|
אסתר המלכה. ירקרקת [צילום: ארט דה-חלדר]
|
|
|
|
|
היהלום שבכתר
מצוות הצניעות חלה על כלל ישראל, אנשים כנשים, שנאמר: "והצנע לכת עם ה' אלקיך" (מיכה). ראיית רוממות ה' מול עינינו וגדולתו, כמו גם השגחתו עלינו המלווה אותנו בכל צעד ושעל, מובילה מטבע הדברים לצניעות בכל הליכות חיינו. אך כבת מלך לאישה הצניעות היא אבן חן יקרה, היהלום שבכתר חייה. משום כך הצניעות היא מצווה מרכזית הטבועה במהותה של האישה ונחשבת זכות מהותית הייחודית לה כנסיכת הבריאה.
לא מכבר סיימנו לקרוא את חומש בראשית, שראשיתו בבריאת העולם ובהולדת האדם נזר הבריאה. חכמינו מציינים את העובדה שהאישה הראשונה, חווה, אם כל חי, נולדה מצלעו של אדם הראשון - ממקום צנוע שבו. זאת כדי שתהא צנועה. משמעות הדבר שהצניעות באישה מוטבעת בה מעצם לידתה ובריאתה.
הצניעות מקנה לאישה את רכותה. הנשים זכו ליחס מיוחד ולעדיפות ראשונה במתן תורה. כמי שבנו את שבטי ישראל, הנשים זוכות לכינוי 'בית יעקב', ומשה רבינו פונה אליהן בלשון אמירה רכה.
ערך מוסף
אם כל יהודי נושא בליבו את משכן ה', לנשים יש ערך מוסף. מקומן באוהל כסמל הצניעות. זה אותו אוהל שבו שכנו אימהותינו שרה ורבקה, וגם רחל ולאה. גם בימינו, בת ישראל יקרה, כשאת יוצאת לעבוד, ללמוד ולכל מקום שאת הולכת, את מביאה איתך את האוהל כאיפיון מרכזי באישיותך הצנועה.
את משכן האימהות באוהל כמיטב המסורת היהודית, הפכת לאוהל הפנימי הייחודי שלך, המסמל את צניעותך ואת פנימיותך העשירה.
בדרך זו זיכה אותי הבורא לתובנה חדשה של הפסוק הנודע בתהילים על נשות ישראל היקרות: "כל כבודה בת מלך - פנימה". המילה 'כבודה' במקור מנוקדת בבי"ת שרוקה (בשורוק). מכאן נגזרת משמעות כפולה של המילה - הכבוד של האישה, אבל גם רכושה ועושרה הוא פנימיותה. פנימיות זו, אורחותיה הצנועות ומידותיה הטובות, הן המעניקות לה את יופייה האמיתי.
רק בזכות עושר פנימיותה, ואופיה הצנוע שהקרין על יופייה, זכתה אסתר המלכה, שחז"ל אומרים שירקרקת הייתה, לתואר "יפת תואר" במגילה, שבקרוב לקראת פורים הממשמש ובא כולנו בע"ה נקרא בה.
חודש טוב!