|   15:07:40
דלג
  רפי לאופרט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

בין שכול לחול

המדינה להשתחרר מאוטופיות ואידאולוגית אבסורדיות, להיכנס לעבי הקורה ובעזרת מנגנוני אכיפת החוק לעצב ולייצב מחדש את גבול הנורמות של המותר והאסור בוויכוח הציבורי - חופש הפרט להתפרע כחפצו, חייב לפנות מקום לאינטרס הציבורי של שימור החיים בצוותא
04/12/2020  |   רפי לאופרט   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
סדי בן שטרית, קריים מיניסטר [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

פוליטיקה היא פוליטיקה ו"קדושת השכול" היא "קדושת השכול" - אין "האצלת זכויות" הדדית בין השתיים שאינן חלופיות. הפגנה כחוק נגד ראש הממשלה היא לגיטימית, ניצול השכול של משפחת פרקש, לפגיעה בלתי חוקית, במשפחה שכולה אחרת, איננו לגיטימי. התקרית בקיסריה, נוצרה מניסיון למנף את השכול של משפחת פרקש להשחרה פוליטית של רה"מ משפחתו (משפחה שכולה) ומפלגתו. האירוע, שזכה לתמיכת גב' פרקש, בא אחרי שהפגנת שמאל אחרת (סדי בן שטרית), יום קודם, כינתה אותו "נאצי. במניפולציה זולה, פגעו מפגיני השמאל בקדושת השכול, לא פחות ואולי אף יותר משעשו זאת המפגינים משני הצדדים בדבריהם הבוטים והדוחים.

כשקראתי בפעם הראשונה את "פינת הדעה" של רותי קדוש במעריב [להוקיע מתוכנו" - רותי קדוש, מעריב-דעות, עמ' 2, 23.11.2020], סברתי לתומי שזהו עוד מאמר מהלקט הרב והמתלהם שביקש לסתום פיות מתנגדים, שהעזו לחלוק על מחול השדים של ההפגנות נגד נתניהו. אני מודה, השמאל טוב בהרבה מהימין בארגון הפגנות. אצל חלקים ממנו זו התמחות, ואצל אחרים זהו בילוי; לעיתים בילוי מזוכיסטי, אבל בילוי. ההפגנות הפוליטיות שמנהל השמאל, בשילוב עם מהלכים "משלימים" בתקשורת החד-צדדית והמסיתה, המבקשים להדיח ראש ממשלה מכהן בניגוד לחוק ובתירוצי שווא, הפכו בשנה האחרונה לדרך חיים. ובשמאל, כמו בשמאל - המטרה מקדשת את האמצעים. לא מעניינים אותם החוק, פסיקות בית המשפט, תרומתם להפצת מגיפת הקורונה והרוח הרעה שהם משרים בציבור, ובלבד שתשמר קדושתה הצבועה של הזכות להפגין כמעט, כמעט בכל מחיר. זהו רקע גם לאירוע הנפסד ליד ביתו של ראש הממשלה בקיסריה.

ראש הממשלה "נצלב" על-ידי התקשורת ה"חופשית" בישראל מדי יום בשלוש השנים האחרונות. הוא הוצב בעמדת "נאשם ע"י מערכת אכיפת החוק, בדרכים מפוקפקות ובטענות מוזרות שאין להן תקדים במשפט הישראלי. לא רק הוא מהווה נושא להתקפות בלתי פוסקות מצד יריביו הפוליטיים ומשרתיהם בתקשורת המגויסת, אלא גם משפחתו. השמאל ברוב חוצפתו כועס על שבנו הבכור, נלאה לשאת משא זה, והחל מגיב על הפרסומים באותה שיטה ובאותה לשון בהם משתמשים מאשימיו. כל אלה מתרחשים עוד בטרם הגיע עניינו של ראש הממשלה לביקורת בית המשפט בערכאה הראשונה. ליריביו אצה הדרך, הם "מסתפקים" בהגשת כתב אישום כהוכחת האשמה, הם קובעים חד-צדדית שמעשי ראש הממשלה אינם "נראים להם" ומשום כך, בדיעבד, הם דורשים ממנו להתפטר. הטיעון השקרי בו הם משתמשים הוא מוסר חד-צדדי מעשה ידיהם להתפאר; הטיעון האמיתי הוא פוליטי. הצלחותיו וכישוריו של ראש הממשלה (חרף כישלונות אחדים פה ושם) מסכנים את ההגמוניה שלהם במדינה ואת האידאולוגיה שהובילו עשרות שנים ואשר כשלה בעיני רוב הציבור, ועל-כן הם חותרים להדחתו בכל מחיר. הנחת העבודה היא שאין להתיר לראש הממשלה לקבוע, בתמיכת הציבור, סדרים חדשים במדינה, שיגמדו את מעמדם, או ישנו את דרך המלך (כגון, סיפוח יהודה ושומרון).

ברקע דברים אלה, מתקיימת ההפגנה בקיסריה ליד בית נתניהו ובה מתחוללת סערת הרוחות עליה כותבת רותי קדוש, אלא שקדוש, ככל הנראה כאשת שמאל מובהקת, מתקנת במהלך כתיבתה את "ההיסטוריה", את סיפור המעשה ואת השתלשלות העניינים, ובאמצעות סילופים וחצאי-אמת מספרת לנו סיפור שמתאים לנרטיב אופייני למפגיני השמאל, לשולחיהם ותומכיהם.

רק כשקראתי את המאמר בפעם השנייה, עליתי על המניפולציה המלאה של קדוש: א. השמטת העובדה שנוכחות מפגיני השמאל על גג ביתה של משפחת פרקש, הפרה את הוראת החוק שאין להפגין נגד איש ציבור ליד ביתו, אלא במרחק 300 מ' לפחות ממנו, ואיפשרה פרובוקציה של הפגנה בסמוך לגדר ביתו; ב. דבר לא כפה זאת על המשפחה ומרצונה החופשי בחרה להצטרף למחאה הפוליטית נגד ראש הממשלה; ג. לפחות אחד מהמפגינים שהסתופפו בצל קורתה של משפחת פרקש, התייחס לתקרית יום קודם, בה כינה סדי בן שטרית, איש קבוצת מפגיני קבוצת "הקריים מיניסטר" את ראש הממשלה נאצי; ד. רק בהשראת המניפולציה של משפחת פרקש, בתגובה לאמירתו של בן שטרית ותמיכה בדברים מצד מפגינים נוספים בבית המשפחה, אמר אפרים גרייף (לעדותו ) מה שאמר לאמו של תום פרקש ז"ל.

העובדה שבן שטרית סרב להתנצל על אמירתו ואילו גרייף התנצל על דבריו אינה מעלה ואינה מורידה - שתי האמירות פסולות מיסודן, וכמעט מיותר לומר שאני מגנה את שתיהן גם יחד. מקומן לא יכירן בשיח הציבורי שלנו, אבל כל מי שמכיר ויכוחים פוליטיים שיסודותיהם אמוציונליים, יודע, שאופיים נקבע כמעט תמיד ע"י פרובוקציות מילוליות או מעשיות. מי שמחולל את הפרובוקציה הראשונה, הוא זה שמעצב את אופי השיח בצורותיו הקיצוניות ביותר.

לא שמעתי שמנהיגות השמאל הוקיעה מכל וכל את מעשי משפחת פרקש, את מי שפעל משטח ביתם ואת העובדה שלא סילקו אותו מיד משם. כאשר קדוש מדברת על תגובת נתניהו, מן הראוי שתתייחס גם לעובדה זו, שכל המעשה נולד בחטא והתנהל בחטא, ועל כך היו מעט מאוד תגובות ראויות בשמאל ובאופוזיציה בכלל. "מה ששנוא עליך, לא תעשה לחברך" - שנו חכמינו. אולי הגיע הזמן שהשמאל ימתן מעט את דבריו, יאצול לעצמו את כללי המשחק שהוא דורש מזולתו, יפסיק ליזום פרובוקציות ולהזיל דמעות תנין כאשר נמצא מישהו בימין שסבלנותו פוקעת, כושר איפוקו לקוי והוא מגיב נגד עולביו באותו מטבע. אין ערך להטפות מוסר כאשר הן באות מצד מי שהתנהגותו או התנהגות שותפיו בפועל מייצגת את ההפך הגמור לדברי הכיבושין; כל מה שהם מרוויחים מכך הוא חיזוק הסלידה מצביעותם והתנשאותם.

ה"שכול" הוא לדאבון לבנו מציאות שכיחה למדי בישראל, ואינו נחלתו של סקטור נבחר אחד. "שכול" איננו פוליטי, ואסור שייעשה כזה, כשם שאסור לערב את צה"ל בוויכוחים פוליטיים. אופיים וטיבעם של ויכוחים אלה שהם נגררים לשיח מוקצן (גם אם איננו רוצים בכך) ובכזה נפרצים גבולות ונפגעים ערכים מקודשים. זכותה של משפחת פרקש, ככל אזרח, להפגין כחוק ולהשתתף באירועי מחאה, אולם באירועים אלה הם "אזרחים מן המניין". דעותיהם חשובות כשל אזרחים אחרים, קולם שווה כמו גם מעמדם בפני החוק והוויכוח הציבורי בו יחפצו להשתתף. השכול אינו נמצא במשוואה זו; שגיאות נפסדות דוגמת זו שקרתה בקיסריה ליד בית משפחת פרקש הינן כאלו משום שנשבר בהן טאבו חשוב - קדושת השכול, ונשכחו כללי ההדדיות במערכות היחסים הפנימיים. שבירה כזו בלתי הפיכה היא. מעתה היא דרה בקירבנו, ולצערי קיים חשש רב שהתקדים יחזור על עצמו, אלא אם נשכיל "למחוק מזיכרוננו" את הלגיטימיות התקדימית של המקרה, ולא לחזור אליה עוד.

פילוג הוא תולדה של שנאה עיוורת, שמחוללת מעשים בלתי נורמטיביים. בתנאים של שנאה כזו, עיני הצדדים מוכות עיוורון שנובע מהדמוניזציה בה נתפס הצד האחר. היחס לשכול שהתגלה באירוע הנ"ל, הוא "נייר לקמוס", המזהיר מפני התקרבות מסוכנת למציאות שבה ביקורת מידתית הופכת לשנאה עיוורת שמתחילה לחרוך את יסודות ההסכמות המשותפות - מצב שאין ממנו חזרה. כאן חייבת המדינה להשתחרר מאוטופיות ואידאולוגית אבסורדיות, להיכנס לעבי הקורה ובעזרת מנגנוני אכיפת החוק [בהנחה שהם עצמם אינם מעורבים במחלוקת אם באופן המשבשים את יכולתם להועיל. אם אין הם מתאימים, יש לערוך בהם ללא דיחוי שידוד מערכות מקיף] לעצב ולייצב מחדש את גבול הנורמות של המותר והאסור בוויכוח הציבורי - חופש הפרט להתפרע כחפצו, חייב לפנות מקום לאינטרס הציבורי של שימור החיים בצוותא.

אין מקום לצביעות פוליטית כאשר דנים ביחס לשכול; האמת היא חלק מהכבוד שאנו רוכשים לערך. סולם ערכים איננו הטפת מוסר מאוחרת לציבור ע"י סופרי-חצר מטעם, אלא היכולת להבחין בין "מותר" ל"אסור" ובין השייך לבלתי-שייך.

איש אינו יודע מה צופן לו גורלו. אם שפר גורלו, אסור שיתעלם מאלה ששילמו את המחיר היקר מכל. מסוגיית השכול נעדרת החלוקה של "ימין" ו"שמאל", היא אחד מיסודות הסולידריות; היא של כולנו. מי שחותרים בהתמדה להקצין עמדות ולהפוך ביקורת למשטמה, הם מפיציה המובהקים של השנאה הגרועה מכל - שנאה עיוורת. הסיכוי ליישב מחלוקות במציאות כזו שואף לאפס ובפוליטיקה עשוי הדבר להוביל למלחמת אחים.

מאמרה של קדוש מציב אותה בקבוצה זו.

תאריך:  04/12/2020   |   עודכן:  04/12/2020
רפי לאופרט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בין שכול לחול
תגובות  [ 12 ] מוצגות   [ 12 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
באום
4/12/20 10:36
2
שלמה המגיב
4/12/20 11:51
 
הירונימוס
4/12/20 14:52
 
gngs
4/12/20 18:02
 
שלמה המגיב
5/12/20 00:08
 
הירונימוס
5/12/20 09:48
 
שלמה המגיב
5/12/20 10:49
 
רפי לאופרט
7/12/20 09:10
 
שלמה המגיב
7/12/20 14:09
3
עמעד
4/12/20 16:27
 
שלמה המגיב
5/12/20 00:31
4
מ. עמיר
5/12/20 12:41
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אנטי-אינטלקטואליזם הוא ליקוי מבנִי בארגון הצבאי, דרוש מטה כללי מקצועי, דרושה רפורמה בהכשרת הקצינים דרושים קצינים בעלי ראש פתוח נפוליאון זיהה את האיום של שרנהורסט ארגון צבא מילואים מה נדרש מקצין טוב? ההשפעה ארוכת הטווח של שרנהורסט שורשי ההתעצמות הגרמנית השגיאה הגדולה של נפוליאון אגרסיביות חיונית של המפקדים הטקטיים. חיוניות מרדף המנצחים חשיבות השמדת צבא האויב יישוב סכסוך בשפיכות דמים
לאחרונה הזהירה ראש מנהל התכנון דלית זילבר בראיון עיתונאי, "אם המטרו לא יוקם, גוש-דן יקרוס תוך עשור". דבריה של זילבר נאמרו בתגובה לדברי שרת התחבורה מירי רגב שהמטרו התל אביבי מיותר לחלוטין ויש להעניק עדיפות לרכבת מהירה לקריית שמונה ולאילת, ובהמשך להתנגדות העיריות בגוש-דן לתוואי המטרו ולמיקום חלק מהתחנות בו.
03/12/2020  |  ארז כהן  |   יומני בלוגרים
קיימת מיסקונספציה, לפיה אם ראש הממשלה בנימין נתניהו לא היה עומד בפני משפט, הוא היה מעביר את תקציב המדינה לשנת 2021; אך המציאות בהרבה יותר עגומה ממה שחושבים אלו התומכים בתיאוריה השקרית והמופרכת הזו - נתניהו בהרבה יותר אנוכי ממה שהם מדמיינים: רה"מ, בשום מצב, לא היה מעביר את התקציב המיוחל, שכן המשמעות של העברת התקציב היא קיום הרוטציה - והוא, בשום עולם, לא היה נותן לכך יד. כן, גם במצב כיום, בו המדינה נמצאת בתוככי המשבר הכלכלי הגדול ביותר שהיא נאלצה להתמודד מולו אי-פעם, והכלי חזק ביותר שלה לטפל בו הוא תקציב בעל משנה כלכלית סדורה אשר תעניק למדינה יכולת תמרון בין נבכי המשבר ואשר תדגיש ותבטא, בין היתר, את היכולת לפעול למען צמיחה כלכלית ביום שאחריו.
03/12/2020  |  טל בן-יעקב  |   יומני בלוגרים
הערה מאוחרת לאחר הצהרת ביבי: בנוכלותו לא הזכיר את המילה "תקציב". שטיק וטריק שכמותו. ועכשיו קרן מרציאנו חושפת שאין יסוד לטענתו שמצב התחלואה בישראל טוב מאשר במדינות אחרות. למשל, יוון.
03/12/2020  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
תזכורת: הסיפור הוא על איש שקונה מכונית יוקרה וטוען שכך הוא תורם לפרנסה של רבים, שעבדו לייצור הרכב וקיבלו את כספו, וזה בוודאי עדיף מהאפשרות של סתם לתרום את הכסף לנזקקים. הפוסט מסכם בזו הלשון:
03/12/2020  |  עומר מואב  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
דרור אידר
דרור אידר
זה לא היה ביתן "פיצה ותאנים", זה ביתן של מדינה שנלחמת על הישרדותה, לזרוק את האתגר ככה, זה מעשה פחדני    מכיוון שכולם כועסים על ישראל ללא סיבה אמיתית, רק מתוך אנטישמיות, לתת את המתנה...
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il