|   15:07:40
דלג
  מקסי י' בלום  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

מגפת הקורונה - הגל השני

הסגר שהוטל על הציבור במשך מספר שבועות הצליח להוריד את קצב הנדבקים וצמצם את מספר החולים המאושפזים. החשש הוא שהתרופפות וחוסר הקפדה על הנחיות ההתמגנות יגרום להתפרצות גל הידבקות חדש. המודל שיוצג כאן ידון כיצד ניתן לזהות בוודאות ובזריזות גל הידבקות שני.
11/07/2020  |   מקסי י' בלום   |   יומני בלוגרים   |   מגיפת הקורונה   |   תגובות
[צילום: יוסי זליגר/פלאש 90]

כל עוד לא נמצאו תרופה ו/או חיסון לנגיף הקורונה המתפשט בעולם, המין האנושי נמצא ויימצא תחת איום מתמיד של מגיפה העלולה להתפרץ מעת לעת ולפגוע ברבים. המהלך שנקטו רבות ממדינות העולם - סגר ובידוד האזרחים למניעה וצמצום ההידבקות, הוריד דרמטית את מספר החולים. ההערכה היא שנפח ממוצע החולים הקשים (המגיעים לאשפוז) מקרב הנדבקים הוא 2%-4% והוא תלוי במידה רבה בגיל הנדבק ומצבו הבריאותי (10% בני שמונים, 4.5% בני 30, פחות מ 1% גילאי העשרים ומטה). קשה לחשב את הערך הממוצע לכלל האוכלוסייה אך רבים מהדיווחים מציינים כי אחוז החולים הקשים הוא 2%-4%. במעקב שפורסם בסין לא ידעו 80% מהנדבקים שהם נדבקו. מספר הבדיקות היומיות לזיהוי כמות הנדבקים זעום ביותר וקשה לקבל החלטה על בסיסו. האינדיקציה לעצירת קצב ההדבקה בעקבות הסגר התקבלה מכמות הולכת וקטנה של חולים חדשים שהגיעו למרכזים הרפואיים. לפיכך, גם מבלי לדעת את היקף ההדבקה האמיתי בסוף הסגר התאפשרה ההחלטה עקב הירידה בכמות חולי קורונה מאושפזים (מזוהים/מאומתים) ולחץ כבד להחזרת הכלכלה למסלול נורמלי למניעת התרסקות. החזרתו ההדרגתית של הציבור למרחב הציבורי לוותה בהנחיות ברורות של התמגנות מפני הידבקות - עטיית מסכות, שמירת מרחק, ושמירת היגיינה אישית. קרי, בידוד אישי כתחליף לסגר. תחליף טוב כל עוד הציבור משתף פעולה.

החשש הגדול הוא: (1) האם הציבור ישתף פעולה בהתמגנות? (2) כיצד נדע שהציבור מפר את הכללים והדבקת הנגיף פורצת שוב? וכמובן (3) עד כמה יש לפרט העוטה מסכה יכולת למגן עצמו למרות שהציבור הרחב מפר את הכללים?

משרד הבריאות החליט להמשיך ולבצע בדיקות לגילוי נדבקים בנגיף, אך קצב הבדיקות איטי ומספר בדיקות כה קטן אינו יכול לספק את התמונה האמתית של אזורי הדבקה שיש להתמקד בהם. יתרה מכך, בבדיקות החדשות שנערכו לאחר הסגר לא ברור מה מועד ההדבקה אם נמצא כזה - האם בתקופה שלפני הסגר או לאחריו. שכן אדם שנדבק לפני הסגר וגופו התגבר מבלי שידע על כך (למעלה מ-80% הנדבקים), אם יידבק פעם נוספת סביר שלא ימצא באוכלוסיית סיכון למחלה. שהרי אוכלוסיית נדבקים וותיקה (לפני הסגר) הוציאה מתוכה את אחוז החולים ואינה צפויה "לייצר" חולי קורונה חדשים. מכאן שלא רק שמספר הבדיקות נמוך, אלא שבאוכלוסיית הנדבקים שימצאו בבדיקות שלאחר הסגר יהיו נדבקים וותיקים וחדשים ללא יכולת לקבוע את אחוז הנדבקים עם פוטנציאל להיות חולים (מחייבי אשפוז).

מכאן שכמות הבדיקות הנוכחיות אינן מאפשרות לקבוע את גודל אוכלוסיית הנדבקים החדשים שמתוכה יהיו 2-4% חולים מאושפזים. יתרה מזאת, מודבקים וותיקים הנוקטים באמצעי התמגנות והתגלו בבדיקות החדשות עלולים להראות כמפרי כללים שהרי נמצא הנגיף בגופם - למרות שזו יכולה להיות הדבקה ישנה. כך שהתשובה האם נוקטים אמצעי התמגנות עלולה להיות מעוותת.

השאלה היא כיצד למרות בעיית קצב הבדיקות ומועד ההדבקה ניתן לקבל אינדיקציה לנעשה בחוץ. הגרף התיאורטי שלהלן מציג שלוש תקופות הדבקה המונית לפני הסגר, בסגר, ולאחר הסגר. הנחת המודל היא שלפני הסגר הייתה הדבקה, בסגר ההדבקה דעכה ופסקה, ולאחר הסגר פרצה ההדבקה מחדש במה שמכונה "הגל השני". הגרף הכחול מייצג את הכמות המצטברת של מספר הנדבקים בתקופות השונות. העמודות האדומות מייצגות את מספר החולים שהגיעו למרכזים הרפואיים ונמצא כי הם בדרגות תחלואה שונות. קבוצת החולים הראשונה הם מאושפזי הגל הראשון שמספרם דעך עם דיכוי ההדבקה בסגר. ומספר החולים של הגל השני קפץ עם תחילת ההדבקה השנייה.

כפי שציינו, מספר החולים (מדווחים ממרכזי הבריאות) הוא תוצאה ישירה של כמות הנדבקים. אלו מספרי אמת המאומתים ברמה היומיומית. מספר הנדבקים האמיתי אינו ידוע ולא ניתן יהיה לדעת - הן בגין קצב הבדיקות והן בגין אי-ידיעה על מועד ההדבקה - ולפיכך בדיקת הנדבקים אינה נותנת את התמונה השלמה למתרחש בחוץ. נתוני החולים הם האינדיקציה למספר הנדבקים החדשים, שהרי הנדבקים הישנים לא "יניבו" חולים חדשים. לכן יש להתמקד בנתוני החולים על-מנת לדעת עד כמה הציבור מתמגן, וע-פי מקום המגורים או העבודה של החולים בכל הרמות (לא רק החולים הקשים) ניתן יהיה לנקוט באמצעי זהירות ואכיפה להתמגנות: ירידה בכמות החולים תעיד על בידוד ומיגון הציבור מפני הדבקות. יוצא אפוא שאת הבשורה על הגל השני יש לחפש במרכזים הבריאותיים בדמות קצב חולים גובר. לחלופין - דעיכה תצביע על התמגנות.

על-מנת לאשש את הדברים נבדוק כיצד מתיישבים נתוני התחלואה המתפרסמים לאחרונה עם המציאות. מדווחים בימים האחרונים עולה שמספר המודבקים נושק לכ-20,000 מודבקים ומספר החולים (כנראה הקשים) המדווחים חוצה את ה-4,000. אם כמות החולים היא 2-4% מקרב הנדבקים הרי שעל-פי מספר המודבקים צריכים להיות לא יותר מ-400-800 חולים - דבר שאינו תואם את הממצאים. אם מספר החולים הוא 4,000 אזי על-פי אותו יחס קיימים כ-100,000-200,000 מודבקים. ניתן לומר בזהירות שהמספר אף גדול יותר כיוון שחלק מהחולים לא מגיעים לטיפול ומתגברים בביתם על התחלואה.

מכאן שזיהוי הגל השני וקבלת אינדיקציה לגבי מקום התפרצותו (איזה אוכלוסיות צריך לבודד או להקפיד על קיום ההתמגנות), לא יתקבלו מהנדבקים אלא מהחולים. חיפוש החולים היומיים וזיהוי קצב ההגעה ומקום מחייתם יספקו אינדיקציה טובה למיקוד מאמצי הבידוד וההתמגנות.

תרומת המסיכה האישית

הדרישה להתמגנות (מסיכות/שמירת מרחק) מהידבקות בנגיף הקורונה מלווה בחששות רבים מאי ציות. אחוז החולים מקרב המודבקים גבוה, והסכנה בפתח היא דרדור המחלה לנזקים בלתי הפיכים העלולים להסתיים במוות. זהו חשש מוצדק שכן הנגיף לא נראה. אירוע ההדבקות לא מלווה בכאבים או "דם בזירה", והמודבק אינו יודע במקרים רבים שהתרחשה הדבקה ובמעט מהמקרים (כשחלה) גילה אותה יומיים עד שבועיים מרגע ההדבקה (הופעת המחלה היא סובייקטיבית והנדבק אינו יודע כלל היכן אירעה ההדבקה).

יש להבדיל בין הדבקה המתרחשת במרחב הציבורי לזו המתרחשת במרחב הרפואי. במרחב הרפואי שוהים צוותי הרפואה במשך שעות בסביבת חולים והאוויר והמרחב ספוגים באורח ניכר בנגיף, דבר המחייב את הצוותים לעטות אמצעי מיגון מיטביים של למעלה מ-99% סינון. במרחב הציבורי המפגשים אקראיים, משך השהיה המשותפת קצר, ובמרבית המקרים אנשים לא מודבקים.

על בסיס המסיכות הקיימות, קיימת הערכה שסינון הרסס של אדם נושם (נקי מנגיף) בטווח קטן מ-2 מ' יהיה 70%, ובמרחק גדול מ-2 מ' יעלה הסינון ל-80%. אדם מודבק אם יעטה מסיכה, הסיכוי שידביק אחר בטווח קטן מ-2 מ' הוא 10% (מונע ממרבית הרסס לצאת מהמסכה למרחב), ובטווח גדול מ-2 מ' הסיכוי להדבקה ירד ל-5%.

הסתברות להדבקה בין מודבק לנקי במצבי מסיכה שונים

החישוב הבא מתאר את הסיכוי להידבקות במפגש של אדם נקי ואדם מודבק כאשר שניהם עוטים מסיכות (פשוטות) שמטרתן לסנן את הרסס (במפגש זה איש אינו יודע מיהו מי).

  • נגדיר את יעילות המסכה לסנן תרחיפי קורונה לאדם נושם (פנימה) מטווח קרוב I)0) כ-70%

  • נגדיר את יעילות המסכה לסנן תרחיפי קורונה לאדם נושם (פנימה) בטווח רחוק מ-2 מ' – I)r) – כ-80%

  • נגדיר את יעילות המסכה לסנן תרחיפי קורונה החוצה מאדם שנדבק מטווח קרוב – – K)0) כ-90%

  • נגדיר את יעילות המסכה במניעת תרחיפי קורונה לצאת החוצה בטווח רחוק מ-2 מ' – K)r) – כ-95%

חישובים אלה מעידים שלפרט יש יכולת השפעה רבה על סיכויי ההידבקות. הקפדת הציבור על כללי ההתמגנות במרחב הציבורי עשויה להוריד את סיכוי ההדבקה עד כדי 1% בלבד. ללא הקפדה עלול מפגש בין שני אנשים אקראיים להוביל לסיכוי הדבקה של 100%. עם זאת המספרים מעידים שעטיית מסיכה בסביבה לא שומרת עשויה להפחית את סיכוי ההידבקות לכ-30%-20 אם תהיה הקפדה על שמירת מרחק. אם הפרט המתמגן יבקש מהסובבים לעטות מסיכה במקרים רבים יענה בחיוב וההישג הציבורי יהיה הפחתת התדבקות לאחוזים בודדים המתבטאים במספר חולים (קשים) מינימלי. ניתן להשיג את הבידוד הרצוי גם בלי סגר.

תאריך:  11/07/2020   |   עודכן:  11/07/2020
מקסי י' בלום
+נופצו זגוגיות סניף בנק בתל אביב
23:42 11/07/20  |  איציק וולף
אחד מן המפגינים בתל אביב ניפץ זגוגיות של סניף בנק דיסקונט. התקרית תועדה בוידאו. לפחות שלושה מפגינים נעצרו עד עתה בידי המשטרה.
+הסתיימה ההפגנה בכיכר רבין, מפגינים מנסים לחסום את איילון
22:49 11/07/20  |  איציק וולף
בכיכר רבין הסתיימה הפגנת המחאה של העצמאים והשכירים נגד האופן שבו מטפלת הממשלה במשבר הכלכלי החריף. המפגינים החלו להתפזר מן הכיכר אך חלק מהם החלו לנסות לחסום את נתיבי איילון.
+שר הביטחון גנץ: המפגינים מביעים מצוקה אמיתית, נעמוד על מענה תקציבי ליותר מ-3 חודשים
21:21 11/07/20  |  איציק וולף
ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון בני גנץ התייחס להפגנת העצמאים בתל אביב ואמר כי האזרחים שיצאו הערב לרחובות מביעים מצוקה אמיתית וצודקת ויש להם את הזכות המלאה לעשות זאת.

"הודעתי לראש הממשלה ושר האוצר שלצד התמיכה בתוכנית הסיוע המיידית, כחול לבן תעמוד על כך שתוצג בהקדם מדיניות תקציבית רחבה הרבה יותר שתעודד את הצמיחה קדימה ולא נסתפק במענה לשלושה חודשים בלבד״, אמר.

לדבריו, על הממשלה מוטלת האחריות להקשיב ולפעול למציאת פתרונות. "הקורונה הביאה אותנו למשבר בריאותי, חברתי וכלכלי מהגדולים בתולדות המדינה. יחד, נוכל לו ונתגבר עליו בשמירה על החיים ועל הפרנסה. חובתנו להמשיך לדאוג שלא נשאיר מאחור את המובטלים, לא את העצמאים, לא את ההורים, לא את בעלי העסקים ולא את הקשישים", דברי גנץ.
+"לא מפחדים מהקורונה, מפחדים מהמשבר הכלכלי"
21:11 11/07/20  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
אלפי מפגינים נמצאים בכיכר רבין בהפגנת העצמאים והשכירים שדורשים מן הממשלה טיפול מיידי במשבר הכלכלי העמוק  ▪  השחקן גיא לואל: זו ממשלת חרטא, האנשים פה שילמו מיליונים במשך השנים לביטוח לאומי ומקבלים עכשיו שירות של עולם שלישי
הרחקות הקורונה לא נשמרו [צילום: מרים אלסטר, פלאש 90]
אלפים הגיעו לכיכר [צילום: מרים אלסטר, פלאש 90]
+"נערך תיאום ציפיות עם המארגנים"
11:46 11/07/20  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה
עצמאים ושכירים רבים מתכוננים להפגנת ענק  ▪  עשרות אלפים צפויים להגיע למקום  ▪  מאות שוטרים יהיו ערוכים, במספר מעגלי אבטחה כדי להבטיח עמידה בהנחיות ומזעור הפגיעה בשגרת החיים
(הפגנה נגד הממשלה [צילום: מרים אלסטר/פלאש 90])
+יצירה בצל הקורונה
11:25 11/07/20  |  ד"ר דוד שוורץ   |   לרשימה המלאה
חוקרים מכל הדיסציפלינות באוניברסיטת בר-אילן, דווקא בימי הקורונה מצאו דרך לתעל את מרצם וליצור יצירה ספרותית מעניינת ומאתגרת בצל המגיפה
(פרץ יצירתיות [צילום: גרשון אלינסון/פלאש 90])
+אמירייטס איירליינס עומדת לפטר 9,000 עובדים
11:17 11/07/20  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה
לפחות 700 מתוך 4,500 טייסי החברה קיבלו השבוע הודעות על שימועים לפני פיטורים  ▪  איזיג'ט הודיעה על כוונתה לפטר 727 טייסים  ▪  האיגוד הבינ"ל לתובלה אווירית צופה אובדן של כמיליון משרות
(אמירייטס. קיצצה כבר עשירית מצוות העובדים)
+בצל הקורונה - מה בין לבד, בדידות ובידוד
11:03 11/07/20  |  טובה יששכרי   |   לרשימה המלאה
בידוד מחייב אותנו להתבודד פיסית  ▪  הבידוד הוא חיצוני, הוא לא בלב  ▪  אנו יודעים כמה אנו נאהבים, רצויים  ▪  הבידוד זו גזירה שבאה מבחוץ
(פנו לעזרה [צילום: נתי שוחט/פלאש 90])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מגיפת הקורונה
לפסיכולוג קליני יש כישורים טובים בהרבה משל האדם הממוצע בבואו להעריך את אישיותו של אחר. כאשר מדובר במי שיש לו תואר דוקטור בתחום הזה, סביר להניח שמומחיותו גדולה עוד יותר. מצד שני, הערכה מקצועית רצינית מחייבת מפגש אישי, מבדקים אישיותיים ונפשיים ואולי גם היכרות מעמיקה. וכאשר מדובר בבני משפחה, הרי שאין לצפות לאובייקטיבית מקצועית - לא לטוב ולא לרע.
10/07/2020  |  איתמר לוין  |   כתבות
הממשלה מגבילה את מה שהיא אינה צורכת: תחבורה ציבורית, תפילות ותרבות המשבר חושף מחדלים של שנים ומנהיגות אטומה ומנותקת, המזכירה את ערב החורבן כאשר לאנשים אין מה לאכול, הם יוצאים לרחובות - ובסופו של דבר מפסיקים לשלם מיסים אולי זה מה שיטלטל את חבורת חדלי האישים בממשלה, בכנסת ובשירות הציבורי
10/07/2020  |  איתמר לוין  |   כתבות
ועדת השרים לעניין אזור מוגבל החליטה הלילה (יום ו', 10.7.20) להכריז על האזורים הבאים כאזורים מוגבלים למשך 7 ימים, החל בשעה 13:00 היום ועד יום ו' הבא (17.7.20) בשעה 08:00:
10/07/2020  |  עידן יוסף  |   חדשות
"אזרחי ישראל, מיד אציג לכם את רשת הביטחון הכלכלית שהכנו לשנה הקרובה. זוהי רשת ביטחון לשכירים, לעצמאים, וגם רשת ביטחון לעסקים. שר האוצר ואני, והצוותים שלנו, עבדנו על התוכנית הזאת בימים האחרונים, מסביב לשעון. עבדנו כדי שתקבלו את הכסף, וכמה שיותר מהר" - כך פתח ראש הממשלה בנימין נתניהו את מסיבת העיתונאים המשותפת לו ולשר האוצר ישראל כ"ץ.
09/07/2020  |  עידן יוסף  |   חדשות
התורים לבדיקת קורונה בעיר ניו-אורלינס השתרעו (6.7.20) מסביב לבנייני העיר, אבל ערכות הבדיקה אזלו חמש דקות לאחר פתיחת השערים בשעה 8:00 בבוקר. בעיר פניקס המתינו תושבים במכוניותיהם, בחום של 38 מעלות, במשך שמונה שעות. בעיר סן-אנטוניו ובמוקדי קורונה אחרים בארה"ב הוגבלו הבדיקות רק למי שמגלים תסמינים; אין מספיק ערכות לכולם. "זהו כישלון מוחלט של המערכת", אמר לניו-יורק טיימס ד"ר מורגן כץ מאוניברסיטת ג'ונס הופקינס.
09/07/2020  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
יורם אטינגר
יורם אטינגר
הפקת לקחי 7 באוקטובר מחייבת להימנע ממדיניות של תגובה, הכלה ומתקפות נקודתיות, ולנקוט במלחמת-מנע ומתקפות מערכתיות ולא רק נקודתיות
רון בריימן
רון בריימן
יש לעודד השתתפות של ארצות הברית ושל "העולם הנאור" בחיסול בפועל של הפצצה האירנית המאיימת על העולם כולו, לרבות על הצ'מברליינים האירופיים, ולא רק על ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il