|   15:07:40
דלג
  יוני בן-מנחם  
עיתונאי, פרשן העולם הערבי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

אירן מנסה לנקום את מותו של פחרי זאדה

גורמי הביטחון בישראל מעריכים כי אירן החלה בסידרה של פיגועי טרור נגד יעדים ישראלים ויהודים כדי לנקום את מותו של מדען הגרעין פחרי זאדה. אירן מתכננת לבצע את הפיגועים ללא "טביעות אצבע" במקביל למאבקה המדיני מול ממשל ביידן כדי להביא להסרת הסנקציות
31/01/2021  |   יוני בן-מנחם   |   יומני בלוגרים   |   העולם הערבי   |   תגובות
זירת חיסולו של מדען הגרעין האירני [צילום: סוכנות הידיעות פארס]

גורמי הביטחון בישראל מעריכים כי מאחורי ניסיון הפיגוע בשגרירות ישראל בניו דלהי שבהודו בסוף השבוע עומדת אירן וכי מדובר בניסיון נקמה אירני על חיסולו של אבי תוכנית הגרעין האירנית מוחסן פחרי זאדה. ההערכה בישראל היא כי כוח "קודס" של "משמרות המהפיכה" האירניים הוא שעומד מאחורי המעשה.

נשיא אירן חסן רוחאני אמר לאחר חיסולו של פחרי זאדה כי "הנקמה תגיע בזמן הנכון", נראה כי האירנים חשים כעת כי זהו העיתוי המתאים ביותר להתחיל בנקמת מותו של פחרי זאדה, שלב האיפוק האירני הסתיים ונראה כי אירן רוצה לטרוף את הקלפים מחדש.

הפיגוע התבצע באמצעות מטען חבלה קטן שהונח בסמוך לשגרירות, הוא התפוצץ וגרם נזק לכמה כלי רכב אך איש לא נפגע, משטרת ניו דלהי פתחה בחקירה בנסיבות האירוע שגם גורמי הביטחון של ישראל שותפים בה,ישראל תשלח לשם כך חוקרים ואנשי מודיעין להודו, בעקבות הפיגוע הוגברה הערנות בשגרירויות ישראל בחו"ל וגם בכמה מתקנים יהודים ברחבי העולם, החשש הוא שמדובר בתחילתו של גל פיגועים ולא באירוע בודד.

ארגון בלתי מוכר הנקרא "ג'יש אלוהינד" לקח את האחריות על ניסיון הפיגוע בשגרירות ישראל בניו דלהי,אולם, משטרת דלהי מטילה ספק באמינות ההודעה ורואה בה ניסיון הטעיה, כאמור ההערכה היא כי אירן היא שעומדת מאחורי ניסיון הפיגוע, בדיווחים מניו דלהי נמסר כי המשטרה אספה סרטונים ממצלמות האבטחה באזור וכי היא מנסה לאתר כמה אזרחים אירנים המתגוררים בעיר ואירנים שהגיעו באחרונה לניו דלהי.

ההערכה בישראל היא שאירן חיפשה להוציא במהירות פיגוע נקם על חיסולו של פחרי זאדה בגלל לחצים פנימיים וכי הודו נבחרה כיעד בגלל התשתית המבצעית שהייתה כבר לאירן או לחיזבאללה במדינה. ניסיון הפיגוע בשגרירות ישראל מעיד על כך שההחלטה של המנהיג הרוחאני העליון עלי ח'מינאי נפלה והוא הורה למנגנוני המודיעין של אירן להוציא לפועל את הנקמה על חיסולו של פחרי זאדה שאירן מייחסת לישראל את ההתנקשות בחייו.

נראה כי אירן בחרה להגיב על חיסולו של פחרי זאדה ללא "טביעות אצבע" נגד יעדים ישראלים בחו"ל ולא באמצעות שלוחותיה בנזרח התיכון כדי להימנע מעימות צבאי עם ישראל וכדי להפגין "ידיים נקיות" כביכול מול הממשל החדש של ארה"ב כדי להביא בסופו של דבר להסרת הסנקציות מעליה, זהו הדבר החשוב ביותר מבחינתה של אירן והיא תימנע, בשלב הזה, מנקיטת מהלכים גלויים במזרח התיכון שעלולים לחבל באפשרות הזו.

ביצוע הפיגוע מעיד על כך שההנהגה האירנית איננה חוששת מהאפשרות שביצוע פיגועים נגד יעדים ישראלים ויהודים בחו"ל יפגע בדיאלוג שהיא רוצה לקיים עם ממשל ביידן על חזרה להסכם הגרעין והסרת הסנקציות, אירן הסלימה חד-צדדית את מדיניותה הגרעינית בעקבות חיסולו של פחרי זאדה, היא העלתה את רמת ההעשרת האוראניום ל-20 אחוזים, הורידה את הצנטרפוגות שלה מתחת לפני הקרקע והיא מתכננת להכניס לשימוש עוד 1000 צנטרפוגות חדשות ולמנוע מהפקחים הבינלאומיים מלהיכנס למתקני נגרעין שלה, היא מתנהלת באגריסיביות מול הממשל החדש בארה"ב ובמקביל מנסה גם להוציא גל טרור בחו"ל מבלי לקבל עליו את האחריות, שלב ההתלבטויות שלה הסתיים וההחלטה לנקמה נפלה.

מנגנון הפיגועים של אירן

לאירן יש מנגנון פיגועים בחו"ל ומי שאחראי לו הוא "יחידה 400" למבצעים מיוחדים של כוח "קודס" שכפופה ישירות למנהיג העליון עלי ח'מינאי, היחידה הזו קשורה לארגון חיזבאללה ומתאמת עמו את הפיגועים בחו"ל. שני פיגועים קשים יצאו נגד ישראל בחו"ל שאותם קשה מאוד לשכוח, בעקבות חיסולו של מזכ"ל חיזבאללה עבאס מוסאווי במרס 1992, פוצצה מכונית תופת ליד שגרירות ישראל בבואנוס איירס, בירת ארגנטינה, ובפיגוע נהרגו 29 בני אדם ונפצעו יותר מ-200, בפיגוע תופת נוסף בבניין הקהילה היהודית בבואנוס איירס נהרגו 85 בני אדם.

ביולי 2012 התפוצץ מחבל מתאבד באוטובוס בנמל התעופה בורגס בבולגריה שבו היו 42 ישראלים, רובם בני נוער. בפיגוע נהרגו 6 בני אדם ונפעצו 32 איש,ראש הממשלה נתניהו אמר לאחר הפיגוע כי כל הסימנים מצביעים על אירן כגורם האחראי לפיגוע, החקירה העלתה שהפיגוע בוצע על-ידי מחבל מתאבד של ארגון חיזבאללה והפיגוע התרחש ביום השנה ה-18 של הפיגוע בבנין הקהילה היהודית בבואנוס איירס.

למרות חיסולו של מפקד כוח "קודס" קאסם סולימאני לפני יותר משנה, נראה כי הכוח הזה בפיקודו של הגנרל אסמעיל קאא'ני מתחיל להתאושש, אין ספק שהפיגוע בניו דלהי מדאיג מאוד לגבי ההמשך, האירנים שמרגישים כי החרב של הנשיא טראמפ הוסרה מצווארם נחושים לשקם את כבודם הלאומי ולנקום את מותו של פחרי זאדה, תוך שמירה על מרחב ההכחשה ומבלי שתוטל עליהם רשמית האחריות, אולם, לכולם יהיה ברור שאירן היא הנוקמת.

אין זו הפעם הראשונה שאירן מנסה לפגוע במטרות ישראליות בהודו, בפברואר 2012 התפוצץ מטען חבלה שהוטמן במכוניתה של טלי יהושע-קורן, אשתו של הנספח הצבאי בהודו, בעת הייתה בדרכה בניו דלהי לאסוף את ילדיה מבית הספר, היא נפצעה באורח בינוני ו-2 עוברי אורח נפצעו קל. בעקבות החקירה עצרה משטרת הודו עיתונאי הודי בשם מוחמד אחמד קאזמי שטען כי עבד עבור ארגון חדשות אירני, על-פי החשד הוא סייר באזור שגרירות ישראל בניו דלהי יחד עם עוד 3 אזרחים אירניים ואחד מהם הטמין את מטען החבלה במכוניתה של האזרחית הישראלית. החקירה גילה כי קאזמי ורעייתו קיבלו סכום של יותר מ-100 אלף דולרים מחו"ל, משטרת דלהי הגיעה למסקנה כי האחראים לפיגוע השתייכו ל"משמרות המהפכה" של אירן.

באותו החודש הוטמן גם מטען נפץ במכוניתו של דיפלומט ישראלי שחנתה סמוך לשגרירות ישראל בטביליסי שבגאורגיה, המשטרה ניטרלה את המטען ולא היו נפגעים.
ההערכה לניסיונות הפיגוע בשנת 2012 הייתה כי מדובר בתגובה אירנית על-רקע טענות של אירן כי המוסד הישראלי מבצע נגד פעולות חשאיות משטחה של אייזרביג'אן. במקביל היו גם כמה פיגועים בבנקוק שבתאילנד בהם נפצעו 4 בני אדם,לטענת שלטונות תאילנד הפיגועים בוצעו על-ידי אזרחים אירניים שניסו להתנקש בדיפלומטים ישראלים, לאחר הפיגועים הם נעצרו והועמדו לדין.

אסור להיכנס לשאננות כי הפיצוץ בסוף השבוע בניו דלהי הוא סוף הפרשה, להערכת גורמי הביטחון בישראל זוהי רק תחילת הנקמה האירנית על חיסולו של מדען הגרעין פחרי זאדה, האירנים לא יסתפקו בכך וסביר להניח שבחודשים הקרובים נראה ניסיונות נוספים של אירן לבצע פיגועים נגד יעדים ישראלים ויהודים במקביל לחיזוק הפעילות הצבאית שלה בעירק, סוריה ותימן.

מחאה אירופית

הטרור האירני פועל גם באירופה, יותר מ-20 דיפלומטים אירופים ושרי חוץ לשעבר פירסמו הודעה בסוף השבוע שבה קראו לבוא חשבון עם שר החוץ האירני ג'וואד זריף על פיגועי הטרור של אירן באירופה, במיוחד על הניסיון לפוצץ את העצרת של ארגון האופוזציה האירנית "מוג'אהדין חלק" בצרפת בשנת 2018. ההודעה פורסמה לקראת גזר הדין שעומד להתפרסם בבלגיה במשפטו של הדיפלומט האירני לשעבר אסדאללה אסדי שמואשם בטרור.

בכתב האישום נכתב כי הוא תכנן לפוצץ את כינוס העצרת בצרפת ולגרום למותם של מאות אנשים, משטרת בלגיה עצרה עוד 3 אנשים שהשתתפו בתכנון הפיגוע ועל-פי גורמים אירופים הפיגוע סוכל בעזרתו של המוסד הישראלי. על-פי כתב האישום, הדיפלומט האירני מסר מטען חבלה במשקל של חצי ק"ג לזוג אירנים שקיבלו אזרחות בבלגיה כדי שיבצעו את הפיגוע בפריז, הם נעצרו בעת שהיו בנסיעה מאנטוורפן לפריז.

כעת קוראים הדיפלומטים האירופים בהודעתם להטיל על שר החוץ האירני ג'וואד זריף את האחריות להתקפות של אירן באירופה וכי צריך להעניש אותו על תפקידו בתכנון הפיגוע בפריז וגם לבדוק היטב את הפעילות של שגרירויות אירן ומרכזי הדת והתרבות שלה באירופה.

ההודעה קוראת לצמצם את המשלחות הדיפלומטיות האירניות באירופה עד שאירן תתחייב להפסיק את פעולות הטרור ולהכריז על מנגנון המודיעין האירני כארגון טרור.

תאריך:  31/01/2021   |   עודכן:  31/01/2021
יוני בן-מנחם
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 בשאר אסד 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אירן מנסה לנקום את מותו של פחרי זאדה
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  העולם הערבי
בעוד ממשל ביידן מחפש דרך טובה יותר מקודמו לניהול יחסי ארה"ב-סעודיה, אחד המכשולים הוא מאסרם של שני סעודים צעירים בידי יורש העצר, מוחמד בן סלמאן, במטרה ללחוץ על אביהם – לשעבר קצין בכיר בשירותי המודיעין של הממשלה, כותב וושינגטון פוסט. מוחמד מנסה לשכנע את סעד אלג'ברי לחזור מטורונטו, לשם גלה. עומר אלג'ברי בן ה-33 ושרה אלג'ברי בת ה-20 נעצרו במארס שעבר. הבן הבכור, חאלד אלג'ברי – קרדיולוג החי עם אביו – טוען, כי הם נעצרו כבני ערובה כדי להבטיח את שובו של אביו.
28/01/2021  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן פתח בקמפיין תקשורתי ענק כדי לשקם את תדמיתו בסעודיה ובקרב הקהיליה הבינלאומית לקראת כניסתו של ג'ו ביידן לבית הלבן. במסגרת הזו, השיק מוחמד בן סלמאן, לפני כחודש ערוץ טלוויזיה חדש בבעלות משותפת שלו ושל רשת "בלומברג" הנקרא ערוץ "א-שרק" המשדר, בשלב הראשון, בשפה הערבית למזרח התיכון ושנועד לשפר את תדמיתו.
ממשלות ערב הרשמיות שמרו על דממה ולא הגיבו להתפרצות ההמונית להיכל הקודשים של הדמוקרטיה האמריקנית, אך אנשים המקורבים לממשל ללא תפקיד רשמי לא הסתירו יותר משמץ של שמחה לאיד. כך למשל צייץ חבר הפרלמנט המצרי לשעבר וכיום המו"ל של העיתון המצרי הגדול אלאסבוע (השבוע) מוצטפא בכרי: "ננסי פלוסי משפילה את ההמון ודורשת לטהר את גבעת הקפיטול. זו הדמוקרטיה שלך גב' ננסי, תזכרי את ההצהרות של הדמוקרטור אובמה ואת תגובתו לאירועי החבלה שנעשו על-ידי חבריו נגד המוסדות הרשמיים של מצרים". במילים אחרות, בכרי מצביע על צביעות ארה"ב בהוקעת משטר מבארכ על ניסיונו המוצדק למנוע את הפלת משטרו במהומות ינואר 2011 ("האביב הערבי") בעוד היא מגיבה באורח דומה לניסיון לערער את משטרה היא.
20/01/2021  |  אדי כהן  |   יומני בלוגרים
עם אביב השלום שפוקד את העולם הערבי, סופרים ועיתונאים במדינות הסוניות המתונות החלו להשמיע נימות שונות כלפי ישראל. הם קוראים להביט על ישראל בצורה שונה ולהתייחס אליה אחרת, באופן חיובי יותר ואובייקטיבי יותר, וממליצים להפסיק להתייחס לישראל כטאבו שאסור להכיר בו ולכונן אתו יחסים.
19/01/2021  |  שאול מנשה  |   יומני בלוגרים
דוברי תנועת חמאס פירסמו בשבועיים האחרונים פעמיים הודעות גינוי להפצצות של חיל-האוויר הישראלי באזור דמשק ובמזרח סוריה באזור דיר א-זור ואלבוכמאל, למרות הנתק המוחלט בין הנהגת התנועה למשטר הסורי של בשאר אסד.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
יש לעודד השתתפות של ארצות הברית ושל "העולם הנאור" בחיסול בפועל של הפצצה האירנית המאיימת על העולם כולו, לרבות על הצ'מברליינים האירופיים, ולא רק על ישראל
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
דרור אידר
דרור אידר
זה לא היה ביתן "פיצה ותאנים", זה ביתן של מדינה שנלחמת על הישרדותה, לזרוק את האתגר ככה, זה מעשה פחדני    מכיוון שכולם כועסים על ישראל ללא סיבה אמיתית, רק מתוך אנטישמיות, לתת את המתנה...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il