכך תתחבר הארמיה הזאת לאספקה ממצרים. ישראל נסוגה מן הבשן שכבשה במלחמה מן הסורים ועוד תעניק לסורים במתנה את העיר קוניטרה בירת הגולן שנכבש במלחמת ששת הימים.

התוצאה הייתה הרסנית לכלכלת המערב. מדינות המפרץ הערביות הטילו אמברגו על מכירת נפט למערב שהיה תלוי לגמרי בהן לאספקת דלק. כאשר הוסר האמברגו עדין הוטלה הגבלה על אספקת הנפט ומחירי הדלק הועלו במאות אחוזים. עשרות שנים אחר כך סחטו מדינות ערב טריליונים של דולרים מן המערב עבור הנפט. זה היה המוצר היחיד שהיה להן למכור. הן היו תלויות לגמרי ביבוא מן המערב, תרופות, מכוניות, מכשירי טלוויזיה ובהמשך מחשבים. במקום לכפות נסיגה על ישראל יכלה ארה"ב לעזור לצבא ישראל ולתת אור ירוק לכבוש שדות הנפט אם לא יוסר האמברגו ואם לא יחזור מחיר הנפט לערך ריאלי. להדגמה מחיר חבית נפט טיפס ועלה פי חמישה וששה ב-1973 והגיע עד ל-30 דולר, ולפי שיעור האנפלציה מאז, ערך ריאלי של 300 דולר, פי עשרה ממחירה כיום הקרוב ל-30 דולר.

4. הערבים אינם מבקשים עוד מדינה

בשעה שמדינות ערב הקיימות מתפרקות במלחמות פנימיות בין כתות וקבוצות דתיות האם יש מקום להקים מדינה חדשה שאין לה לאום נפרד? תוכנית טרמפ מציעה הקמת מדינה ערבית חדשה. פלשתינית. האם יש עם כזה, האם הייתה אי-פעם מדינה כזאת? אנו רואים כי המדינות הערביות הקיימות, סוריה ועירק ותימן ולוב, מתפרקות לכתות ולקבוצות דתיות לסונים ושיעים ועלאוים, לכורדים וערבים ותורכמנים ויזידים. במדינות הללו משתוללות מלחמות פנימיות אכזריות. במלחמות משתתפים גם צבאות של טורקיה ואירן העוזרים לקבוצות מנוגדות.

האוכלוסייה האזרחית מופצצת ונפגעת, מיליונים בסוריה, נעקרו מבתיהם בשטחי המלחמה מספר ההרוגים קרוב למיליון. בתימן סכנת מוות ברעב לאוכלוסייה. במדינות הללו מחסור במזון ובתרופות ובתי חולים מופצצים בהפרה של כללי המלחמה. סוריה ועירק הוקמו בצורה מלאכותית אחרי מלחמת העולם הראשונה באדמות שהיו תחת שלטון האמפריה העותמנית במשך 400 השנים הקודמות. טורקיה הפסידה במלחמה ואדמות האמפריה נפלו לידי מדינות ההסכמה, וסוריה ועירק שהקימו למעצמות ההסכמה, היו המדינות הערביות הראשונות מזה אלף שנים. החלוקה למדינות לא התאימה לחלוקה לקבוצות דתיות ואתניות. המלחמה בלוב בין ממשלה בטריפולי וממשלה בבנגזי, משקפת את החלוקה ההיסטורית למחוזות טריפוליטניה וקיריאנקה.

לקראות סוף מלחמת העולם הראשונה הבטיחו הבריטים לחוסין, השריף של מכה תחת שלטון העותמנים, כי שלושת בניו יהיו מלכים של שלוש מדינות חדשות. עלי מלך על מכה, פיצל מלך על סוריה ועבדאללה מלך על עירק. כעבור זמן קצר בא עבד אל עזיז אבן סעוד מן האזור נג'ד והביס את עלי וכבש את אזור חג'אז ואחד אותם וכך נוסדה ממלכת ערב הסעודית. צרפת התנגדה לקיום סוריה מאוחדת והעדיפה להקים תחלה אזורים נפרדים לפי חלוקה עדתית, בצדק, כפי שאנו רואים כיום, אך כעבור זמן אוחדה המדינה. פיצל בן עלי שהיה מועמד להיות מלך סוריה, הועבר להיות מלך עירק. הבן השלישי עבדאללה נותר כך ללא ממלכתו המיועדת (עירק). כדי לפצות אותו, קרעה בריטניה את עבר הירדן המזרחי מתחום הבית הלאומי היהודי ומנתה את עבדאללה לאמיר שם. הקריעה של עבר הירדן הייתה מנוגדת להחלטת חבר המים ולכן נוסחה בתור 'הקפאה זמנית' של עדוד התנחלות יהודים שם.

אותה אמירות הפכה לממלכת עבר הירדן, ואחר כך ל'ירדן' והיא תקפה את מדינת ישראל החדשה ב-1948 וכבשה את בקעת הירדן וחלקים מיהודה ושומרון וקראה להם 'הגדה המערבית'. ירדן ניסתה שוב לחסל את מדינת ישראל במלחמת ששת הימים ב-1967 והפסידה את השטחים שכבשה ב-1948.

האם יש סיכוי שתתקים בשלום מדינה ערבית חדשה אשר יברא אותה המערב? אש"ף מיצג את הערבים שחיו בשפלת החוף ונענו לדרישת מדינות ערב לעזוב עד שיגיעו הצבאות הערביים ויכבשו את הארץ. הערבים שנשארו ביהודה ובשומרון ובהר הם קבוצה שונה המתנגדת שאש"ף ישלוט עליהם (מבלי להרחיב - הקבוצה הראשונה היא של מהגרים ערבים חדשים יחסית, השנייה של תושבי הארץ ולכן לא עזבו את כפריהם). מדינה כזאת לו קמה, הייתה פורצת בה מלחמה והייתה מתפרקת כמו סוריה כיום.

5. מחצית הישראלים פליטים מארצות ערב

למדינות ערב תביעות מישראל בשם הפליטים הערבים מארץ ישראל. ישראל צריכה להבליט כי מחצית אוכלוסית ישראל הם פליטים ממדינות ערב. גם לנו תביעות מן המדינות הללו, לא רק פצוי כספי על הרכוש שהוחרם, אלא גם על אדמות וזכויות אזרח.

אחרי תבוסתם ב-1948 בקשו המשטרים הערבים להסיט את תרעומת האוכלוסייה על כשלון צבאותיהם אחרי שהשליטים הבטיחו נצחון קל והשמדת המדינה הזעירה. השליטים בחרו להתנקם בתושבים היהודים, ששכנו בארצות הללו מתקופת הכיבוש הבבלי, הרבה לפני הכיבוש הערבי. יהודים נרדפו, פוטרו ממשרות ממשלתיות. לבסוף הותר להם לעזוב לארץ ישראל, אך רכושם, בתיהם, בתי העסקים שלהם, ואדמותיהם והשדות השיכים להם 'הוקפאו'.

ידוע למשל על משפחה אחת מבני עמנו אשר פתחו אדמות בדרום עירק, ביצירת תעלות השקיה וטיוב האדמות והפכו אותן לשדות פורחים נושאי יבולים מכניסים רוחים. עם עזיבת היהודים חזרו האדמות להיות שוממות.

6. לארה"ב הייתה אפשרות להשליט שלום

ארה"ב שחררה את כווית אחרי שסדאם חוסין שליט עירק תקף וכבש את כל שטחה ושדד את אוצרותיה.

הנשיא טראמפ אמר כי היה על ארה"ב לבקש מכווית חלק מהכנסות הנפט למשך חמש שנים או לתמיד, כפצוי על ההוצאות של ארה"ב על המלחמה ועל אובדן החיילים האמריקנים שהקריבו את חייהם במלחמה. השליט של כווית היה חייב לאמריקנים את הצלת ארצו ואת שלטונו. ארה"ב יכלה לדרוש משליט כווית לבטל את מצב המלחמה עם ישראל. לכווית אין גבול עם ישראל ואין סכסוך עמה, יתרה מזאת, לאחר השחרור גירש שליט כווית את כל ה'פלשתינים' מארצו, כי הם תמכו בסדאם ושתפו פעולה עם הכיבוש העירקי. אבל ארה"ב לא הציגה לכוויתים דרישה לשלום עם ישראל. זה לא נעשה, בוודאי מתוך החשיבה כי צעד כזה יעורר על הכוויתים את זעמם של יתר מדינות ערב. לא הדאגה לפלשתינים מניעה את מדינות ערב להלחם בישראל אלא ההתנגדות לקיום מדינת ישראל.

במלחמת המפרץ כבשה ארה"ב את שטח עירק והפילה את שלטון סדאם חוסין. ארה"ב הוציאה להורג את סדאם חוסין ואת בניו, פיזרה את הצבא העירקי ואת מוסדות השלטון והקימה ממשלה חדשה. ארה"ב יצרה משטר חדש לחלוטין וביטלה את איומי סדאם לפעול נגד מדינות המפרץ לפלוש או לכבוש את בארות הנפט שלהן. לעומת זאת לא ביטלה ארה"ב את האיום העירקי על ישראל, ולא דרשה מעירק הכרה בישראל.

ההנחה החבויה היא בחשיבה כי ישראל גזלה אדמה מן 'הפלשתינים' ועד שלא יתוקן מצבם לא יהיה שלום עם הערבים. לאזרחי ישראל תביעות נגד עירק על רדיפות ועל רכוש פרטי בתים ועסקים ואדמות. ארה"ב לא דרשה שיוצאי עירק, שהיו אזרחים שלווים שומרי חוק, יוכלו לבקר בעירק ולמכור את רכושם שהוקפא ומנוהל בידי הממשלה העירקית.

דרישה כזאת אינה עולה על הדעת. שוב ההנחה היא כי מדינה ערבית לא תשלים עם קיום ישראל בגלל העוול שנגרם לערבים בארץ ישראל. זהו הסילוף אשר עלינו לבטל ואשר קודם לכל תוכנית שלום.

תאריך:  04/07/2020   |   עודכן:  04/07/2020
ד"ר אברהם שלום
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הנחות יסוד שגויות בתוכנית טראמפ
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
שמ
4/07/20 20:22
2
בן נאמן
4/07/20 22:47
 
אברהם שלום
6/07/20 19:29
3
עמעד
5/07/20 15:23
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  העולם הערבי
מתיחות ביחסים בין ארה"ב לאיחוד האמירויות על-רקע כניסתו לתוקף של "חוק קיסר" ויחסי איחוד האמירויות עם משטרו של בשאר אסד. לארה"ב ולאיחוד האמירויות יש יחסי ידידות כולל שיתוף פעולה בתחום הביטחוני, שיתוף הפעולה ביניהן גבר לאחר מלחמת המפרץ ויש ביניהן גם שיתוף פעולה כלכלי.
על-פי דיווחים המגיעים מסוריה, ישנם סימנים ראשונים להיחלשותו של משטרו של הנשיא בשאר אסד, למרות ניצחונו הצבאי במלחמת האזרחים בסיוען של אירן, רוסיה וחיזבאללה. אחד הסימנים להיחלשות המשטר הסורי הינו התחדשות ההפגנות נגד המשטר באזור דרעא וסווידאא' בדרום המדינה, זהו האזור שממנו פרצה לראשונה ב-2011 האינתיפאדה נגד משטרו של בשאר אסד שהפכה למלחמת אזרחים עקובה מדם.
הבחירות הבאות לנשיאות אירן צפויות להתקיים בסוף מאי או במהלך יוני 2021. מאז הקמת הרפובליקה האיסלאמית (1979), משמש המנהיג העליון באירן כראש המדינה ומרכז בידיו את עיקר סמכויות ניהולה. נשיא אירן נהנה, עם זאת, מהשפעה ניכרת על ניהול ענייני המדינה, בעיקר בתחומי הפנים והכלכלה, מתוקף תפקידו כראש הרשות המבצעת. בבחירות אלה יבחרו אזרחי אירן נשיא חדש, שיחליף את חסן רוחאני המסיים שתי תקופות כהונה בנות ארבע שנים כל אחת, כפי שמתיר החוק.
20/06/2020  |  ד"ר רז צימט  |   כתבות
ב-2020 זוכה ההאשטאג (תג הקבצה) הערבי "פלשתין אינה התכלית שלי" לחשיפה גוברת, ומבטא את ההסתייגות הערבית הגוברת מהעניין הפלשתיני.
20/06/2020  |  יורם אטינגר  |   יומני בלוגרים
במדינות ערב, בניגוד לחברות מערביות, הזיכרון ההיסטורי הוא ארוך-טווח. אין שוכחים ואין סולחים, אלא למראית עין. הערבים מודעים לעובדה שככל שמתרחב חופש הפעולה הפלשתיני במדינות ערב, כן מחריף הטרור הפלשתיני האנטי-ערבי. כך היה במצרים וסוריה בשנות ה-50' וה-60', ובאופן חריף במיוחד בירדן, שם פרצה מלחמת אזרחים ב-1970 כתוצאה מחופש פעולה מפליג לאש"פ. בשנות ה-70' ותחילת ה-80' הייתה לבנון קורבן למלחמת אזרחים מתגלגלת ולפלישה סורית עקב חופש תמרון צבאי ופוליטי נרחב של אש"פ.
18/06/2020  |  יורם אטינגר  |   יומני בלוגרים
רשימות נוספות   /   העולם הערבי  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   ישראלי-ערבי  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   ישראלי-פלשתיני  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   תוכנית המאה  /  מי ומי  
כוחות צרפתיים חיסלו את מפקד אל-קאעידה במאגרב  /  אביתר בן-צדף
משרד החוץ נערך - כך ייראה העולם שאחרי הקורונה  /  מחלקה ראשונה
ארה"ב חיסלה את מנהיג אל-קאעידה בחצי-האי ערב  /  עידן יוסף
הווקף נגד בית המלוכה הסעודי  /  יוני בן-מנחם
האם ארה"ב תיסוג מעירק  /  יוני בן-מנחם
לבנון בוערת מחדש  /  יוני בן-מנחם
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
יש מחלוקת בקרב החוקרים בנוגע לגודל האוכלוסייה במאה ה-19 ולגבי המספר המדויק של כל קבוצה דתית, אבל, הריבוי הטבעי המוסלמי היה אטי בהשוואה לגידול האוכלוסייה היהודית והנוצרית
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי הוא הסוכן המדיני היעיל ביותר של אירן אף שאינו עושה זאת במודע ובמתכוון חלילה    הוא הסוכן הפוליטי של טראמפ נגד המפלגה הדמוקרטית במודע
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הרבה זמן כבר לא חוויתי פער גדול כל כך בין המציאות לסיקור המעוות שלה בתקשורת הישראלית    צר לי לקלקל למחרחרי הריב והמחלוקת, אבל מה לעשות, פשוט הייתי שם וזה היה הרבה פחות דרמטי...
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
ממשלת נתניהו מובילה אותנו למציאות מכאיבה, כששורה ארוכה של מדינות באירופה ובאמריקה מגנות בחריפות רבה את מדיניותה של ישראל ואף נוקטות בימים אלו בשלל צעדים מעשיים הפוגעים בכלכלה של מד...
זלמן שובל
זלמן שובל
"אוי לי מיצרי אוי לי מיוצרי" אומר הפתגם התלמודי ויכולנו להוסיף "אושרנו שלא אנחנו צריכים להחליט", אבל זו, כמובן, טעות שכן למה שהעם האמריקני השסוע יחליט ב-4 בנובמבר תהייה השפעה גם על...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il