|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

שותפה מפתיעה מציעה ועידה בינלאומית

סין מגלה עניין בגרעין האירני

שורה של אינטרסים מובילים את סין לנסות לתווך בין ארה"ב לאירן חששותיה של ישראל אינם מטרידים את בייג'ינג - מה שמחייב תיאום בין ירושלים לוושינגטון
20/02/2021  |   אייל פרופר   |   כתבות   |   הגרעין האירני   |   תגובות
הגרעין האירני, פברואר 2021 / BBC
שי ורוחאני, מארס 2019 [צילום: AP]

דובר משרד החוץ הסיני חזר והעלה (9.2.21) את ההצעה הסינית לקיים מפגש בינלאומי בהשתתפות כל המדינות המעורבות בהסכם הגרעין עם אירן (JCPOA) וארה"ב, במטרה לדון על אודות מפת דרכים לחזרת ארה"ב להסכם, שממנו פרש ממשל טראמפ, תוך מחויבות מלאה לחזרת אירן וארה"ב לתנאי העסקה המקוריים.

ההצעה כבר הועלתה (21.12.20) על-ידי שר החוץ הסיני, וואנג יי, במפגש שרי החוץ של המדינות החברות בעסקה, במהלכו הציג תוכנית להמשך שימורה ואף חיזוקה של עסקת הגרעין. התוכנית הסינית, שקרוב לוודאי מתואמת עם טהרן, קראה להפסקת מדיניות הלחץ המירבי על אירן מתקופת ממשל טראמפ; חזרת ארה"ב להסכם המקורי בהקדם האפשרי, תוך הסרת הסנקציות מעל אירן וללא תנאים מוקדמים, ובמקביל חזרתה של אירן למלוא מחויבותה בהסכם, ותוך מציאת פתרון הוגן לסוגיית הציות האירני.

מעבר לכינוס ועידה בינלאומית בהשתתפות כל המדינות החברות, הציעה סין להקים פורום אזורי (במקביל או כשלב שני) במפרץ הפרסי, שמטרתו קידום דיאלוג מולטילטרלי לפתרון סוגיות ביטחון אזוריות וסיוע לשימור ה-JCPOA. סגן שר החוץ הרוסי אמר לתקשורת (15.2.21), כי רוסיה שוחחה בנושא עם ארה"ב וסין, והביע תמיכה פומבית בהצעה הסינית.

לפעמים על חשבון אירן

ההצהרות הסיניות מחדדות את השאלה האם בכוונת סין להיות פעילה יותר בתיווך בין המדינות המעורבות בסוגיית הגרעין האירני, כחלק ממטרה רחבה של קידום שיתופי פעולה עם ממשל ביידן בנושאים מהותיים עבור הצד האמריקני. בין היתר, סין יכולה להיות שותפה לארה"ב בקידום הסכם פריז בנושא המאבק בשינוי האקלים, משבר נגיף הקורונה ושיתופי פעולה במניעת תפוצה גרעינית, בעיקר בהקשר אירן וקוריאה הצפונית. זאת, בתמורה לשימור אינטרסים שחשובים לסין וכחלק ממיצובה כחברה קבועה במועצת הביטחון, שהכרחית למציאת פתרון לבעיות גלובליות. לפיכך, עם כניסת ממשל ביידן לתפקידו, בבייג'ינג מסמנים את המשבר סביב נושא הגרעין האירני והשינוי שחל בתפיסת הממשל החדש ביחס לממשל טראמפ, כהזדמנות לשיתוף פעולה עם ארה"ב.

ערב השיחה שהתקיימה בין הנשיאים ג'ו ביידן ושי ג'ינפינג (11.2.21) קיים רוברט מאלי, השליח המיוחד לנושא אירן ומי שהיה שותף למו"מ שהוביל להסכם ב-2015, שיחת טלפון עם מא ז'או-שו, כיום סגן שר החוץ הסיני הממונה על הסוגיה וקודם לכן השגריר לאו"ם. פרטי השיחה בין הנשיאים שפורסמו בתקשורת, לא חשפו עד כמה הם נגעו בסוגיה האירנית, ומחלקת המדינה סירבה להגיב או לחשוף פרטים על השיחה בין מאלי ועמיתו הסיני, אולם מהצד הסיני צוטט שי שהדגיש בפני ביידן, כי "במצב הבינלאומי הבלתי יציב, לסין וארה"ב מחויבות ואחריות משותפת כחברות קבועות במועצת הביטחון".

במהלך השנים, וככל שבשיקולים האסטרטגיים של סין עמדו על הפרק שמירת אינטרסים מהותיים וביניהם סוגיית "סין אחת" בקשר לטייוואן, העדיפו הסינים לחזק את שיתוף הפעולה עם ארה"ב, כולל, במידת הצורך, על חשבון היחסים עם אירן. כך היה בשנות ה-90, כאשר בלחץ ממשל קלינטון הודיעו הסינים על ביטול חוזים למכירת כור גרעיני ומתקן להמרת אורניום לאירן. זאת, לאחר מו"מ שנערך בצל המשבר הצבאי מול טייוואן ב-1996, כחלק מרצונה של בייג'ינג שארה"ב תפסיק מכירת נשק מתקדם לטייוואן, וכריכת הסוגיות הללו יחדיו.

כך גם במהלך שנות המו"מ עם אירן לקידום הסכם בסוגיה הגרעינית. משנת 2006 ועד 2010, משלהי כהונת הנשיא ג'ורג' בוש הבן ולאחר מכן במהלך כהונת הנשיא ברק אובמה, תמכה סין בשש החלטות מועצת הביטחון נגד אירן. היא העניקה גיבוי חשוב לארה"ב, למורת רוחה של אירן, וכחלק מהבנתה של סין, שתמיכתה בארה"ב משרתת אינטרסים לאומיים רחבים יותר בהקשר לאינטרסי הליבה. בין היתר תמכה סין בהחלטת מועצת הביטחון 1803 (מארס 2008), אשר חיזקה את הסנקציות על חברות ואישים אירניים ואסרה על מדינות לסייע להם לעבור בשטחיהן. סין גם הצביעה בעד החלטה 1929 (ביוני 2010), אשר אסרה על שיתופי פעולה עם אירן ועל השקעות בתחום הגרעין והטילים הבליסטיים.

שלל האינטרסים הסיניים

במהלך שהוביל לקבלת שש ההחלטות ובהמשך לחתימת עסקת הגרעין, סין ניסתה לסייע לאירן ולרכך את נוסח אותן החלטות, אולם בסופו של יום, תמיכתה בהן לצד רוסיה, סייעה לארה"ב והעבירה מסר של קונצנזוס בינלאומי נגד אירן. יותר מכך: סין תמכה בהחלטות נגד אירן שכללו סנקציות מדיניות, כלכליות ואישיות - צעדים שסין מתנגדת אליהם עקרונית עוד מהתקופה בהן היא עצמה סבלה מכך, לפחות עד הצטרפותה כחברה באו"ם בשנת 1971.

האינטרסים העיקריים שהניעו, ועדיין רלוונטיים להבנת ההתנהלות הסינית בתהליך לקידום הסכם הגרעין עם אירן ויחסיה עם ארה"ב הם:

  • תמיכה בפתרון דיפלומטי באמצעות מו"מ, אשר ימנע שימוש בכוח נגד אירן על-ידי ארה"ב או ישראל, העלול להוביל למלחמה וחוסר יציבות אזורית, ולפגוע באינטרסים מדיניים וכלכליים של סין (לפני אולימפיאדת בייג'ינג בקיץ 2008, סין שלחה בבהילות לישראל את סגן שר החוץ, על-מנת לוודא שישראל לא תפתח במבצע צבאי במועד שיפגע במשחקים האולימפיים).

  • קידום ושימור אינטרסים סינים מהותיים מול ארה"ב, וביניהם חיזוק עקרון "סין אחת" בנושא טייוואן.

  • חיזוק מיצובה של סין כרלוונטית לפתרון משברים בינלאומיים ומחויבת לסייע בפתרונות דיפלומטיים בסכסוכים גלובליים כחלק מתפקידה כחברה קבועה במועצת הביטחון.

  • במידת האפשר, ותוך הימנעות מפגיעה בחברות סיניות בשל סנקציות אמריקניות, קידום שיתופי פעולה בילטרליים עם אירן, בעיקר בהיבט הכלכלי. בין היתר, סין מנצלת את הזדקקותה של אירן לסיוע סיני, לשם השגת רווחים כלכליים לטווח ארוך באמצעות חוזים לרכישת אנרגיה במחירים מוסכמים ומופחתים.

הפרישה - אכזבה קשה

ראוי לציין, כי במכלול האינטרסים הסינים לא נמצא החשש הישראלי מהפיכתה של אירן למדינת גרעין. סין, מדינת גרעין מוקפת מדינות גרעיניות, אינה חוששת ממדינות גרעיניות, שבראייתה הוא נשק הרתעתי בלבד. כמו במהלך שיחות השש עם קוריאה הצפונית, סין פעלה לשמר את היציבות ולמנוע פעילות צבאית אמריקנית, אולם היא לא מנעה את התקדמותו של הצפון למעמד של מדינת גרעין.

החלטתו של הנשיא דונלד טראמפ לפרוש באופן חד-צדדי מההסכם, במאי 2018, היוותה אכזבה קשה עבור ההנהגה הסינית בראשות שי. זו ראתה בהסכם הגרעין הצלחה גדולה והוכחה שאפשר באמצעות מו"מ דיפלומטי להגיע לפתרונות מוסכמים שמסייעים לביטחון ויציבות אזורית, ודוגמה לשיתוף פעולה בסוגיה גלובלית מרכזית בין סין לארה"ב.

הצלחה סינית לסייע במהלכים לחזרה להסכם, תעניק לה נקודות דיפלומטיות מול כל הצדדים, ויותר מכך – תוביל לרגיעה ויציבות אזורית החשובים להמשך הצמיחה הכלכלית של סין. בעתיד הנראה לעין היא תאפשר לסין לקדם את ההסכם האסטרטגי ל-25 שנה עם אירן - הסכם שתוכנו הודלף בשנת 2020 על-ידי מקורות בטהרן, אולם עד כה לא אושר על-ידי ההנהגה הסינית ולא נחתם. בבייג'ינג יאשרו חתימה על ההסכם האסטרטגי עם אירן רק אם תהיה התקדמות חיובית בין ארה"ב לאירן, והחתימה הסינית לא תיתפס כצעד מתגרה בארה"ב, באיחוד האירופי ובמדינות המפרץ האחרות, אלא כצעד משלים לקידום שותפויות כלכליות עם מדינות המפרץ.

יש להניח, כי בחודשים הקרובים סין תהיה פעילה יותר כשותפה, בעיקר מאחורי הקלעים, במגעים בין אירן לארה"ב, במטרה לקדם חזרה מלאה של כל הצדדים להסכם המקורי, עם שינויים לא רבים, שאולי יקלו פוליטית על המדינות המעורבות את החזרה אליו. ישראל, בראייה הסינית, נתפסת בסוגיה זו כחלק מהמחנה שממשיך להתנגד להסכם עם אירן, ואין כמובן ציפייה סינית, כי תצטרף או תתמוך ביוזמה מעין זו. בהתאם, סין לא רואה צורך לתאם בסוגיה זו מהלכים מול ישראל (אלא אם תחשוש שמא ישראל קרובה לשימוש בכוח צבאי נגד אירן).

לאור האפשרות שבחודשים הקרובים תהיה עלייה במעורבותה של סין בתהליכים לקידום חזרתה של ארה"ב להסכם הגרעין, ישראל צריכה לעקוב מקרוב אחר המהלכים הדיפלומטיים של סין, לתאם את מדיניותה עם ארה"ב ומדינות המפרץ, ולנסות לקדם דיאלוג ברמת ההנהגה הסינית, לצד חיזוק הקשר הישיר עם הגורמים הדיפלומטיים הבכירים העוסקים בנושא האירני.

הכותב הוא ראש המחקר על סין במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS).
תאריך:  20/02/2021   |   עודכן:  20/02/2021
אייל פרופר
+סימנים אפשריים להמשך תוכנית הנשק הגרעיני האירנית
08:25 21/02/21  |  רפאל אופק   |   לרשימה המלאה
על-פי הוול-סטריט ג'ורנל, דגימות שבוצעו בחודשים האחרונים על-ידי הסוכנות הבינ"ל לאנרגיה אטומית (סבא"א) בשני אתרים אירנים גילו עקבות חומרים רדיואקטיבים. טהרן לא דיווחה לסבא"א שבאתרים התנהלו פעילויות גרעיניות כלשהן, ועד לפני מספר חודשים מנעה מפקחי הארגון גישה אליהם. מהממצאים עולה החשד כי למרות הסכם הגרעין עליו חתמה ביולי 2015 המשיכה טהרן במאמציה לפיתוח נשק גרעיני
([צילום: AP])
+ראש סבא"א הגיע לאירן
23:44 20/02/21  |  עידן יוסף
ראש הסוכנות לאנרגיה אטומית רפאל גרוסי הגיע לאירן בנסיון לפתור את המשבר סביב ההכרזה האירנית, כי יפסיקו השבוע את ביקורי הפתע של הפקחים - מחר ייפגש עם זריף ורוחאני.
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
סין מגלה עניין בגרעין האירני
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  הגרעין האירני
ארצות הברית הודיעה (יום ו', 19.2.21) למועצת הביטחון של האו"ם כי היא חוזרת בה מההודעה שמסר הממשל הקודם, לפיה הוחזרו לתוקף כל העיצומים שהוטלו בעבר בידי האו"ם על אירן והוסרו עם חתימת הסכם הגרעין. בנוסף, הודיע ממשל ביידן על ביטול הגבלות תנועה שהוטלו על נציגי אירן לאו"ם.
19/02/2021  |  עידן יוסף  |   חדשות
ישראל ואירן מנהלות בחשאי מלחמת סייבר זו בזו במסגרת המאבק ביניהן על תוכנית הגרעין האירנית, מומחי סייבר בישראל קובעים כי יכולות הסייבר של ישראל הן ברמה גבוהה יותר מאשר של אירן. גורמים מדיניים בישראל אומרים כי מלחמת הסייבר הפכה לתחליף לשימוש בנשק קונבציונלי במלחמה בין ישראל לאירן.
פקחים מטעם האו"ם באירן מצאו עדויות חדשות לפעילות גרעינית בלתי מוכרזת במדינה - כך דווח (יום שבת, 6.2.21) בוול סטריט ג'ורנל, מפי שלושה דיפלומטים שתידרכו על הממצאים החדשים באירן.
06/02/2021  |  מירב ארד  |   חדשות
מוכנות צבאית להכרעה מהירה היא אמצעי חשוב למניעת מלחמה. לכן היא מהווה כלי מרכזי בארגז הכלים המדיני והשתקפותה בהתבטאויות פומביות של הדרג המדיני והצבאי, בתרגילים, ובהפגנות כוח אחרות מתחייבת לא רק מסיבות פרקטיות אלא אף מוסריות.
06/02/2021  |  חנן שי  |   יומני בלוגרים
בפתח הדברים יש להדגיש כי ישראל לא קיבלה עדיין שום החלטה לתקוף את המתקנים הגרעינים באירן, מדובר בהחלטה מדינית-ביטחונית חשובה שצריכה להתקבל על-ידי הקבינט הביטחוני ויש לה משמעויות אזוריות ובינלאומיות מרחיקות לכת, אולם, ישראל מודאגת מאוד מהאפשרות כי תישאר לבדה מול סכנת הגרעין האירני בעוד אירן דוהרת לעבר הפצצה הראשונה שלה, לכן הינחה ראש הממשלה נתניהו את מערכת הביטחון להכין גם את האופציה הצבאית או ליתר דיוק לעדכן אותה, מכיוון שישראל כבר הכינה אותה בעבר ואף היקצתה לה תקציב בסך 11 מיליארד שקלים, אך בסופו של דבר היא לא יצאה אל הפועל.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יורם אטינגר
יורם אטינגר
הפקת לקחי 7 באוקטובר מחייבת להימנע ממדיניות של תגובה, הכלה ומתקפות נקודתיות, ולנקוט במלחמת-מנע ומתקפות מערכתיות ולא רק נקודתיות
ירון פרידמן
ירון פרידמן
הדיווחים בעולם כולו על אודות המלחמה בעזה מעדכנים ללא הרף את מספר ההרוגים הפלשתינים בעזה. נראה כי יש סוג של קונצנזוס לגבי המספרים. אך מהי רמת מהימנותם?
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il