|
תחנת החלל. מלון לעשירים? [צילום: AP]
|
|
|
|
|
מי רוצה להיות אסטרונאוט? ערוץ דיסקברי מחפש מועמדים לעשרה מקומות בתוכנית ריאליטי הנושאת שם זה, אשר תכלול שמונה פרקים ותשודר בשנה הבאה. המנצח יזכה בטיול לתחנת החלל הבינלאומית, באדיבות חברת SpaceX של אלון מאסק. ייתכן שהוא לא יהיה האסטרונאוט החובב היחיד שיעשה את הטיול בשנה הבאה. יש כל כך הרבה הצעות ורעיונות, אומר ניו-יורק טיימס, עד שתחנת החלל עשויה להיראות כמלון לעשירים ולא כמעבדת מחקר.
רבים מן המעורבים בעסקי החלל סבורים שזה רעיון טוב, למרות שרק העשירים ביותר יוכלו להרשות לעצמם טיול כזה בעתיד הקרוב. תחנת החלל הבינלאומית מתוכננת לפעול לפחות עד 2028, וייתכן שגם היא תגלה שיש לה שכנים. רוסיה הודיעה שבכוונתה לעזוב את התחנה בשנים הקרובות לבנות תחנה משלה. סין צפויה לפרסם תוכנית דומה בתוך שנה-שנתיים. נאס"א מבטיחה סיוע לחלופות מסחריות. עד סוף העשור עשויות להיות חמש תחנות חלל ואולי אפילו עשר.
תוכניות טלוויזיה וסרטים בחלל תופסים את מירב תשומת הלב. סוכנות החלל הרוסית וערוץ 1 המקומי מתכננים לשלוח בשנה הבאה לתחנת החלל את המפיק קלים שיפנקו והשחקנית יוליה פרסילד לצילומי הסרט "Challenge". פרסילד תגלם את דמותה של מנתחת הנשלחת לחלל להציל את חייו של אסטרונאוט רוסי. בדצמבר הבא אמורים להמריא שני יפנים לביקור של 12 יום, כהכנה למסע סביב הירח המתוכנן להמשך העשור. אשתקד פורסם, כי נאס"א מנהלת מו"מ עם טום קרוז לצילום סרט בחלל; מאז לא נמסר דבר.
קרוב יותר לכדור-הארץ, שתי חברות מתקרבות לטיסות קצרות שיציעו כמה דקות של חוסר משקל: Virgin Galactic של ריצ'רד ברנסון ו-Blue Origin של ג'ף בזוס. האחרונה הוציאה למכירה פומבית מושב אחד בטיסה הבאה של מטוס החלל שלה, המתוכננת ל-20 ביולי; נכון לשבוע שעבר, ההצעה הגבוהה ביותר הייתה 2.8 מיליון דולר. חברת Axiom Space מתכננת לקחת שלושה נוסעים לתחנת החלל בחודש ינואר; הם ישלמו 55 מיליון דולר תמורת מסע בן שמונה ימים. מפיקי התוכנית של דיסקברי מצפים שהזוכה ישתתף בטיסה השנייה של Axiom, שישה-שבעה חודשים לאחר הראשונה.
Axiom פועלת בשיתוף פעולה עם נאס"א, שהחלק שלה בתחנת החלל יכול לארח שני אסטרונאוטים אזרחיים בשנה – וחברות נוספות מתעניינות אף הן באירוח דומה; הביקוש עולה בהרבה על ההיצע. בשבוע שעבר הודיעה Axiom מי ישתתפו בטיסה הראשונה: פגי ויטסון, אסטרונאוטית לשעבר של נאסא שכיום עובדת בחברה; וג'ון שופנר, אשר עשה את הונו בחברה המייצרת רכיבים לכבלים אופטיים. ויטסון מחזיקה בשיא האמריקני לשהות בתחנת החלל – 665 ימים – והצטרפה אשתקד ל-Axiom בתקווה מוצהרת לחזור לתחנה.
הרעיון לתוכנית הריאליטי נולד בשיחות בין דיסקברי לבין Axiom בתחילת 2020, כאשר הכוונה היא ליצור תוכנית שתהיה יותר תיעודית ופחות תחרותית, בשל הסיכונים האמיתיים הכרוכים במסע לחלל. אחד המפיקים, פול ריצ'י, אמר לטיימס, כי התוכנית תתבסס על התכונות הדרושות לאסטרונאוטים, על-פי ההגדרות של מי שכבר טסו בעצמם לחלל ומומחים אחרים. "נוכל לדמות אתגרים הבוחנים כישורים אלה. דברים כמו פתרון בעיות, עבודת צוות, ריכוז, התמקדות, נדיבות תחת לחץ, התמודדות עם הבלתי צפוי", הוסיף.
עצם הרעיון של התמודדות על מסע לחלל אינו חדש. בשנת 1990 יצא עיתונאי יפני לתחנת החלל הרוסית "מיר", לאחר שתחנת הטלוויזיה בה הועסק רכשה את המושב ובחרה אותו מבין 163 מועמדים. שנה מאוחר יותר טסה כימאית אנגלייה ל"מיר" במסע במימון פרטי, לאחר שנבחרה מבין 13,000 פונים. בשנת 2000 חתמה רשת NBC על הסכם עם מארק ברנט, העתיד להפיק את "המתמחה" ו"הישרדות", להפקת תחרות שהמנצח בה יטוס ל"מיר". נאסא לחצה עליהם לנטוש את "מיר" ולעבור לתחנת החלל הבינלאומית, שהייתה בשלבי בנייה, אך לבסוף התוכנית לא בוצעה.