|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!

אקונומיסט על מצב הכלכלה העולמית:

פחות נזק כלכלי בסגר השני

הציבור פחות מפוחד, הממשלות מתנהלות בצורה טובה יותר והעסקים הסתגלו למגיפה - אלו הסיבות העיקריות לכך שהמשק העולמי עשוי להתאושש מהר מהצפוי
17/01/21  |   איתמר לוין   |   מיוחדים ברשת   |   מגיפת הקורונה   |   תגובות
מצב הקורונה בבריטניה, 16.1.21 / BBC
פרנקפורט. התעשייה התאוששה [צילום: מיכאל פרובסט, AP]

סגר הקורונה של האביב שעבר, אשר בשיאו הקיף למעלה ממחצית מתושבי העולם, גרם לקריסה כלכלית. בחודש אפריל היה התוצר העולמי נמוך ב-20% מהצפוי בלא הקורונה. הגל השני הביא לסיבוב נוסף של סגר במדינות העשירות, הפוגע גם הוא במשקים – אבל אולי לא בחומרה של הסגר הראשון, צופה אקונומיסט.

בנק גולדמן-זאקס מצא, כי הרגישות של הכלכלה הבריטית לקורונה ירדה משמעותית מאז הגל הראשון. בנק HSBC דיווח החודש, כי התפוקה התעשייתית של גרמניה "הרחיבה את התאוששותה מאז נובמבר ולא נפגעה מהסגר המחודש". דוח התעסוקה של ארה"ב לחודש דצמבר מסר, כי היא ירדה לראשונה מאז אפריל – מצב מדאיג כאשר מיליונים עודם מובטלים – אך אינדיקטורים חשובים אחרים, כמו ההוצאה לצריכה, נמצאים במצב טוב יותר מאשר באפריל. OECD חישב ומצא, כי התוצר במדינות העשירות הוא כעת 90% מרמתו הרגילה, לעומת כאמור 80% בלבד באפריל. למצב זה מובילים שלושה גורמים עיקריים: פחות פחד ציבורי, מדיניות ממשלתית טובה יותר וההסתגלות של העסקים.

ראשית, הפחד הציבורי. בחודשים מארס-אפריל הקורונה הייתה איום בלתי מוכר, ורבים הגיבו בהסתגרות בבתיהם. בחודש אפריל חששו 60% מתושבי המדינות העשירות שמא יידבקו. אבל הידע גדל משמעותית, ובחודש נובמבר שיעורם ירד ל-50%. הציבור מסתובב בשטחים ציבוריים יותר מאשר בגל הראשון. תופעה זו גורמת לכמה מהממונים על בריאות הציבור למרוט את שערות ראשיהם ולהזהיר שהיא מגבירה את ההידבקות. הנכונות להמרות את פי הממשלה כנראה החמירה את התפשטות הנגיף, אבל הועילה לכלכלה.

הגורם השני, מדיניות הממשלות, הוא פחות קח-ותן. הפקידים מצאו דרכים להפחית את הנזק הכלכלי של הסגר, כך שיש פחות רצון לסגור בתי ספר ויותר הנחיות לעטות מסיכות ובדיקות למגיעים מחו"ל. רבים הלכו בעקבותיה של גרמניה, שהתירה לאתרי בנייה להישאר פתוחים בגל הראשון. צרפת המשיכה את הפעילות התעשייתית; התפוקה בענף ירדה במעט בנובמבר ועלתה בדצמבר.

הגורם השלישי הוא, כאמור, הסתגלות המגזר העסקי. המעבר לעבודה מרחוק היה פתאומי וגרם הלם, אך מאז החברות השקיעו סכומים ניכרים בהגברת התפוקה מהבית. בחודשים מארס-אוקטובר נרכשו בבריטניה מחשבים ניידים ב-6 מיליארד דולר, עלייה של 20% לעומת התקופה המקבילה. רישום הפטנטים בארה"ב בשנה האחרונה מצביע על עלייה באלו הקשורים בטכנולוגיות התומכות בהיוועדות חזותית, תקשורת ואינטראקטיביות מרחוק.

עסקים מוטי צרכנים עשו עוד יותר. מועדוני הג'ז הטובים ביותר בניו-יורק מציעים מופעים חיים הישר לסלון. מסעדות עברו למשלוחים, כולל למרחקים ניכרים. מספר העסקים שפעלו בבריטניה בסוף 2020 לא היה נמוך מזה של הקיץ, למרות המגבלות החדשות שהוטלו בסוף השנה. זה לא המצב של העסקים הקטנים בארה"ב, אבל גם אצלם שיעור הפעילות גבוה מאשר באביב. המשמעות של הסתגלות העסקים היא, שהממשלות צריכות להזרים פחות כספים למשקים – מה שתכננו לעשות רק החל ב-2021. העובדה שהגל השני גורם לפחות צלקות כלכליות, משמעותה שההתאוששות תהיה מהירה יותר. כלכלני בנק מורגן-סטנלי צופים, כי התוצר האמריקני יחזור בסוף השנה הנוכחית לרמתו מלפני המגיפה.

תאריך:  17/01/21   |   עודכן:  17/01/21
איתמר לוין
+הממשלה אישרה: אלה המדינות שהשבים מהן יחויבו במלונית
22:16 17/01/21  |  עידן יוסף
הממשלה אישרה כי מהלילה בשעה 01:00 יחויב כל מי שחוזר מאיחוד האמירויות ומברזיל בבידוד במלונית, כולל כל מי ששהה בברזיל ב-14 הימים האחרונים. ההחלטה תהיה בתוקף עד ליום 27.1.21.

בנוסף, החלטה דומה שהתקבלה לגבי השבים מדרום אפריקה וזמביה הוארכה ב-10 ימים נוספים, עד ל-27.1.21.

במקביל הוחלט להאריך בשבועיים את חובת הבידוד במלונית לכל מי שחוזר מכל מדינה בעולם, אלא אם הסכים להיבדק עם הכניסה לארץ ולהתחייב לבצע בדיקה נוספת לאחר תשעה ימים (שאז יבוצע הבידוד בבית), וזאת עד ליום 1.2.21.
+נחצה רף 4,000 המתים מקורונה
21:48 17/01/21  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
2,898 חולי קורונה אובחנו מאז חצות - נתון נמוך באופן משמעותי מאוד מהממוצע בימים האחרונים, שנובע מירידה במספר הבדיקות  ▪  שיעור החיוביים הזמני עומד על 8.6%, ובסך-הכל 3,989 חולי קורונה מתו מפרוץ המגפה מוקדם יותר הזהירו בתי החולים שהעומסים יובילו לפגיעה באיכות הטיפול  ▪  1,177 חולים במצב קשה
(מחאה בתל אביב נגד סגירת חדרי הכושר [צילום: מרים אלסטר/פלאש 90])
+ההסכם עם פייזר: מידע על המאושפזים והמתחסנים
18:44 17/01/21  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
על-פי ההסכם שנחתם בין משרד הבריאות לחברת פייזר תעביר ישראל ליצרנית החיסון נגד קורונה מידע שבועי על הנדבקים בקורונה המתגלה בישראל, על מספר המאושפזים בבתי החולים, על מספר החולים במצב קשה וקריטי, ועל מספר החולים הזקוקים למכונות הנשמה
([צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90])
+הנתונים של ביידן מדויקים
18:05 17/01/21  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
חמש עובדות מרכזיות אותן הציג הנשיא הנבחר כבסיס לתוכנית הענק שלו למאבק בקורונה, מבוססות על נתונים מאומתים ועל תחזיות מקצועיות
(ביידן בעת הצגת התוכנית [צילום: מאט סלוקום, AP])
תוכנית הסיוע של ביידן, 15.1.21 / CNBC
+נזרי: חולדאי אינו רשאי לפתוח את התרבות
18:04 17/01/21  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
המשנה ליועץ המשפטי: חוק הקורונה הגדול העניק לממשלה את הסמכויות להטיל את המגבלות, ולכן "רשות מקומית - גדולה ונכבדה ככל שתהא - אינה רשאית לעשות דין לעצמה"
(נזרי. "אין כל סמכות בדין" [צילום: ליאב פלד])
+חוזרים מדובאי - לבידוד כפוי במלונית
17:52 17/01/21  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
לאחר שנמצאו שני ישראלים שנדבקו בווריאנט הדרום אפריקני בעת שהותם בדובאי תחליט הממשלה על הוספת איחוד האמירויות לרשימת המדינות שהחוזרים מהן לישראל נדרשים לבידוד כפוי במלונית
(נדבקו במוטציה בדובאי [צילום: קמראן ג'ברילי, AP])
+הדיון על הדרכון הירוק בוועדת החוקה נדחה ליום רביעי
14:59 17/01/21  |  איציק וולף
הדיון בוועדת החוקה על הדרכון הירוק יידחה ליום רביעי. זאת, על פי בקשת שר הבריאות יואל (יולי) אדלשטיין ולאחר שהוצגו התקדמויות במתווה התכנית להפעלת הדרכון הירוק וגיבוש פתרון לסוגיות המשפטיות ליו"ר הוועדה, ח"כ יעקב אשר.
+בג"ץ רומז: לצמצם השימוש באיכון השב"כ
12:54 17/01/21  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
מדברי השופטים עולה, שלדעתם על הממשלה להגיש חוק חדש לכנסת, ולא להסתפק בהארכה האוטומטית של החוק הקיים בשל הבחירות  ▪  תוקפים את העדר הגדלת מערך החקירות האפידמיולוגיות - לצד הבעת ספקנות לגבי יעילות יישומון "המגן"
חיות היום. "יש מספיק פתרונות" [צילום: לע"מ]
שמואלי בדיון היום. כמה האיש זוכר [צילום: לע"מ]
+כיצד תבחן האוניברסיטה הפתוחה
12:33 17/01/21  |  יצחק דנון   |   לרשימה המלאה
אגודת הסטודנטים מבקשת לאסור על האוניברסיטה להשתמש בתוכנת תומקס בטענה לפגיעה בפרטיות; האוניברסיטה: אין בסיס עובדתי לטענות
(האוניברסיטה הפתוחה )
+תחזית הצמיחה: 1.9%-4.6%
12:18 17/01/21  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
במקום צמיחה של 3% שנצפתה בשנת 2019, ספגה כלכלת ישראל כיווץ של התוצר ב-3.3%  ▪  ההערכה באוצר: חלק מהשינויים המבניים של ימי הקורונה יהפכו לקבועים - יותר עבודה מרחוק ודיגיטציה, לצד פחות שימוש במשרדים ומסחר פיזי
(חלק מהשינויים יהפכו לקבועים [צילום: נתי שוחט/פלאש 90])
+11,437 דוחות בגין הפרות הסגר נרשמו בסופ"ש האחרון
11:47 17/01/21  |  מירב ארד
במהלך הסופ"ש האחרון (15-16.01.2021), נרשמו ע״י השוטרים 11,437 דו״חות בגין הפרות של תקנות הקורונה ברחבי הארץ. מרבית הדו״חות נרשמו בגין יציאה ממקום מגורים למטרה או פעולה שאינה מותרת (דו"חות הניתנים גם בהתקהלויות אסורות של מי שמרוחק מביתו מעל 1,000 מ' למטרה אסורה)- 9,224 דו"חות, ובהם גם 1,514 דו"חות בגין אי עטית מסיכה, 148 דו"חות בגין הפרות חובת הבידוד, 120 דו״חות בגין הפרות שונות של בתי עסק, וכן 345 דו"חות בגין שהייה במקום ציבורי שפעילותו נאסרה.
+נתניהו: "החלטה על הארכת הסגר תתקבל לכל המאוחר ביום רביעי"
11:46 17/01/21  |  מירב ארד
ראש הממשלה בנימין נתניהו בפתח ישיבת הממשלה: ״אנחנו נמצאים במירוץ צמוד כרגע בין התפשטות המחלה עם המוטציות והחיסונים. אני מאמין שבשיתוף פעולה של כל אזרחי ישראל אנחנו ננצח במירוץ הזה. אנחנו מביאים עוד חיסונים. אני מקווה שהיום אנחנו נחסן כ-200 אלף איש וכך נמשיך במהלך השבוע, כדי לאפשר פתיחה הדרגתית, עם הדרכון הירוק, של חלקים מהכלכלה והחיים, עד שנפתח אותם לגמרי. לצורך זה אנחנו נצטרך לקבל הערכה מה מצב התחלואה והאם דרושה תקופת זמן מוגבלת נוספת. את ההחלטה הזאת נקבל בישיבת ממשלה ביום שלישי, לכל המאוחר ביום רביעי ונודיע על כך בהתאם״.
+נאסרה כניסת מבקרים למרכז הרפואי בני ציון
11:35 17/01/21  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה
בשל עלייה משמעותית בתחלואה - 77 חולי קורונה, מרביתם במצב קשה  ▪  במרכז הרפואי נערכים לפתיחתה בימים הקרובים של מחלקת קורונה חמישית
([צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90])
+ח"כ אשר: "הצהרת חולדאי - אמירה פופוליסטית"
11:10 17/01/21  |  מירב ארד
יו"ר ועדת חוקה ח"כ יעקב אשר התייחס בראיון ברשת ב' להצהרת רון חולדאי בדבר פתיחת אולמות התרבות למתחסנים: "אמירה פופוליסטית שמנסה לרכב על יוזמה שהממשלה מקדמת ממילא, אנו עובדים בצורה אחראית על הסגירות האחרונות של הדרכון ונקווה שהוא יפעל בהקדם".
+בג"ץ תוהה על השימוש בכלי השב"כ
10:13 17/01/21  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
המדינה: החוק יוארך אוטומטית עד יולי, אך בימים הקרובים ייבחן צמצום השימוש בו; בהמשך ייבחנו הנתונים  ▪  חיות: יש להביא בחשבון את השפעת החיסונים ואת היעילות המוטלת בספק של הכלי, ולבדוק את התועלת מול הנזק  ▪  מלצר: בהחלט סביר שהתקדמות החיסונים תייתר את השימוש בכלי
הדיון בבית המשפט העליון / שידור חי
שבעת השופטים בדיון היום [צילום: לע"מ]
האם החיסונים ייתרו את הכלי [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]
+חתונה מהאגדות
09:58 17/01/21  |  שירה ויזל   |   לרשימה המלאה
עולם החתונות ספג, ועודו סופג, פגיעות שהכניסו את התחום הכי חלומי ושמח למצב של זירת מאבק  ▪  בתחילתה של השנה, התחוללו ויכוחים בתוך אירועי החתונות ואלו הגיעו עד לפתחו של בית המשפט  ▪  כל צד בטוח שהצדק עימו, בזמן שכולם רוצים בסך-הכל - להתחתן
(מחוזות שאיש לא העלה בדעתו [צילום: יוסי אלוני/פלאש 90])
+משרד הבריאות: שני חולי קורונה היו בטיסה מדובאי לתל אביב
09:46 17/01/21  |  מירב ארד
משרד הבריאות מעדכן על שני חולי קורונה שחזרו בטיסה של חברת FLY Dubai מדובאי לתל-אביב. הטיסה FZ1163 המריאה ב-9.1.21 בשעה 09:40 בשדה התעופה בדובאי ונחתה ב-9.1.21 בשעה 11:35 בנתב"ג תל אביב. כל הנוסעים בטיסה חייבים להיות בבידוד ולדווח באתר משרד הבריאות על בידוד ביתי. תקופת הבידוד הנדרשת היא 14 ימים.
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מגיפת הקורונה
המדינה תעדכן את בג"ץ בתוך שמונה ימים (עד 25.1.21) על החלטת הממשלה בנוגע להמשך השימוש בכלי השב"כ לאיכון חולי קורונה ומי שבאו במגע איתם, ובהתאם לכך יחליטו השופטים על המשך הטיפול בעתירה האגודה לזכויות האזרח נגד השימוש בו. כך קבעה (יום א', 17.1.21) הנשיאה אסתר חיות בסיומו של הדיון בעתירה.
17/01/2021  |  איתמר לוין  |   חדשות
(14-01-21) אגודת הסטודנטים של האוניברסיטה הפתוחה מבקשת (14.1.21) מבית המשפט המחוזי מרכז לאסור על האוניברסיטה לבחון את 40,000 תלמידיה מרחוק בתוכנת תומקס. האגודה טוענת, כי זוהי תוכנה פולשנית הפוגעת בפרטיות ואוספת מידע מהמחשב של הסטודנט, והופכת כל סטודנט לחשוד מיידי, ומבקשת לאפשר להימשך באמצעות הזום. האוניברסיטה אומרת בתגובה, כי אין בסיס לעתירה ולטענות שהועלו בה.
17/01/2021  |  יצחק דנון  |   חדשות
משרד האוצר מעריך כי הצמיחה בשנת 2021 צפויה לעמוד, ככל הנראה, על 4.6%. מדובר בתרחיש אחד - הסביר יותר מתוך שניים - לתחזית הצמיחה. על-פי תרחיש שלו מייחסים באוצר הסתברות נמוכה, של החמרה במצב הבריאותי בישראל בשל המשך התפשטות הקורונה, צפויה הצמיחה לעמוד על 1.9% בלבד.
17/01/2021  |  איציק וולף  |   חדשות
מהמרכז הרפואי בני ציון נמסר כי לנוכח העלייה המשמעותית בתחלואה ומתוך דאגה למטופלים, לצוותים הרפואיים ולעובדי ביה"ח, נאסרה החל מהבוקר ותיאסר עד להודעה חדשה כניסת מבקרים לביה"ח והיא תותר רק במקרים חריגים ובהם: הורה מלווה לילד, ליווי יולדת, פרידה מבן משפחה במצב סופני ומטפל סיעודי קבוע.
17/01/2021  |  מירב ארד  |   חדשות
שופטי בית המשפט העליון תוהים, האם יש הצדקה להאריך את החוק המאפשר להשתמש בכלי האיכון של השב"כ כדי לאתר את מגעיהם של חולי קורונה. בדיון בעתירה בנושא (יום א', 17.1.21) רמזו השופטים, כי ייתכן שיש מקום להארכה מצומצמת מזו האפשרית מבחינת החוק.
17/01/2021  |  איתמר לוין  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
החד-ממדיות של תוכנית "עובדה" משקפת רק חלק מהאמת ובכך מחזקת את התחושה בקרב תומכי נתניהו כי עורכי התוכנית לא מעוניינים בהצגת התמונה העובדתית המלאה אלא מעוניינים אך רק באשמתו של ראש ה...
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
צמיחתו של גאון צבאי: היינץ גודריאן; התרבות הצבאית הפרוסית; פיתוח ה"בליץ קריג" בצבא גרמניה בין שתי מלחמות העולם; חשיבות השילוב בין תיאוריה ופרקטיקה; איך יחיא סינוואר הָמַם את ישראל;...
דן מרגלית
דן מרגלית
מה בעומק ליבו חשב חסן נסראללה על נותן לחמו חמינאי? ומה חשב יחיא סנוואר, שכה רצה לגרור את אירן למלחמה, והנה ההר הוליד עכבר?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il