|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?
הפגנה נגד ממשלת מאיר, אפריל 1974 [צילום: משה מילנר, לע"מ] פינוי העיר ימית, אפריל 1982 [צילום: בני תל-אור, לע"מ]

ההתבטאויות המסוכנות הנשמעות מחוגי הימין

האם תומכי נתניהו שואפים לדיקטטורה

לאדם בודד מותר להפגין נגד ממשלה שקיבלה 99% מהקולות, ולמיעוט מותר לדרוש בכל עת להחליף את שלטון הרוב ראו כיצד נפלה גולדה מאיר ב-1974 ומה אירע בימית ב-1982 הדרישות להעניק לנתניהו חסינות ולהכפיף את בית המשפט העליון לדרג הפוליטי, גם הן מהוות מאפיינים של דיקטטורה
09/08/2020  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   כנסת 23   |   תגובות
בואו נדבר קצת על דמוקרטיה
איתמר לוין
האם בדמוקרטיה ניתן להחליף את השלטון בהפגנות? בהחלט כן * האם הימין הוא נתניהו ונתניהו הוא הימין? ממש לא * האם חופש ההפגנה וחופש הביטוי הם בלתי מוגבלים? בהחלט לא * האם יש צורך בפסקת ההתגברות? כן, אבל בצורה מאוזנת * האם הימין יישאר בשלטון לעולם ועד? לחלוטין לא
לרשימה המלאה

1. הססמה החדשה של תומכי בנימין נתניה היא: "10,000 איש רוצים לבטל את הצבעתם של 2 מיליון". הכוונה כמובן למספר המפגינים נגד נתניהו בהשוואה למספר הקולות שקיבל הליכוד בבחירות האחרונות. נניח בצד את העובדה שמדובר בטיעון מספרי מופרך: מספר המפגינים מוגבל בשל תנאי המקום והזמן, בעוד מספר המצביעים אינו מוגבל. נתמקד בטענה עצמה, שהיא מסוכנת ביותר.

מה בעצם אומרים לנו? שאם 2 מיליון איש בחרו באדם מסוים, אסור להפגין נגדו. אין שום דרך אחרת להבין את הטענה הזאת. אין שום סיבה שלא להבין אותה כפשוטה: 2 מיליון איש בחרו בנתניהו, ולכן אין לגיטימיות להפגנה של 10,000 איש נגדו.

זוהי אמירה שמשמעותה אחת ויחידה: דיקטטורה. העיקרון מספר אחת בדמוקרטיה הוא, שמותר לאזרחים למתוח ביקורת על השלטון ולמחות נגדו בכל עת ובכל דרך, כמובן במגבלות החוק. הדבר הראשון שנאסר בדיקטטורה הוא זכות המחאה. כדי לרסק זכות זו, משטרים דיקטטוריים מכניסים לכלא את מתנגדיהם, סוגרים אמצעי תקשורת ביקורתיים, שולחים חיילים לרחובות ומציבים טנקים בכיכרות.

בדמוקרטיה מותר לאדם בודד להפגין נגד ממשלה שקיבלה 99% מהקולות. בדמוקרטיה מותר לקרוא להפלת הממשלה בדרכים חוקיות. בדמוקרטיה מותר לנסות ולשכנע את נבחרי העם להחליף את הממשלה. בדמוקרטיה מותר למיעוט לומר שהכרעת הרוב הייתה שגויה. מי שאינו מבין את זה או רוצה להתעלם מזה - שואף להשליט עלינו דיקטטורה.

2. ב-31 בדצמבר 1973, חודשיים לאחר תום מלחמת יום הכיפורים, הלכו אזרחי ישראל לקלפיות לבחור את הכנסת השמינית, בחירות שנדחו בשל המלחמה. המערך בראשותה של גולדה מאיר - אותה מפלגה ואותה ממשלה שהובילו למחדל ולאלפי הקורבנות - קיבל 51 מנדטים; מפלגות-הלווין הערביות שלו קיבלו עוד שלושה מושבים, וביחד היה לו כמעט רוב מוחלט. יחד עם המפד"ל והליברלים העצמאיים (ל"ע) הייתה לגולדה קואליציה של 68 חברי כנסת וממשלתה הושבעה ב-10.3.1974.

לממשלה הזאת הייתה לגיטימיות מוחלטת. המפלגה הגדולה ביותר והעומדת בראשה זכו באמון הציבור. הרוב הקואליציוני שלה היה יציב. אבל היא קרסה בתוך חודש וכיהנה פחות משלושה חודשים, משום שגולדה התפטרה ב-11.4.1974. הסיבה: תנועת המחאה בעקבות מלחמת יום הכיפורים. התנועה הזאת החלה בפברואר 1974 עם אדם בודד - קצין המילואים מוטי אשכנזי, אשר התייצב מול משרד ראש הממשלה ופתח בשביתת רעב. אשכנזי, כפי שהוכיחה דרכו בשנים הבאות, היה איש מרכז-שמאל. אבל הוא דרש את התפטרותם של גולדה מאיר ומשה דיין, כמי שנשאו באחריות למחדל. עד מהרה הצטרפו אליו רבבות אזרחים נוספים, ללא כל שיוך פוליטי.

ב-1.4.1974 פורסם דוח הביניים של ועדת אגרנט, אשר הטיל את כל האחריות על הדרג הצבאי ובראשו הרמטכ"ל, דוד אלעזר, וראש אמ"ן, אלי זעירא. הוועדה ניקתה מאחריות את גולדה ודיין. כעת הייתה להם לגיטימיות כפולה: גם בקלפי וגם בוועדת חקירה ממלכתית בראשותו של נשיא בית המשפט העליון. אבל המחאה רק גברה, ועשרה ימים מאוחר יותר הסתיימה הקריירה של גולדה. איש לא העז לטעון שהמחאה פסולה משום שהציבור אמר את דברו בקלפי. איש לא העז לטעון שגולדה אינה נושאת באחריות משום שוועדת חקירה קבעה כך. ובצדק.

3. הכנסת אישרה ב-22.3.1979 את הסכם השלום עם מצרים ברוב עצום של 95 מול 18. הוויכוח הכואב ביותר היה סביב פינוי חבל ימית; הכנסת החליטה שיש לשלם את המחיר תמורת השלום. ב-30.6.1981 התקיימו הבחירות לכנסת העשירית והליכוד ניצח עם 48 מנדטים. הסכם השלום קיבל הן את אישור הכנסת הקודמת ברוב מוחץ, והן את אישור הציבור בבחירות שנערכו אחריו.

העיר ימית פונתה ב-21.4.1982. אלפי מפגינים התבצרו בה וצה"ל נאלץ לפנותם בכוח. איש לא העז לטעון שהמחאה אינה לגיטימית בשל האישור מראש של ההסכם בידי הכנסת ובשל האישור בדיעבד שלו בידי הבוחרים. ובצדק.

4. טענה נוספת של תומכי נתניהו היא, שאין להעמידו לדין משום שהציבור בחר בו למרות כתב האישום נגדו. גם זו טענה שמשמעותה דיקטטורה: מתן חסינות לשליט רק משום שהוא שליט, תוך המרת ההליך המשפטי בהליך פוליטי.

בהקשר זה מנופפים תומכי נתניהו ב"חוק הצרפתי": נשיא צרפת חסין מהליכים פליליים בעת כהונתו. אלא שיש שלוש עובדות קטנות שהם שוכחים לציין: הבחירות לנשיאות צרפת הן אישיות ולא מפלגתיות, כהונת הנשיא מוגבלת לעשר שנים ויש סיבה לכך שהחוק הזה אינו קיים במדינות אחרות - הוא פוגע בצורה קשה בעקרונות שלטון החוק והשוויון בפני החוק, ולמעשה הופך את הנשיאות לעיר מקלט לעבריינים.

חסינות דומה קיימת בארה"ב, שם - לפי הפרשנות המקובלת של החוקה - לא ניתן להעמיד לדין את הנשיא בעת כהונתו על עבירות פליליות רגילות. אבל גם כאן יש שלוש נקודות חשובות: הבחירות הן אישיות, הכהונה מוגבלת לשמונה שנים וניתן להעמידו לדין בסנאט על עבירות כגון קבלת שוחד. חוץ מזה, כפי שכבר נאמר כאן, אי-אפשר להעתיק פיסה קטנה מתוך שיטה שלמה - הן הצרפתית והן האמריקנית - ולהשתיל אותה לתוך שיטה שונה לחלוטין.

בדמוקרטיה הבחירות אינן מוכרעות בבית המשפט, והליך פלילי אינו מוכרע בקלפי. רק בדיקטטורה מקבל השליט מעמד על-חוקי, שהוא במידה רבה גם מעמד אל-חוקי. מי שטוען שלנתניהו מגיעה חסינות בפועל בגלל תוצאות הבחירות (ונזכיר: הבחירות אצלנו הן מפלגתיות, לא אישיות) - רוצה לתת לו מעמד של דיקטטור.

5. עוד אנחנו שומעים מחוגי הימין, שלא ייתכן שבית המשפט העליון יפסוק בניגוד לדעתם של נבחרי הציבור. כדי למנוע את המצב הזה, מדברים שם על בחירה פוליטית של שופטי בית המשפט העליון. ושוב, מציעים לנו לקחת חלק קטן מן השיטה הפוליטית האמריקנית ולהלביש אותה על השיטה שלנו - למרות שהדמיון היחיד בין שתי השיטות הוא קיומן של בחירות.

רק בדיקטטורה בית המשפט כפוף לממשלה. רק בדיקטטורה נמחקת ההפרדה בין הרשות השופטת לבין הרשות המבצעת והרשות המחוקקת. רק בדיקטטורה השלטון מצפצף על בית המשפט או מנסה להלך עליו אימים. בדמוקרטיה בית המשפט הוא הפרשן המוסמך של החוק (והחוקה, ככל שיש כזאת) - והכל מחויבים להישמע לו, מראשון השליטים ועד אחרון האזרחים. בדמוקרטיה אם הפסיקה אינה נראית לרוב של הנבחרים, הם יכולים לשנות את החוק עליה היא מתבססת - בתנאי שהדבר נעשה בתוך המסגרת של כללי המשחק הדמוקרטיים.

מי שרוצה שבית המשפט יפסוק בהתאם לרוב המשתנה בכנסת או לדעות המשתנות בממשלה - רוצה להפוך את ישראל לדיקטטורה. מי שרוצה שבית המשפט יאבד את עצמאותו - רוצה להפוך את ישראל לדיקטטורה בה הרוב ימחץ את המיעוט. מי שרוצה לסרס את מערכת המשפט - רוצה להפוך את ישראל לדיקטטורה, למענו של אדם אחד ויחיד: בנימין נתניהו.


תאריך:  09/08/2020   |   עודכן:  09/08/2020
איתמר לוין
+מגעים לאיחוד בין כחול לבן לעבודה
21:01 09/08/20  |  עידן יוסף
אחרי שהתאחדה עם גשר ומרצ, וטענה שכחול לבן היא בכלל מפלגת ימין, מתקיימים מגעים למיזוג בין מפלגת העבודה לכחול לבן. בימים אלה מתנהלים מגעים בין בני גנץ לעמיר פרץ על ריצה משותפת ולשריון שני מקומות בעשירייה הראשונה.
+ברוח הבחירות: הליכוד החל לתאם ראיונות
19:16 09/08/20  |  עידן יוסף
בקבוצת דוברי הליכוד נמסרה ההודעה הבאה: ״ערב טוב, ‏כפי שאתם שמים לב אנחנו בימים מאוד רגישים מבחינה פוליטית ולכן חשוב שתעדכנו מראש לפני שעולים להתראיין על מנת שאעביר מסרים ותדרוך בזמן. תודה על ההבנה״. מובר בנוהל המזכיר ימי בחירות.
+לפיד: "נעלה להצבעה הצע"ח שתמנע מנאשם בפלילים להרכיב ממשלה"
14:08 09/08/20  |  מירב ארד
יש עתיד-תל"ם תעלה ברביעי הקרוב (12.8) להצבעה את הצעת החוק שתמנע ממי שהוגש כנגדו כתב אישום להרכיב ממשלה. ראש האופוזיציה, ויו"ר יש עתיד-תל"ם, יאיר לפיד אמר היום: "זה שאין היום ישיבת ממשלה ואנחנו דוהרים לבחירות כי לראש הממשלה יש כתבי אישום וזה מעסיק אותו זו בושה וחרפה. לאנשים אין מה לאכול, עסקים נסגרים. אנחנו בגלל זה ביום רביעי הקרוב נשים על שולחן הכנסת את הצעת החוק שלא מאפשרת לאדם לרוץ לראשות הממשלה עם כתבי אישום פליליים. המצב לא יכול להימשך".
+תקציב חד-שנתי או דו-שנתי
11:28 09/08/20  |  משה גביש   |   לרשימה המלאה
כל כלכלן מתחיל יודע שצריך להעביר כעת תקציב דו-שנתי - בדיוק כפי שהתחייב נתניהו  ▪  אבל נתניהו יודע, שתקציב כזה יחשוף את מה שהוא מנסה להסתיר, במיוחד אם בכוונתו ללכת לבחירות: שבשנה הבאה יהיה צורך להטיל גזירות  ▪  תקציב חד-שנתי יהיה המשך שלטון יחיד במסווה של דמוקרטיה
"העם אמר את דברו" [צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת]
בכל מקרה לא תהיה רוטציה [צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת]
+ח"כ אשר: "לא נהסס לבטל החלטה ביחס לכמות המתפללים"
10:07 09/08/20  |  מירב ארד
יו"ר ועדת החוקה ח"כ יעקב אשר: "מקווה שקבינט הקורונה יתקן היום את הקריטריון השגוי ביחס לבתי הכנסת ויאשר את הגדלת כמות המתפללים. וועדת החוקה בראשותי תבחן את ההחלטה ולא תהסס לבטלה אם לא יהיה בה צדק והיגיון. לא יכול להיות שלא יופעל שיקול דעת לגבי בתי תפילה כפי שכבר נעשה בענפים אחרים."
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
תגיות  / עוקבים מי ומי בפרשה - לקבלת רשימות חדשות עם הופעתן
 אבי דיכטר / Avi Dicter   אבי ניסנקורן / Avi Nisankorn   אוסאמה סעדי / Osama Saadi   אופיר אקוניס / Ofir Akunis   אופיר כץ / Ofir  Katz   אורי מקלב / Uri Maklev   אוריאל מנחם בוסו / Uriel Busso   אורית פרקש-הכהן / Orit Farkash-Hcohen   אורלי לוי-אבקסיס / Orly Levi-Abekasis   אורנה ברביבאי / Orna  Barbivai   איילת שקד / Ayelet Shaked   אימאן ח'טיב יאסין / Iman  Khatib Yassin   איתן גינזבורג / Eitan  Ginzburg   אלון שוסטר / Schuster Alon   אלי כהן / Eli Cohen   אמיר אוחנה / Amir Ohana   אסף זמיר / Asaf Zamir   אריה מכלוף דרעי / Aryeh  Machluf Deri   בועז טופורובסקי / Boaz  Toporovsky   בני גנץ / Benny  Gantz   בנימין נתניהו / Benjamin  Netanyahu   גבי אשכנזי / Gavriel  Ashkenazi   גדי דסטה יברקן / Gadi Desta  Yivarken   גדעון משה סער / Gideon  Sa'ar   גולדה מאיר   גילה גמליאל / Gila  Gamliel   גלעד מנשה ארדן / Gilad  Erdan   דוד אמסלם / David Amsalem   דוד  ביטן / David Bitan   ווליד טאהא / Waleed Taha   ולדימיר בליאק / Vladimir Beliak   זאב אלקין / Ze'ev Elkin   חיים כץ / Haim Katz   טור פז משה   יאיר לפיד / Yair  Lapid   יואב גלנט / Yoav Galant   יואב סגלוביץ' / Yoav Segalovich   יואב קיש / Yoav Kish   יואל (יולי) אדלשטיין / Yoel Edlshtein   יוראי להב הרצנו / Yorai  Lahav-Hertzano   יזהר שי / izhar  shay   יעקב ליצמן / Yaakov Litzman   יפעת שאשא-ביטון / Yifat  Shasha-Biton   ישראל אייכלר / Yisrael  Eichler   ישראל כץ / Israel  Katz   מאי גולן / May  Golan   מאיר כהן / Meir  Cohen   מאיר פרוש / Meir Porush   מיכאל  מלכיאלי / Michael Malkieli   מיכאל מרדכי ביטון / Michael Mordechai Biton   מיכאל מרדכי ביטון / Michael  Biton   מירב כהן / Meirav  Cohen   מירי  רגב / Miri Regev   מכלוף מיקי זוהר / Miki Zohar   ממשלת ישראל / Israel Government   מרב מיכאלי / Merav  Michaeli   משה ארבל / Moshe Arbel   משה גפני / Moshe Gafni   משולם נהרי / Meshulam Nahari   מתן כהנא / Matan  Kahana   ניסים ואטורי   נפתלי בנט / Naftali  Bennett   סעיד  אלחרומי / Said Elharumi   עודד פורר / Oded Forer   עודה איימן / Ayman  Odeh   עומר ינקלביץ'   עופר כסיף / Ofer  Cassif   עמיר ארמונד פרץ / Amir  Peretz   צחי הנגבי / Tzachi  Hanegbi   ציפי חוטובלי / Tzipi  Hotovely   קארין אלהרר / Karin  Elharar   רות וסרמן לנדה / Ruth Wasserman Lande   רם בן ברק / Ram  Ben Barak   רפי פרץ / Rafi  Peretz   שלמה קרעי / Shlomo  Karhi   שרן השכל / Sharren Haskel 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
האם תומכי נתניהו שואפים לדיקטטורה
תגובות  [ 11 ] מוצגות   [ 11 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ובהתמדה.
9/08/20 08:54
2
יאקי
9/08/20 09:10
3
שכן של ביבי
9/08/20 09:12
4
אבי כהן
9/08/20 09:55
 
היהודי הנצחי
11/08/20 11:39
5
דניאל פריידנברג
9/08/20 10:01
6
ותומכי נתניהו
9/08/20 10:32
7
הירונימוס
9/08/20 18:25
8
היהודי הנצחי
11/08/20 12:01
9
דיקטטורה של בגץ
15/08/20 22:24
10
יאקי
16/08/20 08:34
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  כנסת 23
ישיבת הממשלה השבועית לא תתקיים מחר (יום א', 9.8.20) כבכל שבוע. זאת, לאחר שלסדר היום שלה לא הוכנסו נושאים הנמצאים במחלוקת עמוקה בין הליכוד לכחול-לבן.
08/08/2020  |  איציק וולף  |   חדשות
כ-15,000 בני אדם התאספו (שבת, 8.8.20) בהפגנה המתקיימת בכיכר פריז בירושלים, סמוך למעונו הרשמי של ראש הממשלה, בנימין נתניהו.
08/08/2020  |  איציק וולף  |   חדשות
אדוני ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון,
07/08/2020  |  איתמר לוין  |   כתבות
ראשי הסיעות החרדיות בכנסת הודיעו לראש הממשלה, בנימין נתניהו, ולשר הביטחון, בני גנץ, כי לא ישתפו פעולה עם אף יוזמה שתביא להקדמת הבחירות.
06/08/2020  |  איציק וולף  |   חדשות
שערוריית החרמת ועדת החינוך של הכנסת מצד שר החינוך יואב גלנט, שבהוראתו נמנעו 15 מעובדי משרד החינוך להגיע לדיון בוועדה (יום ד', 5.8.20) שעסק בהיערכות לפתיחת שנת הלימודים תשפ"א, ממשיכה להכות גלים.
06/08/2020  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
במקרה שלנו התמונה המדומיינת הפוכה: ישראל היא האריה, המותקף משום-מה על-ידי עדר זברות מתייהרות    היוכלו החיות המפוספסות, עטויות כפיות וסרטים ירוקים למצחם ללביא הבודד?
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
היהודים היוו רוב בעיר למעלה מ-1,000 שנים מהמאה ה-10 לפנה"ס עד 70 לספירה ומ-1850 עד היום - בסה"כ 1188 שנים
מנחם רהט
מנחם רהט
כבר יש חרדים מתפכחים אשר מודים בפה מלא שטענות כמו ערך לימוד התורה, תורה מגנא ומצלא, החשש מחילון בצבא וכדומה, אינן מוסריות ומנוגדות לדעת גדולי הדור הקודם, שחייבו גיוסו של כל מי שאינ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il