|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
הסמכות לפסול חוקים
הוויכוח על המהפכה החוקתית (א')

האמנם מהפכה? האמנם חוקתית?

מטבע הלשון של אהרן ברק אולי לא היה הכי מוצלח, אבל בחינת הטענות העיקריות נגד המהפכה החוקתית מעלה שהן אינן משכנעות פרק מהספר החדש "מלחמות הבג"ץ"
17/11/2020  |   עמיחי כהן   |   כתבות   |   אקטיביזם שיפוטי   |   תגובות
הספר החדש "מלחמות הבג"ץ"

לכל סוגיה שנויה במחלוקת יש מותג. המותג של המאבק הפוליטי סביב בית המשפט העליון הוא "המהפכה החוקתית". את הביטוי טבע נשיא בית המשפט העליון, אהרן ברק, כאשר הסביר מדוע בית המשפט בוחן חוקים לאור התאמתם לחוקי היסוד. מבקריו של בית המשפט נתלו בביטוי ותקפו אותו. פרופ' דניאל פרידמן, למשל, קבע בספרו "הארנק והחרב", כי "לא קיים שום מסמך הקובע כי יש לישראל חוקה. אין אף מסמך רשמי אחד של הכנסת או של אסיפה מכוננת (שתפקידה לנסח חוקה) הנושא כותרת חוקה. ובהעדר מסמך כזה, ממילא לא קיימת חוקה שנאמר בה כי היא עליונה על חוקים רגילים".1

המונח "המהפכה החוקתית" משך כל כך הרבה אש, עד שברק עצמו הודה שמבחינה טקטית היה טעות להשתמש בו. עם זאת, ברור שהוא מעיד על שינוי גדול בתפיסת התפקיד של בית המשפט. מהו השינוי ומהי המחלוקת סביבו?

התזה של ברק
שני כובעיפ של הכנסת [הדס פרוש, פלאש 90]

בית המשפט פירש בצורה מתוחכמת ומקיפה את פסקת ההגבלה, ובייחוד את שאלת המידתיות. ברוב פסקי הדין שביטלו חוקים קבע בית המשפט שאמנם החוקים נחקקו "לתכלית ראויה" ו"הולמים את ערכיה של מדינת ישראל", אך עיקר הדיון התמקד בשאלה מהי "פגיעה בזכות אם אינה עולה על הנדרש". כמויות עצומות של זמן שיפוטי, מלל ועצים הושקעו בבירור שאלת המידתיות, וכרכים שלמים של הפד"י - אוסף פסק הדין של בית המשפט העליון - עוסקים בשאלה הזאת

עמדתו של אהרן ברק מבוססת על תזת "שני הכובעים" של הכנסת. לפיה, הכנסת פועלת הן כרשות המחוקקת של ישראל והן כרשות המכוננת, שתפקידה לנסח את חוקת המדינה. הבחירות הראשונות בישראל, בינואר 1949, היו בחירות ל"אספה מכוננת" שתפקידה היה לקבוע חוקה למדינה. עד מהרה התברר, כי ניסוח חוקה הוא משימה שמעל לכוחותיו של גוף זה. האספה המכוננת הפכה את עצמה לכנסת הראשונה, ולמעשה מאותו רגע פעלו הכנסות בישראל תחת שני כובעים – רשות מחוקקת ורשות מכוננת חוקה. סמכות הכנסת לכינון חוקה נובעת מכוח "פשרת הררי": הכנסת קבעה, כי במקום לחוקק את החוקה בפעם אחת, היא תחוקק אותה "פרקים פרקים" בצורה של חוקי יסוד. לאחר סיום חקיקת חוקי היסוד, הם יאוגדו לכלל חוקה.

לפי תזת שני הכובעים, כאשר הכנסת מחוקקת חוקי יסוד, היא למעשה מכוננת פרק בחוקה של ישראל, וחוקה זו, מעצם הגדרתה, עליונה על החקיקה הרגילה. עד 1992 חוקקה הכנסת שורה של חוקי יסוד שעסקו בעיקר במבנה המוסדי של המשטר בארץ (הכנסת, הממשלה, מבקר המדינה, השפיטה וכו'). בתי המשפט לא התייחסו בהרחבה לחקיקה זו, פשוט מפני שלא היה צורך בכך. הפסיקה של בית המשפט העליון בעניין ברגמן ובכמה פסקי דין שעסקו בשוויון בבחירות, היו למעשה המקרים היחידים של דיון בבית המשפט על חוקים שנטען שהם סותרים חזיתית חוק יסוד.

ב־1992 חוקקה הכנסת שני חוקי יסוד חדשים - חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו, וחוק יסוד: חופש העיסוק. לראשונה היו אלה חוקי יסוד העוסקים בזכויות אדם. שני החוקים בנויים בצורה דומה. חלקו הראשון של החוק הוא מעין מבוא הצהרתי, המעגן את המחויבות של החוק לעקרונות של מגילת העצמאות וקובע שמטרתו היא הגנה על זכויות במדינה יהודית ודמוקרטית. בחלקו השני של החוק נמנות זכויות ספציפיות מוגנות (חירות, כבוד, פרטיות, קניין, חופש העיסוק). החלק השלישי של החוק קובע, כי פגיעה בזכויות אלה תיעשה רק "בחוק ההולם את ערכיה של מדינת ישראל, לתכלית ראויה, ואם אינה עולה על הנדרש" - סעיף שזכה לשם העמום משהו "פסקת ההגבלה". החלק הרביעי מוסיף סייגים מסוימים לחוק, כגון "פסקת ההתגברות" ב"חוק יסוד: חופש העיסוק" ופסקת שמירת הדינים ב"חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו".

עם חקיקתם של שני חוקים אלה, טען ברק, אירעה בישראל "מהפכה חוקתית". ברק לא התכוון לומר שעד אז לא הייתה עליונות לחוקי היסוד. להפך: התיאוריה שלו, כאמור, בנויה על ההנחה שמראשית המדינה היה לכנסת תפקיד כפול – מחוקקת ומכוננת חוקה. ברק אף לא התכוון לומר שלראשונה יש לבית המשפט סמכות לבטל חוקים - הוא סבר שסמכות זו נקבעה כבר בפסק הדין בעניין ברגמן. בעיני ברק, המהפכה הייתה בעצם העיסוק בזכויות האדם בחוקי היסוד. לראשונה הגבילה הכנסת כרשות המכוננת את יכולתה שלה עצמה כרשות מחוקקת במה שנוגע לתוכן החקיקה. אבן הראשה של התזה של ברק היא שהגוף שבידיו הפקידה הכנסת את המשימה לבחון אם החוקים אכן מכבדים את זכויות האדם, הוא בית המשפט העליון.

ברק הציג את התזה הזאת לראשונה במאמר אקדמי והיא יושמה בפסיקה בפעם הראשונה בעניין בנק המזרחי נגד הכפר השיתופי מגדל ב־1995.2 בפסק דין זה בחן בית המשפט את חוק ההסדרים במגזר החקלאי. על-פי החוק, הבנקים נאלצו לוותר על גביית חלק מהחובות של הקיבוצים והמושבים, והשאלה הייתה אם החוק פוגע בזכות הקניין של הבנקים, המעוגנת בחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו. לגופו של עניין הכריע בית המשפט שלא לבטל את החוק, אך עיקר חשיבותה של ההכרעה היה בקיבוע התזה של ברק בפסק דין של בית המשפט העליון. מישאל חשין היה המתנגד היחיד לתזה בהרכב השופטים שדן בעתירה. חשין טען שאי אפשר לראות בחוקי היסוד "מהפכה חוקתית" ויצא נגד סמכות הביטול של חוקים בידי בית המשפט. מאז לא הביע שום שופט עליון מכהן התנגדות לתזה הבסיסית של המהפכה החוקתית.

בשנים שעברו מאז פסק הדין בעניין בנק המזרחי פיתח בית המשפט העליון את הפסיקה לגבי סמכותו לבטל חוקי יסוד. ראשית, בהרחבה המשמעותית ביותר של החוק, קבע בית המשפט, כי הזכות ל"כבוד האדם" כוללת גם את הזכות לשוויון. שנית, בית המשפט פירש בצורה מתוחכמת ומקיפה את פסקת ההגבלה, ובייחוד את שאלת המידתיות. ברוב פסקי הדין שביטלו חוקים קבע בית המשפט שאמנם החוקים נחקקו "לתכלית ראויה" ו"הולמים את ערכיה של מדינת ישראל", אך עיקר הדיון התמקד בשאלה מהי "פגיעה בזכות אם אינה עולה על הנדרש". כמויות עצומות של זמן שיפוטי, מלל ועצים הושקעו בבירור שאלת המידתיות, וכרכים שלמים של הפד"י - אוסף פסק הדין של בית המשפט העליון - עוסקים בשאלה הזאת.

מפסק הדין בנק המזרחי ועד היום פסל בית המשפט העליון 20 חוקים בנימוק שהם פוגעים בזכות מוגנת (כך ברוב המקרים) או סותרים בדרך אחרת את חוקי היסוד של מדינת ישראל.3 בסך-הכל, שופטי בית המשפט העליון פעלו כיחידה הומוגנית כאשר פסלו חוק, כלומר ההחלטה התקבלה ברוב משמעותי. פה ושם, כמובן, היו מחלוקות. זכורות במיוחד התנגדותו של השופט אשר גרוניס לביטול "חוק טל" (שהסדיר את גיוס החרדים לצבא) ועמדתו הנחרצת של השופט אדמונד לוי שיש לפסול לחלוטין את "חוק ההינתקות" (שקבע שעל המתנחלים להתפנות מבתיהם ברצועת עזה). רק במקרה אחד (פסק הדין בעניין חוק איחוד משפחות) התגלעה מחלוקת דרמטית, ובית המשפט הכריע שלא לפסול את החוק על חודו של קול - שישה נגד חמישה.4

כאשר בוחנים את פסילת החוקים מבחינה כמותית בהשוואה למתרחש בעולם, 20 אינו מספר גבוה. אך כמות אינה המדד היחיד. רבים מהחוקים שנפסלו היו חוקים עקרוניים שעוררו דיון ציבורי ער. נוסף על כך, לפסילת חוקים יש אפקט מצנן - הכנסת לא מעבירה כל חוק שהיא מעוניינת בו בשל חשש שייפסל בבית המשפט העליון. כמה מסעיפי החוק עוברים שינוי עוד במהלך הדיון במשרד המשפטים כדי שיוכלו לעמוד במבחן של בית המשפט העליון. סעיפים אחרים משתנים במהלך הדיון בכנסת. את ההשפעה של גורם זה קשה מאוד למדוד.

הביקורת נגד המהפכה החוקתית
האם ניתן להגביל את הרוב [צילום: פלאש 90]

קיימים חמישה טיעונים מרכזיים נגד סמכותו של בית המשפט העליון לבטל חוקים. הראשון עקרוני, וכל השאר נקודתיים ונוגעים להתפתחותה של הביקורת השיפוטית בארץ.

1. טיעון הרוב: אין זה סביר מבחינה דמוקרטית שבית המשפט יבטל חקיקה של הכנסת. אם הרוב החליט על פעולה מסוימת, בית המשפט אינו יכול להגביל אותו.

2. טיעון חוסר הסמכות: במדינת ישראל לא ניתנה מעולם סמכות לבתי המשפט לבטל חוקים. חוקי היסוד לא יצרו שום מהפכה חוקתית, ובית המשפט הוא שנטל לעצמו את הסמכות שלא כדין.

3. טיעון ההטעיה: גם אם יש לבתי המשפט סמכות לבטל חוקים, היא ניתנה תוך כדי הטעיית הכנסת, ולכן אינה ראויה.

4. הטיעון ההשוואתי: במדינות רבות בעולם אין חוקה.

5. טיעון שימור ההגמוניה: גם אם באופן עקרוני יש מקום לחוקה, וגם אם חוקי היסוד אכן כוננו חוקה, הרי זה נעשה כדי לקדם את ערכיה של קבוצה חברתית מסוימת – אשכנזים-חילונים - שהצליחה להשתלט על בית המשפט. כיוון שכעת יש רוב אחר, הגיע הזמן לשנות את כללי המשחק.

אל הטיעון הראשון, העקרוני, אשוב בחלק האחרון של הספר. רק אזכיר שכבר הראיתי, כיצד מודל הדמוקרטיה כשלטון העם מחייב בקרה של בית המשפט. עם ארבעת האחרים אנסה להתמודד כאן בקצרה.

הערות

1. דניאל פרידמן, הארנק והחרב – המהפכה השיפוטית ושברה (ידיעות ספרים, 2013), עמ' 574.

2. ע"א 6821/93, בנק המזרחי המאוחד בע"מ נ' מגדל כפר שיתופי, פ"ד מט 4 221 (1995).

3. בחלק מהמקרים, כמו חוק מניעת הסתננות והחקיקה בעניין גיוס חרדים, פסל בית המשפט כמה פעמים את אותו חוק, אז מספר החוקים שנפסל בפועל קטן יותר.

4. כמובן, העובדה שיש רוב משמעותי בקרב השופטים עדיין איננה מוכיחה שהיה צריך לפסול את החוק. ניתן לטעון שהשופטים עשויים מעור אחד, וכולם מגיעים מתוך תפיסת עולם מסוימת המנוגדת לעמדת הממשלה.

עמיחי כהן, מלחמות הבג"ץ: המהפכה החוקתית ומהפכת הנגד (דביר, המכון הישראלי לדמוקרטיה, 2020). אירוע השקה וירטואלי לספר יתקיים ב-22.11.20:

[קישור]

[קישור]
תאריך:  17/11/2020   |   עודכן:  16/11/2020
פרופ' עמיחי כהן
+טיעון האליטות אינו מחזיק מים
14:02 17/11/20  |  פרופ' עמיחי כהן   |   לרשימה המלאה
האמנם האליטה האשכנזית-חילונית-בורגנית ניסתה לשמר את מעמדה? בדיקה הגיונית ועובדתית מראה שלטענה זו אין על מה לסמוך  ▪  פרק מהספר החדש "מלחמות הבג"ץ"
מקיאוולי. טיעון מבית מדרשו
+עם סמכות, ללא הטעיה
11:01 17/11/20  |  פרופ' עמיחי כהן   |   לרשימה המלאה
בחינת חוקי היסוד וההיסטוריה שלהם מלמדת, כי הכנסת ידעה היטב שהיא מעניקה לבית המשפט העליון את הסמכות לבטל חוקים  ▪  פרק מהספר החדש "מלחמות הבג"ץ"
פרידמן. למעשה הפיכה [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
האמנם מהפכה? האמנם חוקתית?
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
הגמל לא רואה
17/11/20 14:58
2
עובד 1
17/11/20 19:59
 
בני בנקר
19/11/20 11:55
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  אקטיביזם שיפוטי
יו״ר הכנסת, ח״כ יריב לוין, תוקף את החלטת בג"ץ, לנמק בתוך שלושה שבועות מדוע לא יבוטל התיקון לחוק יסוד הממשלה אשר עיגן את מנגנון ממשלת החילופים ולנמק מדוע לא יבוטלו שינויים בחוק יסוד הכנסת, המקשים על הבעת אי-אמון בממשלה ועל ביטול חקיקת ממשלת החילופים.
12/11/2020  |  עידן יוסף  |   חדשות
יו"ר הכנסת, יריב לוין, מחריף את התקפותיו על בית המשפט העליון. לוין אומר (יום ה', 3.9.20): "מה שהורס את החברה הישראלית וקורע אותן לגזרות, אלו החלטות שאין כל קשר בינן לבין עולם המשפט ושכל מקורן בהשקפת עולם של בית המשפט. אלה דברים מקוממים ובלתי נסבלים.
03/09/2020  |  איתמר לוין  |   חדשות
האפשרות שבג"ץ יפסול חוק, גם אם זה קורה לעיתים רחוקות, קוממה עליו חלק מן האישים בממסד הפוליטי, אשר פתחו בהתקפות על בג"ץ בלשון שנעשתה בוטה יותר ויותר. אומנם גם קודם לכן הושמעה ביקורת על פסקי דין של בג"ץ, אך בדרך כלל הייתה הביקורת נקודתית, עניינית ומכובדת.
15/08/2020  |  יצחק זמיר  |   כתבות
בית המשפט העליון עשוי לשנות פסק דין קודם שלו ולקבוע, כי עמדתו של מאסדר המוצגת בפני בית המשפט לא תהיה ברירת המחדל לפרשנות מעשיו, אלא שההכרעה תהיה בידי בית המשפט. כך מסתמן (יום א', 26.7.20) מדבריהם של כמה מן השופטים בדיון שנערך בנושא בהרכב מורחב.
26/07/2020  |  איתמר לוין  |   חדשות
כותב שורות אלה מאמין בכל ליבו כי אין דמוקרטיה ראויה לשמה ללא רשות שופטת עצמאית. זאת ועוד: גם חקיקת הכנסת, במקרים חריגים ויוצאי דופן, היא עניין לביקורת שיפוטית. ב-72 שנות המדינה, הרשות המבצעת והרשות המחוקקת נהגו כבוד ברשות השופטת ושמרו על מעמדה, גם כשהתגברה הביקורת בקרב העם ונציגיו. מסכנה אחת אין ולא תהיה לאיש אפשרות לשמור על הרשות השופטת: מפני עצמה.
01/05/2020  |  גדעון סער  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
הרמטכ"ל וראש השב"כ 'שקיבלו בארבע עיניים את ההחלטה האסונית לצמצם בהצבת הכוחות ב-7 באוקטובר, וכן ראש אמ"ן ומפקד דרום קיבלו אחריות וצריכים להתפטר, אבל ריבונו של עולם לא דקה אחת לפני ש...
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
רון בריימן
רון בריימן
יש לעודד השתתפות של ארצות הברית ושל "העולם הנאור" בחיסול בפועל של הפצצה האירנית המאיימת על העולם כולו, לרבות על הצ'מברליינים האירופיים, ולא רק על ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il