|   15:07:40
דלג
  ארז כהן  

  ארז כהן  

  ארז כהן  
שמאי ומשפטן, לשעבר יו"ר לשכת שמאי המקרקעין
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב

  ארז כהן  
חוקר, מרצה אוניברסיטת אריאל
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!

ועד שהמטרו יוקם, מהם הפתרונות בינתיים

לפלא בעיני הכיצד מקבלי ההחלטות ובראשם זילבר, נזכרו לפתע פתאום בשנת 2020 שהמטרו הינו חיוני, זאת כאשר על-פי ההערכות האופטימיות ביותר, קווי המטרו הראשונים לא ייפתחו לפני 2040-2035
03/12/2020  |   ארז כהן, ארז כהן, ארז כהן, ארז כהן   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
לא מציאותי [צילום: יהב גמליאל/פלאש90]

לאחרונה הזהירה ראש מנהל התכנון דלית זילבר בראיון עיתונאי, "אם המטרו לא יוקם, גוש-דן יקרוס תוך עשור". דבריה של זילבר נאמרו בתגובה לדברי שרת התחבורה מירי רגב שהמטרו התל אביבי מיותר לחלוטין ויש להעניק עדיפות לרכבת מהירה לקריית שמונה ולאילת, ובהמשך להתנגדות העיריות בגוש-דן לתוואי המטרו ולמיקום חלק מהתחנות בו.

אכן זילבר מאוד צודקת. בעוד 30-20 שנה תוכפל אוכלוסיית מדינת ישראל לכ-19 מיליון תושבים, מתוך זה כ-12 מיליון במטרופולין גוש-דן המורחב, בין נתניה לאשדוד, מה שיחייב מטרו מודרני משוכלל כמקובל במטרופולינים הגדולים בעולם. אולם, וזה אולם גדול, לפלא בעיני הכיצד מקבלי ההחלטות ובראשם זילבר, נזכרו לפתע פתאום בשנת 2020 שהמטרו הינו חיוני, זאת כאשר על-פי ההערכות האופטימיות ביותר, קווי המטרו הראשונים לא ייפתחו לפני 2035-2040, מה יקרה עד אז? האם התנועה בכל רחבי המטרופולין תידום מלכת יום בהיר אחד? ומה יקרה במהלך אותן עשרות שנים של עבודות על המטרו שיחסמו ללא ספק עשרות רבות של צירי תחבורה אסטרטגים קיימים?

ובכן, יש גם יש פתרונות זמינים, רק צריך טיפה אומץ על-מנת ליישם אותם. העובדה, למשל, שבשנה האחרונה, ובמקביל למשבר הקורונה, משקיעה המדינה בקידום נת"צים, נתיבים מיוחדים לתחבורה ציבורית, בכל הכניסות והיציאות לגוש-דן, הינה בהחלט מבורכת, אולם לא מספיקה בעליל, שהרי הפקקים בסופו של יום "ידחפו קדימה" ויתרכזו בלב ליבו של גוש-דן, דוגמת ציר "נתיבי איילון" (כביש מספר 20) שמתכנניו בשנות ה-70 וה-80 של המאה שעברה הגדירו אותו כ"כביש פרברי מהיר", ואילו כעת הפך הכביש הפרברי הזה למשל ולשנינה לפקקים שאינם מתחילים ואינם נגמרים.

על כן, לא תהיה ברירה למקבלי ההחלטות, אלא לסיים בשיברון לב את הרומן המתמשך של "מר ישראלי" עם המכונית הפרטית שלו ולסגור הרמטית, דוגמת מה שעשו בסינגפור ובכרכים נוספים ברחבי העולם, את כל הכניסות והיציאות מתל אביב לרכב פרטי ולהתיר את הכניסה לרכב ציבורי בלבד. היחידים שיוכלו להשתמש ברכבם הפרטי, יהיו תושבי תל אביב, רמת גן, גבעתיים וכו' וגם זאת במגבלות ברורות שייקבעו.

תשתית קיימת

לשם כך, ועד שקווי הרכבת הקלה והמטרו יתחילו לפעול, יהיה צורך לשדרג משמעותית את התחבורה הציבורית, גם את הזמינות שלה וגם את איכות הנסיעה בה, והדברים אמורים גם לגבי הרכבת ה"כבדה" הנוכחית ובמיוחד לגבי הפעלת אוטובוסים קלים, מודרניים ומהירים (BRT) שיאפשרו לנוסעים בהם להתיישב בנחת בכורסאות נוחות, להתחבר למחשב האישי ולנהל עסקים תוך כדי נסיעה.

בד בבד לאוטובוסים המהירים, ולאותם אנשי עסקים שיבקשו פרטיות מירבית, אפשר יהיה במקביל להקים רשתות "שאטלים", הסעות פרטיות בהרכבי נוסעים מצומצמים ואינטימיים, תחליף למוניות הספיישל של היום. במקביל למערכת ההיסעים ההמונית, שניתן בהחלט יהיה לפתח אותה תוך שנה-שנתיים ועל בסיס תשתית הכבישים הקיימת בגוש-דן.

ועל נושא הרכב האוטונומי דיברנו? ובכן, זה לא בשמיים וכבר נעים מיליוני כלי רכב כאלה בעשרות ערים גדולות ברחבי העולם. ובדיוק כפי שעל ממשלת ישראל להפסיק את הרומן המתמשך בין הישראלי לבין המכונית הפרטית שלו, כך גם עליה להפסיק את התלות האבסורדית בתעשיית הרכב, ביבואני הרכב, ובהפיכת שוק הרכב וסלילת כבישים סיטונית למחלבת מיסים מהאזרחים.

בסופו של יום, אדגיש, תהפוך "מחלבת מיסים" זו לחרב פיפיות, אם לא תשקיע המדינה במעבר הדרגתי, אבל עיקבי, תוך עשור שנים, לרכבים אוטונומיים שיורידו מיליוני כל רכב מיתרים מהכבישים, יקצרו לאין שיעור את הפקקים, שלא לדבר על חסכון בזמן ושיפור מפגעי רעש ואיכות סביבה בכלל. לכן, לסיכום, טוב יעשו דלית זילבר וכל המתריעים בשער על חשיבות המטרו, אם יקדמו בתקופת הביניים, שתארך מן הסתם לפחות 20-15 שנה, פתרונות אלה ואחרים. קדימה, לעבודה!

הכותב הוא שמאי ומשפטן, לשער יו"ר לשכת שמאי המקרקעין.
תאריך:  03/12/2020   |   עודכן:  03/12/2020
ארז כהן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ועד שהמטרו יוקם, מהם הפתרונות בינתיים
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
קיימת מיסקונספציה, לפיה אם ראש הממשלה בנימין נתניהו לא היה עומד בפני משפט, הוא היה מעביר את תקציב המדינה לשנת 2021; אך המציאות בהרבה יותר עגומה ממה שחושבים אלו התומכים בתיאוריה השקרית והמופרכת הזו - נתניהו בהרבה יותר אנוכי ממה שהם מדמיינים: רה"מ, בשום מצב, לא היה מעביר את התקציב המיוחל, שכן המשמעות של העברת התקציב היא קיום הרוטציה - והוא, בשום עולם, לא היה נותן לכך יד. כן, גם במצב כיום, בו המדינה נמצאת בתוככי המשבר הכלכלי הגדול ביותר שהיא נאלצה להתמודד מולו אי-פעם, והכלי חזק ביותר שלה לטפל בו הוא תקציב בעל משנה כלכלית סדורה אשר תעניק למדינה יכולת תמרון בין נבכי המשבר ואשר תדגיש ותבטא, בין היתר, את היכולת לפעול למען צמיחה כלכלית ביום שאחריו.
03/12/2020  |  טל בן-יעקב  |   יומני בלוגרים
הערה מאוחרת לאחר הצהרת ביבי: בנוכלותו לא הזכיר את המילה "תקציב". שטיק וטריק שכמותו. ועכשיו קרן מרציאנו חושפת שאין יסוד לטענתו שמצב התחלואה בישראל טוב מאשר במדינות אחרות. למשל, יוון.
03/12/2020  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
תזכורת: הסיפור הוא על איש שקונה מכונית יוקרה וטוען שכך הוא תורם לפרנסה של רבים, שעבדו לייצור הרכב וקיבלו את כספו, וזה בוודאי עדיף מהאפשרות של סתם לתרום את הכסף לנזקקים. הפוסט מסכם בזו הלשון:
03/12/2020  |  עומר מואב  |   יומני בלוגרים
מעשה מחפיר עשית אורלי חסרת-לב, כמי שנושאת בתפקיד "המכובד", מפקדת פלנגות השנאה. הייתה לך חוצפה לעמוד מתחת לחלון ביתם של הורים שכולים, דורון וענת פרקש, ובעברית בוטה וגסת רוח צרחת לעברם, לעבר אימא ואבא, שאבד להם היקר מכל, בנם, שנתן את חייו להגנתה של המדינה האהובה עלינו.
המתקפה על חברת הביטוח שירביט היא לא מתקפת הסייבר הראשונה שמופנית כלפי המגזר הפיננסי בישראל וודאי שלא בעולם. חברות נוספות, כגון בנקים וחברות ביטוח, כבר סבלו מהונאות, מתקפות כופרה ועוד שאר רעות חולות.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפי לאופרט
רפי לאופרט
"העקרונות המוסכמים" שעליהם מרבים לדבר בשנה האחרונה אינם מגילת עצמאות - הצהרת הכוונות של האבות המייסדים, חוקי-יסוד וחוקים שחוקקה הכנסת הנבחרת על-ידי העם. בארגון דמוקרטי אלה העקרונות...
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
צמיחתו של גאון צבאי: היינץ גודריאן; התרבות הצבאית הפרוסית; פיתוח ה"בליץ קריג" בצבא גרמניה בין שתי מלחמות העולם; חשיבות השילוב בין תיאוריה ופרקטיקה; איך יחיא סינוואר הָמַם את ישראל;...
דן מרגלית
דן מרגלית
איש העסקים ליאור רייטבלט השיק את ספרו "קראוס" בגן העיר בתל אביב    בלילה לא ישנתי כי לא הצלחתי להינתק ממנו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il