|   15:07:40
דלג
  בלפור חקק  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

פרשת וישלח

הלילה הנצחי של הקיום היהודי

משפט המפתח של המאבק הזה הוא "וַיוותר יעקב לבדו": במאבק - יעקב חש לבדו, והמאבק נכפה עליו אנו ממשיכים כעם את זהותו של יעקב הקדום שהפך לישראל מאז אותו מאבק, הקיום היהודי הוא ללא מנוחה השם "ישראל" משמעותו חיים של מאבק, ואכן כך היה וכך הווה גם בימינו
30/11/2020  |   בלפור חקק   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
יעקב והמלאך [צילום: אן לפבר]

פרשת "וַישלח" היא מותחן מרתק, שיש בו גם עלילת מסתורין. אך יש בו גם לקחים לקיומנו מאז ומעולם.יעקב שב לָארץ לאחר שָהות ארוכה בחָרן אצל דוֹדוֹ לבן הארמי. הוא יצא לחרן בודד, מתוך החשש שעשָׂו יפגע בו. עתה בשובו, הוא מוקף במשפחה עניפה שהקים (שתי נשים ושתי פילגשים), אחד עשר בנים ובת (בנימין עדיין לא נולד, הוא היחיד שנולד בא"י), צאן ובקר ורכוש רב.

הפרשה נפתחת בצל הפחד הגדול של יעקב, שבשובו לְארץ כנען תשיג אותו נקמתו של עשָׂו. הוא מעביר את כל משפחתו במעבר נחל היבוק, שב לקחת "פכים קטנים" שהשאיר מעבר לנחל (על-פי מדרש חז"ל), וכאן פוקד אותו מאבק קשה ולא צפוי על נחל היבוק:

וַיִּקָּחֵם--וַיַּעֲבִרֵם, אֶת-הַנָּחַל; וַיַּעֲבֵר, אֶת-אֲשֶׁר-לוֹ. כה וַיִּוָּתֵר יַעֲקֹב, לְבַדּוֹ; וַיֵּאָבֵק אִישׁ עִמּוֹ, עַד עֲלוֹת הַשָּׁחַר. כו וַיַּרְא, כִּי לֹא יָכֹל לוֹ, וַיִּגַּע, בְּכַף-יְרֵכוֹ; וַתֵּקַע כַּף-יֶרֶךְ יַעֲקֹב, בְּהֵאָבְקוֹ עִמּוֹ. כז וַיֹּאמֶר שַׁלְּחֵנִי, כִּי עָלָה הַשָּׁחַר; וַיֹּאמֶר לֹא אֲשַׁלֵּחֲךָ, כִּי אִם-בֵּרַכְתָּנִי. כוח וַיֹּאמֶר אֵלָיו, מַה-שְּׁמֶךָ; וַיֹּאמֶר, יַעֲקֹב. כט וַיֹּאמֶר, לֹא יַעֲקֹב יֵאָמֵר עוֹד שִׁמְךָ--כִּי, אִם-יִשְׂרָאֵל: כִּי-שָׂרִיתָ עִם-אֱלֹהִים וְעִם-אֲנָשִׁים, וַתּוּכָל (בראשית ל"ב, 28-24).

מלאך נאבק בו, וזהו מאבק מסתורי ולא מפוענח. לא ברור מדוע הוא מאוים, ולכן חכמינו פרשו שהזר הוא "שָׂרו של עשָׂו". הלילה הזה הוא לילה נצחי שלא הסתיים בפועל. בסיפור בַּתורה, המאבק הוכרע בניצחונו של יעקב על המלאך. אך מי שמכיר את סיפורי התורה בימינו, יש שהוא מחפש משמעות אקטואלית בסיפור המקראי, ורואה בפסוקים הַקדומים "מעשֶׂה אבות - סימן לבנים".

בסיומו של המאבק בפרשת "וישלח", זוכה יעקב בזהותו החדשה, בשם חדש: ישְׂראל. זה השם שמלווה את עמנו מֵאז. על-פי הפרשנות של המלאך הנאבק בו, הוא מקבל שֵם זה: וַיֹּאמֶר, לֹא יַעֲקֹב יֵאָמֵר עוֹד שִׁמְךָ--כִּי, אִם-יִשְׂרָאֵל: כִּי-שָׂרִיתָ עִם-אֱלֹהִים וְעִם-אֲנָשִׁים, וַתּוּכָל. השֵם מבטא מאבק מתמיד על הקיום. התחושה היא שהלַילה ההוא על מעבר היבּוק הוא לילה נצחי שמלווה את קיומנו כעם, מאז ומעולם.

משפט המפתח של המאבק הזה הוא "וַיוותר יעקב לבדו": במאבק - יעקב חש לבדו, והמאבק נכפה עליו. אנו ממשיכים כעם את זהותו של יעקב הקדום שהפך לישראל. מאז אותו מאבק, הקיום היהודי הוא ללא מנוחה. השם "ישראל" משמעותו חיים של מאבק, ואכן כך היה וכך הווה גם בימינו.

יעקב בסיפור המקראי חי בחרדה על הקיום הפיזי שלו ושל משפחתו. מַעבר היבּוק, זירת המאבק, היא סמל לכל המאבקים שאנו חווים בהיסטוריה של קיומנו כעם. גם אם יעקב מנצח את המלאך הנאבק בו, הוא ניזוק מן המאבק: וַיַּרְא, כִּי לֹא יָכֹל לוֹ, וַיִּגַּע, בְּכַף-יְרֵכוֹ; וַתֵּקַע כַּף-יֶרֶךְ יַעֲקֹב, בְּהֵאָבְקוֹ עִמּוֹ.

יעקב נותר צולע מן המאבק, אך מַתמיד בקיומו. לאחר דורות של מאבקים, עמֵנו סְפוּג צלקות מן הגורל היהודי במשך אלפי שנים. נזכור שהעם חָווה שני חורבנות (חורבן בית ראשון וחורבן בית שני), ושב לארצו לאחר 1878 שנים של גלות. הגלות הייתה מאבק מתמיד על הקיום, וחלק גדול מן העם לא שָׂרד את הגלות בלילה הארוך של ההיסטוריה, עד השִיבה בימינו לארץ והקמת מדינת ישראל. בכל פעם אנו חוֹוים לילה של מאבק, ואנו מְחכּים לשַחר חדש. החוויה הקבועה היא של "מעשֶׂה אבות - סימן לבנים", אנו מתגוששים עם אויב חדש, ומחכים לרגע של "עד עלוֹת השחר".

עלינו לזכּור שהעולם ברובו ניזון מתרבות התנ"ך והוא בוחן אותנו כשׂרידים של יעקב ממעבר היבוק. הם בוחנים את מאבקינו, את נצחוננו במאבק המתמיד ואת הצליעה שלנו לאחר הניצחון במאבק ההישרדות הזה. המאבק על היבּוֹק חקוק בזיכרוני כמאבק על הזהות, על הקיום.

באחד משיריי תיארתי מאבק קיומי שהוא גם מאבק על שמירת זהותי כמשורר.

תיקון על היבוק/ בלפור חקק

כָּל הַלַּיְלָה הִשְׁתַּדַּלְתִּי לִשְמֹר
עַל כֹּחַ השִּׁירָה שֶׁלֹּא יֹאבַד
שֶׁלֹּא יִסָּחֵף אֶל עוֹלַם הַתֹּהוּ
כָּל הַלַּיְלָה עַל מַעֲבָר צַר
רָחוֹק רָחוֹק עַל הַיַּבּוֹק
שָׂרִיתִי עִם מַלְאָכִים לְבָדָד

שָׁעוֹת אֲרֻכּוֹת הָיָה הַשַּׁחַר קָם
וְנִרְדָּם עַל מַעֲבַר הַיַבּוק
שׁוֹקֵעַ בָּאֲפֵלָה לְלֹא אוֹתוֹת
כָּל הַלַּיְלָה צָעַד חֲלוֹמִי
אֶל מוֹתוֹ

הִתְאַמַּצְתִּי לִזְכֹּר מֵעַל הַנָּהָר
אוֹת אַחַר אוֹת
שֶׁנִּמְחַק בְּזִכְרוֹנִי כָּל הַכְּתָב.
אָמַרְתִּי כָּל הָאוֹתִיּוֹת
מֵאָלֶף וְעַד תָּיו,
וְרַק בְּכֹחַ הָאוֹתִיּוֹת
שָׂרִיתִי עִם מַלְאָכִים
הִצְלַחְתִּי לְעוֹרֵר הַשַּחַר
מִתַּרְדֵמוֹתָיו.

עַל מעֲבַר הַיַּבּוֹק קַמְתִּי נֶאֱלָם
הַמַּלְאָכִים שֶׁשָּׂרִיתִי עִמָּם
נָתְנוּ בְּיָדִי תִּקּוּן עוֹלָם
שַׁבְתִּי אֶל חַיַּי לוֹחֵשׁ בִּדְמִי
רְשׁוּת לְתִקּוּן עוֹלָמי

תאריך:  30/11/2020   |   עודכן:  30/11/2020
בלפור חקק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הלילה הנצחי של הקיום היהודי
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
א. וינשטיין
30/11/20 10:22
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
תאונת השיט הטראגית בה נהרג אבי רן, התרחשה ביום שבת 11 ביולי 1987 סמוך לשעה אחת בצהריים. אבי, שהיה אמור להשתתף מספר שבועות לאחר מכן בנבחרת "כוכבי העולם", נגד נבחרת אנגליה, בילה עם חבריו לקבוצה באזור "חוף גיא" בטבריה ומחוף זה יצא באופנוע ים לעבר מרכז הכנרת. לפתע הגיחה סירת מרוץ שבבעלות צעיר בן 29 מפתח תקוה, ופגעה בו. התאונה אירעה במרחק 300-250 מטרים מהחוף. הסירה הפוגעת חילצה את רן והביאה אותו אל חוף מלון "גלי כנרת". למקום הוזעקה ניידת טיפול נמרץ, והרופא שהיה בניידת קבע את מותו. בן 24 היה במותו. פטירתו של רן הכתה בהלם את חובבי הספורט בישראל, דבר מותו שודר בראש מהדורות החדשות.
30/11/2020  |  אלי אלון  |   יומני בלוגרים
מי שמאמין לסיסמה השחוקה: "ישראל לפני הכל", חי בעולם אלטרנטיבי, עם מנהיגות שחוקה והישגים חסרי חשיבות מדינית פוליטית.
כל אדם בעולם צריך לברך על חיסולו המוצלח והמבורך מאוד של עוד גורם לרוע בעולם, אבי פצצת הגרעין האירני מוחסן פח'רי-זאדה. יש כמובן את המגנים והמקוננים מרה על אובדן הצדיק טוב הלב, המשקה חרציות ורקפות, על סילוקו של הרוע מעל פני האדמה והצטרפותו לחברו הטוב קאסם סולימאני, האיחוד האירופי, הפרוגרסיביים באמריקה, הטרוריסטים חובקי עולם, מאירן דרך עזה ועד לבנון, סוריה, תימן, עיתונאים בעלי אג'נדה של שונאי אדם, יהודים וישראלים במיוחד.
אני ער לתופעה מצערת, שהאלהת דמותו של בנימין נתניהו מקובלת ונתמכת על-ידי חלקים גדולים בחברה הישראלית. אני ער לתגובות של רבים מהעוברים ושבים בצמתים הצועקים לעברנו, המפגינים - "אין כמו ביבי משיח צדקנו", "לא יעזור לכם, אחד אלוהינו בשמים ואחד נתניהו על הארץ", ויש המסתפקים בתגובה קצרה - "רק ביבי לשלטון".
נראה שזה הזמן שלכם לעלות בדרגה ביחס לכל מערכות היחסים שלכם גם הקרובים לכם ישמחו מאוד להדק איתכם בשלב זה את מערכת היחסים
29/11/2020  |  צילה שיר-אל  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו"    מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
ירון פרידמן
ירון פרידמן
הדיווחים בעולם כולו על אודות המלחמה בעזה מעדכנים ללא הרף את מספר ההרוגים הפלשתינים בעזה. נראה כי יש סוג של קונצנזוס לגבי המספרים. אך מהי רמת מהימנותם?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il