|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין
חיילי המשמר הלאומי בקפיטול [צילום: אנדרו הרניק, AP] גדרות בשדרות פנסילבניה [צילום: סוזן וולש, AP]

מראות וחששות חסרי תקדים לקראת השבעת ביידן

זו וושינגטון או מדינת עולם שלישי

25,000 מאנשי המשמר הלאומי יאבטחו את העיר - פי שלושה ממספר החיילים האמריקנים באפגניסטן, עירק וסוריה יחדיו מדינות סוגרות את הקפיטולים שלהן מחשש להתפרעויות נסיונות לאתר מתפרעים-אפשריים בשדות התעופה וירג'יניה תחסום גשרים המובילים לוושינגטון לפחות 13 שוטרים השתתפו בהסתערות של תומכי טראמפ על הקפיטול
17/01/21  |   איתמר לוין   |   מיוחדים ברשת   |   בחירות בארה''ב 2020   |   תגובות
האבטחה בוושינגטון, 16.1.21 / Today
"זיהום למורשתו של טראמפ"
מעשיו של הנשיא דונלד טראמפ מאז הבחירות מאיימים לזהם את מורשתו - אומר שר הבריאות היוצא, אלכס אזר. הוא הודיע כמקובל על התפטרותו, שתיכנס לתוקף עם השבעתו של ג'ו ביידן, אך ניצל את מכתבו כדי לתקוף בחריפות את טראמפ. אזר מונה במכתבו את הישגי המשרד, בראשו עמד בכל ארבע השנים האחרונות, אך מוסיף: "למרבה הצער, הרטוריקה והמעשים מאז הבחירות ובמיוחד בשבוע האחרון מאיימים לזהם הישגים אלו ונוספים של הממשל. ההתקפה על הקפיטול הייתה פגיעה על הדמוקרטיה שלנו ועל המסורת של העברת שלטון מסודרת שארה"ב הייתה הראשונה להביא לעולם". הוא הפציר בטראמפ לקרוא בבירור להימנע מהתקפות נוספות ולהבטיח מעבר מסודר לממשל ביידן - קריאה שטראמפ נמנע מלהשמיע.

מבצע אבטחה חסר תקדים בוושינגטון והתבצרות מפני התפרעויות של תומכי דונלד טראמפ בבירות של רבות מן המדינות - זוהי תמונת המצב בארה"ב, שלושה ימים לפני השבעתו של ג'ו ביידן (יום ד', 20.1.21). מחזות שלא עלו על הדעת בדמוקרטיה החזקה ביותר בעולם רק לפני עשרה ימים, הם כעת המציאות - כאשר טראמפ אינו אומר דבר ואינו עושה דבר כדי למנוע התפרעויות כאלה.

הבולשת הזהירה, כי כנופיות חמושות של אנשי ימין קיצוני מתכוונות לצעוד לעבר קפיטולים של מדינות (מושב בתי המחוקקים שלהן). במדינות רבות נחסמו חלונות, הוצבו גדרות, הוכרז מצב חירום, גויס המשמר הלאומי והקפיטולים - סמלי הדמוקרטיה - נסגרו לציבור. בוושינגטון יופעלו ביום ההשבעה 25,000 חיילים של המשמר הלאומי - כפליים מאשר בשתי ההשבעות האחרונות ופי שלושה ממספר החיילים האמריקנים המוצבים באפגניסטן, עירק וסוריה יחדיו. החיילים כבר החלו לחסום רחובות בעיר.

השבעתו של ביידן תוכננה ממילא להתקיים במתכונת מצומצמת מן הרגיל, בשל מגבלות הקורונה - ואמצעי הביטחון יקטינו עוד יותר את ממדיה. ה-Mall של וושינגטון - המחבר את אנדרטת לינקולן, אנדרטת וושינגטון והקפיטול, ואשר בו מתקבצים מאות אלפים בכל השבעה - נסגר למשך שבוע, וההערכה היא שמספר חיילי המשמר הלאומי יהיה גדול ממספר הצופים בהשבעה. אנשי הביטחון דנו בימים האחרונים באפשרות לקיים את ההשבעה ברוטונדה שמתחת לכיפת הקפיטול במקום בחזית המערבית של הבניין, אך נכון לעכשיו - ביידן עומד על קיומה במיקום הקבוע. ההשבעה השנייה של רונלד רייגן ב-1985 התקיימה בבית הלבן ולמחרת שוחזרה ברוטונדה, בשל מזג אוויר קשה במיוחד.

משטרת הקפיטול עצרה שלשום (יום ו', 15.1.21) אדם שהגיע לאחד מן המחסומים בבירה והציג אישור כניסה בלתי תקף להשבעה. בחיפוש במכוניתו נמצאו נשק שהחזיק ללא רישיון ו-500 קליעים. האיש, וסלי בילר, טען שהוא עובד באבטחה באזור וושינגטון, מיהר לעבודה ושכח שהנשק נמצא בתא המטען שלו. לדברי בילר, שאינו מוכר כבעל קשרים לימין הקיצוני, זו הייתה "טעות בתום לב". הוא שוחרר אתמול בערבות, לאחר שהוגש נגדו כתב אישום באחזקת נשק.

כמה מן הצעדים שננקטו סוף השבוע מדגימים את עומק החששות. ממשלת וירג'יניה הודיעה שתסגור לקראת ההשבעה ארבעה גשרים מרכזיים המובילים לוושינגטון, כדי להקשות על מתפרעים אפשריים להגיע לעיר. קבוצה של בעלי עסקים בקולומבוס, בירת אוהיו, הזהירה את חבריה מפני פגיעה אפשרית בחנויותיהם במצעד המתוכנן להיום של אנשי ימין קיצוני. הקפיטול של קנטקי, בעיר הבירה פרנקפורט, יהיה סגור היום לקהל, כדי "להפחית את הסיכון של אירוע אלים". גם הקפיטולים של וירג'יניה וטקסס יהיו סגורים היום.

מושל פלורידה, רון דה-סנטיס, גייס את המשמר הלאומי לפחות עד 24 בינואר, כדי לסייע למשטרות העירוניות באכיפת החוק לקראת ההשבעה ואחריה; טראמפ מתגורר באחוזת מאר-א-לאגו בפלורידה וצפוי לצאת אליה לפני ההשבעה ולשהות בה במהלכה. המשמר הלאומי הופעל גם בערי הבירה של קליפורניה, אורגון, מישיגן, ויסקונסין, צפון קרוליינה, וושינגטון, קנטקי, מיין ואילינוי. ואילו ממשלת שווייץ פרסמה אזהרת מסע יוצאת דופן, הקוראת לאזרחיה בארה"ב להתרחק מהפגנות ומפנה את תשומת ליבם לאפשרות של עוצר - סוג של אזהרות המאפיין מדינות עולם שלישי.

זרועות האכיפה גם מקיימות בדיקות מדוקדקות בנמלי תעופה, בניסיון למנוע את הגעתם לוושינגטון של אנשי ימין קיצוני מוכרים. מינהל בטיחות התעופה הגדיל את מספר אנשיו בטיסות ואת מספר הכלבים המאולפים לאתר חומרי נפץ, ואנשי ביטחון מטעמו יפעלו לאתר מראש חשודים אפשריים. ראש המינהל, דייוויד פקוסקה, מסר, כי אנשיו בודקים מאות שמות לקראת ההשבעה. הרשויות הפדרליות פועלות לאיתור מתפרעים בקפיטול שהיו חמושים או שפעלו באלימות, ואם טרם נעצרו - שמותיהם ייכללו ברשימה של מי שלא יורשו לעלות לטיסות. משרד המשפטים מסר במקביל, כי חברות התעופה מדווחות על עלייה במספר הנושאים המפקידים נשק חם בדרכם לשדות תעופה באזור וושינגטון.

קבוצות ימין בולטות כמו Proud Boys קראו לחבריהן שלא להשתתף בהפגנות, אך אנשי הביטחון חוששים מהתקהלויות של חמושים קיצוניים אחרים. בכמה מן המדינות אומרים ראשי זרועות האכיפה, כי קיים גם חשש של התנגשויות בין מפגינים מקבוצות שונות בימין הקיצוני. "לקבוצות הללו יש מגוון רחב של אידיאולוגיות ומניעים. חלקן יותר גזעניות, בחלקן יש חברים שחורים אבל הן עדיין קיצוניות", הסביר התובע הכללי של מינסוטה, קיית אליסון.

מעקב אחרי פעילות הימין הקיצוני ברשתות החברתיות העלה, כי מספר חבריהן בטלגרם עלה בצורה משמעותית לאחר שגוגל ואפל חסמו את רשת Parler ששימשה רבים מהם ולאחר שטוויטר ופייסבוק פעלו נגדם. הדבר מקשה על זרועות האכיפה לעקוב אחרי פעילותם במטרה לסכל מראש פעולות אלימות נוספות.

במקביל נמשכת חקירת האירועים בקפיטול ב-6 בינואר. כעת מתברר, כי בין המתפרעים היו שוטרים שלא בתפקיד, 13 מהם כבר נעצרו והמספר עשוי לגדול עם התקדמות החקירה. זהו גילוי מדאיג במיוחד, הבא אחרי שבחודשים האחרונים התגלו שורה ארוכה של מקרי גזענות מצד שוטרים ברחבי ארה"ב. המשמעות היא, ששוטרים עלולים לסרב לפעול נגד מפגינים, ואף עשויים לתרום להם מן הידע שברשותם ואולי אפילו מהציוד שבידיהם.

משטרת הקפיטול הודיעה, כי פתחה בחקירת החשד לפיו חברי קונגרס העניקו שלא כדין אישורי כניסה למתחם לכמה מן המתפרעים. בשבוע שעבר טען עלי אלכסנדר, העומד מאחורי תנועת Stop the Steal הקיצונית, כי שלושה חברי קונגרס רפובליקנים - אנדי ביגס, מו ברוקס ופול גוזאר - ידעו מראש על תוכניותיו ליום בו התכנס הקונגרס לאשרר את נצחונו של ביידן. השלושה הכחישו את הטענות; ברוקס היה אחד הדוברים בעצרת שקדמה להסתערות והתבטאויותיו בה היו לוחמניות במיוחד.

המבקרים הפנימיים של כמה מזרועות הביטחון הפדרליות מקיימים בדיקה משותפת של המחדלים שקדמו להתפרעות ושל הכישלון בהתמודדות איתה; הפורעים פעלו כמעט ללא מפריע במשך שש שעות, במתחם האמור להיות אחד המאובטחים ביותר בעולם. בין היתר נחשף בימים האחרונים, כי עשרות קיצוניים המוכרים ל-FBI הגיעו באין מפריע לקפיטול, וכי מחלקת המודיעין של משטרת הקפיטול התריעה ב-3 בינואר מפני התפרעויות אפשריות.

חייל של המשמר הלאומי מחוץ למתחם הקפיטול [צילום: סוזן וולש, AP]
כלב לגילוי פצצות בנמל התעופה של דאלאס [צילום: ל"מ אוטרו, AP]
מודעת מבוקשים של ה-FBI לאיתור מתפרעים [צילום: סוזן וולש, AP]
שוטר וחיילים ליד מחסום בוושינגטון [צילום: ג'ון מונצ'ילו, AP]
תאריך:  17/01/21   |   עודכן:  17/01/21
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
זו וושינגטון או מדינת עולם שלישי
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
לעולם שלישי
17/01/21 10:11
 
Q
17/01/21 18:50
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  בחירות בארה''ב 2020
בעודו מסתתר מפני הפורעים במיקום סודי מחוץ לקפיטול, פנה מנהיג המיעוט הרפובליקני בבית הנבחרים, קווין מק'ארתי, אל ג'ארד קושניר. הסנאטור לינדזי גראהם התקשר אל איוונקה טראמפ. קייליאן קונוויי התקשרה אל עוזר שידעה שהוא נמצא לצידו של הנשיא. איש לא הצליח להגיע אל דונלד טראמפ, שהיה עסוק בצפייה בטלוויזיה מכדי לקבל את הקריאות לעזרה. הוא גם אטם את אוזניו מלשמוע את דברי הסובבים אותו – להרגיע את האספסוף שהוא עצמו התניע, לפני שיהיו קורבנות בנפש.
15/01/2021  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
הנשיא דונלד טראמפ מסרב לשלם לרודי ג'וליאני תמורת שירותיו המשפטיים בניסיון להפוך את תוצאות הבחירות לנשיאות - מדווח (14.1.21) וושינגטון פוסט. על-פי הדיווח, ג'וליאני דרש 20,000 דולר ליום וטראמפ הנחה את עוזריו שלא לשלם לו.
15/01/2021  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
מושלי מדינות בארה"ב אומרים, כי הם מתכוננים לסכנה מתמשכת מצד קבוצות קיצוניות, אשר כבר התנפלו על בנייני ממשל, הזיקו לרכוש ונקשרות לאיומים על בכירים במדינות ובני משפחותיהם – מדווח (יום ה', 14.1.21) וושינגטון פוסט. "יקח זמן עד שנחזור לשגרה", אומר מושל מינסוטה, דן וולץ (דמוקרט), אשר שוחח בימים האחרונים עם עמיתיו במערב התיכון על הסכנות שאחרי הסתערות תומכי טראמפ על הקפיטול בוושינגטון.
15/01/2021  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
ראשי זרועות האכיפה הפדרליות הביעו הלילה (יום ה', 14.1.21) חשש כבד מפני גל של מהומות בערים הגדולות בארה"ב לקראת השבעתו של ג'ו ביידן בעוד שישה ימים. החשש הוא מפני תומכים קיצוניים של דונלד טראמפ, העלולים להשתולל לא רק בוושינגטון אלא גם בערים אחרות, ובמיוחד בערי הבירה של המדינות.
14/01/2021  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
בית הנבחרים האמריקני אישר כצפוי (יום ד', 13.1.21) את כתב האישום נגד הנשיא דונלד טראמפ, בעקבות הסתערות תומכיו בשבוע שעבר על הקפיטול בעת הדיון לאשרור נצחונו של ג'ו ביידן בבחירות לנשיאות 232 צירים הצביעו בעד - כל 222 הדמוקרטים ועשרה רפובליקנים. 197 צירים הצביעו נגדם, כולם רפובליקנים. בכתב האישום נאמר כי טראמפ הסית לאלימות נגד ממשלת ארה"ב. טראמפ הוא הנשיא הראשון בתולדות ארה"ב העומד לדין פעמיים. מספר התומכים הרפובליקנים באישום היה נמוך מן הצפוי.
13/01/2021  |  איתמר לוין  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
עם חיוך תמידי והמון סבלנות ואנושיות, חוי טוקר מנהלת בנינוחות דיוני חדלות פרעון - אם כי לעיתים תכונות אלו גורמות לה לאפשר לעורכי דין להאריך מדי ואף לנהל שיחות ממש מתחת לדוכן
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
במקרה שלנו התמונה המדומיינת הפוכה: ישראל היא האריה, המותקף משום-מה על-ידי עדר זברות מתייהרות    היוכלו החיות המפוספסות, עטויות כפיות וסרטים ירוקים למצחם ללביא הבודד?
עידן יוסף
עידן יוסף
כ-900 אלף כרטיסי רב-קו עם יתרות בשווי עשרות מיליוני שקלים יופקעו מהציבור ויגיעו לאוצר המדינה    משרד התחבורה טוען שהמצב הנוכחי מקשה עליו טכנולוגית, אך בפועל "תורם" את כספי הנוסעים ל...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il