|   15:07:40
דלג
  יוסי אחימאיר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין

בדרך לאסון תחבורתי

המצב המחמיר על הכבישים, מעורר בנו את השאלה, איזו מדינה אנו, בני הדור שאבותיו אפילו לא יכלו לחלום על רכב פרטי, משאירים לצאצאינו אחרינו? מדינה פקוקה לחלוטין, שתושביה חסרי מנוח, שמידת הסולידריות בקירבה מתמעטת והולכת, שבה כל דאלים - על הכבישים, ולא רק בהם - גבר, שבה מצטמצמים מיום ליום המרחבים הירוקים, האוויר מזדהם, ואת שמיה כובשים עגורנים ומגדלים... האם יש פתרון ומהו? איך נחלצים מהחנק המשתלט עלינו?
12/07/2021  |   יוסי אחימאיר   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
[צילום: מאיר ועקנין/פלאש90]

הידיעה המדאיגה ביותר שפורסמה במהלך השבוע שעבר, לדעתי, לא הייתה חוק העריקים שעבר בכנסת ולא גזר הדין על הגננת המתעללת, לא הנזיפה האמריקנית על הריסת ביתו של מחבל-רוצח, ולא גל הקורונה החדש בדמות וריאנט דלתא פלוס. היא הופיעה בעמוד השער של העיתון הכלכלי "דה מארקר": "בתוך חצי שנה יצטרפו 184 אלף מכוניות חדשות לפקק הישראלי". במחצית הראשונה של 2021 - אומרת הידיעה - מספר שיא של מכוניות חדשות נמכרו, מה שמקרב את ישראל לאסון תחבורתי. יתר על כן, פורום חוקרי סביבה וחברה בישראל תחת שם האומר הכל - "צפוף" - הזהיר בכנס שנערך לא מכבר, כי מספר כלי הרכב הנוכחי, 6.3 מיליון, צפוי להגיע ל10 מיליון בעוד 30 שנה, וכפי שאמרו המומחים, אז כבר לגמרי אי-אפשר יהיה לנוע עוד בכבישי ישראל.

בעוד 30 שנה? - הצחקתנו... והרי כבר כיום בקושי אפשר לנוע ולהתקדם בדרך אל היעד. איש אינו מופתע. בוודאי לא מאות אלפי הנהגים הגודשים ברגעים אלה את כבישי ארצנו, הן בתוך הערים והן בנתיבים הבין-עירוניים. זרמי מכוניות נעים בקושי הלוך והנה, בכל הכיוונים, כמעט בכל הנתיבים, כמעט בכל שעה, ובתוכן נהגים ונוסעים עצבניים, שתקועים בפקק מזדחל. לא שלא נסללו כבישים חדשים בשנים האחרונות, הורחבו קיימים, שונו נתיבים, הוקמו מחלפים מרשימים - אלא שקצב שיפור התשתיות אינו עומד בהתאמה לקצב הגידול בכמויות כלי רכב המיובאים באלפיהם מדי חודש ושנה.

אני זוכר, שבזמנו התנגדתי בחריפות לכביש 6. סברתי שהפגיעה בערכי טבע תהיה חמורה ביותר. טבע ארץ-ישראל ההולך ונכבש תחת אספלט הכבישים החדשים והבינוי של ערים ויישובים חדשים או הרחבתם. כאבתי את העבודות הנעשות בשער הגיא, שפצעו באופן אנוש את מורדות ההר הנושקים לנתיב הקיים, יכערו את הנוף, יפגעו בייחודו. התבדיתי. במהלך העבודות, כאשר דחפורים ושאר כלי עבודה אימתניים נגסו ללא רחם בדפנות הגיא, אכן הפגיעה הייתה קשה. אבל השכילו מרחיבי הכביש להשקיע גם בריפוי הפצעים. היום, גם בשער הגיא וגם לאורך כביש 6, הטבע משתקם והולך, הנתיבים משלבים בו טוב למדי, התנועה בהם עמוסה.

מה היה קורה אלמלא היו מרחיבים את כביש 1, הנתיב הראשי בין בירת ישראל לגוש-דן עם תל אביב בראשו? או שלא היו סוללים את כביש 6 המהיר לאורכה של ישראל - שכבר היום בקטעים מסוימים מתנהלות עבודות להרחבתו? הרי בלעדיהם לא היה צריך לחכות 30 שנה לאסון התחבורתי - וכבר כיום לא היה אפשרי לזוז. עם זאת, עבודות ההרחבה והסלילה, ככל שהן מרשימות, אינן מדביקות את קצת הגידול בנפח הנסועה. כל אדם יודע כי לצאת מהבית ברכב פרטי זוהי משימה "קרבית", שגובלת בסיוט. מועד ההגעה ליעד אינו תלוי מרחק, אלא תלוי הגודש. לרוב זהו עומס תמידי, מעיק, מעצבן. עומס שמגביר תופעות נילוות קשות, שמדליקות את הצד השלילי אצל הנהג הישראלי - חסר הסבלנות, הנדחק, המקלל, שסבור כי רק לו אצה הדרך, רק לו מותר לחתוך בלי לאותת מנתיב לנתיב, לעורר זעמם של נהגים אחרים. צעקות ומריבות, קללות ויריקות... כך מתעצבת מחדש, על כבישי ארצנו הפקוקים, דמות האזרח הישראלי הבלתי מתחשב, האגואיסטי, אפילו הדורסני. כך גם מספר תאונות הדרכים הולך ומתגבר. יש שיאמרו, ושמעתי זאת מנהג מונית אחד, שכבר השלמנו עם המצב הזה, הרי אנו נסמכים על הווייז המופלא (גאווה ישראלית!), ולא מתייאשים. אבל מתי תפקע הסבלנות כליל והפיצוץ החברתי יגיע?

המצב המחמיר על הכבישים, מעורר בנו את השאלה, איזו מדינה אנו, בני הדור שאבותיו אפילו לא יכלו לחלום על רכב פרטי, משאירים לצאצאינו אחרינו? מדינה פקוקה לחלוטין, שתושביה חסרי מנוח, שמידת הסולידריות בקירבה מתמעטת והולכת, שבה כל דאלים - על הכבישים, ולא רק בהם - גבר, שבה מצטמצמים מיום ליום המרחבים הירוקים, האוויר מזדהם, ואת שמיה כובשים עגורנים ומגדלים... האם יש פתרון ומהו? איך נחלצים מהחנק המשתלט עלינו? אני יכול להציע רק זאת, ואיני מחדש: צימצום בחוק של יבוא רכבים חדשים, הגבלה מושכלת של כניסת רכבים פרטים ללב הערים, שיפור משמעותי של מערך התחבורה הציבורית. שתהיה אפילו חינמית. כך נחסוך אנרגיה, כסף, זמן ועצבים. המשימה הלאומית הזאת מוטלת בראש וראשונה על משרד התחבורה. משימה לטווח ארוך, אבל יישומה היה צריך להתחיל כבר אתמול. יש יותר מדי משרדים בממשלה החדשה, מהם חשובים, מהם מיותרים. משרד התחבורה הוא אחד מארבעת המשרדים החשובים ביותר לעתיד ישראל. רק שיתחיל לזוז ולא יתקע בפקק הביורוקרטי...

תאריך:  12/07/2021   |   עודכן:  12/07/2021
יוסי אחימאיר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בדרך לאסון תחבורתי
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
כבש 44
15/07/21 10:57
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אין כל דרך לומר זאת בעדינות, בניסוחים דיפלומטיים מפותלים. אי-אפשר להסתיר את האמת המבישה: החלטת הפרלמנט הפולני לשלול מיהודים אזרחי פולין לשעבר את זכותם להחזיר לבעלותם נכסי נדל"ן שנשדדו מהם בכוח הזרוע, הינה פשע כפול ומכופל, בבחינת רצחת וגם ירשת.
12/07/2021  |  מנחם רהט  |   יומני בלוגרים
בניגוד לתובנה המקובלת, ערביי יו"ש נהנו מגידול אוכלוסין הגבוה ביותר בשנות השלטון הבלעדי של ישראל ביו"ש: 1992-1967. מ-1967 (586,000 ערבים) עד 1992 (1,050,000) גדלה האוכלוסייה הערבית ב-79%, לעומת גידול של 0.9% בשנות השלטון הירדני מ-1950 עד 1967.
12/07/2021  |  יורם אטינגר  |   יומני בלוגרים
פעמים הרבה אני מוצא את עצמי תוהה ביני לביני, היאך בימים האפלים של המאה הקודמת, ידע העולם הנאור על רצח העם הנורא המתרחש כנגד מיליוני בני אדם ואטם עיניו מראות, אטם אוזניו משמוע, אטם פיו מלזעוק.
תנועת ההתנדבות של בני המושבים לסיוע במושבי העולים בנגב בשנת ה-50 ספר חדש של מירית גל-עד
12/07/2021  |  חנינא פורת  |   יומני בלוגרים
על אף שגיאותיו הרבות של בנימין נתניהו, בהשוואה ליתר ארצות תבל הגיעה ישראל בהנהגתו להישגים מרשימים במאבק במגיפה העולמית, לחיסון אחוז גבוה מן האוכלוסייה, וליציאה מהירה - מהירה מדי! - מן המשבר. אילולא הציבור, שנהג בחוסר אחריות משווע, היינו יכולים להיות אפילו במקום טוב יותר, ועם מספר קטן בהרבה של קורבנות. מחיר כבד מדי בגין שאננות וזלזול שאין להם כל הצדקה.
12/07/2021  |  רון בריימן  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
עידן יוסף
עידן יוסף
כ-900 אלף כרטיסי רב-קו עם יתרות בשווי עשרות מיליוני שקלים יופקעו מהציבור ויגיעו לאוצר המדינה    משרד התחבורה טוען שהמצב הנוכחי מקשה עליו טכנולוגית, אך בפועל "תורם" את כספי הנוסעים ל...
צבי גיל
צבי גיל
האירוע היה משהו ומישהו, נכון יותר מי שהם, שאני מלווה במשך עשרות שנים    היו שם כל המי ומי מבין מקימיי הטלוויזיה הישראלית ומעצביה בשעתה היפה
יוסף אורן
יוסף אורן
אני בטוח ששופטי הפרס בחרו את הספרון "החזאית" כספר הטוב ביותר מאלה שהוגשו לעיונם בשנת 2022, אך גם הטוב מכולם באותה שנה לא היה כנראה מספיק טוב כדי להיבחר כראוי לפרס ברנר
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il