|   15:07:40
דלג
  ציפורה בראבי  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?

לובשת בגד הפוך

שיריה של יערה בן-דוד הינם זיקוק מרגש ומופלא של חוויותיה האישיות והתרבותיות - מעולם הספרות, המדע, האגדות והמיתולוגיה וגם מן המסורת היהודית על ספרה של יערה "לובשת בגד הפוך"
12/01/2021  |   ציפורה בראבי   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
תבנית נוף מולדתו [צילום: פריסו גנץ/dpa via AP]

אני אוהבת שירה נשית. אחרי אלפי שנים של שתיקה ושל ישיבה סבילה מאחורי הפרגוד, להוציא קולות בודדים של נשים שהעזו ובקעו פה ושם, פורץ כיום קולה של האישה במלוא הכוח, התשוקה והרגשות.

את שירתה של יערה בן-דוד אין להגדיר כשירה נשית בלבד. אומנם הדמות הנשית בהתגלמויותיה השונות מופיעה בכל ספריה, אבל היא עצמה מעידה (במסה שלה בסוף הספר) שעובדה זו אינה מכניסה את שירתה לקטגוריה של שירה נשית מוצהרת. בכלל, יערה בן דוד נרתעת ממשבצות שיריות למיניהן ומהגדרות המגבילות את טווח מגעיה של השירה. שירתה מכילה את המרובה מבלי לנפץ תקרת זכוכית.

"האדם אינו אלא תבנית נוף מולדתו" כתב טשרניחובסקי ואין ספק שהמשורר אינו אלא תבנית נוף חייו וחוויותיו ושיריו הן הביטוי שלהם. בקריאת שיריה של יערה בן דוד אני משוטטת בהלך רוחה ובביטוייה הבאים ממקורות רחבים מאוד של ידע וקריאה, בלא שום צורך בהגדרה עצמית. ואני מרגישה בטוחה שם. זוהי שירה אוניברסלית, הנובעת מעולם תרבותי רחב, שבו מהלכת המשוררת כבשלה, חווה שינויים כאליס של לואיס קרול, ובכוח המרקם הקולאז'י של הלשון היא טווה בטבעיות עולם ייחודי מודע לעצמו, הנע בין האישי לקולקטיבי, בין מציאות לבדיה, בין פשטות למורכבות. היא גם יוצרת חיבורים וצירופי מילים מקוריים משלה: "אֶלְסוֹף", "אוֹשֶׁרְמָוֶת", "עַל בְּלִי מָה", ועוד.

יצירתה של יערה בן-דוד היא יריעה מרתקת של מִגוון חוויות רגשיות עמוקות. היא משקפת אינטלקט רגשי, מודעות עצמית גבוהה ופיכחון, קשב אמפתי לאַחֵר ברדיוס הקרוב וגם לזר ולפליט.
מצאתי קסם מיוחד בטיול הזה בשיריה. פגשתי מכרים ועולמות אהובים. פגשתי עצב וטרגדיות של דמויות אהובות. גם גלריה ססגונית של דיוקנאות: את אלזה לסקר שילר ואת לורליי, את הנסיך הקטן ואת אליס, דמויות מהאגדות, מהמיתולוגיה, מהשירה וממקומות רחוקים וגם קולאז' מעניין החובק אסוציאציות תרבותיות שמתנקזות לעיתים בשיר אחד - מן המקורות היהודיים ומתרבות העולם.

אִמִּי וַאֲהוּבִי עוֹבְרִים בֶּחָרָבָה וְעוֹרְבֵי הַשֶּׁקֶט אַחֲרֵיהֶם.
חִיּוּךְ תְּאוֹמִים
וּשְׂפָתָם אַהֲבָה בְּאִלְּמוּת צְרוּפָה מִסִּיגִים.

אִמִּי וַאֲהוּבִי בַּמַרְאוֹת הַכְּפוּלוֹת, גְּדֵלִים וּמִתְקַטְּנִים
אוֹסְפִִים וְנֶאֱסָפִים.

רוּחַ מִשְׁתַּנָּה פּוֹרַעַת חוֹב קוֹרַעַת קֶרַע בִּמְלַוֶּה מַלְכָּה (עמ' 190)

ובכלל, אליס של לואיס קרול שלובה ברבים משיריה עם דמויות נוספות ואני אוהבת את זה. כי אין ספק שאליס מביאה קסם לחיינו. כמו שינויי הממדים מגדול לקטן ולהפך, כמו החיוך הנעלם של חתול צ'ישר:

שְׂרִיטַת חָתוּל הִפְרִידָהּ בֵּין אֶלְזֶה לְבֵין
הַחִיּוּךְ הַנֶּעֱלָם עַל הָעוֹלָם.
נִבָּט מֵעֵינֵי Mein Blaues Klavier.
הַאִם כָּךְ נִרְקָמִים חַיִּים מִיֵּין הָאַיִן?
אֵין טַעַם לִשְׁאֹל.
מִמֵּילָא הַכֹּל מִתְאַדֶּה עִם הַמִּלָּה הָרִאשׁוֹנָה ("דלת מסתובבת", עמ' 158)

בספר מגוון רחב של נושאים ודמויות, שהבולטת בהן היא דמות האם בחייה ובמותה. מרגש במיוחד מחזור השירים לאם במותה, שירים צובטים. האם המכילה ברחמה, בליבה, ובלכתה נותרת הבת עירום ועריה מאהבה:

רֶחֶם אִמִּי הָיָה בֵּיתִי הָרִאשׁוֹן.
רַק עַכְשָׁו יָצָאתִי מִמֶּנּוּ בְּפֶרֶשׁ וּצְוָחָה,
עֵירֹם וְעֶרְיָה מֵאַהֲבָה. (עמ' 178)

את כל שירי האֵם הייתי רוצה להביא פה.
אבל הנה עוד שיר שמאוד נגע בי:

שְׁנוֹת חַיֶּיהָ שֶׁל אִמִּי דָּאוּ מֵעַל שְׁנוֹת חַיֵּי אָבִי,
נָסְקוּ וְנָחֲתוּ מֵעָלַי
כְּאִלּוּ הָיִיתִי גֶּשֶׁר.
שִׁיר עֶרֶשׂ יַלְדוּת בִּתְעָלַת הַגָּרוֹן נִקְוֶה לְמָקוֹם אֶחָד.

נָגַסְתִּי תַּפּוּחַ אָדֹם. הָרִיתִי שִׁיר סָהוּר מִבְּדִידוּת הַמִּדְבָּר. (עמ' 178)

נושא אחר בספר רחב ההיקף הזה הוא מסעות. בהשראת אחד מהם נכתב המחזור "רישומים יפניים - מסע". הנה אחד מרגעי הקסם במחזור השירים הזה:

קַדָּה עֲמֻקּוֹת לִפְנֵי הֲכָנַת הַתֵּה.
מָה שָׁרָה גֵישָׁה לִיאַן טַנְג לִטְסוּנְג טוּ
מָה צֶבַע שְׁתִיקָתָהּ, קַו חִיּוּכוֹ - (עמ' 193)

ומתוך הפרק האחרון "שירים חדשים" - קטע מן השיר הנפלא שנגע בי מאוד עם המקצב המיוחד שבו, בעושר המילים ובבקשה שבו - "אָנוֹמַליוֹת":

קָרוֹב לְמִתְקַן הַגַּרְעִין שׁוֹתָה פוֹקוֹשִׁימָה
אֶת הַגַּלִּים שֶׁל עַצְמָהּ, מַצְּמִיחָה
פִּרְחֵי חִנָּנִית מְעֻוָּתִים. עִיר מְצֻלֶּקֶת פַּחַד
אָנוֹמַלְיָה יְרֻקַּת עַלְוָה, עָנָן שָׁחֹר, עֲנָנָה צְחוֹרָה,
פַּרְפַּר זָהֹב. בּוֹדֵד וּבְדוּדָהּ.
הוֹ, אַל תִּגְּעוּ בָּאָנוֹמַלְיָה. דְּבָרִים קוֹרִים אַחֶרֶת.
אַל תִּגְּעוּ בָּהּ.
שֶׁלֹּא יוּפַר הָאִזּוּן שֶׁל הָעוֹלָם הַמֻּנָּח
עַל בְּלִי מָה,
שֶׁלֹּא יִמְעַד בְּרַעַשׁ מִסִּבּוּבֵי הָאֵינְסוֹף שֶׁלּוֹ (עמ' 160).

יערה בן דד היא משוררת אמיצה מאוד עם עמדות שיריות ברורות שהתגבשו אצלה במהלך השנים. ביצירתיות מופלאה ואינטליגנטית היא מהלכת בין המילים, בין דמיון למציאות, בין העבר להווה בממד האישי ובממד הכלל אנושי. בביטחה ובמיומנות היא אורגת מכלול שלם של חיים בשירים יפים ועמוקים, מרחיבי דעת ומבט, שהם חוויה עבור הקורא.

והאומץ הגדול ביותר בעיני הוא עצם כתיבת אחרית הדבר שלה - "אני טיפת הגשם שכל צבעי הקשת בה", שהיא מסה ביוגרפית ופואטית ייחודית, אלומת אור על יצירתה. המסה הזאת מומלצת לא פחות משירי הספר. וזה יפה ומעשיר כמו שיחה מרתקת הלוקחת אותנו ללא הצטנעות וללא התנצלות לעולמה היצירתי, מפרשת עצמה, מסבירה ומשתפת. רעיון נפלא.

כך למשל תשובתה של יערה בן-דוד לשאלה הנפוצה מה מניע משורר לכתוב: "שירה נותנת תוקף לקיומי, גם כאשר הַסָּפֵק זוקף גַּבָּה..." (עמ' 201)

והנה קטע קצרצר מתוך המסה המרתקת על מהות השירה:

"שירה מושכת להתחבר לנשימותיה ולאסוציאציות שלה, ויעודה לב הקורא.
לא מעבר לכך. ובכל זאת, היא יכולה להיות גם נקודה ארכימדית חשובה.
היא אמצעי של הֲכָלָה, של חיבור ושמירה על איזון עדין בקיום האנושי:
בין רגש לרציו, בין שפיות לטירוף. היא לוכדת רגעים של אושר ועונג,
וגם רגעים של החמצה וחרדה. היא יכולה לטלטל ולהיות פֶּה לתחושות
של אחרים, וגם להיות מפלט של נחמה מאוזלת יד ומהתמודדות סיזיפית
עם החיים" (עמ' 201).

איזה יופי! איזה מבט כּוּלִי ומֵכִיל!

על שם הספר "לובשת בגד הפוך" כותבת יערה בן-דוד: "שם הספר נשלף מאחד משירַי מתוך תחושה שהוא ראי לתכניו ולאופן ביטוים... לבישת בגד הפוך משמעה גם התרסה נגד המקובל ברוחה של אליס בארץ הפלאות" (עמ' 201).

הקולאז' על העטיפה הוא מעשה ידי המשוררת שהיא גם אמנית היוצרת קולאז'ים על-ידי הדבקות של גזירי תמונות בהקשרים חדשים. טכניקת הקולאז' מחלחלת גם לשירים, כפי שניתן לראות למשל בשיר היפה "זינגר- קולאז'", בעיקר בבית האחרון:

מֶה הָיָה לְקוֹלָהּ שֶׁל זִינְגֶּר אַחֲרֵי שֶׁעָצְרָה לְתָמִיד.
כְּבָר שָׁנִים הִיא מְכֻסָּה בְּמַפָּה, מִשְׁטָח מוֹעִיל
עָלָיו מְנִיחָה הַנְּפָּאלִית שֶׁל אִמִּי
אֶת הַלֶּפְּטוֹפּ בּוֹ קְלוּעִים גַּעְגּוּעֶיהָ וְאֶת שְׂכַר עֲמָלָה.
מַה שֶׁגָּזְרָה דּוֹדָתִי וְתָפְרָה וְהִנִּיחָה בָּאָרוֹן
הָיָה לְסִפּוּרֵי בַּדִּים
אוֹתָם אֲנִי גּוֹזֶרֶת עַכְשָׁו וּמַדְבִּיקָה,
וּבוֹרֵאת מֵהֶם עוֹלָם (עמ' 132).

הנה איך שיר שהתחיל בזיכרון ילדות רחוק מגלה לנו בסופו טפח מבית היוצר של המשוררת - וכל זה בשיר נפלא אחד!

לובשת בגד הפוך/ יערה בן דוד - שירה (מבחר וחדשים), 211 עמ'. הוצאת הקיבוץ המאוחד 2020.
תאריך:  12/01/2021   |   עודכן:  13/01/2021
ציפורה בראבי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראיון עם הרצל ובלפור חקק לרגל זכייתם בפרס ליוצרים בתרבות יהודית בתחום הספרות והשירה ע"ש אורי אורבך
12/01/2021  |  ד"ר דן אלבו  |   יומני בלוגרים
צנועה יפה? כן, אתם קוראים נכון צניעות היא לא מילה גסה ואפילו יפה לך נסיכת הבריאה מוקדש המאמר הקצר הבא
12/01/2021  |  ציפי לידר  |   יומני בלוגרים
חודשיים אחרי מלחמת יום הכיפורים, בעוד הציבור דן את ממשלתה של גולדה מאיר לדראון עולם ובגולן טרם נדמו התותחים, נקרא עם ישראל לקלפי (31.12.1973). האופוזיציה בראשותו של מנחם בגין התחזקה כדי 39 מנדטים. אבל העבודה בראשות גולדה זינקה ל-51 ח"כים כאילו לא הייתה שנואה. להשוואה: דוד בן-גוריון מעולם לא הגיע לתוצאות כאלה. גם לא אחרי מלחמת השחרור ומבצע סיני.
12/01/2021  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
המועצות הדתיות בעת הקמתן היו צורך חשוב לעתו. כיום אני מהמצדדים כי הגיעה העת להיפרד מהמועצות הדתיות במתכונתן העכשווית ולהפכן למחלקה בעירייה או במועצה, מחלקה המעניקה שירותי דת.
במחול השקרים המלווה אותנו במאבק בקורונה מאז מרס 2020, שלושה שחקנים מרכזיים: השוטים, מאחזי העיניים וחסרי החוליות. שלוש קבוצות אלה מרכיבות את רוב מניינו ובניינו של הציבור הישראלי.
12/01/2021  |  רפי לאופרט  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
בעצם מדוע שהח"כים לא יאשרו לעצמם פגרה? אבל לא סתם אלא ללא מגבלת זמן, לכו לפגרה, לכו ואל תשובו
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הרבה זמן כבר לא חוויתי פער גדול כל כך בין המציאות לסיקור המעוות שלה בתקשורת הישראלית    צר לי לקלקל למחרחרי הריב והמחלוקת, אבל מה לעשות, פשוט הייתי שם וזה היה הרבה פחות דרמטי...
איתמר לוין
איתמר לוין
עם חיוך תמידי והמון סבלנות ואנושיות, חוי טוקר מנהלת בנינוחות דיוני חדלות פרעון - אם כי לעיתים תכונות אלו גורמות לה לאפשר לעורכי דין להאריך מדי ואף לנהל שיחות ממש מתחת לדוכן
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il