|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
טראמפ ופאוצי. "מעניין אותו רק להיבחר מחדש" [צילום: אלכס ברנדון, AP] קואטס ומאטיס. "אין לו מצפן מוסרי" [צילום: קליף אואן, AP]

בוב וודוורד חושף 18 שיחות שקיים עם הנשיא

טראמפ: המעטתי בכוונה בסכנת הקורונה

כבר בתחילת פברואר, בעודו ממעיט בפומבי במשמעות הקורונה, אמר טראמפ לעיתונאי הנודע: "זה עסק קטלני" שר ההגנה לשעבר התפלל בשל חששותיו לגורל ארה"ב תחת טראמפ טילרסון על יחסו של קושניר לנתניהו: מעורר בחילה מנהל הביטחון הלאומי לשעבר: טראמפ אינו מבדיל בין אמת לשקר
09/09/20  |   איתמר לוין   |   מיוחדים ברשת   |   מגיפת הקורונה   |   תגובות

בתדרוך המודיעין בחדר הסגלגל ב-28.1.20 אמר היועץ לביטחון לאומי, רוברט או'בריאן, לנשיא דונלד טראמפ: "הקורונה תהיה איום הביטחון הלאומי הגדול ביותר בכהונתך. זה יהיה הדבר הקשה ביותר בפניו תתייצב". עשרה ימים מאוחר יותר התקשר טראמפ לעיתונאי בוב וודוורד והודה, כי המצב חמור בהרבה מכפי שהוא מודה בפומבי – חושף וודוורד בספרו החדש "Rage", שציטוטים ממנו פורסמו (יום ד', 9.9.20) בידי וושינגטון פוסט, בו מועסק וודוורד.

"אתה פשוט נושם וכך זה עובר", אמר טראמפ ב-7.2.20. "לכן זה מאוד מסובך. זה מאוד מורכב. זה יותר קטלני אפילו מאשר השפעת העונתית. זה עסק קטלני". באותה עת אמר טראמפ לציבור, כי הקורונה אינה מסוכנת יותר מן השפעת, טען שתיעלם בקרוב והתעקש שהמגיפה בשליטה. יעברו מספר שבועות עד שיודה בפומבי בחומרת המצב. ב-19.3.20 הודה טראמפ באוזני וודוורד, שהוא המעיט בכוונה בסכנה: "רציתי להקטין את זה".

בנוסף לקורונה, הספר עוסק ביחסי גזעיים, קוריאה הצפונית ונושאים אחרים שעלו בשנתיים האחרונות, לצד ביקורת חריפה על טראמפ מצד שר ההגנה לשעבר, ג'ים מאטיס, ומי שהיה מנהל המודיעין הלאומי, דן קואטס. הספר מבוסס בחלקו על 18 שיחות לייחוס שקיים וורוורד עם טראמפ בין דצמבר 2019 ליולי 2020. "דומה שטראמפ מעולם לא הבין לחלוטין כיצד פועל הממשל הפדרלי והמשיך לדחוף בעיות לעבר המדינות", כותב וודוורד על הטיפול בקורונה. "לא הייתה תיאורית ניהול אמיתית, או כיצד לארגן גוף רציני שיתמודד עם אחד ממצבי החירום המורכבים ביותר בתולדות ארה"ב".

ב-19.6.20, בעיצומן של המהומות על-רקע גזעי, שאל וודוורד את טראמפ האם אנשים כמותם – לבנים שזכו למעמד מועדף – צריכים להבין טוב יותר את זעמם וכאבם של השחורים. "לא", השיב טראמפ בטון לעגני. "ממש השתכרת, מה? רק תקשיב לעצמך. וואו. לא, אני ממש לא מרגיש כך". טראמפ חזר שוב ושוב על כך שלפני הקורונה שיעור המובטלים השחורים היה הנמוך אי-פעם, וטען שעשה למענם יותר מכל נשיא למעט אברהם לינקולן.

כאשר ראה טראמפ תמונה של הסנאטורית הדמוקרטית השחורה קאמלה האריס (כעת המועמדת לסגן נשיא) מאזינה בשקט לנאום מצב האומה, הוא הגיב: "שנאה! תראו את השנאה! תראו את השנאה!". הוא השתמש באותו ביטוי כאשר בתמונה הופיעה חברת הקונגרס הדמוקרטית השחורה אלכסנדריה אוקזיו-קורטז. על הנשיא ברק אובמה אמר טראמפ לוודוורד: "אני לא חושב שהוא מאוד חכם. אני חושב שהוא מאוד מוערך-ביתר. ואני לא חושב שהוא נואם גדול". לדבריו, קים ג'ונג-און חשב שאובמה הוא "חתיכת חמור".

גם כאשר המודיעין קבע שקוריאה הצפונית לא תוותר על הנשק הגרעיני, טראמפ התעקש להמשיך במדיניותו כלפיה ואמר לוודוורד, כי ל-CIA אין מושג איך לטפל בה. הוא דחה את הביקורת על פגישותיו עם קים: "נפגשתי. עסק מזוין. זה לקח לי יומיים. נפגשתי. לא ויתרתי על כלום". הפוסט מעיר, כי מומחים למדיניות חוץ סבורים שטראמפ ויתר על הרבה, כולל על התמרונים הקבועים עם קוריאה הדרומית ובכך שהעניק לקים לגיטימציה בינלאומית. לדברי טראמפ, יחסו של קים לנשק הגרעיני דומה ל"אדם שמאוד אוהב את ביתו ולא מוכן למכור אותו".

וודוורד חושף את תוכן מכתביו של קים לטראמפ ואומר כי הנשיא נפל בפח דברי החנופה של הרודן הצפון-קוריאני: הוא סיפר בגאווה לעיתונאי, כי קים כינה אותו "הוד מעלתו" וטען (בצורה כוזבת) שהוא האדם הראשון אליו קים חייך אי-פעם. לדבריו, קים "הרבה יותר מאשר חכם" ו"סיפר לי הכל", כולל תיאור גרפי של ההוצאה להורג של דודו. טראמפ סירב למסור לוודוורד את מכתביו לקים באומרו שהם "ממש סודיים ביותר".

טראמפ התייחס בשיחות באופן כללי ליחסיו עם מנהיגים סמכותניים כמו רג'פ טאיפ ארדואן: "זה מצחיק, היחסים שיש לי. ככל שהם יותר קשוחים ורעים, אני מסתדר איתם יותר טוב. תסביר לי את זה מתישהו, בסדר?". לדברי טראמפ, כאשר ארה"ב התקרבה ב-2017 למלחמה עם קוריאה הצפונית, "בניתי מערכת גרעינית שלאיש בארה"ב לא היה לפני כן. יש לנו דברים ש[ולדימיר] פוטין ושי [ג'ינפינג] מעולם לא שמעו עליהם. מה שיש לנו הוא יוצא מן הכלל". לדברי וודוורד, מקורות ביטחוניים אישרו שברשותה של ארה"ב מערכת נשק סודית חדשה, אך לא מסרו פרטים והופתעו מכך שטראמפ חשף אותה.

עוד מגלה וודוורד, כי מאטיס הלך בחשאי לקתדרלת וושינגטון כדי להתפלל בשל חששותיו לגורלה של ארה"ב תחת טראמפ. הוא אף אמר לקואטס: "עלול להגיע מצב בו נצטרך לפעול יחדיו, כי הוא מסוכן ובלתי כשיר" [הכוונה כנראה להפעלת התיקון ה-25 לחוקה, המאפשר לקבינט להעביר את הסמכויות לידי סגן הנשיא – א.ל]. בשיחה אחרת אמר מאטיס לקואטס: "לנשיא אין מצפן מוסרי". קואטס השיב: "נכון. מבחינתו, שקר איננו שקר. זה רק מה שהוא חושב. הוא אינו יודע את ההבדל בין שקר לאמת".

לדברי וודוורד, כהונתו של קואטס הייתה קשה במיוחד. קואטס גויס לממשל בידי מייק פנס, ואשתו, מרשה קואטס, שחזרה סעודה בבית הלבן. היא הסתכלה על פנס "וחשבתי: איך אתה יכול לבלוע את זה? זה איום ונורא. יצרנו קשר עין ואני חושבת שהוא הבין. הוא רק לחש לי באוזן: תישארי יציבה". התיעוב הדדי, מציין וודוורד ומצטט מה שאמר טראמפ ליועצו לענייני סחר, פיטר נבארו: "הגנרלים המזוינים שלי הם חברות נקבות. אכפת להם יותר מהבריתות שלהם מאשר מעסקות סחר".

ג'ארד קושניר מצוטט כמי שאמר: "האנשים המסוכנים ביותר סביב הנשיא הם אידיוטים בעלי עודף ביטחון עצמי". וודוורד אומר שכוונתו הייתה למאטיס, לשר החוץ לשעבר רקס טילרסון וליועץ הכלכלי לשעבר גארי קוהן. ואילו שרים בקבינט של טראמפ הרבו למתוח ביקורת על קושניר, אותו הם ראו כמי שאינו ראוי לאמון וחלש במגעיו עם ראשי מדינות. טילרסון אמר לוודוורד על יחסיו החמים של קושניר עם בנימין נתניהו: "זה מבחיל. זה הפך לי את הבטן". קושניר מרבה לומר, כי "אליס בארץ הפלאות" הוא מדריך חשוב להבנת נשיאותו של טראמפ, ומפנה לחתול הצ'שרי שהאסטרטגיה שלו היא סבולת ועקשנות, לא הכוונה.

הספר מתאר בהרחבה את כשלונו של טראמפ במאבק בקורונה ואת ההחלטות והצעדים של בכירי הממשל בנושא זה. בכיר הרופאים בצוות, אנתוני פאוצי, אמר בנקודה מסוימת שטראמפ "הולך בנתיב משלו", אינו מרוכז בפגישות ומנהיגותו "חסרת כיוון". לדברי פאוצי, "טווח תשומת הלב של טראמפ הוא מינוס. המטרה היחידה שלו היא להיבחר מחדש". באחת מהפגישות בחדר הסגלגל, לאחר שטראמפ מסר הצהרה כוזבת לתקשורת, אמר לו פאוצי: "אנחנו לא יכולים לאפשר לנשיא להיות פגיע בחוץ, לומר משהו שיפגע בו". פנס, קושניר, היועץ סטיב מילר וראש הסגל מארק מדואוז קפצו כנשוכי נחש, כי לא האמינו שמישהו יעז לדבר כך אל טראמפ. פאוצי היה מאוכזב במיוחד מכך שקושניר התנהג כמו נערת עידוד וכאילו המצב נפלא.

עוד מגלה וודוורד, כי הסנאטור הבכיר לינדזי גרהאם הציע שהנשיא ג'ורג' בוש הבן ישוחח עם טראמפ, וינסה לשכנע אותו לצרף את ארה"ב למאמץ העולמי לפתח חיסון לקורונה. בוש השיב בשלילה מוחלטת: "לא, לא. הוא יעוות כל דבר שאגיד". בשיחה האחרונה ביניהם, ב-21.6.20, אמר טראמפ לוודוורד: "אין לי שום קשר לנגיף. זו לא אשמתי".

תאריך:  09/09/20   |   עודכן:  09/09/20
איתמר לוין
+"20,000 אברכים נכנסו"? לא היה ולא נברא
10:38 10/09/20  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
בג"ץ: דרעי התיר כניסת אזרחים זרים על בסיס שורה של קריטריונים; מבין 28,000 ההיתרים שניתנו - 9% בלבד היו לאברכים ותלמידי ישיבות  ▪  קורא לממשלה לבחון מחדש את מדיניות הכניסה בשל ההחמרה בקורונה
(לא היו שיקולים זרים [צילום אילוסטרציה: יעקב לדרמן, פלאש 90])
+פערי ענק בנתוני המובטלים
10:37 10/09/20  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
הביטוח הלאומי, שירות התעסוקה והלמ"ס מוסרים נתונים שונים לחלוטין - דבר הפוגע בקבלת ההחלטות במשבר הקורונה  ▪  אנגלמן: לחייב את המעסיקים למסור דיווח חודשי פרטני על עובדיהם
(1.4 מיליון או 900,000?)
+יוסי דגן חלה בקורונה, ליברמן נכנס לבידוד
10:25 10/09/20  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
יוסי דגן הודיע כי לאחר שהחל אתמול להשתעל עבר בדיקת קורונה והיא גילתה כי נדבק בנגיף  ▪  "מרגיש די טוב ונמצא, כמובן, בבידוד בבית. כעת מתקיימת חקירה אפידמיולוגית, ומי שצריך להכנס לבידוד יקבל הודעה ממוקד משרד הבריאות"
(דגן בביתו. עובר לפעילות בזום)
+סרבני אי-מצפון
10:05 10/09/20  |  דוד ארגז   |   לרשימה המלאה
למרבית הצער, מגיפת הקורונה פוגשת ציבור ישראלי מקוטב שאיבד אמון במנהיגיו ומנהיגים שאיבדו אמון ביכולתם  ▪  למרות זאת, כדי לצלוח את המשבר, אין לנו ברירה אלא להתאחד תחת ההנהגה הנוכחית, להיאבק יחד ולציית להנחיות גם כאשר אינן מקובלות עלינו  ▪  קריאות לסרבנות, כפי ששמענו בימים האחרונים, שבימים כתיקונם נסבלות בחברה דמוקרטית, הן מותרות בתקופות של חרום ודורשות תגובה נחרצת
(קנייבסקי. סרבן [צילום: דוד כהן, פלאש 90])
+3,904 חולים חדשים ביממה אחת
08:13 10/09/20  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
כ-9% מתוך 43,500 הבדיקות שפוענחו אתמול נמצאו חיוביות  ▪  רוב מוחלט של החולים החדשים אינם מתגוררים בערים האדומות  ▪  קבינט הקורונה יתכנס בצהריים לאישור החמרת ההגבלות בישראל
([צילום: דוד כהן, פלאש 90])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
טראמפ: המעטתי בכוונה בסכנת הקורונה
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
באום
10/09/20 04:11
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מגיפת הקורונה
מאז פרוץ המגיפה הוקדשו אלפי מחקרים ללימוד נגיף הקורונה (SARS-CoV-2), אך הנגיף ששינה את חיינו נותר במידה רבה לא מפוענח - לא מעט בשל העובדה שזהו אחד מנגיפי האר-אן-אי הגדולים והמורכבים ביותר שנחקרו עד כה. רוב המחקרים שהוקדשו למיפוי הנגיף נסמכו על שיטות ריצוף גנטי תוך הישענות על הדמיון של הנגיף לנגיפים מוכרים אחרים ממשפחת הקורונה ועל תחזיות של מודלים מתמטיים. במחקר חדש המתפרסם היום בכתב-העת המדעי Nature, נבחרה אסטרטגיה מחקרית שונה.
09/09/2020  |  עידן יוסף  |   חדשות
ועדת המשנה למדיניות ואסטרטגיה קיימה (יום ד', 9.9.20) דיון נוסף בנושא היערכות צה"ל ומשרד הביטחון לסיוע במאבק בנגיף הקורונה, שבו השתתפו משה אדרי, עוזר שר הביטחון להתגוננות, ותת-אלוף איציק בר, ראש מטה פיקוד העורף.
09/09/2020  |  עידן יוסף  |   חדשות
11.5 מיליון משרות אבדו למשק האמריקני מאז חודש פברואר, ההעסקה מחדש נמצאת בהאטה ויותר ויותר עובדים בענף השירותים מגלים שאין להם לאן לחזור. כאשר חברות שולחות את אנשיהן לעבוד מהבית, מקצצות בנסיעות עסקיות ומבטלות ארוחות עסקיות, הן גם גורמות להיעלמות של משרות ניקיון במשרדיהן ובבתי מלון, של נהגים המסיעים את עובדיהן ושל מי שמגישים להם ארוחות במסעדות.
09/09/2020  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
סקופ עולמי - הצלחתי לתפוס נגיף הקורונה מוביל ושכנעתי אותו לתת לי ראיון בלעדי פרה-רפואי.
החפץ להבין איך נוצר נרטיב, איך מתקבעת תודעה, איך חלק מפאזל הופך להיות שלם, איך מהנדסים תודעה, מוזמן למסע קצרצר במציאות הישראלית העכשווית שזימנה לנו מגיפת הקורונה.
רשימות נוספות   /   מגיפת הקורונה  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   ממשל טראמפ  /  מי ומי  
ועדת החוקה אישרה את מתווה הרמזור  /  עידן יוסף
חידונים לילדים, גיוס רבנים וכדורגלנים  /  עידן יוסף
האם מערכת הבריאות מוכנה לחורף  /  עידן יוסף
השבת האחרונה - ואיך נתחבר אליה  /  רינה אזולאי
אכיפה בררנית  /  אביתר בן-צדף
לעזאזל המדברה   /  יוסי אוחיון
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
מה בעומק ליבו חשב חסן נסראללה על נותן לחמו חמינאי? ומה חשב יחיא סנוואר, שכה רצה לגרור את אירן למלחמה, והנה ההר הוליד עכבר?
צבי גיל
צבי גיל
הגליל והכינרת בטבורו, שבעונה זאת של השנה פורח ומרהיב בשלל צבעים ובמיים זכים הזורמים בנחלים - נראה עצוב ורדום ביופיו ומשווע לתושבים העקורים ולתיירים שישובו אליו
בלפור חקק
בלפור חקק
הספר מסכם קריירה מפוארת כאיש תקשורת בכיר, שזכה להישגים רבים בשל כישרונותיו אך ידע כל חייו שיש משימה אחת שלא יוכל לברוח ממנה: לקום לספר את הסיפור המשפחתי, להסיר את כתם הנידוי
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il