|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!
כתיבת המומחים
טוען רבני יכול לשקם את חיי הנישואין שלכם?

הפרטת העברית

הנחתם המרכזית של המצדדים בשמירה על מבנה השפה כפי שהורו אותו עוד בימי קדם או כפי שהתעצב לאורך השנים על-ידי נציגי המדינה וההנהגות העממיות והדתיות שקדמו להקמתה, היא שיש דבר מה נכון יותר וטוב יותר במערכת סימנים מוסכמים שנכפית על כלל האוכלוסייה ונשמרת במשך דורות, לצד אי-אלו התפתחויות ושינויים, בהשוואה לשפה שאינה מפוקחת ונטולת מעורבות ריבונית - שפה מופרטת
17/06/2021  |   ניקולא יוזגוף אורבך   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
למידה דיכוטומית [צילום: יוטיוב]

מנעד רחב
עברית מופרטת היא גם כלי שבכוחו לשכלל את המחשבה האנושית, להפוך את השפה למורכבת ולמתוחכמת יותר ואת דובריה לאנשים שביסודם פתוחים להכלת מנעד רחב יותר של שינויים ותופעות. הכלה שכזאת עתידה לחלחל גם לחיי החברה ולהפוך את המרחב שלנו לשוויוני ומגוון מכפי שהוא כיום.

ברומן הדיסטופי '1984' מאת ג'ורג' אורוול מוצגים חיים המתנהלים תחת שלטון טוטליטרי, שבין היתר דוגל בהמצאת שפה חדשה, שאוצר המילים שלה לא יאפשר לפרטים החיים במדינה להביע כל מחשבה חתרנית או מחשבה שאינה אורתודוקסית. תכליתה של לינגוויסטיקה טוטליטרית זו נועדה להבטיח שהמון העם יוגבל למחשבות פרימיטיביות ובסיסיות ביותר, שאין בהן כדי לערער או לאיים על המשטר. להבדיל אלף אלפי הבדלות, השפות הלאומיות אינן מיועדות לדיכוי המחשבה החופשית או לבלימת דעות שאינן אורתודוקסיות, אך הן בהחלט מגבילות את הלשון הסובייקטיבית של הפרט וכך גם את החופש והעושר הלשוני הייחודיים שלו.

בשנים האחרונות האקדמיה ללשון עברית קיבלה שורת החלטות שתכליתן הנגשת השפה לציבור. לכאורה, מדיניות שיש לברך עליה ולעודדה, אך בפועל אין זו אלא אסטרטגיה דכאנית של מוסד עליון פריבילגי שמצמצמת את חרותו הלשונית של הפרט וקובעת לו כללים שלאורם הוא נדרש לקיים את הפעולות הבסיסיות והרווחות ביותר בקיום האנושי - לדבר, לכתוב ולקרוא, ושמהן נגזרות פעולות בסיסיות נוספות כגון: לתקשר, לחשוב, להאזין וכיו"ב. מדיניותה המתערבת של האקדמיה ללשון עברית בעיצוב השפה הדבורה והכתובה במרחב הישראלי (הציבורי והפרטי כאחד) אינה שונה באופן מהותי מאסטרטגיות מתערבות אחרות שננקטות על-ידי מועצות ואקדמיות להנחלת לשון העם ברחבי העולם. ברם, מפאת מגבלת כוחה של האקדמיה ללשון עברית לעצב מדיניות לשונית בת קיימא שניתן לכפות ולאכוף אותה על הציבור, זו מסתפקת במתן המלצות כיצד יש לנהוג בעניינן של תופעות לשוניות מסוימות ופועלת לקידום תיקונים לשוניים שיאפשרו לשפה העברית להתאים את עצמה לשינויים הכרחיים במגוון תחומים למען תישאר רלוונטית ולמען תשקף תהליכים ומגמות שמתרחשים בחיי העם.

ראוי לסייג את הכתוב עד כה ולהבהיר כי האקדמיה ללשון עברית איננה גוף דכאני במובן הטוטליטרי של המילה ואף אין היא תובעת מהציבור לפעול לפי חוק או סגנון לשוני מסוימים וגם אין היא חפצה בכך, אך בעצם קיומה היא משמשת כמגדלור לכל אלו המבקשים לקבע, לשמר, להכתיב ולעצב את השפה לפי סגנונות, מסורות ונוהגים מסוימים. האקדמיה ללשון עברית היא גוף שלאור החלטותיו והמלצותיו מחנכים מורים ללשון מאות אלפי תלמידים; קבוצות, ארגונים ומוסדות מסוימים בחברה הישראלית, שופטים את הבאים בשעריהם בהתאם לסגנון ומשלב מסוימים שמומלצים על-ידי האקדמיה ומוצעים מטעמה; הוצאות לאור, יומונים ושאר ז'ורנלים עבריים נוקטים בהאחדה לפי סגנון לשוני מסוים ולרוב לא מאפשרים חריגה ממנו. ביטויים דכאניים אלו בתחום השפה, אינם פרי יוזמתה של האקדמיה, אך קיומה כמוסד עליון אשר ממליץ ואמון על ענייני הלשון של העם מאפשר את התממשותם, על-ידי גופים (משרד החינוך) ויחידים (עורכים) שבשם האקדמיה מפקיעים מהפרט את הזכות להתממש מבחינה לשונית באופן סובייקטיבי ועצמאי ומשמשים כשועריה של השפה העברית.

דוגמה מאלפת לגוף שפועל בשם המלצות האקדמיה ללשון עברית, אך בפועל לא מבקש את אישורה או מסתייע בה, הוא מערכת החינוך הישראלית. מערכת זו מצמצמת ומכוונת את הוראת הלשון העברית ואת הוראת יתר תחומי הלימוד ללמידה דיכוטומית המבוססת על חלוקה לשפה קבילה ולא קבילה, בלא שספרי הלימוד שהיא מחייבת בהם את תלמידי ישראל מוגשים לאקדמיה לצורך אישור, בלא שהיא מאפשרת חופש סגנוני, משלבי, צורני וכו'. מורים ללשון נוקטים במדיניות שמייצרת עדיפות לסגנונות מסוימים, על חשבון הנמכה, פסילה ודחייה של סגנונות ומשלבים אחרים, שחורגים מתפיסתה את מה שנחשב קביל או תקין, בהתאם למסורות שברצונה של מערכת החינוך לקדם או לשמר. לאקדמיה ללשון עברית אין קודקס של חוקים לתקנת הלשון שלפיו נדרש הישראלי לדבר ולכתוב, אך זאת לא מנע מספרי הלימוד ללשון במערכת החינוך לנסח כללים מחייבים שחריגה מהם תביא בהכרח לגריעה מציוני התלמידים. נובע מכך, אפוא, שעורכים, מוציאים לאור, מורים ללשון ופקידים במשרד החינוך, משמשים כשועריה של האקדמיה ושל השפה העברית, בלא שנדרשו בכך או שקיבלו לכך אישור מטעמה.

ברוב מדינות העולם השפה משמשת ככלי לאומי שמגויס לשמירה על מערכות של סימנים מוסכמים ועל הדרכים המקובלות להבעתם בכתב ובעל פה. הנחתם המרכזית של המצדדים בשמירה על מבנה השפה כפי שהורו אותו עוד בימי קדם או כפי שהתעצב לאורך השנים על-ידי נציגי המדינה וההנהגות העממיות והדתיות שקדמו להקמתה, היא שיש דבר מה נכון יותר וטוב יותר במערכת סימנים מוסכמים שנכפית על כלל האוכלוסייה ונשמרת במשך דורות, לצד אי-אלו התפתחויות ושינויים, בהשוואה לשפה שאינה מפוקחת ונטולת מעורבות ריבונית - שפה מופרטת.

מיליוני שפות דינאמיות

בשונה משפה אנרכיסטית, שתכליתה לחולל רבולוציה לשם פירוק מערכות קיימות והיפרדות מהן למען כינון סדר חברתי חדש שלדידם נכון וצודק יותר, לשפה מופרטת אין שאיפות קולקטיביות. נהפוך הוא, שאיפותיה הן אנטי-קולקטיביות ומכוונות להפרטת השפה ולעיצובה באופן אוטונומי על-ידי מיליוני סובייקטים. שפה מופרטת לא מתעצבת באופן מתוכנן ומתערב על-ידי חוקרי לשון, מורים ללשון או מוסמכים מטעם האקדמיה ללשון עברית, אלא מתפתחת באופן טבעי וספונטני על-ידי "מומחים" מטעם עצמם להבעת מחשבותיהם ורגשותיהם באופן הטוב והמדויק ביותר, בעזרת סימנים הייחודיים להם או בשילוב סימנים שאימצו, מבחירה חופשית, משפות של סובייקטים אחרים.

משעה שהתאפשר לסובייקטים במאה ה-21 להתלבש ולהתנהג בהתאם להעדפותיהם, להתממש לפי צו ליבם מבחינת זהות מגדרית ואידאולוגית ולבחור את אהבותיהם ואת תחומי התמחותם בהתאם לנטייתם האישית, ולא בהתבסס על מוצאם או על מעמדם הכלכלי, היה זה אך טבעי שגם בתחום השפה ידרשו הפרטים השונים אוטונומיה. עצמאות בתחום ההבעה בכתב ובעל פה שתבטיח התממשות שתבטא ותהלום את שפתם הייחודית כסובייקטים מבחינה פרגמטית, סמנטית, מורפולוגית ופונטית. דרישה זו לאוטונומיה בתחום הלשון, שביסודה הפרטה של השפה למיליוני שפות דינאמיות וסובייקטיביות, היא למעשה מעיין פרדיגמה חדשה שניתן לכנותה בשם סובייקטו-לינגוויסטיקה.

חקר הלשון בת זמננו דרך הפריזמה הסובייקטו-לינגוויסטית יסייע לגבש, באופן מדויק יותר מהמחקר הסוציו-לינגוויסטי, כלים יישומיים בני-קיימא לתקשורת טובה יותר, בין הפרטים, בתקופה שבה מתהוות ונוצרות מדי יום רבבות שפות שמבטאות מערכות דינמיות, היברידיות ולעיתים אקראיות ולא מתוכננות או אפילו מודעות של סימנים וערכים אינדיבידואלים וסובייקטיביים.

בדומה לכל תחום שהופרט, וצומצמה בו המעורבות הממשלתית, גם בתחום השפה אין לחשוש מפני אנרכיה או מפני הידרדרות לתפקוד חברתי-ציבורי כאוטי, וזאת חרף מאמציהן של קבוצות מסוימות, בעלות כוח פוליטי, כלכלי ותרבותי, להציג שינוי זה כתהליך הרסני שיש להילחם בו. דרישתם היא אפוא מובנית - חשש מפני ערעור על מעמדם וכוחם כמעצבי ומכונני שפה. ברם חשש זה אינו עוד מעניינו של הפרט בן המאה ה-21 שמשוחרר יותר מתמיד מהתלות הארורה בתכתיבים של קבוצות כוח פריבילגיות שקבעו עבורו את סדר חייו. אותן קבוצות, מקטרגות וחוששות, תוכלנה להוסיף ולכתוב בגנות תהליך ההפרטה בתחום הלשון מאמרים נהדרים ומנומקים היטב בשפה הקולקטיבית, ובכך תבענה את קול מחאתן, שממילא כבר אינו מובן כיום לסובייקטים רבים שיש להם מערכת סימנים שונה, אוטונומית ושאינם חשים פחותים ביחס למערכות הלשונית הקאנונית.

כיום קיימות קבוצות רבות, שמספרן גדל בהתמדה, שפועלות לכינונה של עברית שוויונית וניטרלית מבחינה מגדרית. שאיפתן היא לפעול נגד הדרה מגדרית ונגד מבנים פטריארכליים דכאניים ופריבילגיים שהתקבעו בשפה ושמדירים ממנה קבוצות שאינן נמנות עם קבוצות כוח שנהנות מהמצב הקיים. הדוגמאות המוכרות שכבר החלו להתקבע בשיח הציבורי, חרף הסתייגותה של האקדמיה ללשון עברית, כוללות פנייה בסיומת מגדרית כפולה: חברימ/ות, כולם.ן, אוהב.ת וכיו"ב. תכליתה של מהפכה זו להנהיג במרחב הסמנטי יחס שיווני ומכיל לכל המינים וגם לאלו שרואים/ות עצמם.ן כמי שיש לפנות אליהם.ן בסיומת כפולה, שיש בה כדי לבטא טוב יותר זהותם, מאשר פנייה במגדר לא נכון.

עברית סובייקטיבית מופרטת

באופן טבעי, עברית מופרטת תתבסס על תבניות משותפות שנגזרות מזמן, ממרחב ומתהליכים קולקטיביים משותפים וכן מזהויות שהפרטים בחברה ירגישו צורך לעטות ולפשוט במהלך חייהם. יחסן של המילים הקולקטיביות מכלל המילים בשפה העברית המופרטת צפוי לקטון באופן משמעותי, לטובת מילים סובייקטיביות שתתחדשנה באופן תדיר ועצמאי ושתשקפנה את המודוס הנפשי, הקוגניטיבי, הקריאטיבי והאינטליגנטי של הפרט. חשוב להבהיר כי מילים סובייקטיביות, אינן רק מילים גופא שבחלקן ייחודיות לדובר/לכותב, אלא כוללות גם הגייה והטעמה סובייקטיביות (אם תירצו מיקרו-דיאלקטים); סגנון כתיבה ותחביר סובייקטיביים; ומסמנים ומסומנים סובייקטיביים, שמקושרים עם עולם אסוציאציות סובייקטיבי.

השפה העברית המופרטת, בין בכתב ובין בעל פה, תכלול בערבוביה (שמינון מרכיביה יקבע באופן עצמאי על-ידי כל פרט ופרט) מילים ממשלבי שפה שונים, מילים מלשונות עמי העולם, מילים של קבוצות שונות (קווירים, נוער, שפת רשת, אסירים, וכולי) וכן סימנים שאינם מילים כגון אימוג'ים, צורות גרפיות וניאו-גרפיות, שיאומצו ו/או יומצאו כדי לדייק חוויה או רגש סובייקטיביים, שלא ניתן לתאר באופן מילולי או בכתב. היברידיזציה זו שעשויה להצטייר כאנדרלמוסיה, כבר קיימת בפסקאות מוקלדות, בכתב היד, וכחלק משטף הדיבור בשיח הציבורי. אפילו במחשבה היא קונה לעצמה מעמד בכורה, ואין בכוונתה להתבטל או לחוש נחותה ביחס לשפה התקינה, הממוסדת - המפוקחת. בל יטעה הקורא, זו אינה שפה קבילה ואין היא זקוקה ללגיטימציה או להכרה מטעם מוסד ממלכתי, זו גם אינה שפת הז'רגון של ההמון או הכלאה של עברית מדוברת שמתובלת בהכלה של הלקויות וחוסר ההכרות עם המבנה התקין של השפה העברית. זו עברית סובייקטיבית מופרטת.

חסידיה של השפה העברית המגויסת, זו שיונקת ממקורות תורניים ועבריים קאנונים, מחידושי לשון של מתקני ומחדשי שפה ובאופן ממוסד ומאורגן גם מחידושי ועד הלשון העברית וממשיכתו - האקדמיה ללשון עברית, לא ימהרו לאמץ את העברית הסובייקטיבית, אך סופם שתשתלט גם עליהם בחלוף השנים ו/או על בניהם ובנותיהם ובכך תושלם המהפכה שהושתקה והוצנעה כחלק מהרצון לייצר נרטיבים אחידים, שנשמעים לחוק אחד. בשנת 1953 נקבע בכנסת ישראל כי האקדמיה ללשון עברית תשמש כמוסד העליון הרשמי שאמון מטעם מדינת ישראל להנחיל את הלשון העברית, לחקור אותה, לכוון את דרכי התפתחותה, להעלות קרנה ולשמור על מעמדה בארץ. דומה אפוא, שתפקידה כעת הוא לבחון את כיצד לאפשר באופן הרמוני וקישורי תקשורת בחברה בה מונהגת לשון סובייקטיבית. להציע דוגמאות להתממשות אוטונומית בתחום ההבעה בכתב ובעל פה, ובכך תבוא לידי ביטוי תרומתה - לשמש מודל לחיקוי ונתב המקשר ומגשר בין בליל השפות.

החשש הקמאי מעברית סובייקטיבית מקורו ככל הנראה בסיפור מגדל בבל. סיפור מיתי זה נועד ללכד את קוראיו ושומעיו סביב רעיון אמוני מסוים של חברה מסוימת. בהעדר רצון ו/או עניין לשרת אל או הנהגה ואידאולוגיה מסוימים אין מקום לפחד מבליל של שפות, ואין הוא מאיים כלל על הפרטים השונים בחברה, אלא רק על מי שמתבקש לתבוע לעצמו בעלות עליה בשם הדת, החברה, הלאומיות או בשם הממון שעומד לרשותו. לעברית המופרטת יתרונות רבים, שעולים בקנה אחד עם חוקים משפטיים שתוקנו בעשרות השנים האחרונות למען הפרט, ושמותאמים לאורח החיים בתקופתנו ויונקים מתפיסות הגותיות ואקדמיות שחותרת להעמדת האדם (באשר הוא אדם) במרכז (ולא את החברה או את הדת).

מבחינה קוגניטיבית, עברית סובייקטיבית דורשת מדובריה לעסוק באופן תדיר בפרשנות, ליצור תחביר ולחדש מילים, לדייק רגשות וחוויות אישיות במילים ובפונמות מותאמות, להכיר בקיומן של פרשנויות רבות למילה אחת שניתן להבינה בהתייחס להקשרים השונים בהם היא נאמרת ולפרט שמבטא אותה. לפיכך, עברית מופרטת היא גם כלי שבכוחו לשכלל את המחשבה האנושית, להפוך את השפה למורכבת ולמתוחכמת יותר ואת דובריה לאנשים שביסודם פתוחים להכלת מנעד רחב יותר של שינויים ותופעות. הכלה שכזאת עתידה לחלחל גם לחיי החברה ולהפוך את המרחב שלנו לשוויוני ומגוון מכפי שהוא כיום.

תהליך הפרטת השפה הינו תהליך אבולוציוני ליניארי ולא רבולוציוני, ולכן אין כל דרך להימנע ממנו, ואין טעם רב לנסות ולהאיץ אותו, שכן בשלב זה המערכות החברתיות, הפוליטיות והתרבותיות עדיין לא בשלות להטמעה מלאה של שפה מופרטת בחיים הציבוריים, ועם זאת חשוב שידעו כי ה"מהפכה", שאיננה באמת מהפכה, אלא תהליך טבעי, כבר כאן!

תאריך:  17/06/2021   |   עודכן:  17/06/2021
ניקולא-יוזגוף אורבך
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הפרטת העברית
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
כן לאמא ואבא
17/06/21 13:31
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בתחילת יוני 1968 יצאו כ-30 בנים ובנות תלמידי כיתה שביעית בבית הספר תיכון עירוני ה' בחיפה בגילאי 17-16 לתקופת עבודה של כשבועיים בקיבוץ משגב עם שעל גבול ישראל לבנון וזאת במסגרת "השירות הלאומי" והגדנ"ע. התלמידים שהו ולנו בקיבוץ, חולקו לקבוצות עבודה ועבדו בעבודות שונות בקיבוץ.
17/06/2021  |  אלי אלון  |   יומני בלוגרים
מאז עלה ב-2003 המחזה עד ראיה בתיאטרון הקאמרי, הוא הפך לנכס בינלאומי. נקודת המבט של סובול על ניתוח אישיותו של סרבן המלחמה פרנץ יגרשטטר האוסטרי באמצעות הערכים הנוצריים הנעלים ביותר - היא המאפשרת להבין את הפרשה שאכן קרתה תחת הכיבוש הנאצי ב1938. והיא המאפשרת להבין את הצלחת המחזה בעולם כולו וכאן בפעם השלישית (השנייה הייתה ב 2013 בסטודיו יורם לוינשטיין).
מאז הפרעות בלוד קשה לי להירדם והתחלתי לקחת כדורים. לאחרונה יש לי גם חלום מוזר שחוזר כמעט בכול לילה. אדווה אומרת לי שזה טבעי אבל היא טועה. אני יודע שאני בפוסט טראומה. "קחי אותי לדוגמא" אני מטיח באדווה בלהט הוויכוח בינינו והיא עונה לי "בשום פנים ואופן לא לוקחת אותך". יש לך את זה בפחות מעליב? אני מוחה. גם היא לדעתי לא ממש מאוזנת. גם היא עברה טראומה וגם אצלה ניכר השינוי. אני רואה את זה אצלה בעיניים למרות שהיא מכחישה. וזה לא רק שנינו. חצי המדינה בטראומה ממה שקרה. אומנם לא הותקפתי פיסית, בקושי ראיתי כמה סרטונים בפייסבוק אבל אפילו זה הספיק. המראות חלחלו לתוכי ועכשיו הכל חוזר אלי בלילות.
17/06/2021  |  דוד ארגז  |   יומני בלוגרים
יש הסבורים שהודעת ראש השב"כ נדב ארגמן בשבוע שעבר על התגברות ההסתה ברשתות החברתיות הייתה דבר בעיתו, אך לדעת אחרים היא באה באיחור רב, אחרי עשור, ובעצם יותר, של הסתה בלתי פוסקת נגד בנימין נתניהו, ולא רק "בתקופה האחרונה", כפי שנאמר בהודעת ראש השב"כ, אלא כמעט מאז שנבחר לראשונה לתפקיד ראש-הממשלה. ויש גם מי שסבורים, אולי בצדק, שמוטב היה לו ראש השב"כ בתוקף תפקידו בכלל היה נמנע מלהתבטא ברבים והיה מתרכז בפעולה מעשית נגד המסיתים הקיצוניים, לבל יחזור על המחדל של קודמו בתפקיד ברצח רבין. גם הימין ובפרט השוליים הימניים, איננו חף מהסתה, בין היתר נגד בנימין נתניהו ונגד חבריהם בעבר (ואולי בעתיד), ובזמנו נגד יצחק רבין אחרי הסכמי אוסלו.
17/06/2021  |  זלמן שובל  |   יומני בלוגרים
סקר דעת קהל שפירסם ב-15 ביוני מכון מחקר פלשתיני ידוע ברמאללה, בראשות ד"ר פתחי שקאקי, מעיד על המצוקה הגדולה של הרש"פ והעומד בראשה מאז מבצע "שומר החומות" ברצועת עזה. על-פי הסקר, יש עליה דרמטית בשטחי הגדה והרצועה בתמיכה בתנועת חמאס לאחר מבצע "שומר החומות", וכ-53 אחוזים מהנשאלים סבורים כי ארגון חמאס הוא שצריך להוביל את הפלשתינים. רק 14 אחוזים מהנשאלים מעדיפים את הנהגתו של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס. הסקר קובע כי בעיני 77 אחוזים מהציבור הפלשתיני, חמאס הוא המנצח במלחמה האחרונה בינו לבין ישראל.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפי לאופרט
רפי לאופרט
"העקרונות המוסכמים" שעליהם מרבים לדבר בשנה האחרונה אינם מגילת עצמאות - הצהרת הכוונות של האבות המייסדים, חוקי-יסוד וחוקים שחוקקה הכנסת הנבחרת על-ידי העם. בארגון דמוקרטי אלה העקרונות...
אלון קוחלני
אלון קוחלני
חוק חדש של ה-EU יחייב קציני הציות בחברות העושות שימוש ב-AI ולנהל סיכוני ציות העולים מרגולציה זו (The Artificial Intelligence Act)
אלי אלון
אלי אלון
כבר בתחילת שנות ה-20 הגתה עדה פישמן רעיון להקמת "משק פועלות גדול "- חווה להכשרה חקלאית, למאתיים פועלות אשר יוכשרו מדי שנתיים במקום    ב-1929 נחרשה האדמה לראשונה והוחל במרץ בעבודות ת...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il