|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
אנטונינוס ב"יוליוס קיסר". לשבח או לקבור [ציור: ג'ורג' אדוארד רוברטסון] בלעם. המזימה עלתה ב-24,000 מתים [ציור: רמברנדט]

מה באמת עומד מאחורי "ועדת החקירה לניגודי העניינים"

סמוטריץ', אנטונינוס, אספסיינוס, בלעם

המטרה של בצלאל סמוטריץ' איננה לתקן את בתי המשפט אלא להרוס אותם, ובמיוחד את בית המשפט העליון העובדות אינן מעניינות אותו ואת חבריו, המתנהגים כאילו השלטון מובטח להם לעולם בואו נראה אותם מציעים חוק ולפיו נאשם בפלילים אינו יכול להתמודד לתפקיד נשיא המדינה
10/07/2020  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   כנסת 23   |   תגובות

"את קיסר באתי לקבור - לא לשבח... כאן ברשותם של ברוטוס והשאר, כי ברוטוס איש כבוד, והם כולם, כולם אנשי כבוד - אני עומד לומר דברים בהלווית קיסר". מילותיו הציניות הנודעות של אנטונינוס אחרי רצח יוליוס קיסר, במחזהו של ויליאם שייקספיר. על בצלאל סמוטריץ' אפשר לומר: את בתי המשפט הוא בא להרוס - לא לתקן; שהרי הוא ותומכיו - כולם אנשי כבוד.

בעצם, אין לנו צורך להרחיק את עדותנו עד למחזאי הבריטי הדגול בן המאה ה-16. הצעתו של סמוטריץ' להקים ועדת חקירה פרלמנטרית לבחינת ניגודי העניינים של שופטי בית המשפט העליון, עלתה בשבוע שבין פרשת בלק לבין פרשת פינחס. בעוד בלעם בא לקלל את ישראל ויצא מברך, סמוטריץ' רצה להרוס - ובהחלט ייתכן שקללתו עוד תשוב ותעלה. המזימה של בלעם, למרות כשלונו לכאורה, עלתה בחייהם של 24,000 מבני ישראל; על המזימה של סמוטריץ' אנו עלולים לשלם במחיר שלטון החוק.

נזכיר במה מדובר. בעקבות שני פרסומים עיתונאיים, טען סמוטריץ' שעל הכנסת לחקור את ניגודי העניינים בהם מצויים שופטי בית המשפט העליון. הוא הרחיב את היריעה, וטען שאין זה מתקבל על הדעת שעו"ד דוד חיות, בעלה של הנשיאה אסתר חיות, יהיה בעלים של משרד עורכי דין ו"יעשה הון". את ההסברים של הנהלת בתי המשפט לאותם פרסומים, הוא דחה במילים בוטות.

אלפית מכלל התיקים?

עכשיו, בואו נדבר על עובדות - וסליחה מראש ממי שנפגע מכך שהמילה הגסה הזאת נכנסת לדיון. הפרסומים העיתונאיים הצביעו על שניים-שלושה מקרים בחמש השנים האחרונות. בית המשפט העליון דן ב-10,000 תיקים בשנה. כלומר: מדובר על שלושה מקרים מתוך 50,000 תיקים - 0.0006%. נניח שהיו עשרה מקרים כאלו; אתם יודעים מה - נניח שהיו 50. עדיין מדובר על אלפית מכלל התיקים. זאת אומרת, שב-99.999% אין שום בעיה. כך שלהציג את זה כאילו מדובר באיזושהי תופעת רוחב חמורה המחייבת בדיקה - זה פשוט שקר.

ההתייחסות של סמוטריץ' לתגובת השופטים מזכירה לי את הקיסר הרומי אספסיינוס, שהרג יהודי שבירך אותו לשלום ויהודי אחר שלא בירך אותו לשלום. כאשר תהו עבדיו היכן ההיגיון, הוא השיב להם: מה אכפת לכם איך אני הורג את אויבי? באותה רוח, אם השופטים היו מאשרים שנפלה תקלה - סמוטריץ' היה חוגג: אמרתי לכם! ואם הם טוענים שלא היה פגם בהתנהלותם - סמוטריץ' אומר שהם מכזבים. בכל מקרה, לשיטתו, הם יוצאים רע מאוד.

גם דבריו של סמוטריץ' על דוד חיות הם פופוליזם לשמו. ראשית, מהיכן לו ש"הוא עושה הון"? שנית, וזה העיקר: דוד חיות ומשרדו לא מופיעים בבית המשפט העליון. לשיטתו של סמוטריץ', כל בן/בת זוג של כל שופט/ת - אסור שיהיה עורך דין, ובוודאי אסור שיופיע בערכאה בה מכהנ/ת בן/בת הזוג. אבל למה לעצור כאן? אסור שבני הזוג יהיו רופאים, גם רופאים מתמנים כמומחים בידי בית המשפט; ואסור שיהיו שמאים, אדריכלים או רואי חשבון, מאותה סיבה. ולמה רק בני זוג? מה עם הורים, אחים, סבים, נכדים? בקיצור: השופט האידיאלי לפי סמוטריץ' הוא רובוט, למרות שגם זה בעייתי - מי יודע מהם ניגודי העניינים של מי שמתכנת אותו.

צריך לתקן בבתי המשפט

לגופם של דברים: מי שרוצה באמת לתקן, לא עושה זאת באמצעות ועדת חקירה פרלמנטרית. גוף כזה נועד קודם כל, ולפעמים אך ורק, לצרכים תקשורתיים. סמוטריץ' - שדעתו כבר מזמן נעולה (והיה צריך לפסול את עצמו אילו היה שופט) - רצה להשפיל את שופטי בית המשפט העליון, לתקוף אותם בשידור חי, לתהות על מניעי פסיקתם ואולי גם לצעוק עליהם (כפי שעשה פעם בבית המשפט עצמו, קל וחומר בכנסת). סמוטריץ' הוא מסוג האנשים שאינם רוצים פתרונות, אלא רוצים בעיות כדי שיהיה להם על מה להתלונן ולהאשים. ואגב: מי בדיוק יבדוק ניגודי עניינים של שופטים? אותם חברי כנסת שהעניקו לחיים כץ חסינות על ניגוד עניינים פלילי? ומה עם ניגודי העניינים של הח"כים עצמם? להם אין בני זוג, ילדים, הורים, סבים, בני דודים?

שיהיה ברור: צריך לתקן דברים במערכת בתי המשפט. צריך להפסיק את ההצפה שלה בתביעות סרק ובהליכים טכניים שיש להם פתרונות אחרים. לשם כך, יש צורך להפסיק את העלייה המטורפת במספר עורכי הדין, להטיל הוצאות ממשיות ולהעביר תיקים למסלולים של בוררות והליכים מינהליים. בית המשפט העליון צריך לצמצם את זכות העמידה ולהטיל הוצאות כבדות בעתירות חסרות יסוד.

אפשר ואף חיוני לחשוב על מקבילית הכוחות בין הכנסת לבג"ץ, שכן המצב הנוכחי הוא לכל הפחות בעייתי. למשל: לקבוע שבג"ץ יוכל לבטל חוק רק בהרכב של תשעה שופטים וברוב של לפחות שישה מתוכם, ושיהיה עליו להעדיף בטלות יחסית על פני ביטול החוק כולו. במקביל, הכנסת תוכל לשוב ולחוקק חוק שבוטל - אבל ברוב מיוחס (נניח 70 ח"כים) או בתמיכה של האופוזיציה (למשל של 10% מחבריה).

אלא שסמוטריץ' לא באמת רוצה בכל אלו. הוא ותומכיו רוצים להשתלט על מערכת המשפט בכלל ועל בית המשפט העליון בפרט, בשל הטענה הכוזבת ולפיה "בג"ץ הוא סניף של מרצ"; והרי מי צריך בית משפט עליון אם איננו שולטים בו. ושוב, סליחה שאני מכניס לכאן את העובדות: מבין 15 השופטים הנוכחיים בבית המשפט העליון, 11 מונו בידי שרי המשפטים יעקב נאמן ואיילת שקד - הראשון היה פרקליטו של בנימין נתניהו וכיהן מטעם הליכוד, השנייה היא חברתו לסיעה של סמוטריץ'. 13 מבין השופטים (שוב: 13 - כולם למעט אסתר חיות וחנן מלצר) מונו בימי ממשלות נתניהו. אז על מה הבכיינות?

התשובה היא, שבית המשפט העליון הוא ברירת המחדל של רבים בימין: הגוף שאפשר תמיד להתנפל עליו, אם בגלל פסק דין ספציפי (ולרוב בלי לטרוח לקרוא אותו) ואם ברמה הרוחבית (ולרוב בלי לבדוק את העובדות). כל השאר - לא חשוב ולא מעניין. וכל זה נעשה בקוצר ראות מוחלט, מתוך איזושהי הנחה שואפת-דיקטטורה לפיה הימין לעולם יהיה בשלטון, לעולם לא יזדקק להגנת בית המשפט ולעולם יוכל למנות את השופטים כראות עיניו.

יש לי הצעה לסמוטריץ' ותומכיו: אתם שואפים להילחם בשחיתות? אתם באמת רוצים למנוע ניגודי עניינים? תגישו הצעת חוק ולפיה נאשם בפלילים אינו יכול להתמודד על תפקיד נשיא המדינה. בואו נראה אתכם. או שמא מה שאתם רוצים באמת הוא לכל הפחות לשרת מבחוץ אינטרסים של אותו נאשם בפלילים ושל להקת המעודדות שלו, החותרים בהתמדה תחת שלטון החוק, אם לא לזחול על ארבע לתוך ממשלתו ולהצטרף לחבורה הזו. נראה אתכם.

תאריך:  10/07/2020   |   עודכן:  21/07/2020
איתמר לוין
+ליברמן: בתוכנית הכלכלית חסרים שלושה מרכיבים
11:39 10/07/20  |  עידן יוסף
יו"ר ישראל ביתנו ח"כ אביגדור ליברמן תוקף את התוכנית הכלכלית שהציגו אמש נתניהו וכ"ץ, ואומר כי חסרים בה שלושה מרכיבים עיקריים: א. יצירת תעסוקה וצמיחה אמיתיים באמצעות מיזמים לאומיים בתחום התשתיות שניתן להתחיל מייד; ב. החלטה על תשלום מיידי של כל החובות וההתחייבויות של משרדי ממשלה וגופים ממשלתיים למגזר העסקי; ג. החלטה על העלאת מוסר התשלומים לאלתר כשההתחשבנות תהיה במתכונת של שוטף + 14 יום.

הוא קרא להעברת כל האחריות על הטיפול בקורנה לפיקוד העורף.
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
תגיות  / עוקבים מי ומי בפרשה - לקבלת רשימות חדשות עם הופעתן
 אבי דיכטר / Avi Dicter   אבי ניסנקורן / Avi Nisankorn   אוסאמה סעדי / Osama Saadi   אופיר אקוניס / Ofir Akunis   אופיר כץ / Ofir  Katz   אורי מקלב / Uri Maklev   אוריאל מנחם בוסו / Uriel Busso   אורית פרקש-הכהן / Orit Farkash-Hcohen   אורלי לוי-אבקסיס / Orly Levi-Abekasis   אורנה ברביבאי / Orna  Barbivai   איילת שקד / Ayelet Shaked   אימאן ח'טיב יאסין / Iman  Khatib Yassin   איתן גינזבורג / Eitan  Ginzburg   אלון שוסטר / Schuster Alon   אלי כהן / Eli Cohen   אמיר אוחנה / Amir Ohana   אסף זמיר / Asaf Zamir   אסתר חיות / Esther Hayut   אריה מכלוף דרעי / Aryeh  Machluf Deri   בועז טופורובסקי / Boaz  Toporovsky   בני גנץ / Benny  Gantz   בנימין נתניהו / Benjamin  Netanyahu   בצלאל סמוטריץ' / Bezalel  Smotrich   גבי אשכנזי / Gavriel  Ashkenazi   גדי דסטה יברקן / Gadi Desta  Yivarken   גדעון משה סער / Gideon  Sa'ar   גילה גמליאל / Gila  Gamliel   גלעד מנשה ארדן / Gilad  Erdan   דוד אמסלם / David Amsalem   דוד  ביטן / David Bitan   ווליד טאהא / Waleed Taha   ויליאם שייקספיר / William  Shakespeare   ולדימיר בליאק / Vladimir Beliak   זאב אלקין / Ze'ev Elkin   חיים כץ / Haim Katz   חנן מלצר / Hanan Melcer   טור פז משה   יאיר לפיד / Yair  Lapid   יואב גלנט / Yoav Galant   יואב סגלוביץ' / Yoav Segalovich   יואב קיש / Yoav Kish   יואל (יולי) אדלשטיין / Yoel Edlshtein   יוראי להב הרצנו / Yorai  Lahav-Hertzano   יזהר שי / izhar  shay   יעקב ליצמן / Yaakov Litzman   יעקב נאמן / Yaacov Neeman   יפעת שאשא-ביטון / Yifat  Shasha-Biton   ישראל אייכלר / Yisrael  Eichler   ישראל כץ / Israel  Katz   מאי גולן / May  Golan   מאיר כהן / Meir  Cohen   מאיר פרוש / Meir Porush   מיכאל  מלכיאלי / Michael Malkieli   מיכאל מרדכי ביטון / Michael Mordechai Biton   מיכאל מרדכי ביטון / Michael  Biton   מירב כהן / Meirav  Cohen   מירי  רגב / Miri Regev   מכלוף מיקי זוהר / Miki Zohar   מרב מיכאלי / Merav  Michaeli   משה ארבל / Moshe Arbel   משה גפני / Moshe Gafni   משולם נהרי / Meshulam Nahari   מתן כהנא / Matan  Kahana   ניגוד עניינים   ניסים ואטורי   נפתלי בנט / Naftali  Bennett   סעיד  אלחרומי / Said Elharumi   עודד פורר / Oded Forer   עודה איימן / Ayman  Odeh   עומר ינקלביץ'   עופר כסיף / Ofer  Cassif   עמיר ארמונד פרץ / Amir  Peretz   צחי הנגבי / Tzachi  Hanegbi   ציפי חוטובלי / Tzipi  Hotovely   קארין אלהרר / Karin  Elharar   רות וסרמן לנדה / Ruth Wasserman Lande   רם בן ברק / Ram  Ben Barak   רפי פרץ / Rafi  Peretz   שלמה קרעי / Shlomo  Karhi   שרן השכל / Sharren Haskel 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
סמוטריץ', אנטונינוס, אספסיינוס, בלעם
תגובות  [ 16 ] מוצגות   [ 16 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יהודי אחד
10/07/20 15:44
 
משגיחים ועוד
10/07/20 23:36
 
תוצאה עגומה
11/07/20 16:17
2
מגיב ותיק
10/07/20 16:38
3
ישעיהו א
10/07/20 16:48
4
באום
10/07/20 18:25
5
עובד 1
10/07/20 19:24
6
עוד סתם אחד
10/07/20 20:57
7
אוליבר וונדל
10/07/20 21:27
8
רוני יפ
10/07/20 21:40
9
מרק_טווין
10/07/20 21:48
10
נתין מדמנת ישראל
11/07/20 20:23
11
נתין מדמנת ישראל
11/07/20 20:23
12
תפנים !!!
12/07/20 09:51
13
ד"ר משה פרץ
12/07/20 13:25
14
בן נאמן
13/07/20 07:37
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  כנסת 23
תקציב משרד הקליטה לאולפנים פרטיים בעברית הסתיים, ולכן לא מונפקים שוברי-תשלום לעולים, שיבחרו באיזה אולפן ללמוד. 90 האולפנים הממשלתיים ממשיכים כסדרם, ובהם כ-20,000 לומדים ע"י כ-500 מורי משרד החינוך. כך נמסר (יום ד', 8.7.20) בוועדת העלייה והקליטה של הכנסת.
08/07/2020  |  עידן יוסף  |   חדשות
המחסור ברופאים, במהנדסים ובמתכנתים - ובקשתם של ישראלים רבים לשוב לארץ עקב הקורונה, מביא לפתרון בעיית "בריחת המוחות". ועדת העלייה והקליטה דנה (יום ד', 8.7.20) בשלל התוכניות לעידוד חזרה שכזו, וביעילותן. לדברי יו"ר הוועדה, ח"כ דוד ביטן, "בשנת 2006 הוקמה ועדת שוחט למשבר במערכת ההשכלה הגבוהה, ב-2010, החליטה הממשלה על תוכנית לאומית ל'הבאת מוחות' וב-2012 נחתם הסכם בין-משרדי להקמת תוכנית לאומית להשבת אקדמאים. אך יש לבדוק אם התוכניות הקיימות לא עובדות - ולהיות מספיק גמישים לשנות אותן תוך כדי תנועה". ביטן הזהיר כי כיום אין בישראל גוף אחד שמרכז את הפעולות בנושא: "תוכניות ממשלתיות יש, החלטות ממשלה יש, רצון יש, הבעיה היא ביישום ובביצוע ובתוצאות מוכחות. ברורה לכל התועלת של המדינה בהשבתם לישראל. צריך לנצל את עידן הקורונה, ולהציע תוכניות אטרקטיביות להשבתם". לדבריו, ישראל במקום ה-17 מבין 37 מדינות ה-OECD מבחינת בריחת המוחות.
08/07/2020  |  עידן יוסף  |   חדשות
ועדת הכלכלה דנה (יום ד', 8.7.20) בהכשרת הנהג והרפורמה במבחני הנהיגה המעשיים (טסטים), זאת במסגרת המעקב אחר הרפורמה להפרטת מבחני הנהיגה ויישומה. היו"ר יעקב מרגי פתח את הדיון בתזכורת לכך שרבים חששו מהרפורמה, ואמר כי הוועדה רוצה לדעת האם המצב השתפר. בעקבות הדיווח הוא שיבח את משרד התחבורה, והשר ישראל כ"ץ שהוביל את הרפורמה, על השיפור במצב. עם זאת, לנוכח נתונים שעלו ממסמך של מרכז המחקר והמידע של הכנסת ביקש היו"ר מרגי הבהרות באשר לסוגיית הזינוק במספר הבחינות, שיעור ההצלחה הנמוך, הפער בשיעור ההצלחה בין חברת מילגם לטלדור ועוד. "אפשר לומר שהרפורמה זוכה להצלחה, אך היא לא מושלמת וצריך לתחזק אותה", אמר.
08/07/2020  |  עידן יוסף  |   חדשות
ועדת הכספים אישרה (יום ד', 8.7.20) לקריאה ראשונה את הצעת חוק חוזה הביטוח (תיקון - הארכת תקופת ההתיישנות), התש"ף-2020. ההצעה שהגיש ח"כ אופיר כץ, המבקשת להאריך את תקופת ההתיישנות לעניין תביעת תגמולי ביטוח חיים, ביטוח מפני מחלות ואשפוז וביטוח סיעודי, משלוש שנים לשבע שנים וכן לחייב את חברת הביטוח להודיע מבעוד מועד למבוטח המצוי בהליכים, על סיום תקופת ההתיישנות, כ-12 חודשים לפני תום התקופה וכ-3 חודשים לפני תום התקופה. על-פי המוצע, החוק יחול על פוליסות שנרכשו לאחר חקיקת החוק, ועל פוליסות קיימות שלא הוגשה בגינם תביעה לפני כניסת החוק לתוקף.
08/07/2020  |  עידן יוסף  |   חדשות
"עד שלא יוכרע הליך התכנון, אי-אפשר להעלות טרקטור לשדה בריר. צריך הנחיות של המשרד להגנת הסביבה ושל משרד הבריאות, ועד שעל סמך זה מוסדות התכנון לא יכריעו, שום תוכנית לא מאושרת ולא מקודמת", כך הבהיר (יום ד', 8.7.20) יוסי וירצבורגר, מנהל אוצרות טבע במשרד האנרגיה לוועדת הפנים, שדנה בכריית הפוספטים בשדה בריר, על-רקע לחציה של כי"ל להרחיב את הכרייה למרות המחיר הכבד שישלם הציבור. את הדיון יזמו הח"כים סעיד אלחרומי, אלכס קושניר וקרן ברק.
08/07/2020  |  עידן יוסף  |   חדשות
רשימות נוספות   /   כנסת 23  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   משמר המשפט  /  מי ומי  
תקציב "נתיב" קוצץ ברבע  /  עידן יוסף
להקים מנהלת משטרה ייעודית לחרדים  /  עידן יוסף
חיילים בודדים עורקים כדי לחפש עבודה  /  עידן יוסף
הכי רחוק מצ'רצ'יל, הכי קרוב לאורבן  /  איתמר לוין
ש"ס - נמצאת בשביל כולם כל הזמן  /  אוריאל בוסו
זכותנו להתקיים בדרך התורה  /  אליהו חסיד
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
רון בריימן
רון בריימן
יש לעודד השתתפות של ארצות הברית ושל "העולם הנאור" בחיסול בפועל של הפצצה האירנית המאיימת על העולם כולו, לרבות על הצ'מברליינים האירופיים, ולא רק על ישראל
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il