|   15:07:40
דלג
  אלי אלון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

רצח 4 עובדי חברת חשמל בעכו <span style='font-weight:normal;'>[1948]</span> <br>

צוות ארבעת עובדי חברת חשמל שהוזעק במרס 1948 לתקן תקלה בקו החשמל באזור עכו והגליל הותקף במבואות עכו על-ידי פורעים ערבים שרצחו את ארבעת העובדים וכן חמישה חיילים בריטים שהופקדו על אבטחתם 8 שנים לאחר הרצח ב-1956 נעצרו חמישה חשודים ברצח
12/04/2021  |   אלי אלון   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
אברהם אביגדורוב. גיבור ישראל" [צילום: דוד אלדן/לע"מ]

ביום רביעי, 17 במרס 1948 בשעות בוקר, יצאה מבירות שיירת נשק ותחמושת ערבית לכיוון חיפה, על-מנת להעבירו לידי הכנופיות הערביות בעיר. השיירה כללה משאיות וכלי רכב נוספים ועליהן תחמושת ונשק, רובים, תת-מקלעים, רימונים ואלפי כדורים. ל"הגנה" נודע על כך מבעוד מועד ואנשי כוח לוחמים מהגדוד הראשון (גדוד 'העמק') של הפלמ"ח ארבו לשיירה בצד הכביש הראשי, מצפון לקריית מוצקין. בהגיע שיירת הנשק הערבית למקום המארב בסביבות השעה 3 בצהריים תקף כוח הפלמ"ח את השיירה. התפתח קרב וחילופי יריות שבמהלכם מכוניות הנשק בשיירה התפוצצו. כ-20 ערבים מאנשי השיירה נהרגו ובניהם מפקד הכוחות הערביים בחיפה מוחמד אל-חוניטי.

לשניים מאנשי כוח הפלמ"ח, לעמנואל לנדאו (נהרג בקרב) ולאברהם אביגדורוב הוענק עיטור הגבורה "גיבור ישראל" על מעשיהם ולחימתם בקרב זה. בקרב נהרג גם לוחם הפלמ"ח נועם פסמניק. חיסול השיירה היה אחד מעשרות תקריות בין כנופיות ערביות לאנשי ההגנה שאירעו בחודש זה, מרס 1948 ערב הקמת המדינה.

ליווי משמר בריטי לעובדי חברת חשמל

באותו ערב 17 במרס 1948 אחרי חצות התחוללה סופת ברקים באזור חיפה והצפון. קווי החשמל לקריות, לקיבוצים בסביבה, לעכו ולנהריה נותקו. לאחר מאמצים תוקנו חלק מקווי החשמל אולם הקו לאזור עכו נהריה לא תוקן. למחרת יום ה' 18 במרס 1948 מפקד מחנה הצבא הבריטי "סידני סמית" שמצפון לעכו פנה אל מנהל חברת חשמל בחיפה ותבע ממנו לשלוח עובדים לתיקון הקו.

מנהל חברת החשמל הודיע כי אין הוא יכול לשלוח צוות אנשים לתקון שכן הוא חושש לחייהם בשל המתיחות ההולכת וגוברת בין כנופיות ערביות לאנשי ההגנה שהגיעו לשיא יום קודם לכן בחיסול שיירת הנשק הערבית ליד קריית מוצקין. המפקד הבריטי אמר כי ידאג לליווי שישמור על חייהם של צוות עובדי חברת החשמל. הבטחתו של המפקד הבריטי כנראה שכנעה את מנהל חברת החשמל ובשעות אחר-הצהריים של אותו יום - יום ה' 18 במרס 1948, יצאו מחיפה בטנדר משוריין של חברת החשמל צוות של ארבעה עובדי חברת החשמל מצוידים באקדחים.

הארבעה היו: ישעיהו הלבץ, יהושע בורנשטיין, אברהם שטיינפרס והנהג קלמן גלר. הטנדר המשוריין לווה במשמר בריטי שכלל שני זחלים מצוידים בתתי מקלע. זחל אחד נסע מלפני הטנדר והשני מאחוריו. בכל זחל היו כחמישה חיילים בריטיים. בהגיע השיירה סמוך לבית הקברות המוסלמי, בכניסה לעכו, נעצרו במחסום של כנופיה ערבית. לזחל הראשון ניתן לעבור אולם אחד השומרים במחסום הבחין בארבעה היהודים שבטנדר המשוריין והחל לצעוק יהוד, יהוד, וחזר וסגר את המחסום. לקול זעקותיו הגיעו שומרים נוספים של המחסום ובעקבותיהם עשרות רבות של פורעים ערבים שהחלו לירות אש תופת לעבר המשוריין והזחל. חמשת החיילים הבריטים בזחל הראשון וארבעת עובדי חברת החשמל בטנדר המשוריין נהרגו-נרצחו.

הזחל השני של המשמר הבריטי המאבטח, מאחורי הטנדר, נסוג אחורה, נס ועזב לכיוון נהריה, מותיר את עובדי חברת החשמל לגורלם. אחרי הרצח התעללו הערבים בגופות ארבעת עובדי חברת החשמל וגופותיהם נגררו ברחובות עכו על-ידי פורעים ערבים כדי להציג לראווה את "גבורתם". סביר להניח כי אילו לא היה המפקד הבריטי שולח יחידות צבא נוספות למקום שאספו את הגופות מידי הפורעים הערבים, ספק אם היו מובאים לקבר ישראל. הגופות הועברו לנהריה והגיעו לחיפה הנצורה למחרת, בדרך הים, ונקברו בקבר אחים בבית הקברות ברמת יוחנן.

8 שנים לאחר הרצח נעצרים חשודים בביצועו

חודשיים לאחר המקרה קמה מדינת ישראל. עכו נכבשה על-ידי יחידות צה"ל. לאורך השנים הועלו שמועות ולחשושים לגבי זהות האנשים שרצחו במו ידיהם והתעללו בגופות ארבעת עובדי חברת החשמל במבואות עכו.

ב-1955 התקבל במחוז הצפוני של המשטרה מכתב ארוך בערבית המפרט שמות חמישה ערבים, ארבעה מעכו ואחד מהכפר ג'דירה בגליל המערבי, ובו נטען כי הם רצחו במו ידיהם את ארבעה היהודים וחמישה חיילים בריטים במרס 1948 וציין שמות עדי ראיה שראו את הרצח. החלה חקירת משטרה בנושא. עדי הראיה נקראו למשטרה ונחקרו. נאספו עדויות וחומרים. עדי ראיה חזרו מידי פעם מעדויותיהם מחשש לנקמה.

באפריל 1956 באישון לילה, 8 שנים לאחר רצח ארבעת עובדי חברת חשמל, התדפקו אנשי משטרה על בתי חמשת החשודים ברצח. הם נעצרו לחקירה והואשמו ברצח ארבעה היהודים עובדי חברת החשמל וחמשת החילים הבריטים. תוך יומיים הובאו בפני שופט השלום בעכו וזה הורה להאריך מעצרם. עורכי דין יהודים התבקשו להגן על החשודים.

רוב החשודים נעצרו מחוסר הוכחות

על-פי דיווח העיתונות דאז, בין חמשת החשודים ברצח שנעצרו: מוחמד שעבאן איש מפא"י מזכיר האיגוד המקצועי של הפועלים הערביים בעכו שהיה דמות מרכזית של מפא"י (מפלגת פועלי ארץ ישראל) מבין ערבי עכו. חשוד נוסף שנעצר על-פי דיווח העיתונות דאז היה עדנאן נאגמי אחיו של מוסה נאג'מי מי שהיה חבר הוועד הערבי העליון ומעוזריו של המופתי.

במאי 1956 הורה שופט השלום בעכו לשחרר 4 מתוך חמשת הערבים שנחשדו ברצח ארבעת עובדי חברת חשמל וחמישה חילים בריטים מחוסר הוכחות. לזכרם והנצחתם של ארבעת עובדי חברת חשמל שנרצחו בכניסה לעכו נקרא רחוב בעכו בשם רחוב הארבעה.

ארבעת עובדי חברת חשמל שנהרגו

תולדות החיים של ארבעת עובדי חברת חשמל שנרצחו במבואות עכו מופיעים באתר "יזכור" של משרד הביטחון. אני מביא על בסיס הנכתב באתר זה את תולדות חייהם.

ישעיהו הלב"ץ - נולד ב-1908 למשפחת חלוצים שעלתה מרוסיה בשנת 1915 והתיישבה בירושלים. הוא למד בבית-הספר "תחכמוני" ובגימנסיה העברית בירושלים בגיל 15 הצטרף ל"הגנה". לאחר שסיים את לימודיו בגימנסיה העברית בירושלים יצא להכשרה חקלאית בחפצי-בה ובנהלל. לאחר-מכן יצא לגרמניה ולצ'כוסלובקיה להשתלמות מקצועית בחשמל, ובשנת 1929 חזר ארצה והתיישב בחיפה. הוא התקבל לעבודה בחברת-החשמל ושימש כמפקח על הרשת באזור חיפה. במאורעות תרפ"ט השתתף בהגנה על שכונת תל עמל ובמאורעות 1936 השתתף בהגנה על עפולה. בתקופת מלחמת-העצמאות שימש כמדריך ב"הגנה. בנו גדעון(גידי) הלב"ץ, נפל בקרב על ירושלים במלחמת ששת הימים.

אברהם שטיינפרס - נולד ברוסיה ב-1905. התגורר בחיפה. גדל במשפחה חסידית ולמד בחדר ובישיבה עד גיל 13. בגיל 15 (1920), עלה לארץ עם משפחתו, שהתגוררה בפתח תקוה ועבד לצד אביו בפרדסים. במאורעות 1921 השתתף אברהם בהגנה על פתח תקוה. בשנת 1934 התקבל כפועל קבוע בחברת החשמל. כאשר עבד בעמק יזרעאל הכיר את יהודית, נשא אותה לאישה והיה אב לשני ילדים. בשנת 1934 התקבל כפועל קבוע בחברת החשמל ועבד באזור חדרה.

יהושע בורנשטיין - בן חיה פרל והרב ישראל הלוי, נולד ב-1905 בעיירה רייוויץ, ברוסיה. למד ב"חדר" ובישיבות קיוב וייקטרינוסלב. בעודו נער הצטרף ל"החלוץ". ב-1923 עלה לארץ ישראל. בארץ עבד תחילה בקבוצת "צריפין" שבמושב בלפוריה ואחר-כך הצטרף לגדוד העבודה ע"ש יוסף טרומפלדור. כחבר ה"גדוד" עבד בתל-יוסף, חיפה, ירושלים, כפר-גלעדי וב"קבוצת הרועים" בחמרה. לאחר שעזב את ה"גדוד" יצא לעבוד במפעלי ים המלח, בכפר סבא, בחברת "סולל בונה" ובבניין תחנת הכוח של חברת החשמל בחיפה. ברבות הימים היה לעובד קבוע בחברת החשמל והשתקע בקריית חיים. כל אותו זמן היה גם פעיל בשורות ה"הגנה".

קלמן גלר בן שושנה ובנימין, נולד ב-1904 בווהלין, פולין. בנערותו הצטרף לתנועת "השומר הצעיר" עלה לארץ בשנת 1924 ומיד עם בואו היה לחבר פעיל ב"הגנה". ב-1924 הצטרף קלמן לקבוצת "רדזיבילוב", שירדה לכינרת לעבודה חקלאית. בשנת 1926 התפזרה הקבוצה וקלמן עבר לחיפה ביוני 1940 נתקבל לעבודה בחברת-החשמל כנהג והיה מסיע את פועלי החברה לעבודות ברשת.

תאריך:  12/04/2021   |   עודכן:  14/04/2021
אלי אלון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
רצח 4 עובדי חברת חשמל בעכו [1948]
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
וינטר הניה
12/04/21 16:13
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שם התערוכה, חיות מחמד, נכתב ללא מרכאות. אך כל המביט בעבודות בגלריה רוזנפלד (רח' המפעל 1) מבין מיד שלא מדובר בחיות חביבות שאנו נוהגים לאמץ ולאהוב. שלשת האמנים שחוברו יחדיו - איזבלה וולביק, שכל קירות האולם הראשי מוקדשים לה, נועה אירוניק, שקיבלה רק את החדר הקטן, וחבל, ואלעד רוזן מציגים חיות שלא תרצו להיפגש בהן.
ככל שחולפות השנים וספינתנו מתרחקת, לכאורה, מקווי המתאר הנוראים של תקופת השואה, מתחזקת והולכת אשמתם של הגרמנים ומשתפי הפעולה שלהם ברחבי אירופה הבטהובנית (הבט והבן) ושאר העולם. 'תרבות' הופכת למילת גנאי מאוסה, מכובסת, לפחות בעיני. העובדה שיהודים בא"י מעלים על נס מושגים אוניברסליים כמו 'ליברליזם', 'שלום-עכשיו', 'זכויות אזרח ואדם' - וגם יוצאים להפגנות בעד מושגים - זה משגה, תרבות של אג'נדה שהוחדרה לתוכנו, הנובע מחוסר הבנה היכן צומח הרוע. ראש וראשון לשוגים הגדולים, השוגון הראשי - הוא שופט-עליון אהרן ברק. אשתדל להסביר.
12/04/2021  |  אורי שרגיל  |   יומני בלוגרים
מדי שנה עם פרוץ יום הזיכרון לשואה ולגבורה מתחילים לדון במצבם של שורדי השואה אשר הוחמר בשנה האחרונה עקב פרוץ משבר הקורונה והריחוק החברתי שנכפה עליהם בעקבות פרוץ המחלה. דוח מבקר המדינה שפורסם בסוף השנה הקודמת מראה שכשבעים אחוז משורדי השואה זקוקים למענק השלמת הכנסה מאחר שלמרביתם אין פנסיה כי הם עזבו את שוק העבודה.
12/04/2021  |  רועי אורן  |   יומני בלוגרים
בפרקליטות החליטו לדאוג לעובדיהם, במיוחד לאלו המתמודדים עם תיקי ראש הממשלה ויזמו עבורם קבוצות תמיכה וטיפול לבצר את החוסן הנפשי. יוזמה ברוכה מאוד וחשובה, בלי גרם של ציניות וביקורת. כל ארגון המכבד את עובדיו דואג למפגשי תמיכה, ונטילציה וחיזוק, מפגשי הכלה המעניקים את החמצן הדרוש על-מנת להמשיך להחזיק את הראש מעל פני המים.
לא רבים יודעים שבסמוך לבית הנשיא בירושלים גר נשיא אלטרנטיבי שמייצג את אותם אזרחים שלא מיוצגים על-ידי הנשיא הרשמי. בחמישה באפריל 2021 נשא הנשיא האלטרנטיבי א.ר. נאום חשוב. להלן הנוסח המלא של נאומו:
12/04/2021  |  דוד ארגז  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
ירון פרידמן
ירון פרידמן
הדיווחים בעולם כולו על אודות המלחמה בעזה מעדכנים ללא הרף את מספר ההרוגים הפלשתינים בעזה. נראה כי יש סוג של קונצנזוס לגבי המספרים. אך מהי רמת מהימנותם?
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il