|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!

לקראת התאוששות המשק האמריקני מן הקורונה

ביידן אופטימי, כלכלנים חוששים

הממשל אינו מסתפק ב-1.9 טריליון דולר כסיוע למשק ומתכנן השקעות של עוד 3 טריליון דולר. וושינגטון פוסט האם התוצאה עלולה להיות אינפלציה ומיתון
23/02/21  |   איתמר לוין   |   מיוחדים ברשת   |   מגיפת הקורונה   |   תגובות
תוכנית הסיוע של ביידן, 22.2.21 / ABC News
צפויה התאוששות מהירה [צילום: קאתי ווילנס, AP]

ביידן איננו חושש מאינפלציה
איתמר לוין
שורה של כלכלנים אומנם טוענים שתוכנית הסיוע גדולה מדי ועלולה לגרום לעליית מחירים, אך הנשיא ואנשיו סבורים אחרת - ולדעת ניו-יורק טיימס הם כנראה צודקים
לרשימה המלאה

כאשר התרחבות החיסונים מאותתת על חזרה אפשרית לחיים נורמליים, ארה"ב נמצאת בדרכה להתנסות בלתי רגילה שיכולה לעצב משק שאמריקנים רבים לא יכירו – לטוב ולרע. ארה"ב עשויה לצאת מהקורונה עם הביצועים הכלכליים הטובים ביותר שלה מזה עשרות שנים; בנק גולדמן-זאקס צופה השנה צמיחה של 7%, המהירה ביותר מאז 1984.

השאלה הגדולה היא – מסביר וושינגטון פוסט – האם התאוששות מהירה זו תהיה ארוכת טווח ותשחרר את ארה"ב מהצמיחה האיטית שחוותה ברוב 20 השנים האחרונות (ממוצע של 1.9% לשנה, לעומת 3.5% ב-20 השנים הקודמות), או שמא תלווה באינפלציה מהירה כמו בשנות ה-70 של המאה הקודמת. כלכלנים מובילים מזהירים מפני חימום יתר העלול להסתיים במיתון, אבל המגיפה עוררה חשיבה מחודשת הן על המדיניות הפיסקלית והן על המדיניות המוניטרית ויצרה את התנאים הטובים ביותר מזה עשרות שנים לצמיחה בת-קיימא.

ממשל ביידן מתכנן להזרים למשק 1.9 טריליון דולר, בנוסף ל-3.9 הטריליונים שהזרים ממשל טראמפ, והפדרל ריזרב שומר את הריבית על קרוב לאפס. מאז תום מלחמת העולם השנייה לא היה כזה שילוב של הוצאת גרעונית וכל כך הרבה כסף זול. המשק ייהנה גם מחסכונות נזילים בסך 1.6 טריליון דולר שבידי האמריקנים. הנשיא ג'ו ביידן מתכנן צעדים נוספים להאצת הכלכלה, עם הוצאה של עד 3 טריליון דולר לנושאים שבראש סדר היום שלו: תשתיות, אנרגיה נקייה, ייצור מקומי וטיפול בילדים וזקנים.

כלכלנים רבים אומרים, כי צמיחה מהירה לאורך זמן תבוא מהרחבת כוח העבודה – בין אם על-ידי הגירה ואין אם על-ידי השבת נשים לעבודה – וממודרניזציה של התשתיות. אם הצמיחה בעשור הקרוב תהיה 2.5% לשנה במקום 1.8%, התוצר יגדל ב-11 טריליון דולר. הרפובליקנים עודם מתנגדים להוצאה ממשלתית נרחבת, אבל אחרי שבזמן ממשל טראמפ גדל הגרעון ב-5 טריליון דולר, להתנגדותם יש פחות משקל. ובכל מקרה, ביידן נראה נחוש שלא לחזור על הטעות של הקלה מוקדמת מדי, כפי שעשה ממשל אובמה לאחר המשבר הפיננסי של 2008.

גם ה"פד" חולל מהפכה במדיניותו. במשך שנים חשש הבנק המרכזי, כי אם האבטלה תהיה נמוכה מדי, האינפלציה תעלה – וכדי למנוע זאת הוא העלה את הריבית. אך כאשר המשק התאושש מהמשבר הפיננסי, האבטלה ירדה לשיעור הנמוך ביותר מזה יובל – והאינפלציה נותרה פחות מ-2%. באוגוסט שעבר הודיע ה"פד", כי הוא לא ימהר להעלות את הריבית, וכי הוא יאפשר לאבטלה לרדת עד שהאינפלציה תעלה על 2% - אך יאפשר זמנית אינפלציה גבוהה יותר, אם הממוצע לאורך זמן (בו לא נקב) יישאר 2%.

למרות כל אלו, עדיין קיימת הסכנה של התחממות יתר. שר האוצר לשעבר, לארי סאמרס, שהיה יועץ לממשלי קלינטון ואובמה, מזהיר שתוכנית הסיוע של ביידן עלולה לגרור "לחצים אינפלציוניים שלא ראינו כמותם שנות דור". אוליבר בלנצ'רד, שהיה הכלכלן הראשי של קרן המטבע הבינלאומית, משמיע אזהרה דומה. אם הדרישה לטובין ושירותים תעלה מדי, לא יהיו מובטלים שיאיישו את המשרות הדרושים, המשכורות יעלו ואיתן גם המחירים – חזרה לתסריט של שנות ה-70. במצב כזה קרוב לוודאי שה"פד" יעלה את הריבית, מה שבדרך כלל מוביל למיתון.

נגיד ה"פד", ג'רום פאואל, וקודמתו בתפקיד וכיום שרת האוצר, ג'נט ילן, דוחים חששות אלו. למרות הירידה בשיעור האבטלה, מספר העובדים כיום נמוך ב-10 מיליון מאשר לפני שנה. המחירים עלולים לעלות, אך לא בצורה משמעותית או קבועה, מבטיח פאואל. לעומתו אומר רובין ברוקס, הכלכלן הראשי של המכון לפיננסים בינלאומיים, כי השווקים מתחילים להראות סימנים של דאגה מצד הצרכנים. אחד המדדים לציפיות האינפלציה עלה בנובמבר ל-2.2%, שיעורו הגבוה ביותר מזה למעלה משנתיים.

הפוסט מסביר, כי שאלה מרכזית היא באיזה שיעור מתחת לפוטנציאל שלו פועל כיום המשק האמריקני. החוששים מהתחממות יתר טוענים, כי המשק היה קרוב למיצוי הפוטנציאל לפני הקורונה ושתוכניתו של ביידן תוביל אותו אל מעבר לרף זה. חלק מן הכלכלנים אומרים שהפער הוא 3% בלבד; לדעת גולדמן-זאקס הוא עומד על 6%. "הניסיון להעריך את פוטנציאל הצמיחה הוא יותר אמנות מאשר מדע", אומרת מייגן גרין, כלכלנית בכירה באוניברסיטת הרווארד.

ההתאוששות מן הקורונה, שהובילה ל-15% אבטלה באפריל שעבר, הייתה מהירה מן הצפוי. הסיוע הפדרלי העצום אמור להוביל לכך שכבר השנה יגיע המשק האמריקני להיקף גבוה משמעותית מזה שערב המגיפה. אבל ביידן רוצה לבנות משק שיחרוג מגבולותיו בפברואר 2020, עם צמצום חוסר השוויון בהכנסות ויותר הזדמנויות לנשים ובני מיעוטים. כדי להפוך זאת למציאות, יהיה צורך בתקציבים שמעבר ל-1.9 הטריליונים של תוכנית הסיוע, הכשרה מקצועית ומעונות יום. ביידן בטוח שהתוצאה תהיה "צמיחה כמותה לא ראינו זמן רב".

תאריך:  23/02/21   |   עודכן:  23/02/21
איתמר לוין
+נתניהו התווכח עם טרופר: "אייצר מתווה לפיצוי התרבות"
21:24 23/02/21  |  עידן יוסף
נתניהו לשר טרופר בישיבת הממשלה: "עולם התרבות יקרוס ממש... אתה יוצר בעיה לציבור שלם. תראה את התמונה הכוללת". טרופר: "אני רואה את התמונה הכוללת ולא צריך להיות ציניים. זה העולם שחטף הכי הרבה". גנץ: "מציע שנעצור את הוויכוח. זה מעט מקרים. נפעל שיהיה פיצוי".

בצל הויכוח על החרגת התרבות בחג - מנדלבליט טוען: "אין כרגע מתווה לפיצוי, צריך לייצר כזה". נתניהו בתגובה: "אייצר מתווה" (חדשות 12).
+אושר בממשלה פה אחד: סגר לילי בפורים
21:00 23/02/21  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
ההצעה שהתקבלה היא עוצר מ-20:30 בערב עד 05:00 בבוקר בימים חמישי, שישי ושבת  ▪  הפרצה בעוצר הלילי, העוצר לא יעיל כי לחזור לבית יהיה מותר רק לצאת ממנו אסור, החוגגים ייצאו מהבית לפני 20:30 ויוכלו לחזור  ▪  עוד פרצה: בפורים בירושלים העוצר כבר לא תקף  ▪  נתניהו בעכו: "אנחנו עדיין בתחרות מול הנגיף, מול המוטציה המשתוללת"
[צילום: דוברות המשטרה]
+גנץ: לבחון פתיחה מלאה של החינוך בערים צהובות
19:46 23/02/21  |  עידן יוסף
ראש הממשלה החליפי, השר בני גנץ בפתח ישיבת הממשלה: "אני חושב שצריך להדק את המגבלות שמטילים על עצמנו בפורים. אולי בפורים יהיה סגר אבל בפסח יהיה סדר. צריך למנוע התקהלויות רחבות. יש הסכמה בעניין הזה. אני מבקש שנשמע את שר החינוך ונראה מה התוכנית. חיוני ואפשר להתקדם, לראות מה המגמות ובהתאם לפתוח את החינוך לכלל הגילים בערים ירוקות וצהובות.

"אני רוצה להגיד תודה לרב דרעי, שנענה לפנייה שלי לפתוח את מעבר טאבה כדי להכניס ישראלים שתקועים בסיני. חלקם רוצים לחזור לשטח מדינת ישראל. בסיני יש גם סיכון ביטחוני, וצריך לראות שהאנשים שמגיעים נכנסים מיד לבידוד".
+שישה לקחים מפחידים מהקורונה
18:00 23/02/21  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
הסכנה האמיתית היא שפעת עונתית קטלנית או מחלות שמקורן בבעלי חיים - והאנושות בכלל וארה"ב בפרט אינן מתכוננות ברצינות לקראתן
(הטבע יכול להרוג אותנו [צילום: ג'יי הונג, AP])
500,000 מתים מקורונה בארה"ב, 22.2.21 / CBS
+"אריה אבני - שרלטן ומכחיש קורונה"
17:05 23/02/21  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
השופט בדימוס אמנון סטרשנוב החליט לקבל את המלצות ועדת המשמעת של משרד הבריאות והורה על ביטול לצמיתות של רישיון הרפואה של ד"ר אריה אבני  ▪  "הנקבל הינו שרלטן, מכחיש קורונה מובהק ומאחז עיניים מסוכן, ועוד נוהג כך בחוצפתו באיצטלה של רופא מורשה"
(אבני. "אולי עבורו הקורונה היא קוריוז או בדיחה" [צילום: מתוך יוטיוב])
+משרד הבריאות עדכן את רשימת הרמזור לקראת פורים
14:39 23/02/21  |  מירב ארד
משרד הבריאות פרסם היום (שלישי) את המלצה הקבינט לעדכן את תוכנית הרמזור לצורך פתיחת מוסדות החינוך ברשויות השונות החל ממחר. תכולת הפתיחה זהה לזו של ראשית השבוע: גנים ועד כיתות ו' וכיתות יא'-יב' - בישובים ירוקים וצהובים וכן בישובים כתומים "בהירים".
+חוקרי האוניברסיטה העברית: "נעצרה הירידה במקדם ההדבקה"
13:40 23/02/21  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה
בדוח שיוגש למל"ל מזהירים החוקרים: פתיחה מלאה של המשק צפויה להוביל לעלייה בתחלואה קשה במהלך חודש מרס  ▪  במהלך שבוע הבא, עשוי מספר החולים הקשים באשפוז לרדת
([צילום: מרים אלסטר/פלאש 90])
+משרד הבריאות יורשה להעביר מידע על מי שלא התחסנו
12:31 23/02/21  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה
המידע שיועבר יכלול שם, מספר תעודת זהות, כתובת וטלפון  ▪  בעקבות שינוי שביצעה הוועדה - פרטי המתחסנים בשתי מנות - לא יועברו  ▪  נציג משרד המשפטים: "לפי החקיקה הזאת המידע ישמש אך ורק לעידוד התחסנות ויש איסור לעשות בו כל שימוש אחר"
(הדיון בוועדה [צילום: דוברות הכנסת- דני שם טוב])
ראובן אידלמן, היועץ המשפטי של הרשות להגנת הפרטיות [צילום: דוברות הכנסת]
+"לא תהיה הפסקה בהגעת החיסונים לארץ"
12:24 23/02/21  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה
אמר בטקס בתל חי: "דיברתי עם מנכ"ל פייזר, לא תהיה הפסקה באספקה"  ▪  מקדם ההדבקה במגמת עלייה - 0.86  ▪  שיעור הבדיקות החיוביות - 7%  ▪  אדלשטיין מזהיר מחגיגות פורים: "נפעל לעשות עוצר לילה והפחתה של התחבורה הציבורית"
(החיסון של פייזר. לא צפוי מחסור [צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90])
+שירות התעסוקה: ממחר ייפתחו לשכות התעסוקה שאינן בערים ובשכונות אדומות
11:44 23/02/21  |  מירב ארד
שירות התעסוקה מודיע כי החל ממחר (רביעי, 24.2.2021) לשכות התעסוקה שאינן בערים אדומות או הממוקמות בשכונות אדומות תיפתחנה לקבלת קהל. בדומה למתכונת הפתיחה שהונהגה ביוני ובדצמבר, גם הלשכות שתיפתחנה מחר תהיינה כאלה שאינן בערים אדומות או שאינן ממוקמות בשכונות אדומות ותפעלנה במתכונת מצומצמת בין השעות 8:30-12:00 בימים א-ה למוזמנים בלבד.

יצוין, כי משך המפגשים, שמטרתם ייעוץ תעסוקתי, הכוונה והשמה, ינוע בין 15-20 דקות, כאשר בכפוף להנחיות התו הסגול בכל רגע נתון לא ישהו בלשכה יותר משני דורשי השמה למתאם השמה אחד.
+שר האוצר: גנץ מונע קצבאות מהנכים
10:38 23/02/21  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
השר ישראל כ"ץ תוקף בדף הפייסבוק שלו את ראש הממשלה החליפי וטוען כי גנץ מנע הצבעה בממשלה למתן מענקי סיוע ל-450 אלף נכים
([צילום: דוד כהן/פלאש 90])
+שרת התיירות בחרמון: להגיע אך ורק עם אישור הזמנה
10:21 23/02/21  |  מירב ארד
שרת התיירות אורית פקש הכהן הגיעה הבוקר (יום ג') לאתר החרמון ושמחה לראות שהנחיות התו הסגול מיושמות. הציבור מתבקש לגלות סבלנות, להגיע אך ורק עם אישור הזמנה ורכישה מראש מאתר החרמון. צוות האתר מקפיד על הנחיות משרד הבריאות ומבקש מהציבור לגלות אחריות אישית למען בריאות כולנו.
[צילום: אתר החרמון]
+4.45 מיליון ישראלים קיבלו לפחות מנת חיסון אחת
09:29 23/02/21  |  איציק וולף
יותר מ-70% אחוז מאזרחי ישראל מעל גיל 16 התחסנו נגד נגיף הקורונה. עד היום קיבלו 4,456,000 איש את מנת החיסון הראשונה. מתוכם, קיבלו כבר 3,076,000 גם את מנת החיסון השניה.
+תחפושת שאינה מסתירה כישלון מוחלט
08:17 23/02/21  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
הכוונה להטיל עוצר בסוף השבוע הקרוב היא עדות ברורה לכישלון הגמור של הממשלה, הפרקליטות והמשטרה באכיפת מגבלות הקורונה  ▪  מאחר שהן אינן רוצות או אינן מסוגלות לטפל בעבריינים, הן מורידות לכולנו פטיש של חמישה ק"ג על הראש  ▪  המחיר של האימפוטנציה המתמשכת הזאת הוא 754,998 חולים ו-5,596 מתים
(הציות הפך לוולונטרי [צילום אילוסטרציה: אוליביה פיטוסי, פלאש 90])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ביידן אופטימי, כלכלנים חוששים
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מגיפת הקורונה
מליאת הכנסת אישרה (יום ב', 22.2.21) בקריאה ראשונה את הצעת חוק לתיקון פקודת בריאות העם (הוראת שעה - נגיף הקורונה החדש) (מסירת מידע על מתחסנים), התשפ"א-2021 ברוב של 21 תומכים מול 6 מתנגדים. ההצעה תועבר לוועדת העבודה הרווחה והבריאות להכנתה לקריאה שנייה ושלישית.
22/02/2021  |  עידן יוסף  |   חדשות
ראש הממשלה, שרת התחבורה ושר הבריאות סיכמו (יום ב', 22.2.21) כי החל משבוע הבא תצומצם עד למינימום כניסת ישראלים לישראל למעט מקרים הומניטריים דחופים בלבד, עד לכדי כניסה של לא יותר מ-200 ישראלים ליום בלבד. זאת עד למציאת פתרון טכנולוגי ו/או השבת הבידוד במלוניות, להבטחת בידוד השבים לישראל כנדרש כולל טיסות העולים שחלקם ייאלצו להידחות.
22/02/2021  |  מירב ארד  |   חדשות
שירות התעסוקה מפרסם (יום ב', 22.2.21) את רשימת הערים שמספר תושביהן עולה על 40,000 שרשמו את שיעורי האבטלה הגבוהים ביותר במהלך חודש ינואר, שהיה כולו תחת הסגר השלישי.לפי נתוני שירות התעסוקה עולה כי בראש הרשימה ניצבה אילת עם שיעור דורשי עבודה של 40.4%, כאשר במהלך חודש דצמבר עמד שיעור דורשי העבודה בעיר על 36.92%. שנייה ברשימה, בפער של כ-10%, ניצבה ביתר עילית עם שיעור של 30.9%, ואחריה אום אל-פחם, נצרת, טבריה ועכו עם שיעורים של 29.8%, 29.6%, 27.8% ו-27.8% בהתאמה.
22/02/2021  |  מירב ארד  |   חדשות
"אנחנו מקבלים דיווחים על הזמנות למסיבות ועלייה במכירת משקאות חריפים. אני חושב שלצערי לא יהיה מנוס מהגבלות. יכול להיות שהכיוון הוא עוצר לילי". כך אמר (יום ב', 22.2.21) שר הבריאות, יולי אדלשטיין בראיון לרשת ב'. לדבריו, היום הממשלה תחליט סופית בעניין ההגבלות בחג.
22/02/2021  |  מירב ארד  |   חדשות
ראש הממשלה בנימין נתניהו ביקר במלון רויאל ביץ׳ באילת עם פתיחת ענף המלונאות באמצעות התו הירוק. נתניהו: "אני נמצא כאן באילת כדי לבחון מקרוב את השימוש בדרכון הירוק, המלון עומד להיפתח לחדרים ביום שלישי. אני מקווה שאילת כולה תיפתח כאי ירוק בימים הקרובים. אם אתם באים עם הדרכון הירוק, אתם יכולים להיכנס לבתי המלון, אפשר ללכת כמובן גם לחדרי כושר ולשאר הדברים שניתן.
21/02/2021  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
הרצל חקק
הרצל חקק
נאבק למען ספרות שביסודה ערכים אנושיים    זכה בפרסים רבים על הישגיו הספרותיים: פרס ראש הממשלה, פרס ברנר, עיטור ההתאחדות הבינלאומית לספרות נוער בברלין, פרס רוטרי ועוד
דן מרגלית
דן מרגלית
אין עתה צורך בהתלהטות היצרים, בפאטה-מורגנה כאילו עוד מכה אחת ו"זבנג וגמרנו", והניצחון המוחלט בידינו    יותר מכל יש לישראל אינטרס אסטרטגי לבנות נדבך נוסף לברית ההגנה ההולכת ונרקמת בי...
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il