|   15:07:40
דלג
  עידן יוסף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
פחות אכפתיות לנושא השבת [איור: חותם]
ביקורת פנימית בציונות הדתית

מלחמה סרוגה על השבת הציבורית

ארגון חותם מותח ביקורת על הציונות הדתית וטוען כי היא דואגת לנושאים לאומיים אך זונחת את הדאגה לשמירת השבת הציבורית שעליה נאבק מורה-דרכה הרב קוק, וטוען כי יש לקדש מלחמה על הנושא ולא לשתף פעולה עם רעיונות ליברליים להפרדת הדת מהמדינה
25/08/2020  |   עידן יוסף   |   כתבות   |   תגובות
מתוך החוברת:
"בשנים האחרונות שב המאבק על קדושת השבת הציבורית לקדמת הבימה, ודומה כי חומת השבת סופגת זעזועים ומהלומות ומאיימת להיסדק. פוליטיקאים בשמאל החילוני הרדיקלי מתחרים ביניהם על חשבונה, ראשי ערים גוזרים על גבה קופון פוליטי. בתל אביב ובערי המרכז ניסו לשווא קמעונאים קטנים לשכנע את העירייה לאכוף את חוקי העזר נגד המרכולים הפתוחים בשבת, ולמרות מאבק משפטי עיקש שינתה העירייה את חוקי העזר כדי לאפשר להרבה חנויות ומרכולים להציע את מרכולתם ביום המנוחה. גם שחקני הכדורגל, שניהלו מאבק חשוב וביקשו להזיז את משחקי השבת מיום המנוחה, נכשלו לעת עתה במאבקם והמשחקים ממשיכים להתקיים, כמאז גם היום, ביום השבת.
המסחר בשבת, שהחל בפתיחת מרכזי הקניות בשטחי הקיבוצים והתפשט גם למרכזי הערים הגדולות, חטאו כפול - לצד אווירת החולין, הרעש וההמולה שיוצר המסחר, אלפי עובדים נאלצים לעבוד ביום השבת, בידיעה שאם יסרבו לא יתקבלו לעבודה. בעלי עסקים קטנים, החפצים לעמוד ממלאכתם ביום השביעי, נאלצים לפתוח את עסקיהם בשל נתח פדיון המכירות שעבר ליום השבת. מנהג מגונה נוסף השתרש ואין פוצה פה ומצפצף כאשר שבת אחר שבת הפכה בכבישי גוש-דן ליום השיפוצים הלאומי. הרחבת כבישים, תיקון מסילות והנפת גשרים, כל אלו נעשו ביום השבת, בביצוע ובאישור ממשלתי, תוך רמיסת השבת הציבורית. לבנה נוספת בחומת השבת הציבורית ניתקה כאשר עיריות במרכז הארץ החליטו לממן מכיסן תחבורה ציבורית בשבת, לדרוס תחת גלגלי האוטובוסים את קדושת השבת במרחב הציבורי בישראל ולעקוף בפס לבן את משרד התחבורה.
מנגד, עם ישראל בהמוניו הולך ומתחבר למסורת אבותיו, על כך אין עוררין. עם ישראל אוהב את השבת, מכבד את השבת, אך לא תמיד יודע מדוע וכיצד, נסחף בים של תעמולה בלתי פוסקת על חשבונה של שבת המלכה, ואינו מכיר דיו את חשיבותה של השבת במרחב הציבורי בישראל כערך לאומי. מחאת הכדורגלנים, עשרות האומנים שחדלו מלהופיע בשבת, קידושים וקבלות שבת המוניות, כולם כאחד מעידים על רצון העם לצאת לקראת כלה, פני שבת נקבלה"

הרפיון שמגלה הציבור הדתי-לאומי בכל הקשור לשמירת השבת הציבורית עומד במרכזה של החוברת "שבת מבוכה" שמפרסם השבוע ארגון חותם, העוסק בהעלאת נושא היהדות לסדר היום. החוברת היא חלק מקמפיין שבמסגרתו הופץ סרטון [ראו בהמשך] שבו נטען כי את הציבור הסרוג "מקפיצים" נושאים לאומיים אך לא נושאים דתיים.

בחוברת, המתפרסמת במקביל לציון 85 שנה לפטירתו של הרב אברהם יצחק הכהן קוק, מהוגי הרעיון הציוני-דתי, מותח הארגון ביקורת על התנהלות ציבור חובשי הכיפות הסרוגות, וכותב כי "תפקידה של הציונות הדתית אינו יכול להסתכם רק ברצון להאהיב על עם ישראל את מצוות התורה – כסגנונה של תנועת חב"ד, אף שאין כל ספק כי יש בכך חשיבות ותועלת רבה - אלא יש לפעול באופן אקטיבי לקידום הרעיון הציוני דתי – עד שתהא המדינה הזו ראויה לשליחות שהוטלה על עם ישראל בארצו – להיות ממלכת כהנים וגוי קדוש", כחזונו של הרב קוק.

בחותם מציינים את הכוחות הפועלים נגד השבת, וכותבים כי קמפיין ההדתה אינו מחאה תמימה, אלא מהלך רחב שמנסה לזרוע חשש בציבור מפני כל ביטוי של יהדות במרחב הציבורי בישראל. משכך, הם אומרים, דווקא בעת הזו מוטלת על הציבור הדתי-לאומי (לצד פעילות הפצת התורה, ההתיישבות והחינוך) השליחות לעמוד על המשמר ולהיאבק במחשבה ובמעשה על חיזוק פניה של מדינת ישראל כמדינה יהודית".

בביקורת על ארגונים ליברליים בציונות הדתית, הם קוראים ש"לא לשתף פעולה עם הפועלים, בהם גם מקרב הציבור הדתי לאומי, במטרה לייבש את הרוח היהודית במדינה בשיטה של הפרטת שירותי הדת ומסגורם במרחב הפרטי האישי", ומסבירים: "הולכת ונשמעת יותר ויותר עמדה ליברלית קיצונית שטענתה נגד הכפייה הדתית או 'ההדתה' נובעת משלילת הרעיון הבסיסי של מדינת ישראל כמדינה יהודית. האוחזים בדרך זו יודעים היטב כי הדרך למדינת כל אזרחיה חייבת לעבור בהפרטה ובהפרדה של הדת מהמדינה, ובביטול המרחב הציבורי היהודי במדינת ישראל... מדינת ישראל כוללת בעצם הגדרתה מרחב ציבורי בעל אופי יהודי. במרחב הפרטי יעשה כל אדם כרצונו, אך המרחב הציבורי כולל נורמות שעל הפרט לעמוד בהן, נורמות של דרך ארץ כגון לבוש ושיח, נורמות חוקתיות כגון חוקי תנועה וביטחון פנים, וכן נורמות תרבותיות. לא מדובר בכפייה דתית כמשמעה – כפייה על הפרט, אלא במהותה הבסיסית של המדינה שכל פרט ופרט מכיר בה מעצם שייכותו אל הכלל וכאזרח המדינה".

ארגון חותם אינו מסתפק בביקורת, אלא מתווה את דרכי המאבק תוך הגדרת מטרתו, כלא פחות מאשר מלחמה: "מדובר במאבק תרבותי ראשון במעלה שלא היה כמותו מאז הקמת המדינה, והוא כולל זירות רבות – בתקשורת, במשפט, בתרבות, וכמובן בשדה הפוליטי. הקריאה מכוונת כמובן לנציגים ולמנהיגי הציבור, אך אין זה פוטר את השאר. מלחמת השבת היא מלחמת מצווה שאין חוזרים עליה מעורכי המלחמה, ועל כולנו להיות מגויסים".

בין היתר מוצע להעדיף תוצרת מחנויות המכבדות את השבת, פנייה לפוליטיקאים והצבעה עבור שליחי ציבור המתחייבים לפעול למען השבת. כמו-כן, מתבקשים אוהבי השבת, כלשון המחברים, לפעול בחינוך, בהסברה, במעשה, ובמישור הציבורי-פוליטי. "אנו חייבים לשנן לעצמנו את דבריו של הראי"ה, ששב וטען כי פגיעה בשבת מהווה פגיעה אנושה בתחיית האומה וביישוב היהודי המתחדש בארץ ישראל. הרכבת המתקדמת לפי תהום לא תעצור מאליה".
שבת מבוכה - הציונות הדתית מול אתגר השבת הציבורית / חוברת
חוברת זו מוקדשת לבירור סוגיית השבת הציבורית במדינת ישראל. השבת היא כאבן בוחן, סוגיה מרכזית ומשמעותית ביחסי דת ומדינה, ובירור עניינה שייך באופן טבעי לסוגיות ציבוריות נוספות בתחום זהותה היהודית של המדינה. האם מדינה יכולה להיות גם יהודית וגם דמוקרטית? האם אין באיסור על עבודה בשבת משום כפייה דתית? כיצד ניתן למנוע תחבורה ציבורית בשבת? מדוע צריכה המדינה לפקח על שמירת השבת? האם לא מוטב לוותר על הכפייה כדי לקרב את עם ישראל לשבת? ומדוע לא להפריד דת ממדינה כברוב מדינות העולם? לשאלות אלו ולשאלות נוספות ובירור תפקידו של הציבור הדתי-לאומי, תמצאו מענה בחוברת שלפניכם. נוסף על כך תמצאו בחוברת סקירה היסטורית משפטית מעמיקה על הדרך שעברה השבת הציבורית מראשית ימי הציונות, דרך הקמת המדינה, החקיקה בכנסת, פסקי בית המשפט בעליון והמצב כיום. (32 עמ')
שבת הממלכה - שמירת השבת במערכות הלאומיות, עיונים, מקורות וסקירות / חוברת
עניינו של קובץ זה הוא להאיר באור עמקני מחד ועכשווי מאידך את האתגר הניצב בפנינו מאז קום המדינה - שמירת השבת במרחב הציבורי. לא רק אחריות אישית של כל אחד על חייו ועל ביתו אלא אחריות לאומית עלינו, כנושאי הדגל של חיבור התורה והמדינה, על אופייו של הרחוב, של המערכות הכלליות ושל כל המרחב הציבורי במדינת ישראל. (32 עמ')

שו"ת שבת
סרטון ההסברה של ארגון חותם


החוברת כוללת סקירה היסטורית, משפטית וחוקית באשר למעמדה של השבת במדינת ישראל, ובין היתר יש בה מענה לשאלות נפוצות. כך למשל, ביחס לרעיונות של אמנות המבקשות להגיע לפשרות חדשות, נכתב כי במישור המעשי, אם יוסכם לוותר על השבת בתחומי התרבות והבילוי, בשלב הבא יידרש לוותר עליה גם בתחום המסחר והתחבורה, ואופיה של השבת יימחק לחלוטין. וכן: "במישור המהותי, לא שייך כלל לדבר על השבת הציבורית במושגים של פשרה. השבת איננה חפץ או רכוש שאפשר לחלק, אין כאן חשוב יותר או פחות ולאיש אין מנדט לשאת ולתת על השבת".

ביחס לטענות כי החוק אינו נאכף כיום כדבעי, נכתב בחוברת: "העובדה שיש אנשים שעוקפים את החוק, כמו בכל תחום אחר, אינה אומרת שמדובר בתופעה גורפת. ברוב הענפים וברוב המקומות בארץ, החוקים הנוגעים לשבת עדיין נשמרים. מעבר לזה, הדיון אינו רק מה אנשים יעשו בפועל, אלא מעל לכל מהי עמדתה של המדינה. החוק הוא אחד מהביטויים לרצונות ולערכים של החברה. חברה נורמלית אוסרת על אזרחיה לגנוב ולרצוח, ובזאת היא מבטאת את היותה חברה מוסרית וצודקת, גם אם יש בקרבה אנשים הגונבים ורוצחים".

על החשש, אותו מעלים לא פעם גורמים דתיים ליברליים, כי הדבר ירחיק אנשים מהיהדות, ולכן המסקנה המתבקשת היא הפרדת דת ומדינה, משיבים בחותם: "אם שירותי הדת יופרטו ותופרד הדת מהמדינה, ייתכן כי תחושת הכפייה אכן תפחת. ברם, המחיר של אובדן זהותה היהודית של המדינה גדול מנשוא, שכן מדובר בביטול מהותה של מדינת ישראל כמדינה יהודית. גם צה"ל מגייס בכפייה, וכן מערכת בתי המשפט, הצבא או המשטרה, כולן מערכות כופות, שלא ניתן להעלות על הדעת קיום מדינה בלעדיהן. איש לא יעלה על דעתו להפריט את המערכות הללו, שכן הן ליבת מהותה הממלכתית של המדינה.

"ובכלל, נראה כי הפרדת הדת מהמדינה לא תביא לעלייה ברצון של הציבור החילוני 'לצרוך' שירותי דת, ואולי אף להפך. וזאת משום שבתפיסה הציבורית, 'שירותים' שהמדינה מעניקה או מממנת הינם שירותים בסיסיים וחיוניים, גם אם חלקם נכפים על האזרח. צה"ל, כדוגמה, הינו הגוף האהוב ביותר על אזרחי המדינה. הדרך להפחית את תחושת הכפייה עוברת בהטבת השירות, הנגישות ומאור הפנים, ובהסברה נגד הדעות הקדומות, החששות והניכור השוררים בקרב הציבור החילוני".

בעניין הטענה כאילו מיעוט כפה על הרוב במדינה את שמירת השבת, נכתב: "בניגוד לנטען כיום, חוקי השבת נחקקו בהסכמה מלאה, מתוך הבנה בחשיבותם הלאומית, ולא מתוך חשבון פוליטי צר, כלשונו של ראש הממשלה דאז דוד בן-גוריון מעל בימת הכנסת: 'יחוקק חוק מנוחת שבת – ואני רוצה להוסיף שחוק זה נעשה ע"י יוזמתם של חברי גלילי ושלי, לא על-פי יזמתו של הפועל המזרחי – ואנחנו הודענו לשאר המשתתפים, שאנחנו כמפלגת פועלים נציע חוק מנוחת שבת שיחול על בתי מסחר וחנויות, מפעלי מלאכה ותעשיה שבהם עובדים שכירים ועצמאיים'".

תאריך:  25/08/2020   |   עודכן:  25/08/2020
עידן יוסף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מלחמה סרוגה על השבת הציבורית
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
הירונימוס
25/08/20 19:26
2
איתי וייס
29/08/20 23:46
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
"נולדתי למשפחות שעזבו את אירן בשנות ה-1950 מטעמי ציונות נטו - הרבה שנים לפני המהפכה האיסלאמית", אומרת עו"ד ניצנה דרשן-לייטנר (47), "ועל הציונות הזו שלהם הם נדרשו לשלם במחיר כלכלי נכבד - לנטוש את כל רכושם. הן המשפחה של אבי ז"ל והן המשפחה של אמי התגוררו בכפר קטן, שלא קיים כיום. הם היו פלאחים - עובדי אדמה. בארץ הם נקלטו במעברת עמישב בפתח תקוה. אבא שלי היה אז בן 7 ואמא שלי בת שנתיים. בהמשך הם עברו לשכונת פג'ה בעיר".
25/08/2020  |  דוד חרמץ  |   כתבות
ממשלת הג'ובים נכשלת בצורה מוחלטת במאבק בקורונה ובטיפול בכלכלה, וזו כבר אינה "רק" רשלנות"; זוהי פשיעה חברי הכנסת, משני צידי הבית, אשמים משום שאינם מגלים אחריות וממלכתיות על כולם מנצח בנימין נתניהו, שמבחינת ניהול ענייני המדינה - הוא אכן crime minister
25/08/2020  |  איתמר לוין  |   כתבות
החינוך המיני מתבצע במסגרת התוכנית "כישורי חיים" שהיא תוכנית חובה שנלמדת מכיתות א' עד י"ב בכ100 שעות לימוד. בבתי הספר היסודיים לומדים כ-40 שעות על "הגוף שלי וגבולותיו", על חברות בין בנים לבנות, על סטריאוטיפים ועל מגדר. בכיתות ו לומדים כ-30 שעות על התפתחות פיזית והורמונלית בגיל ההתבגרות, מחזור חודשי וקרי לילה, חברות, קבלה עצמית ועוד. בחטיבות הביניים לומדים כ-30 שעות בכיתות ח' וט' על אמצעי מניעה, על איידס ומחלות מין ועל זהות מינית. בכיתות י"א - י"ב יש תוכנית רשות ל"כישורי חיים" ובמסגרתה מוצעת "ערכה למניעת התנהגות מינית מסכנת ולמניעת ניצול מיני בקרב בני נוער" ובה מערך שיעור אחד בלבד העוסק באונס.
24/08/2020  |  איילת פישביין  |   כתבות
1. מה שהתחולל אמש (מוצ"ש, 22.8.20) בהפגנות נגד בנימין נתניהו בירושלים היה אנרכיה. אין מילה אחרת. המשטרה קבעה היכן ומתי מותר להפגין, והמתפרעים - כן, זו ההגדרה הנכונה - החליטו שהם עושים מה שבא להם. המשטרה נכנעה להם חלקית ואפשרה להם להפגין בניגוד לחוק, אבל אחר כך היו להם טענות שהיא השתמשה בכוח כדי לפזר אותם. שלא לדבר על ההפקרות המוחלטת בנוגע למגבלות הקורונה.
23/08/2020  |  איתמר לוין  |   כתבות
המדיניות הצרפתית באזור הים התיכון מתבססת על אינטרסים לאומיים ריאליסטיים. צרפת רואה את עצמה כמעצמה מהדרג הראשון באזור בזכות מספר יתרונות. היא המדינה הים-תיכונית היחידה אשר יש לה מושב קבע במועצת הביטחון של האו"ם, ולרשותה הצבא החזק ביותר בין מדינות האזור. למרות שבשנים האחרונות נתנה צרפת עדיפות לפריסה צבאית באפריקה, כוחות צרפתיים פרוסים גם במספר מוקדים במזרח הים התיכון ומעורבים במבצעים שלה, וכן במבצעים של האיחוד האירופי ושל נאט"ו.
22/08/2020  |  רמי דניאל  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי ראש, ביבי אשם    נתניהו היה חייב להתפטר דקה אחת לפני הרצי הלוי ורונן בר    איני בא לטעון כי חליוה אינו צריך להתפטר, צריך גם צריך אחריהם? איתם? לא חשוב
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il