|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
פוטין וביידן במוסקבה, מארס 2011 [צילום: אלכסנדר זמליאניצ'נקו, AP]
"ניהול היחסים עם רוסיה יהיה משחק ארוך"

ביידן משנה הגישה האמריקנית לרוסיה

בעוד דונלד טראמפ נמנע מעימותים עם רוסיה אך גם לא הצליח להגיע לשיתופי פעולה איתה, ג'ו ביידן לא יהסס לפעול מולה בתקיפות – וגם ינסה לשתף פעולה במספר תחומים הידרדרות ביחסי שתי המעצמות עלולה להשפיע על הביטחון הלאומי הישראלי – וגם לשמש הזדמנות לתיווך בין ארה"ב לבעלות בריתה האחרות באזור
20/02/2021  |   ארי הייסטין, ארי הייסטין   |   כתבות   |   ממשל ביידן   |   תגובות
ביידן על מדיניותו כלפי רוסיה, 25.1.21 / CNBC

ייתכן שהנשיאים דונלד טראמפ ו-ולדימיר פוטין החזיקו בהשקפות עולם דומות לגבי האופי העסקי והדרוויניסטי של היחסים הגלובליים, אך למרות זאת הם לא הצליחו לבסס זירות חדשות לשיתוף פעולה מהותי ביניהם, וזאת מסיבות שונות.

ראשית, האוריינטציה הכללית של מדיניות החוץ של טראמפ הייתה לשבש את הסדר הקיים במקום לבנות משהו חדש – למעט מספר יוצאים מן הכלל. שנית, אחת ממטרותיה המרכזיות של רוסיה מול ארה"ב הייתה הסרת הסנקציות שאושרו בקונגרס, אך חוסר יכולתו של הנשיא לספק דרישה זו עקב התנגדות הקונגרס, הפחיתה את האינטרס של מוסקבה לשתף פעולה עימו. שלישית, במספר אזורי משבר שבהם שתי המדינות מעורבות ותיאורטית היו עשויות לשתף פעולה לשיפור המצב בשטח, למשל בסוריה או בוונצואלה, ארה"ב ורוסיה הן מתחרות בעלות אינטרסים מנוגדים בתכלית. ולבסוף, החקירה ארוכת השנים בנוגע לתיאום לכאורה בין קמפיין טראמפ לרוסיה סביב בחירות 2016 לנשיאות, הפכה את האינטראקציות החיוביות בין טראמפ לפוטין לבלתי פופולריות ומלוות מחיר פוליטי כבד.

בניגוד לקודמו, ג'ו ביידן מציג תפיסת עולם שונה לחלוטין מזו של פוטין, והוא צפוי להפר את המסורת רבת השנים של נשיאים חדשים המנסים להתקרב לפוטין לאחר השבעתם. כאשר כיהן כסגן נשיא בשנת 2009, ביידן אימץ את ההזדמנות לשפר את היחסים בין מי שהיו בעבר אויבים במלחמה הקרה, כאשר בוועידת הביטחון במינכן ציין: "הגיעה העת ללחוץ על כפתור האיפוס ולבחון מחדש את התחומים הרבים שבהם אנו יכולים וצריכים לעבוד עם רוסיה בשיתוף פעולה".

גישה זו רשמה כמה הצלחות ראשוניות בקידום שיתופי פעולה בנושאים בעלי משמעות ניכרת לביטחון הלאומי האמריקני, כולל הסכם סטארט החדש (New START) לבקרת נשק, קווי אספקה לכוחות האמריקנים באפגניסטן, ושיתוף פעולה בעיצומים על אירן בנושא הגרעין. אולם בתוך מספר שנים חלה תפנית לרעה ביחסים, בהמשך להתערבות בלוב של כוחות נאט"ו בהובלת ארה"ב בשנת 2011, ולתסיסה העממית סביב הבחירות לדומא באותה שנה, שפוטין האשים בהן את מזכירת המדינה דאז, הילרי קלינטון. היחסים בין ארה"ב לרוסיה חוו התדרדרות ברורה בעקבות המהלך של מוסקבה לסיפוח קרים בשנת 2014, וכאמור הניסיונות להשפיע על הבחירות לנשיאות ארה"ב בשנת 2016.

פוטין יחתור ככל יכולתו
הסכם הנשק הוארך [אלכסנדר זמליאניצ'נקו, AP]

המינויים האחרונים של הבית הלבן מאותתים גם הם, כי ארה"ב עשויה לאמץ גישה נוקשה יותר כלפי מוסקבה מאשר הממשל הקודם. ויקטוריה נולנד, עוזרת מנוסה לענייני רוסיה והמועמדת של ביידן להיות תת-מזכיר המדינה לעניינים מדיניים, הציגה לאחרונה תמיכה במדיניות קשוחה יותר כלפי פוטין, כשאמרה: "ארה"ב ובעלות בריתה אפשרו את התעוזה של פוטין במידה לא מעטה. במהלך 12 השנים האחרונות פוטין וחבריו שילמו מחיר נמוך יחסית על מעשיהם"

ביידן העמיד במרכז מצע מצע מדיניות החוץ שלו את המטרה "להחיות מחדש את המחויבות הלאומית לקידום זכויות האדם והדמוקרטיה ברחבי העולם". אם הממשל החדש ימשיך בקו זה, סביר להניח ששיתוף הפעולה עם מוסקבה יהיה קשה ביותר, וזאת בשל מה שפרופ' לארי דיימונד מסטנפורד מגדיר כהתנגדות הדיאמטרית של פוטין, אשר "מבקש להפוך את קריאתו המפורסמת של וודרו וילסון לצאת למלחמה, ובמקום זאת 'לעשות את העולם בטוח למשטרים אוטוקרטיים'... הוא מספיק חכם כדי לדעת שלא יוכל לערער משטרים בכל מקום, אבל הוא יחתור תחתיהם, ישחית ויזרע בלבול כמה שיוכל". תפיסתם של שני הנשיאים את הביטחון כקולקטיבי מייצרת משחק סכום אפס, שבו כל מהלך שעושה מערכת השלטון האחרת, בכל מקום שהוא, נתפס כאיום על כלל מערכת השלטון של הצד השני.

ובכל זאת, ביידן לא יוכל להתעלם מרוסיה. כפי שציין שגריר ארה"ב ברוסיה לשעבר, מייקל מק'פאל, במאמר שפרסם לאחרונה במגזין Foreign Affairs, ראיית רוסיה כמעצמה בשקיעה היא מיושנת, ולמעשה רוסיה "צמחה מחדש, למרות מגמות דמוגרפיות שליליות וביטול רפורמות שוק, כאחת המדינות החזקות בעולם – עם יכולת סייבר וכוח צבאי, כלכלי ואידיאולוגי משמעותיים יותר ממה שרוב האמריקנים מעריכים". לאור החשיבות שייחס פוטין לרוסיה כמדינת "דרג ראשון" מאז שעלה לשלטון, סביר שיקצה חלק מהמשאבים האדירים של רוסיה כדי להקשות על המאמצים האמריקניים לדחוק אותה לשוליים.

במקום לנסות "לאפס" את היחסים או להתעלם מרוסיה, סביר שארה"ב תשאף לנהל את היחסים באמצעות בלימת פעילויותיה של רוסיה ברוב החזיתות. מוערך שביידן ינסה להרתיע, להתעמת ולהעניש את הפעילות הרוסית בתחומי הדיסאינפורמציה, התקפות סייבר, הפרות זכויות אדם והתערבויות צבאיות במדינות זרות, כאשר אמצעי מרכזי לכך יהיה ברית נאט"ו, שהוא כבר שב ואישר את מחויבותו אליה כשנכנס לתפקידו.

המינויים האחרונים של הבית הלבן מאותתים גם הם, כי ארה"ב עשויה לאמץ גישה נוקשה יותר כלפי מוסקבה מאשר הממשל הקודם. ויקטוריה נולנד, עוזרת מנוסה לענייני רוסיה והמועמדת של ביידן להיות תת-מזכיר המדינה לעניינים מדיניים, הציגה לאחרונה תמיכה במדיניות קשוחה יותר כלפי פוטין, כשאמרה: "ארה"ב ובעלות בריתה אפשרו את התעוזה של פוטין במידה לא מעטה. במהלך 12 השנים האחרונות פוטין וחבריו שילמו מחיר נמוך יחסית על מעשיהם". ראש ה-CIA החדש, ויליאם ברנס, אמר בשנת 2019: "ניהול היחסים עם רוסיה יהיה משחק ארוך, המתנהל בתוך מגוון צר יחסית של אפשרויות, ותוך חיפוש בסיס משותף היכן שניתן ומנגד הדיפה מתמדת ונחושה היכן שלא ניתן".

מלבד היות נאט"ו אמצעי לניהול התגובה לפעולותיה התוקפניות של רוסיה, הברית עצמה עלולה להפוך לנקודת מחלוקת במערכת היחסים בין שתי המדינות. הרחבת הברית או חיזוקה יוכלו לשפר את ההרתעה מפני מתקפות פוטנציאליות של רוסיה על שכנותיה הקטנות והחלשות יותר הפונות למערב, ואשר היסטורית נמצאות במרחב ההשפעה של מוסקבה. עם זאת, התפתחויות כאלה עלולות להגביר את תחושת חוסר הביטחון של רוסיה ולעורר תגובה מסוכנת. "המפסיק לצמוח מתחיל להירקב" הייתה עצה ידועה של אחד משריה של יקטרינה הגדולה שמרבים לצטט, ומתמצתת את האסטרטגיה של רוסיה להקרין כוח מעבר לגבולותיה כדי לפצות על חולשה מול האיומים הפנימיים והחיצוניים.

חזרה לערוצי תקשורת פורמליים
פטרול רוסי בסוריה [צילום: בדרחן אחמד, AP]

הכוחות הישראלים והרוסים הקימו מנגנון למניעת עימותים ואף לתיאום כדי למנוע תאונות טרגיות בין שתי שחקניות שאינן מעוניינות בלחימה ישירה ביניהן. בעידן של עוינות מוגברת בין ארה"ב לרוסיה, מוסקבה תוכל לנצל זאת ולכייל את מידת החיכוך מול ישראל בסוריה כמנוף נגד וושינגטון. לחלופין, ארה"ב עשויה להתגלות כפחות סובלנית כלפי התיאומים של ישראל עם רוסיה בסוריה

כללית, יחסי ארה"ב-רוסיה צפויים להמשיך להתנהל במסלול שלילי במהלך כהונתו של ממשל ביידן. הגישה האמריקנית המאוחדת והקוהרנטית יותר לקרמלין בהנהגת ביידן לא תחפש קירבה חמקמקה עם פוטין ומשטרו. היחסים הבילטרליים, שכבר היו רצופים במהמורות, עשויים לחוות התעצמות של התחרות האידיאולוגית עקב התפתחויות כמו מאסרו של מתנגד המשטר אלכסיי נבלני ותגובת ארה"ב, שעלולה להעצים את ממד האיום הקיומי ביריבות. בנוסף, לחיזוק או הרחבה של נאט"ו על-ידי ארה"ב יש אומנם סיכוי להרתיע טוב יותר את ההרפתקנות הרוסית, אך הליכה רחוק מדי או העברה לא נכונה של מסרים, עלולות להחמיר את "הדילמה הביטחונית" ולעורר את מוסקבה להגיב.

במקביל לפעולות לריסון רוסיה, ממשל ביידן צפוי להמשיך בשיתוף פעולה עם מוסקבה במספר מצומצם מאוד של נושאים גלובליים. הזירות הסבירות ביותר לכך כוללות בקרת נשק ומניעת תפוצה גרעינית, שינויי אקלים ובריאות גלובלית - אך רשימה זו עשויה להתרחב או להתכווץ בהתאם לדינמיקה בין שתי המדינות ולסביבה הגלובלית המתפתחת. כך או כך, מה שצפוי להיות מערכת יחסים חריפה בין ביידן לפוטין, דווקא החל בנימה של שיתוף פעולה סביר, כאשר ימים ספורים בלבד לאחר השבעת ביידן, ארה"ב ורוסיה הסכימו להאריך בחמש שנים את הסכם סטארט החדש, שבועות ספורים לפני פקיעתו.

ראוי לציין ששינוי הממשל בארה"ב עשוי ליצור הקשר חדש שירסן את דעיכת היחסים. במהלך כהונתו של טראמפ, ערוצי התקשורת הפורמליים והקבועים בין שתי המדינות התערערו וייתכן שאופן הפעולה המאורגן והמוכר יותר של ממשל ביידן יאפשר להחיותם. לכך יש חשיבות מכרעת במניעת משברים פוטנציאליים שמקורם בטעויות, חישובים מוטעים או אי-הבנות. בנוסף, מכיוון שהממשל האמריקני החדש אינו נושא את המטען הפוליטי של "רוסיה-גייט" כקודמו, ובזכות השליטה שלו בבית הנבחרים ובסנאט, הוא עשוי לנצל טוב יותר כל הזדמנות כדי לקדם את האינטרסים הלאומיים שלו באמצעות שיתוף פעולה דו-צדדי.

מנקודת מבטה של ישראל, להמשך ההתדרדרות ביחסי ארה"ב ורוסיה עלולות להיות השלכות משמעותיות על הביטחון הלאומי. לאורך גבולה הצפוני, ישראל מנהלת "מערכה בין מלחמות" נגד מאמצי אירן להתבסס בסוריה ולצבור שם אמצעי לחימה מדויקים. כוחות רוסיים, כולל מערכות הגנה אווירית, נוכחים גם הם בסוריה כחלק ממאמצי מוסקבה להציל את משטר אסד מקריסה. הכוחות הישראלים והרוסים הקימו מנגנון למניעת עימותים ואף לתיאום כדי למנוע תאונות טרגיות בין שתי שחקניות שאינן מעוניינות בלחימה ישירה ביניהן. בעידן של עוינות מוגברת בין ארה"ב לרוסיה, מוסקבה תוכל לנצל זאת ולכייל את מידת החיכוך מול ישראל בסוריה כמנוף נגד וושינגטון. לחלופין, ארה"ב עשויה להתגלות כפחות סובלנית כלפי התיאומים של ישראל עם רוסיה בסוריה.

אשר להתחזקות היריבות האידאולוגית בין רוסיה לארה"ב – אפשרות זו עלולה להעצים את הדגש על זכויות אדם במדיניות החוץ האמריקנית. אם יגבר הלחץ על המשטרים הערביים בעלי הברית לבצע רפורמות דמוקרטיות או תוגבל מכירת נשק להם, ייתכן שמדינות במזרח התיכון יחפשו ערבויות ביטחוניות חלופיות כגיבוי. האינטרס של ישראל הוא להבטיח שארה"ב תשמור על השפעתה בקרב בעלות הברית המסורתיות באזור, מכיוון שהחלופות נוטות פחות להתחשב בביטחון הלאומי של ישראל. במקרה זה, ירושלים תפיק תועלת מרובה מתיווך הבנות בנושאים הקשורים לזכויות אדם ודמוקרטיה בין ארה"ב לשותפיה באזור.

הכותב הוא עמית מחקר במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS).
תאריך:  20/02/2021   |   עודכן:  20/02/2021
ארי הייסטין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ביידן משנה הגישה האמריקנית לרוסיה
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ליניקר
21/02/21 04:10
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ממשל ביידן
ציינתי מספר פעמים, כיצד הן תומכיו והן מתנגדיו של בנימין נתניהו משתמשים בבלוף של "שלושה כתבי אישום". לראשונים זוהי "הוכחה" לעוצמת הרדיפה נגדו; לאחרונים - "הוכחה" לעומק שחיתותו. זה שיש רק כתב אישום אחד ובו שלושה אישומים - זה לא מעניין; אסור לתת לעובדות להפריע.
18/02/2021  |  איתמר לוין  |   כתבות
בשבועיים האחרונים למדנו להכיר טוב יותר את הגישה "המאוזנת" של ממשל ביידן לנושא הישראלי ולענייני המזרח-התיכון בכלל — והתמונה המצטיירת היא של "כפור חם". הממשל החדש עודנו בהתהוות, והסימנים, הן החיוביים והן השליליים, עדיין מהבהבים, ולדוגמא: להשארת השגרירות בירושלים הוצמדה החלטה לפתוח מחדש את הקונסוליה האמריקנית במזרח העיר, כלומר מעין שגרירות לפלשתינים. חיובית הייתה הצהרת שר-החוץ אנתוני בלינקן שאמריקה מכירה בחשיבות הביטחונית לישראל של הגולן — בהמשך לעמדה האמריקנית מאז "מכתב הנשיא פורד" מ-1975 שאישר שבהסכם שלום עם סוריה עמדת ארה"ב תהייה שעליו לכלול "הישארות ישראל על הגולן" — אך שלילית הייתה התוספת שארה"ב איננה מכירה בריבונות הישראלית בגולן, בניגוד לממשל טראמפ. גם ההצהרה האמריקנית נגד החלטת בית-הדין הפלילי הבינלאומי בהאג בנושא ישראל והשטחים הייתה חיובית — אך אולי שוב כדי "לאזן", ארה"ב החליטה לחזור ל"מועצת האו"ם לזכויות האדם" שעיסוקה העיקרי הוא בהשמצת ישראל (ושבתקופת טראמפ ארה"ב פרשה ממנה) — אומנם בינתיים רק כ"משקיפה" ללא זכות הצבעה — מה שיאפשר לה, כפי שיעירו ציניקנים, לרחוץ בניקיון כפיה אם המועצה תמשיך במסורת האנטי-ישראלית שלה.
17/02/2021  |  זלמן שובל  |   יומני בלוגרים
  • סגנית נשיא ארה"ב, קאמלה האריס, כתבה בגוף ראשון את מאמרה בוושינגטון פוסט וכך מובאים כאן עיקריו.

15/02/2021  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
יחסי ישראל ארה"ב היו מושתתים תמיד על תמיכה עקרונית בי-פרטיזנית של שתי המפלגות הגדולות. תמיכה זו נצבעה בגוונים שונים של עוצמה בהשפעת יחסו של הנשיא וצוותו ויחסו של הקונגרס, שחיפש בישראל גם בת-ברית אידאולוגית, שהזכירה לרבים את רוחה של ארה"ב הצעירה במאה הראשונה לעצמאותה. המבנה הפוליטי של שתי המדינות שונה, מערכת הממשל שונה ומסורת ההתנהלות הפוליטית הישראלית שואבת השראה מהדגם האנגלי ומדמוקרטיות פרלמנטריות, יותר מאשר מחוקת ארה"ב. עם זאת, הכרעת בן-גוריון בשנת 1949, על אוריינטציה בינלאומית אמריקנית (מערבית, דמוקרטית) בעיצומו של המאבק הבינגושי של המלחמה הקרה, קבעה את הטון לשנים רבות אחר-כך, ועודנה שלטת במצב. הכרעה זו באה חרף העובדה שברה"מ הייתה המדינה הראשונה שעזרה לישראל באספקת נשק במלחמתה נגד הערבים מיד אחרי הכרזת העצמאות.
10/02/2021  |  רפי לאופרט  |   יומני בלוגרים
הויכוח הפומבי בין ממשל ביידן לבין אירן מי יעשה את הצעד הראשון בכל הקשור להסכם הגרעין נמשך, הנשיא ג'ו ביידן הודיע בראיון טלוויזיוני כי לא יסיר את הסנקציות מעל אירן אם היא לא תחזור תחילה לעמוד בהתחיבויות שלה על-פי הסכם הגרעין מ-2015 ואילו אירן עומדת על כך שכל הסנקציות שהוטלו עליה ייוסרו לאלתר.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
ירון פרידמן
ירון פרידמן
הדיווחים בעולם כולו על אודות המלחמה בעזה מעדכנים ללא הרף את מספר ההרוגים הפלשתינים בעזה. נראה כי יש סוג של קונצנזוס לגבי המספרים. אך מהי רמת מהימנותם?
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
צבי גיל
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו"    מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il