|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל
במשמרת שלו [צילום: מארק ישראל סלם, פלאש 90]
שישה בשישי / שנה לקורונה בישראל

ציון הקורונה של הממשלה: מספיק בקושי

תשע בתחום החיסונים, שבע על הכלכלה - אבל שתיים בקבלת ההחלטות ואפס על החינוך הציון הממוצע בתחומים המרכזיים של המאבק בקורונה מוביל לציון של 5.4 - או במילים: מספיק בקושי כדאי שהבוחר יביא זאת בחשבון ב-23 במארס
05/03/2021  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   מגיפת הקורונה   |   תגובות


החיסונים: תשע
הצלחה של נתניהו [אוליביה פיטוסי, פלאש 90]

ישראל מובילה את העולם בשיעור החיסונים, והפער גדול ומרשים במיוחד מול ארה"ב, בריטניה והאיחוד האירופי. עובדה זו ראויה עוד יותר לציון בהתחשב בכך שמדענים וחברות ישראלים לא נטלו חלק כלשהו בפיתוח ובייצור של החיסונים שאושרו עד כה, ובהתחשב בכך שיש תחרות עולמית מטורפת על האספקה שבשלב זה עודנה מוגבלת.

זהו הישג שיש לזקוף לזכותם של הממשלה ובמיוחד לזכותו של בנימין נתניהו. היכולת שלו להתקשר במישרין למנהלי פייזר ומודרנה ולהגיע איתם במהירות להסכמים, בעוד מדינות גדולות בהרבה ועשירות בהרבה גוררות את רגליהן, היא אחת ההצלחות החשובות ביותר של נתניהו בתריסר שנות כהונתו. ראויה לשבח גם ההחלטה להפקיד את מבצע החיסונים בעיקרו בידי קופות החולים, שיש להן גם הניסיון הדרוש וגם הידע על מבוטחיהן.

למה הציון איננו עשר מושלם? משום שבכל זאת היה ברדק (כצפוי) בשל חוסר תכנון מדוקדק ותעדוף מפורט, ובעיקר משום שלא ניתן עד כה מענה הולם לסרבני החיסונים ולא טופלו ביד חזקה כראוי מי שמעודדים אותם. צריך גם לחכות ולראות האם המבצע יסתיים בהצלחה ונגיע תוך זמן סביר לחסינות עדר, וכיצד תטפל הממשלה בהמשך החיסונים אם יהיה בהם צורך.

הכלכלה: שבע
לקראת פתיחה בראש פינה [מיכאל גלעדי, פלאש 90]

העובדה שבשנת 2021 ממשלת ישראל עובדת על בסיס תקציב שהוכן ב-2018 היא לא פחות מאשר פשע. העובדה שאין תוכנית כלכלית ושאין חוק הסדרים להתמודדות עם המשבר, היא לא פחות מאשר פשע חמור

המענה הכלכלי הבסיסי של הממשלה למשבר הקורונה היה נכון מאוד: לשפוך כסף. כאשר המשק מדמם, מעניקים לו עירוי ככל הנדרש ואחר כך חושבים כיצד לחדש את המלאי בבנק הדם. גם בעולם הוכח, שהזרמות ענק ממשלתיות הן שמונעות מן המגיפה הבריאותית להפוך למחלה כלכלית סופנית. כעובדה, התוצר ירד בשנה שעברה רק ב-2.4% - רע מאוד, אבל הרבה פחות גרוע מן התחזיות ומן המצב ברוב המדינות המפותחות.

הכשלים היו בשני תחומים עיקריים: בפרטי הסיוע ובתכנון הכולל. עסקים רבים קרסו למרות הסיוע, משום שהוא לא היה מספיק או משום שהמגבלות (חסרות ההיגיון) על קבלתו מנעו אותו מהם. העובדה שקנה המידה המרכזי היה הירידה בהכנסות, גרמה לכך שרבים עובדים בשחור. דמי האבטלה הנדיבים מובילים לכך שעסקים מתקשים כעת למצוא עובדים, למרות שיעור האבטלה הגבוה.

העובדה שאיש אינו מדבר על היציאה הכלכלית מן המשבר ועל הדרך לכסות את נזקיו ועלויותיו (כולל העלאת מיסים וקיצוץ בתקציב), היא עבודה בעיניים על כולנו. העובדה שבשנת 2021 ממשלת ישראל עובדת על בסיס תקציב שהוכן ב-2018 היא לא פחות מאשר פשע. העובדה שאין תוכנית כלכלית סדורה ושאין חוק הסדרים להתמודדות עם המשבר, היא לא פחות מאשר פשע חמור. כל זה מצוי לחלוטין באחריותם של בנימין נתניהו וישראל כ"ץ, לצד האחריות הקולקטיבית של כל יתר חברי הממשלה שיושבים ושותקים.

ההסברה: חמש
שכחו אותם עד הבחירות [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

הממשלה חייבת לצאת מיד בקמפיין נרחב, בכל המדיות, אשר ישלב פניות ישירות מצד מובילי דעת קהל ומענה 24/7 לשאלות הציבור. בלי זה, קיימת סכנה מוחשית שלא נגיע ל-75% מחוסנים – השיעור המינימלי המקובל בעולם לחסינות עדר

אחד הכללים הבסיסיים בניהול משבר הוא לקבוע מי מדבר ולעצב אסטרטגיית הסברה. בנימין נתניהו נטל על עצמו את התפקיד בתחילת המגיפה, ועשה אותו היטב; אין בציבוריות הישראלית מישהו שמתקרב לשילוב שלו באינטליגנציה, יכולת נאום וכריזמה. אך נתניהו לא הקפיד מלכתחילה לוודא שכל העברת המידע לציבור תעבור דרכו או דרך אנשים בודדים שהוא יסמיך, והתוצאה הייתה ונותרה גל עצום של מידע – לעיתים סותר – שנשפך על הציבור. ההשלכות של מצב זה הן חמורות מאוד: חוסר אמון, ומכאן - חוסר נכונות לציית ולשתף פעולה.

חוסר בולט נוסף היה העדר הכוונת מידע לקהלי יעד נקודתיים, ובראשם החרדים והערבים. נתניהו התעלם בצורה בוטה מ-20% מתושבי ישראל שאינם יהודים, ונזכר בהם רק לקראת הבחירות. ההסברה לציבור החרדי החלה רק חודשים רבים עמוק בתוך הקורונה, והיא כמעט ואינה מורגשת ברחובות ירושלים ובני ברק.

בימים אלו זועק בהעדרו העדר המענה הממשלתי והמקצועי הסדור בנושא החיסונים. יש מודעות של משרד הבריאות, אבל זה כמעט הכל. הממשלה חייבת לצאת מיד בקמפיין נרחב, בכל המדיות, אשר ישלב פניות ישירות מצד מובילי דעת קהל (בארה"ב הלכו בחוכמה רבה על מנהיגים קהילתיים, רופאי משפחה ואנשי דת) ומענה 24/7 לשאלות הציבור. בלי זה, קיימת סכנה מוחשית שלא נגיע ל-75% מחוסנים – השיעור המינימלי המקובל בעולם לחסינות עדר (ד"ר אנתוני פאוצ'י מדבר על 85%-90%). תהיה זו טרגדיה אנושית ולאומית, אם הקורונה תמשיך להפיל חללים רק בגלל שממשלת ישראל אינה מסוגלת לעשות את הדבר הפשוט הזה: לדבר עם אזרחיה.

האכיפה: ארבע
פורים בשכונת נחלאות [אוליביה פיטוסי, פלאש 90]

מה עוד לא אמרנו על אכיפת מגבלות הקורונה? בעצם לא צריך להגיד כלום. מספיק לראות את התמונות של המסיבות וה"טישים", של החתונות ושל ההלוויות, במחנה יהודה ובמאה שערים, בתל אביב וביער בן-שמן. מספיק לקרוא את דיווחי המשטרה על אלפי דוחות שניתנים מדי סוף שבוע ועל ההפרות שהיא מאתרת, ולחשוב מה עם כל העבריינים שאינם נתפסים והעבירות שאינן מתגלות.

הכשלים באכיפה משתרעים מרמת ראש הממשלה ועד רמת השוטר הבודד. מקביעת קנסות מגוחכים שממילא כמעט ולא ניתן לגבות, ועד לכיפופי ידיים פוליטיים סביב החמרתם. מנסיונות לחלות את פניהם של רבנים ונכדיהם, ועד לאוזלת היד מול התכנסויות המוניות ידועות מראש. מפופוליזם ליברלי המאפשר הפגנות של אלפים, ועד לשוטרים העומדים חסרי אונים מול מתפרעים התוקפים אותם. מפיקוד המשטרה שאינו נותן את הפקודות הנכונות, ועד לפרקליטות שאינה משתמשת בכלים החוקיים הפליליים העומדים לרשותה.

הקורונה היא אחד המבחנים הקשים שניצבו אי-פעם בפני החברה הישראלית, משום שהיא כה ארוכה וכה נרחבת, ועלולה לפגוע בכל אחד ובכל מקום. בשל כך, ההתמודדות איתה מחייבת גיוס כללי באמצעות מנהיגות נחושה בגובה העיניים והסברה מתמדת, לצד אכיפה חסרת פשרות נגד מי שמסכנים את הרווחה, הבריאות והחיים של כולנו. זה לא קיים, ואת המחיר כולנו רואים ומשלמים.

קבלת ההחלטות: שתיים
הדלפות בשידור חי [אוליביה פיטוסי, פלאש 90]

פרופסור אחד מופיע בערוץ 12, עמיתו מתראיין בכאן 11, הדוקטורית מדברת בערוץ 13, מנהל המחלקה מסביר לגלי צה"ל, מנכ"ל בית החולים משוחח עם ידיעות אחרונות, וכולם יחדיו יוצרים קקופוניה בה הציבור מאבד לחלוטין את יכולת הקשב ולאחר מכן את ידיו ואת רגליו

אני עיתונאי כבר למעלה מ-30 שנה וצורך תקשורת מזה 45 שנה. אני לא חושב שאי-פעם ראיתי תופעה כמו זו של החודשים האחרונים: הדלפות בשידור חי מישיבות הממשלה. חלק מן האתרים מתגאים במפורש בכך שהם מביאים עידכונים דקה אחרי דקה. דומה שהשרים מסמסים תוך כדי דיבור ואולי אפילו לפני כן – ואין פוצה פה ומצפצף. בנימין נתניהו נותן לכולם להתפרע, במקום לכנס את הממשלה בצורה פיזית (אפשרי בהחלט עם מחיצות פלסטיק, כמו בכנסת), או לפחות להורות לכולם לכבות את המכשירים הסלולריים ולהעניש את המדליפים (שזהותם ידועה לגמרי). אבל מאחר שנתניהו מדליף בעצמו, ברור שהוא לא יכול ליטול קיסם מבין שיניהם של שריו בטרם יטול קורה מבין עיניו.

בנוסף לכך, החלטות רבות מתקבלות ברגע הכי אחרון שאפשר, וזה לא נובע מהמתנה לנתונים עדכניים. בסך-הכל, המגמות של הקורונה ברורות ולא משתנות מיום ליום. זה נובע מחילוקי הדעות הילדותיים בין השרים, במיוחד לקראת הבחירות, ואולי גם מהדחיינות הקבועה של נתניהו. תוסיפו לכך את המורכבות של הצעדים השונים ואת העדר ההסברה, ותקבלו ציבור מבולבל לחלוטין. יש לי הזכות להיות בקשר עם אנשים חכמים ומנוסים, וכמעט תמיד מתעורר בקהלנו ויכוח לגבי הפרטים של מה שמותר ומה שאסור כרגע.

לכך יש להוסיף את שטפון הפקידים המפטפטים את עצמם לדעת ושלא לדעת. פרופסור אחד מופיע בערוץ 12, עמיתו מתראיין בכאן 11, הדוקטורית מדברת בערוץ 13, מנהל המחלקה מסביר לגלי צה"ל, מנכ"ל בית החולים משוחח עם ידיעות אחרונות, וכולם יחדיו יוצרים קקופוניה בה הציבור מאבד לחלוטין את יכולת הקשב ולאחר מכן את ידיו ואת רגליו. ממשלה אחראית חייבת להבהיר לכל הכפופים לה: אתם שותקים. זכותכם וחובתכם לדבר רק בדיונים הפנימיים, ואסור לכם להוציא החוצה אפילו מילה אחת. מה שהציבור יקבל יהיה ההחלטות וההנחיות המחייבות, ולא התוכניות והעמדות הסותרות. המצב בפועל, כמובן, הפוך לחלוטין.

החינוך: אפס
הנזק הכבד ביותר [צילום: חן ליאופולד, פלאש 90]

ההעדר של הכנה כלשהי לשנת הלימודים תשפ"א, למרות שהיה ברור שלפחות חלק משמעותי ממנה יתנהל הרחק מן הכיתות. ההעדר של מענה כלשהו בטווח הארוך, במטרה לצמצם את הנזקים ואת הפערים בשנים שאחרי הקורונה

התוצאות הקשות ביותר של הקורונה יהיו בתחום החינוך. בפועל, שנתיים של לימודים ירדו לטמיון, כי מדי פעם קצת זום ופה ושם שיעורים פרונטליים – זה לא לימודים. הבעיה הגדולה עוד יותר מאשר אובדן הידע, היא אובדן הרגלי הלמידה וכלי הלמידה. ואולי הכי חמור יהיה הרחבת הפערים בין השכבות – בין תלמידים שיש להם מחשבים ואינטרנט ויכלו ללמוד את המעט שהיה, לבין אלו שאין להם ואפילו המעט הזה נמנע מהם.

האחריות של הממשלה כאן נובעת לאו-דווקא מן התוהו ובוהו הבלתי פוסק סביב תוכניות הלימודים; את זה עוד אפשר להבין (גם אם לא להצדיק) כחלק מהאופי הדינמי של המגיפה. האחריות העיקרית – ובעצם האשמה המרכזית – נובעת מחוסר המעש המוחלט בתחומים בהם ניתן היה לצמצם את הנזק. ההעדר של הכנה כלשהי לשנת הלימודים תשפ"א, למרות שהיה ברור שלפחות חלק משמעותי ממנה יתנהל הרחק מן הכיתות. ההעדר של מענה כלשהו בטווח הארוך, במטרה לצמצם את הנזקים ואת הפערים בשנים שאחרי הקורונה. ההעדר של יכולת כלשהי להאריך את שנת הלימודים הנוכחית, בשל הכניעה המוחלטת למורים.

החינוך הוא אחד משלושת הנושאים החשובים ביותר עליהם מופקדת כל מדינה, לצד ביטחון ובריאות. הוא חיוני עוד יותר לישראל, משום שהוא הדבר היחיד המבטיח לנו יתרון על פני אויבינו. לכן, הכישלון כאן הוא החמור ביותר ואין עליו שום סליחה.

תאריך:  05/03/2021   |   עודכן:  05/03/2021
איתמר לוין
+אישור התקנות לפתיחת המשק - רק במוצאי שבת
20:08 05/03/21  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה
התקנות על פתיחת המסחר, גני האירועים והכנסים ביום ראשון - נדחו למחר בערב  ▪  ניסוח תקנות הפעימה השלישית, התעכב והמשאל הטלפוני נדחה
(מחכים לשלב השלישי של ההקלות [צילום: דוד כהן/פלאש 90])
+למסור שמות סרבני החיסונים
12:32 05/03/21  |  פרופ' דורון מנשה, אייל גרונר   |   לרשימה המלאה
הפגיעה בפרטיותם של הבלתי-מתחסנים בטלה אל מול החיוניות הציבורית של החיסונים  ▪  לעומת זאת, אין מקום לכפייה פיזית של החיסונים על מי שלא ישתכנע אחרי כל הצעדים האחרים
(שאלה של יעילות [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ציון הקורונה של הממשלה: מספיק בקושי
תגובות  [ 10 ] מוצגות   [ 10 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ב_שמואל
5/03/21 08:48
2
מגיב ותיק
5/03/21 09:21
3
ניר עם
5/03/21 09:35
4
באום
5/03/21 09:56
5
נטע אורי
5/03/21 10:02
6
יש
5/03/21 11:06
7
גדי
5/03/21 11:09
8
בני בנקר
5/03/21 13:18
9
מי אתה ?
7/03/21 15:12
10
מבין עניין
10/03/21 20:01
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מגיפת הקורונה
מחקר של קופת חולים לאומית שנעשה על 15 אלף בני אדם שעברו בדיקה סרולוגית גילה כי מי שחלה עלול לחלות שוב אם רמת הנוגדנים בגופו יורדת מתחת ל-150 יחידות - כך פורסם (יום ה', 4.3.21) לראשונה בכאן חדשות.
05/03/2021  |  עידן יוסף  |   חדשות
חברת פז מבקשת (3.3.21) מבית משפט השלום בתל אביב להורות על פינוי מסעדת אחמד את סלים מתחנת "פז רונית", הניצבת על כביש החוף מדרום להרצליה.
04/03/2021  |  יצחק דנון  |   חדשות
ראש הממשלה בנימין נתניהו, קנצלר אוסטריה, סבסטיאן קורץ, וראש ממשלת דנמרק, מדה פרדריקסן, ביקרו (יום ה', 4.3.21) במכון כושר במודיעין, של רשת הולמס פלייס, ועמדו מקרוב על ניהול שגרת הקורונה בישראל על-פי מודל התו הירוק.
04/03/2021  |  איציק וולף  |   חדשות
חברת התעופה אל-על תפעיל פיילוט במסגרת מתווה EL AL Extra Care לניו-יורק ב-8 למרס כחלק ממתווה החזרה לשגרת טיסות תוך שמירה מירבית על בריאות הנוסעים.
04/03/2021  |  מירב ארד  |   חדשות
כאשר החלה בדצמבר שעבר הפצת חיסוני הקורונה, הגדיר אותם מזכ"ל האינטרפול, יורגן סטוק, "הזהב הנוזלי של 2021, הדבר היקר ביותר העומד להפצה". כאשר משהו יקר ונדיר, לא ניתן להתחמק משחיתות ופשע – וזה כבר קורה, מדווח (יום ה', 4.3.21) אקונומיסט.
04/03/2021  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
בתי העלמין הקיבוציים, לרוב מטופחים ומגוננים בצמחי ושיחי נוי ובעצים מצילים    בסך-הכל ניתן לקבוע כי בתי העלמין הקיבוציים מטופחים יותר מאשר בתי עלמין אחרים
איתמר לוין
איתמר לוין
עם חיוך תמידי והמון סבלנות ואנושיות, חוי טוקר מנהלת בנינוחות דיוני חדלות פרעון - אם כי לעיתים תכונות אלו גורמות לה לאפשר לעורכי דין להאריך מדי ואף לנהל שיחות ממש מתחת לדוכן
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הרבה זמן כבר לא חוויתי פער גדול כל כך בין המציאות לסיקור המעוות שלה בתקשורת הישראלית    צר לי לקלקל למחרחרי הריב והמחלוקת, אבל מה לעשות, פשוט הייתי שם וזה היה הרבה פחות דרמטי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il