|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
מפגין השתלט על כס יו"ר הסנאט [צילום: טוויטר] מתפרעים מתומכי טראמפ ליד הקונגרס [צילום: חוליו קורטז, AP] מאבטחים באולם בית הנבחרים [צילום: סקוט אפלווייט, AP]

צפו בשידור החי מוושינגטון

אחרי ארבע שעות: תומכי טראמפ המתפרעים עזבו את הקפיטול

מאות מתומכי טראמפ פרצו מחסומים ליד הקפיטול לאחר שטראמפ קרא להם להגיע לקונגרס מאבטחיו של פנס הוציאו אותו מאולם הסנאט ועל הבניין הוטל סגר לפני כן דחה פנס בפומבי את לחציו של טראמפ והודיע שלא יתערב באישור נצחונו של ביידן המתפרעים השתלטו על הבניין למשך שעות ארוכות
06/01/21  |   איתמר לוין   |   מיוחדים ברשת   |   בחירות בארה''ב 2020   |   תגובות
הדיון בקונגרס לאישור נצחונו של ביידן / C-SPAN
מתפרעים בבניין הקונגרס [צילום: טוויטר]

הצירים הוצאו מהאולם [צילום: טוויטר]

תדהמה מעצם הפריצה לבניין [צילום: טוויטר]

הסתערות חסרת תקדים של תומכי הנשיא דונלד טראמפ על גבעת הקפיטול הובילה (יום ד', 6.1.21) להפסקת הדיון בקונגרס לאישור נצחונו של ג'ו ביידן בבחירות לנשיאות. משטרת הקפיטול הטילה סגר על המתחם, וחברי שני בתי הקונגרס הצטוו לצאת מאולמות הישיבות להיכנס ללשכותיהם. משטרת הקפיטול נאלצה לירות רימוני עשן ברוטנדה של הקפיטול (מתחת לכיפתו), לאחר שירתה אותם בכניסה המזרחית לקפיטול.

רק לקראת חצות (שעון ישראל) החלו כוחות האכיפה להתארגן לפינוי הקפיטול, לקראת כניסתו לתוקף של העוצר שהוטל בעיר. לקראת השעה 01:00 נמסר, כי בניין הקפיטול פונה מן המתפרעים והקונגרס יכול לחזור לדיון שהופסק. לקראת חידוש הדיון, הופעל לחץ על הסנאטורים הרפובליקנים המערערים על התוצאות, לחזור בהם ולאפשר לאשר במהירות את נצחונו של ביידן. באותה שעה גם נמסר, כי מתה מפצעיה אישה שנורתה בבניין; לא נמסרו פרטים נוספים לגבי זהותה ונסיבות הירי.

המאבטחים של סגן הנשיא, מייק פנס, הוציאו אותו מאולם הסנאט, שם ישב בראש הישיבה בתפקידו כנשיא הסנאט, כאשר מפגינים ניסו להתפרץ לאולם. לאחר שחברי הסנאט פונו מהאולם, נכנסו אליו כמה מפגינים ואחד מהם אף התיישב על כס היו"ר וצעק "טראמפ ניצח". היו"ר ננסי פלוסי - במקום השלישי לנשיאות - הועברה למקום מבטחים. המשמר הלאומי של מדינת וירג'יניה שלח 200 מאנשיו לוושינגטון כדי לתגבר את משטרת הקפיטול ומשטרת העיר.

ראש עיריית וושינגטון, מיוריאל באוזר, הטילה עוצר החל מהשעה 18:00 (יום ה', 01:00 לפי שעון ישראל) בניסיון להשתלט על המצב; העוצר יימשך 12 שעות ויכלול איסור כניסה לעיר ויציאה ממנה. כל 1,100 אנשי המשמר הלאומי של העיר נשלחו לסייע בשמירת הסדר, ומאוחר יותר נשלחו לקפיטול סוכני FBI, אנשי משטרת הפארקים וכוחות נוספים. ההתפרעות החלה בעיצומו של הדיון בשני הבתים על התנגדות קבוצה של רפובליקנים לאישור נצחונו של ביידן במדינת אריזונה. הקונגרס רשאי להתכנס במיקום חילופי וייתכן שזה מה שייעשה. עצם ההתפרצות לבניין הדהימה את כל הנוכחים, שכן הקפיטול הוא אחד הבניינים המאובטחים ביותר בארה"ב.

אלפים רבים מתומכי טראמפ התאספו ליד אנדרטת וושינגטון, מול החזית הדרומית של הבית הלבן, ושמעו את טראמפ חוזר דקות ארוכות על טענותיו חסרות הבסיס בדבר הונאות בבחירות ומכריז שלעולם לא יכיר בהפסדו. לפני כן, בציוץ בטוויטר, שב טראמפ וקרא לפנס להפוך את התוצאות בצורה בלתי חוקית: "מדינות רוצות לתקן את הקולות שלהן, שכעת הן יודעות שהם מבוססים על אי-סדרים והונאה, פלוס תהליך מושחת שמעולם לא קיבל אישור חקיקתי. כל מה שמייק פנס צריך לעשות הוא לשלוח את זה בחזרה למדינות, ואנחנו מנצחים! עשה את זה, מייק, זה הזמן לאומץ רב".

טראמפ נאם בפני תומכיו וקרא להם להגיע לקפיטול, "להריע לחלק מחברי הקונגרס ולא להריע לאחרים", ולדרוש שיובאו בחשבון רק האלקטורים שנבחרו כחוק. הוא גם טען, כי הבחירות בארה"ב היו גרועות יותר מאשר בעולם השלישי. טראמפ שב ותקף את התקשורת ("הבעיה הכי גדולה של ארצנו") והתלונן על חוסר התמיכה בו מצד שלושת השופטים אותם מינה לבית המשפט העליון - ניל גורסוץ', ברט קוואנו ואיימי קוני-בארט. טראמפ עודד במשך ימים רבים את תומכיו להגיע לוושינגטון היום, ובאחד מציוציו כתב "יהיה פרוע!". לאחר ההתפרעות של תומכיו, צייץ טראמפ קריאה לפעול בדרכי שלום.

פנס הבהיר עם תחילת ישיבת הקונגרס, כי לא יתערב באישור נצחונו של ביידן וכי ימלא את תפקידו בהתאם לחוקה - דהיינו, ינהל את הישיבה ויכריז את התוצאות של הצבעת האלקטורים במדינות השונות. טראמפ ניסה עד הרגע האחרון לבצע מחטף ולשנות את התוצאות. הוא טען, כי פנס יוכל לפסול "אלקטורים שנבחרו ברמייה" - טענה חסרת כל בסיס, שכן תפקידו של פנס הוא רק לנהל את הדיון. על-פי פרסומים בארה"ב, פנס הבהיר לטראמפ שאין לו כל סמכות כזאת ושהוא מתכוון לנהל את הדיון בהתאם לנהלים ולמקובל.

אישור הקונגרס הוא כמעט תמיד הליך פורמלי בלבד, בו סגן הנשיא קורא את הצבעותיהם של האלקטורים במדינות השונות ומודיע על המנצח כאשר אחד המועמדים מגיע ל-270 אלקטורים. ביידן זכה ב-306 אלקטורים לעומת 252 של טראמפ ונצחונו יוכרז לאחר מסירת ההצבעה של פנסילבניה. אלא שהפעם ממשיכים מקצת מן הרפובליקנים, בעידודם של טראמפ ופנס, להמשיך לערער על נצחונו של ביידן ולהעלות טענות חסרות בסיס על הונאות בהצבעה ובספירת הקולות.

על-פי החוק, סנאטור אחד וציר אחד יכולים לערער על התוצאות בכל מדינה. במקרה כזה, שני הבתים מתפצלים ודנים בערעור במשך עד שעתיים, ולאחר מכן מצביעים עליו. אין תקדים לכך שערעור כלשהו התקבל וגם הפעם אין סיכוי לערעורים אלו, בשל הרוב הדמוקרטי בבית הנבחרים והתנגדות רוב הסנאטורים הרפובליקנים למהלך של עמיתיהם. מנהיג הרוב בסנאט, מיץ' מקונל, שהיה בן-ברית הדוק של טראמפ אך הכיר לפני שלושה שבועות בנצחונו של ביידן, יצא בתוקף נגד הערעורים והזהיר שהפיכת רצון הבוחר "תפגע לנצח ברפובליקה שלנו".

למעלה מ-100 מבין 210 הרפובליקנים בבית הנבחרים ו-12 מבין 50 הסנאטורים הרפובליקנים הודיעו שיערערו. אם יוצגו ערעורים בכל מדינות המפתח, מדובר בחמישה ערעורים; מגבלות הקורונה גורמות לכך שההצבעות בבית הנבחרים נמשכות כשעה. לכן, כל ערעור יצריך שלוש שעות, וכולם יחדיו - 15 שעות.





תאריך:  06/01/21   |   עודכן:  07/01/21
איתמר לוין
+כעת ביידן יוכל לעשות דברים
08:03 07/01/21  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
אמנם רוב דחוק מאוד שאינו מאפשר להעביר כל דבר; אבל ביידן יוכל להעביר מינויים, לאשר את התקציב, להגדיל את הסיוע לקורונה ולקדם את מדיניותו הכלכלית
ביידן עם המנצחים [צילום: קרולין קסטר, AP]
טראמפ עם המפסידים [צילום: אוון ווצ'י, AP]
+סיום צפוי לכהונה של בריונות ושקרנות
07:57 07/01/21  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
דונלד טראמפ הוא בריון אלים ופורע חוק, אשר בנה את הקריירה שלו על אדני כזבים ומרמה  ▪  הוא הפר כל נורמה, הפגין בוז לשלטון החוק, עודד בריונות גופנית ומילולית וחתר תחת יסודות הדמוקרטיה האמריקנית  ▪  האלימות עלולה להימשך עד 20 בינואר; הנזק האדיר לארה"ב עלול להימשך שנים
תומכי טראמפ מתפרעים בקפיטול, 6.1.21 / Global News
מבאטחים חמושים באולם בית הנבחרים [צילום: אנדרו הרניק, AP]
תומכי טראמפ מחוץ לקונגרס [צילום: חוליו קורטז, AP]
+הדמוקרטים ניצחו בג'ורג'יה וזכו בשליטה בסנאט
23:43 06/01/21  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
ג'ון אוסוף גבר על הסנאטור דייוויד פרדיו לאחר נצחונו של רפאל וורנוק על הסנאטורית קלי לופלר  ▪  לשתי הסיעות יהיו 50 מנדטים והקול המכריע יהיה של קאמלה האריס
אוסוף. הפרש של 0.6% [צילום: ברנדון קאמפ, AP]
וורנוק. הפרש של 1.4% [צילום: בן גריי, AP]
+טראמפ: אני אוהב אתכם, אבל לכו הביתה בשקט
23:39 06/01/21  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
לאחר שלוש שעות של התפרעויות בקפיטול מצד תומכיו, טראמפ קרא להם בנאום קצרצר בטוויטר להתפזר - וחזר על הטענה כאילו הבחירות נגזלו ממנו בצורה תרמיתית  ▪  מפקדי הצבא שוחחו עם פנס ופלוסי - ולא עם טראמפ
(טראמפ בעצרת שלפני ההתפרעות [צילום: ז'קלין מרטין, AP])
+ביידן מטיל על טראמפ את האחריות להתפרעויות
23:23 06/01/21  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
"למילים של הנשיא יש משמעות"  ▪  "שימורה של הדמוקרטיה מחייב אנשים בעלי רצון טוב, מנהיגים שאינם פועלים למען האינטרסים האנוכיים שלהם בכל מחיר אלא לטובת הכלל"
(ביידן הערב. "לא מחאה אלא כאוס")
ג'ו ביידן, 6.1.21 / CNN
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אחרי ארבע שעות: תומכי טראמפ המתפרעים עזבו את הקפיטול
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
באום
7/01/21 02:54
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  בחירות בארה''ב 2020
  • ארנולד שוורצנגר, לשעבר שחקן וכיום איש עסקים, הוא חבר המפלגה הרפובליקנית והיה מושל קליפורניה מטעמה בשנים 2011-2003. מאמרו באקונומיסט (יום ד', 6.1.21) נכתב בגוף ראשון וכך מובאים כאן עיקריו.

06/01/2021  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
המועמד הדמוקרטי רפאל וורנוק ניצח את הסנאטורית הרפובליקנית קלי לופלר באחד משני המירוצים במדינת ג'ורג'יה, ואילו המועמד הדמוקרטי ג'ון אוסוף עבר להוביל על פני הסנאטור הרפובליקני דייוויד פרדיו. אם אוסוף ינצח, תעבור השליטה בסנאט לידי הדמוקרטים. במקרה כזה, מנהיג הרוב יהיה הסנאטור היהודי מניו-יורק צ'אק שומר.
06/01/2021  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
הנשיא דונלד טראמפ קורא למעשה לסגנו, מייק פנס, לבצע פוטש בעת האשרור בקונגרס של תוצאות הבחירות לנשיאות. לטענת טראמפ (יום ג', 5.1.21), "לסגן הנשיא יש סמכות לפסול אלקטורים שנבחרו ברמייה". מדובר בטענה חסרת כל בסיס עובדתי וחוקי, אך עצם העלאתה מלמדת שטראמפ אינו בורר באמצעים בנסיונו לבטל את נצחונו של ג'ו ביידן.
05/01/2021  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
6 מיליון בעלי זכות הבחירה במדינת ג'ורג'יה יכריעו היום (יום ג', 5.1.21) מי ישלוט בסנאט האמריקני בשנתיים הקרובות. שני המושבים מטעם המדינה עומדים לבחירה, ולרפובליקנים - המחזיקים כיום בשניהם - די לשמור על אחד מהם כדי להבטיח את הרוב בסנאט. לשליטה בסנאט תהיה משמעות מרחיקת לכת מבחינת יכולתו של הנשיא הנבחר ג'ו ביידן לממש את מדיניותו.
05/01/2021  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
כל עשרת שרי ההגנה לשעבר שעודם בחיים, קוראים (יום ב', 4.1.21) לראשי הפנטגון הנוכחיים לשתף פעולה בצורה מלאה בהעברת השלטון לידי ממשלו של ג'ו ביידן. העשרה – כולל שני שרי ההגנה בממשל טראמפ – שירתו בממשלים של שתי המפלגות מאז שנות ה-70, והם חתמו על מאמר משותף בוושינגטון פוסט. המאמר מתפרסם שבוע לאחר שביידן טען, כי הדרג הפוליטי במשרד ההגנה מקשה על המעבר ושהדבר פוגע בביטחון הלאומי.
04/01/2021  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il