|   15:07:40
דלג
  רוני מזרחי  
מנכ"ל קבוצת מזרחי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

איך למנוע את הפיכת מדינת ישראל למגלופוליס

המים ה"כלכליים" של מדינת ישראל, בהם נמצא בשנים האחרונות גז טבעי, גדולים בשטחם משטח ישראל הריבונית וערכם הסגולי לכלכלת ישראל עצום
01/03/2021  |   רוני מזרחי   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
השכונות העתידיות [צילום: פלאש 90]

אחד האתגרים הגדולים ביותר של מדינת ישראל בתקופת הפוסט קורונה, כלכלי ונדל"ני כאחד, יהיה ייבוש שטחי ים משמעותיים לטובת איים מלאכותיים. אין שום סיבה שמה שטוב לדובאי, לסיישל, להונג קונג ולסינגפור, לא יהיה טוב גם לנו. מעבר לעובדה שאנחנו מדינה קטנה, צרה וארוכה, כשרוב רובה של האוכלוסייה מרוכז במישור החוף, הצפי הינו שבשנת 2050 יחיו כאן כ-20-18 מיליון תושבים, כ-16-15 מתוכם במישור החוף הצר לעילא ולעילא, מה שיביא להפיכתה למגלופוליס, עיר ענק רצופה וצפופה לעילא ולעילא, המתאפיינת בקריסת תשתיות ומחירי דיור שמרקיעים לשחקים עקב המחסור שייווצר בהיצע באזור הביקוש.

המים ה"כלכליים" של מדינת ישראל, בהם נמצא בשנים האחרונות גז טבעי, גדולים בשטחם משטח ישראל הריבונית וערכם הסגולי לכלכלת ישראל עצום. במאמר זה אתייחס דווקא לרצועה הצרה יחסית של מים טריטוריאליים הסמוכה לחופי ישראל ורוחבה 12 מייל ימי, או כ-22 קילומטרים. בפועל רצועה צרה זו מכפילה(!) את שטח מישור החוף במותניים הצרים שלו במרכז הארץ, ומעניקה עתודה אסטרטגית כלכלית ונדל"נית בלתי רגילה, שלא לדבר על שדרוג הנושא הדמוגרפי.

על כן, ובמקביל לדיון הלגיטימי לכשעצמו על גבולות ישראל העתידיים, חיוני שנסתכל לא רק מזרחה אלא גם מערבה, לכיוון הים התיכון. נכון, העלות של ייבוש שטחי ים, שלא לדבר על הקמת איים מלאכותיים, עודנה גבוהה מאוד וכרוכה בתהליכים ארוכים של תכנון ואישורים, וחשיבה איך לא ייגרם חלילה נזק סביבתי לרצועת החוף, שלא לדבר על המאזן האקולוגי בים עצמו. ועם זאת: תכנון נכון ומדוקדק עשוי בהחלט להיות כדאי כלכלית, עשוי להוריד במידה משמעותית את העומס על מישור החוף, הן דמוגרפית והן בתשתיות, ולייצר מרחב טריטוריאלי סביר בצוואר הבקבוק של מרכז מדינת ישראל המחבר את חיפה והגליל בצפון ואת השפלה והנגב בדרום.

בישראל התקדים הראשון היה בשנות ה-90 של המאה שעברה, כשכ-133 דונמים ים יובשו לטובת מתחם המרינה בהרצליה. בשלב הראשון אפשר יהיה להעתיק לאיים אלה תשתיות דוגמת תחנות כוח, שדות תעופה, ומפעלים. בד-בבד מתחמי נופש, מלונאות, מוסדות ציבור, מסחר ובילוי. העתקה זו, לכשעצמה, תוכל לשחרר רבבות דונמים במרכז הארץ שבהם ניתן יהיה לקדם מאות אלפי יחידות דיור ובד בבד גם לפתח בהם מתחמי תיירות מרפא ובכלל.

נכון. לרבים מהקוראים עשויה להיות קונוטציה מיידית של "מתחמים סגורים לעשירים", אולם ניתן ואפשר בהחלט לשלב באיים אלה מתחמים "עממיים", שלא לדבר על כך שכל שטח שיתפנה במרכז הארץ, יעניק מרווח נשימה משמעותי הן מבחינת היצע הדיור והן מבחינת מיצוי זכויות קרקע וכדאיות כלכלית. כמו-כן, העובדה שבאותם איים יפותחו מתחמי תיירות, תאפשר לפקח ביתר קלות על כל נושא הפיקוח הבריאותי בעידן שלאחרי מגיפת הקורונה, ותהפוך אותם למתחמים בטוחים ומוגנים לעילא ולעילא.

ועוד דבר: מהי האלטרנטיבה ומה יקרה אם לא יתבצע מהלך שכזה? הלא בכל עשור מהעשורים הבאים יתווספו למדינת ישראל עוד כשני מיליון תושבים חדשים(!), מתוכם כמיליון וחצי במישור החוף הצפוף לעייפה, שלא לדבר על תוספת של עשרות מיליוני מטרים רבועים שטחי משרדים, מסחר, תשתיות וכו'. האם הרצועה הצרה הזו אכן תוכל להכיל את הצפיפות הנוראה, שלא לדבר על הנזקים הסביבתיים שיתרחשו? והאם הפקקים המתארכים כבר היום, לא יהפכו לנטל בלתי אפשרי מבחינת תפקוד כלכלי נאות של המשק הישראלי במהלך העשורים הבאים?

אדגיש גם כי כל הפתרונות הנדל"ניים הקיימים כיום, כולל הקמת אינספור מגדלים באזור הביקוש, עירוב שימושים, ואפילו פינוי בינוי לא יספיקו לטווח הארוך למלא את הצרכים של מדינה שתכפיל את אוכלוסייתה תוך שנות דור אחד בלבד. לדידי אלה מהרבה בחינות "פתרונות האתמול" שכבודם במקומם מונח, אבל לא ימנעו את הפיכת רצועת החוף הצרה שלנו למגלופוליס, אזור אורבני רציף. ועל-מנת למנוע את התרחיש הלא רצוי הזה, רצוי וכדאי לחשוב כבר היום מערבה, לכיוון הים התיכון.

הכותב הוא נשיא לשכת הקבלנים ובעלי קבוצת "מזרחי ובניו".
תאריך:  01/03/2021   |   עודכן:  01/03/2021
רוני מזרחי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
איך למנוע את הפיכת מדינת ישראל למגלופוליס
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
תמונות קשות נחזו לנגד עינינו בסוף השבוע: התנגשויות קשות בין מפגינים ערביים לשוטרים באום אל-פחם והתקהלויות צעירים חוגגים וגודשים את חוצות תל אביב וירושלים כאילו אין מגפה. ויד המשטרה קצרה מלהושיע. סצנות שגובלות באנארכיה ובהפקרות. אבל התמונה החקוקה אצלי יותר מכל שונה לגמרי. תמונה בשחור של צב ים טבול בזפת, מפרפר בין חיים למוות.
צילומי הלווין שפירסמה רשת CNN ב-28 בפברואר של האתרים שהפציצו מטוסי חיל-האוויר האמריקני ביום חמישי שעבר, בגבול סוריה עירק, לא מותירים ספק כי הייתה זו תקיפה רצינית על המליציות הפרו אירניות בעקבות ההתקפות החוזרות ונשנות שלהן על הבסיסים האמריקנים בעירק ועל שגרירות ארה"ב בבגדד.
ביום ראשון 29 בפברואר 1948, בשעת בוקר, יצאה ממצרים לכיוון חיפה רכבת בריטית ועליה עשרות חיילים בריטים שחזרו מחופשתם באנגליה והיו בדרכם לבסיסיהם בסרפנד (צריפין) ובמקומות נוספים ברחבי הארץ. הרכבת כללה כ-10 קרונות. בסביבות השעה 8:30 בבוקר נכנסה הרכבת לתחנת רחובות. דקות ספורות לאחר שהרכבת המשיכה צפונה מתחנת הרכבת רחובות, בסביבות השעה 8:40, כחצי ק"מ צפונית לתחנה, ליד "גבעת הקיבוצים" ("מכון איילון"), עלתה הרכבת על מערכת מוקשים שהונחו-הוצמדו על המסילה על-ידי לוחמי לח"י. נשמע פיצוץ עז. שני קרונות אמצעיים של הרכבת נהרסו כליל ואחרים ניזוקו. מעצמת והדף הפיצוץ עשרות חיילים הועפו לשני צידי המסילה ואחרים נקברו מתחת לשברי הקרונות. החלק הקדמי של הרכבת המשיך לנסוע כמה מאות מטרים עד שנעצר. שני הקרונות האחרונים כמעט ולא נפגעו ונשארו עומדים על מקומם.
01/03/2021  |  אלי אלון  |   יומני בלוגרים
פעמיים בתולדות עם ישראל נאמר עליו שחטא בעשיית עגלי זהב. פעם ראשונה בימי נדודיו במדבר בפרשת "כִּי תִשָּׁא", כשנמצא משה בהר חורב (שמ', ל"ב, 4). פעם נוספת כשהציב ירבעם בן נבט עגלי זהב בבית אל ובדן (מל"א, י"ב, 28).
סוד גלוי הוא כי שאלת הביצה והתרנגולת עומדת במלוא עוזה ועוצמתה גם בבחירות הרביעיות. בפשטותה היא האם ראש הממשלה הנבחר בנימין נתניהו ראוי לכהן כראש ממשלה או שמא על-אף שבית המשפט אישר את חוקיות המשך כהונתו עם שלושה תיקים וכתבי אשמה, שוחד, מרמה והפרת אמונים ראוי לו שירד מהבמה הציבורית עד תום משפטו.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
גם בשעתה היפה של ישראל, כאשר העולם מוחא לה כפיים והתעשיות הביטחוניות הישראליות זוקפות קומה לנוכח ההצלחות הטכנולוגיות ללא אח ורע, יש בקרבנו כאלה המתעקשים "להשבית שמחות" ולגמד את ממד...
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
אלי אלון
אלי אלון
נזילה ברפת מזרע    פרה מפרישה צואה ושתן בכמות גבוהה פי 40 משל בני-אדם, ורפת בגודל בינוני יוצרת זיהום בכמות גדולה מאוד    הריכוזים העצומים של השפכים הללו לעתים קרובות מגיעים למקורות ה...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il