|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?
לזכרם [צילום: צ'ארק סולוקובסקי, AP]

על השיר "בחזרה לשם"

תפארת חקק מנסה לקדש את עקבות סבא שמואל בפסיעת הצעיר בצאצאיו, ההולך על פסיעותיו הפעם במצעד החיים, המהלך על מצעד המוות, לומר לעולם: ובכל זאת נוע תנוע אי-אפשר למחוק את זכרו, ובכלל זה את זכרם של כל הנספים
30/05/2021  |   חגי קמרט   |   יומני בלוגרים   |   שואה וגבורה   |   תגובות
סבא שמואל רבי בצעירותו בפולין, יליד 1896 [צילום: אלבום משפחתי]


בַּחֲזָרָה לְשָׁם/רבקה-תִּפְאֶרֶת חַקָּק (מתוך הספר: תמונות מן החיים, 1998)

לֹא יָדַעְתִּי אֶת סַבָּא שְׁמוּאֵל
לֹא הִכַּרְתִּי אֶת צַלְמוֹ
רַק הוֹד אֱמוּנָתוֹ בִּי וְדָמוֹ.
סֻפַּר לִי
שֶׁבְּלֶכְתּוֹ בְּמִצְעַד הַמָּוֶת
לֵיצָנוּת שֶׁל קַלְגַּס נָאצִי
הִצִּיתָה אֶת הָאֵשׁ בִּזְקָנוֹ.
אֲנִי רוֹאָה לִפְעָמִים
אֶת סַבָּא שְׁמוּאֵל שֶׁהָיָה רַב
לַפִּיד בּוֹעֵר עִם כָּל גְּוִילָיו.
הָאוּד שֶׁנִּצַּת
שָׂרַף אֱמוּנַת אָבִי שֶׁנִּצַּל
וְנוֹתַר לְלֹא אֵל
לְלֹא אָב.

לֹא יָדַעְתִּי אֶת סַבָּא שְׁמוּאֵל
הַיּוֹם שָׁלַחְתִּי בְּנִי הַצָּעִיר
לְשָׁם.
אֶל שְׂדֵה הַדָּם.
לָתוּר אֶת הַמָּקוֹם נִרְגָּשׁ
לִצְעֹד אֶת הַמִּצְעָד מֵחָדָשׁ
בַּמָּקוֹם בּוֹ נוֹתַר אֶפְרוֹ
בַּמָּקוֹם בּוֹ נוֹתַר זִכְרוֹ
שֶׁל סַבָּא שְׁמוּאֵל.

בְּנִי הִדְלִיק נֵר לְיַד הָאֶבֶן
שֶׁזָּעֲקָה מִקִּיר.
וְכָךְ נִפְגַּשְׁתִּי עִם סָבִי
וְכָךְ נִפְגַּשׁ סַבָּא עִם נִינוֹ
שֶׁנּוֹלַד לוֹ מִנֶּכְדָּתוֹ
שֶׁלֹּא הִכִּיר.

כותרת

הכותרת בעלת ערך אמביוולנטי; גם מותאמת יפה לתכני השיר ומרגשת, וגם מדברת בעד עצמה. בַּחֲזָרָה לְשָׁם - אין ציון מקום ומיקום מסוים, כי המקום היה באמת שם! במקום שאי אפשר להגדירו בשפת אנוש. "שם", כערך דו-ערכי; גם אי-שם כי הָ"שָם" לא יכול להיקרא כמקום אנושי. וגם כי הָ"שָם" היה כמו שק' צטניק אמר "על פלנטה אחרת"...

המלה "בַּחֲזָרָה" מקבלת האצלה חזקה מהצרופה שלה "לשם". זו לא בחזרה רגילה, אלא בחזרה עם מטען רגשי עמוק. מטען קשה עצוב של החוזר המנסה להבין את שהיה שם - במקום ששכל אנושי לא יוכל לעולם להבין זאת.

בפשטות המילה, פותחת תפארת בשפת הלב ומדברת על סבא שלה ואומרת: שלא הכירה את סבא שמואל שלה, לא מבחינת תוכנו (לא ידעתי), וגם לא מבחינת מראהו הפיסי: (צלמו). ובכל זאת - "רק הוֹד אֱמוּנָתוֹ בִּי וְדָמוֹ". אמונתו היו דעותיו, השקפותיו, והיא קיבלה ממורשתו ודמו. הרי אלו הגנים הפיסיים שעברו כהמשכיות לצאצאיו. במילים אחרות, בפשטות המילה מתארת את הכמיהה והרצון להמשכיות. למֵעֵין תקומה אישית שלה. עד כאן שלב הזיכרון והכמיהה להמשכיות.

מכאן עוברת לתאר את אשר שמעה על אשר אירע לסבא שמואל. ובתוך כך נוגעת ומצביעה על הרוע והאכזריות של התעללות, של יציר בריאה אחד ביציר בריאה שני. הקלגס בעל עוצמת החרב לעומת ההולך בַּשוּרה המאולצת, תמים, דובר אמת בלבבו, ואין חרב בידו. ולא רק שהולך הוא בדרך אל מותו, אלא זורע הקלגס מלח על פצעו בצורה של הבערת זקנו. להנאתו של הנאצי ולחרפתו של היהודי.

סבא שמואל, שהיה רב בישראל, הולך עם אחיו היהודים במצעד המוות וזקנו בוער. שוב, בעֵרה פיסית שמטרתה להצחיק את הנוגש הקלגס ולהשפיל את הרב. ובעֵרה רוחנית ששורפת את כל אוצרות הרוח שלו לאֵפר. ולכן גם לא נותר שמץ של אור להיאחז בו על-ידי בנו, הוא אביה של המשוררת, שאיבד אמונתו בין אב שנכחד לאל שלא עזר.

בהמשך, מזכירה שוב את החלק התוכני הנעלם בפניהָ של סבא שמואל, אך הפעם בנה הצעיר (כמו בנימין הצעיר בבני יעקב) הוא ההולך לשם. כאן היא מנסה להגדיר בשפת אנוש את ה - "שָם" והיא קוראת לו שְׂדֵה-הדם. גם הוא כשם תואר למיקום, במקום שאין לו נקודת ציון על מפה אנושית כל שהיא.

אולי ניסיון לקַדש את עקבות סבא שמואל בפסיעת הצעיר בצאצאיו, ההולך על פסיעותיו הפעם במצעד החיים, המהלך על מצעד המוות, לומר לעולם: ובכל זאת נוע תנוע. אי-אפשר למחוק את זכרו, ובכלל זה את זכרם של כל הנספִּים.

הצעיר - בן הדור השלישי - הנין, ממרחק הימים הגיע אל ה " שָם", וכנגד התעללות ושריפת הזקן גם כאן, באופן סמלי דתי, יהודי, אנושי, הדליק נר ליד זעקת הקברים ליד האֶבן ( שעליה כנראה חרוט שמו של סבא שמואל) שזָעקה אליו מקיר האבנים הבּוכות. זו הייתה הדרך היחידה אולי המוחשית רגשית משהו שהמשוררת יכולה הייתה להביא את קרבתה אל סבא שמואל. היא - נכדתו והוא המגשר - נינו.

שני מעגלים -

מעגל הימים הרחוקים שנסגר

ומעגל הדורות שנסגר.

שני אמצעים אמנותיים בשיר

המשוררת לא משתמשת בשם דיוקן או דמות, אלא בַּערך "צלם" להזכירנו כי "בצלם אלוהים ברא אותו", היינו: רמז עבה לכך שהאדם נוצר בצלם אלוהים, היינו: חלק אלוהי יש בו, וכל ההורג אדם נוטל את הסמכות האלוהית בידיו. ובאנלוגיה לשיר הנאצי פוגע לא רק ביהודי כאדם, אלא גם בצלם אלוהים שקורץ ממנו.

המילה "דָמוֹ" בהקשר לצלמו מזכירה לנו כי לפי הנאמר "הדם הוא הנפש" גם כאן הקשר תנ"כי מובהק. "רַק חֲזַק לְבִלְתִּי אֲכֹל הַדָּם כִּי הַדָּם הוּא הַנָּפֶשׁ" (דברים יב 23).

ועוד: לגבי האוּד שניצת, מעורר אסוציאציה לשירה של חנה סנש: "אשרי הגפרור שהצית לבבות", היינו תוכן מקודש מבחינה אנושית ובהקשר תנ"כי גם מבחינה תיאולוגית. לא עוד אשרֵי האיש שיהיה כשתול על פלגי מים (תהילים א') אלא הִתקדשוּת למוות. תרצו על קידוש השם. אלא שכאן האוּד שניצת לא הצית את לב בן הסב לאמונה שלמה עקבית. נהפוך הוא; הוא הצית את אוֹר העין לראות נכוחה אמת מציאותית עגומה ובכך איבוד האמונה הדתית העמוקה.

הַיּוֹם שָׁלַחְתִּי בְּנִי הַצָּעִיר לְשָׁם - מזכיר את יעקב אבינו ששלח את בנימין עם אחיו מצרימה. יעקב שולח את בנו אל הבלתי נודע ואל ארץ נושבת אדם ודאגתו בלבו. המשוררת שולחת את "בנימין" שלה ודאגת אֵם בלבָּה, אך המקום הוא מקום ההֲריגה. היא שולחת אותו לחוות את ה"שָם". ובכך היא מנציחה את זכר סבָה, ומַנחילה זכרוֹ לדורות הבאים.

תאריך:  30/05/2021   |   עודכן:  30/05/2021
חגי קמרט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
על השיר "בחזרה לשם"
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
א. וינשטיין
30/05/21 12:00
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  שואה וגבורה
יד ושם קורא לעצירת סחר בפריטים של קרבנות שואה. זאת, בעקבות הצעת מכתבה האחרון של מלה צימטבאום, שברחה ממחנה ההשמדה אושוויץ, נתפסה והוצאה להורג, למכירה פומבית בבית המכירות קדם.
25/05/2021  |  איציק וולף  |   חדשות
שמונים שנה חלפו מאז פרצו מאורעות ה'פרהוד' בעיר בגדד ושכנותיה (2021-1941). החותָם של הפוגרום הנורא ביהודים צָרוב בגחלי אש, ובמשפחה שלנו הפצע מדַמם עד היום.
בין העצורים היה מיודענו שלמה ז'ליכובסקי. שלמה היה ידיד נעורים של אבי מן העיר פָּביאָניצֶה, מרחק 20 ק"מ מערנו. התקשינו להאמין כי שלמה המלבב, החייכן וטוב הלב נעצר. הוא נראה כ"אציל פולני", אמרו עליו הבריות, בשל שערו הבלונדי, אפו הקטן והסולד, ועיניו הירוקות החמות שהציצו מאחורי משקפיים במסגרת מוזהבת. אנו הילדים אהבנו את האיש אהבת נפש. כאשר שלמה ביקר בבית הייתה אווירת חג. שלמה ז'ליכובסקי, זמר הטנור הנפלא, הליצן במשתאות החסידים של פורים, שאותנו הילדים הוא שעשע במיוחד. המבוגרים החשיבו אותו כבר אוריין חריף, שמסוגל לצטט פסוקים כמו אנציקלופדיה מהלכת.
19/05/2021  |  צבי גיל  |   יומני בלוגרים
האמירה המיוחסת לגנרל דולגאס מקארתור, גיבור המערכה נגד היפנים במלחמת העולם השנייה היא OLD SOLDIERS NEVER DIE, THEY JUST FADE AWAY לאמור - חיילים ותיקים לא מתים לעולם, הם רק נמוגים. אבל במציאות הם מתים. לעומת זאת, חלקם - זכרם לא נמוג.
10/05/2021  |  צבי גיל  |   יומני בלוגרים
סיפורו של יצחק ארד, שהלך לעולמו אתמול (יום ה', 6.5.21), משקף את סיפורו של העם היהודי במאות ה-20 וה-21. הסיפור מכיל את כל היסודות הדרמטיים, הטרגיים וההירואיים הכלולים בתולדות העם היהודי מחוץ לארצו ובמולדתו ההיסטורית: העולם היהודי שלפני השואה - יצחק ארד נולד בעיירה שווינצ'יאן שבליטא; תקופת השואה - ארד הצעיר לחם נגד הגרמנים כפרטיזן; תקומת ישראל בארצו ארץ ישראל - ארד מתגייס לפלמ"ח; תקופת מדינת ישראל - ארד מתגייס לצה"ל ומעפיל לדרגת תת-אלוף בתפקידו כקצין חינוך; ושיא פעילותו - בין 1972 ל-1993, כיושב-ראש הנהלת יד ושם.
07/05/2021  |  פרופ' גדעון גרייף  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
דן מרגלית
דן מרגלית
השופט קפלן שחרר את השכל לאחר שהבין שהמשטרה מתאנה להשכל, ובכלל הוא נעצר באזור שהמשטרה ממילא חסמה ולא הייתה בו תנועה
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il