|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טוען רבני יכול לשקם את חיי הנישואין שלכם?
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?

ג'ון ברנץ', כתב ספורט בכיר בניו-יורק טיימס:

התנועה האולימפית חייבת רפורמה מקיפה

שיחות עם כל הנוגעים באולימפיאדה – היסטוריונים, אקדמאים, ספורטאים, פקידים – העלו קונצנזוס אחד: המשחקים האולימפיים אינם מתנהלים כיום כיאות הטענות העיקריות מתחלקות לשלוש קבוצות: שחיתות בהתמודדות על האירוח, העדר שקיפות של הוועד האולימפי הבינלאומי ופגיעה בזכויות הספורטאים האחרונים הם שיכולים לכפות שינוי - אבל ספק אם זה יקרה בקרוב
19/07/21  |   איתמר לוין   |   מיוחדים ברשת   |   אולימפיאדת טוקיו   |   תגובות
קורונה בכפר האולימפי בטוקיו, 18.7.21 / Good Morning America
האם יש לאולימפיאדה משמעות [צילום: ג'יי הונג, AP]

למעלה מ-1,000 יפנים מתו בשל מכות חום ביולי-אוגוסט 2018 ו-2019, ובכמה תחרויות מבחן לקראת המשחקים האולימפיים של טוקיו האתלטים נפגעו מן החום. היה ברור שיש צורך בצעדים דרסטיים. אחד מהם היה העברת המרתון 800 ק"מ צפונה, ומאחור נותרו הסימנים של המסלול המקורי על כבישי טוקיו. שישה חודשים מאוחר יותר היכתה הקורונה, המשחקים נדחו בשנה ויפנים רבים תוהים האם הם מצדיקים את הסיכון לבריאות הציבור, את הוצאות המיליארדים ואת הוויתורים לוועד האולימפי הבינלאומי.

מאוחר מדי. המשחקים מתחילים השבוע, אל מול התפרצות מחודשת של הנגיף ומול יציעים ריקים. טכס הפתיחה – טוען ג'ון ברנץ', כתב ספורט בכיר בניו-יורק טיימס וזוכה פרס פוליצר – יעלה שאלה רוחבית: מה לעזאזל אנחנו עושים פה? מי שבוחנים את המשחקים האולימפיים במבט רחב מגיעים לעיתים למסקנה, שההישגים הספורטיביים אינם מצדיקים את הנזק שהאירוע גורם. האם יש עדיין משמעות לאולימפיאדה, או שהיא איבדה את דרכה ואת האידיאלים שאמורה הייתה לקדם?

באולימפיאדה הראשונה, אתונה 1896, השתתפו 214 ספורטאים, כולם גברים לבנים (בטוקיו יהיו 11,000, מחציתם נשים מ-200 מדינות). הרעיון הצליח באופן מפתיע והמשחקים נהנים כיום מפופולריות אדירה, אם נתוני הצפייה בשידורים הם קנה מידה אמין. מאות מדינות מחזיקות ארגונים גדולים רק לצורך האולימפיאדות, וספורטאים בכל העולם שותפים במידה זו או אחרת לחלום האולימפי.

המבקרים טוענים, כי בדרכים רבות מדי האולימפיאדה תקועה בזמן – רעיון מן המאה ה-19 המיושם במאה ה-21. אם לתמצת, הרי שהמשחקים האולימפיים בנויים על הגזמה, כלואים בגיאו-פוליטיקה ועמוסים בשחיתות ורמאות. בכל ארבע שנים עולות שאלות מטרידות על הנזק לסביבה ולזכויות האדם שהם גורמים. המשחקים מוצגים כבלתי פוליטיים, אבל זה גם בלתי אפשרי וגם לא נכון. הכבוד שבעריכתם התפוגג, משום שהם מותירים נטל כבד על הערים המארחות. שינויי האקלים מצמצמים את מגוון המארחים האפשריים, במיוחד למשחקי החורף.

תשעה נשיאים ב-125 שנים

כל העסק מנוהל בידי נשיא הוועד האולימפי הבינלאומי רב-העוצמה – היו תשעה בלבד כאלו במשך 125 שנים, כולם אירופיים למעט אמריקני אחד. כיום זה תומס באך, העומד בראש הוועד בן 102 החברים. רובם זוכים למעמדם הודות לקשרים פוליטיים ועסקיים; לפחות 11 מהם בני מלוכה. זהו הגוף החזק ביותר בספורט העולמי – וגם הכי בלתי שקוף; על-פי תקנונו, הוועד הוא הסמכות העליונה בכל הנושאים האולימפיים ואינו חייב דין וחשבון לאיש.

כבידור בלבד, האולימפיאדה חיה על נוסטלגיה וזיכרון קיבוצי – טוען ברנץ'. רעיון המפתח שלה הוא לאומנות המתודלקת במצעדים, המנונים, הנפת דגלים וטקסים אחרים המנותקים מהמגמות העולמיות. הם יוצרים הרמוניה ללא העמקה, הכלה ללא הקשר. ב-50 השנה האחרונות המשחקים תפורים לצורך הטלוויזיה ונוספות אליהן תחרויות בניסיון נואש ללכוד את הקהל הצעיר. באולימפיאדת טוקיו נוספו תחרויות סקייטבורד, גלישה וטיפוס.

רק מעטים תומכים בביטול המשחקים. הם עדיין השיא של רוב המקצועות. מבחינת הספורטאים, האולימפיאדה משמעותה הכל – עבודה של כל החיים, פסגת ההישגים. מעטים, אם בכלל, מסרבים להשתתף בשל סיבות מוסריות. משחקי טוקיו יספקו גם הם את הריגושים הצפויים, אך בהעדר הקהל – הם לא יהיו יותר מאשר מופע דו-ממדי. ההכנסות מזכויות השידור מהוות 73% מתקציב הוועד האולימפי הבינלאומי, וקיום המשחקים בשיא החום של טוקיו נועד לצרכי הטלוויזיה ולא לאלו של הספורטאים. רשת NBC השדרנית הראשית של המשחקים בארה"ב, מכרה פרסומות ב-1.25 מיליארד דולר ומקווה שזו תהיה האולימפיאדה הרווחית ביותר בתולדותיה.

קניית קולות היא אירוע בפני עצמו

שיחות עם כל הנוגעים באולימפיאדה – היסטוריונים, אקדמאים, ספורטאים, פקידים – העלו קונצנזוס אחד: המשחקים האולימפיים אינם מתנהלים כיום כיאות. הטענות העיקריות מתחלקות לשלוש קבוצות: שחיתות בהתמודדות על האירוח, העדר שקיפות של הוועד האולימפי הבינלאומי ופגיעה בזכויות הספורטאים.

קניית קולות היא אירוע בפני עצמו, וקרוב לוודאי שהיא התרחשה הן לפני זכייתה של ריו דה-ז'נירו באירוח משחקי 2016 והן לפני זכייתה של טוקיו במשחקי 2020. הוועד האולימפי העניק את האירוח גם למדינות רודניות: סוצ'י ב-2014, בייג'ינג ב-2008 וב-2022. הרוסים השתמשו במשחקי החורף כהצגה של ולדימיר פוטין בעלות של 50 מיליארד דולר, ובמקביל ביצעו תוכנית סימום נרחבת של ספורטאיהם – ומיד עם תום המשחקים פלשו לאוקראינה. רוסיה לא הורשתה להשתתף במשחקי 2018 ו-2020, אך ספורטאיה יהיו בטוקיו – תחת השם "הוועד האולימפי הרוסי".

הרקורד הסיני בתחום זכויות האדם, כולל הדיכוי בהונג-קונג ורצח העם של המיעוט האויגורי, ודאי יתפסו תשומת לב לפני פברואר 2022. אבל ברנץ' מזכיר, כי בשנת 2013 העניק באך לנשיא סין, שי ג'ינפינג, את העיטור הגבוה ביותר של הוועד האולימפי. באך ממשיך לטעון שהאולימפיאדה איננה פוליטית – בניגוד למה שרואה היטב כל מי שעיניו בראשו.

העובדה היא, שרק שלוש אולימפיאדות נערכו בחצי הכדור הדרומי – שתיים באוסטרליה ואחת בברזיל – ואף לא אחת באפריקה. ההתמודדות על משחקי 2022 הייתה מביכה – ארבע מבין שש הערים הסירו את מועמדותן – וכך נותרו רק בייג'ינג ואלמאטי שבקזחסטן, שתי אפשרויות לא מלהיבות בלשון המעטה. בעקבות זאת הפסיק הוועד האולימפי את ההתמודדות היקרה על אירוח המשחקים ומיהר להודיע על הערים שנבחרו – ובכך העלה מחדש שאלות בנוגע לטוהר ההליך.

הערים המועמדות נוהגות להציע מתקנים נוצצים, חדרי מלון יוקרתיים וקהל נלהב ומציגות יעדים סביבתיים סוחפים ותוכניות של ההשפעה לטווח ארוך, שלא תמיד מתממשים. בפועל, כמעט תמיד המתקנים עומדים נטושים ומוזנחים. יש המציעים שהאולימפיאדה תתקיים בבית קבוע, אולי תוך רוטציה בין מספר ערים. הדבר יסיים את השחיתות (אחרי בחירת הערים הקבועות), אבל יצור בעיות אחרות, כמו עלויות התחזוקה והגיאו-פוליטיקה המשתנה תמיד. מבחינת הוועד האולימפי, חלק מהקסם של המשחקים הוא המיקום המשתנה – כמובן, כל עוד לא הוא זה שמשלם על כך.

מה תהיה התגובה למחאה פוליטית

עיצובו מחדש של הוועד האולימפי כגוף הנתון לפיקוח הוא המכשול הגדול ביותר. כיום, זהו גוף הבוחר בעצמו את חבריו, נעדר שקיפות לחלוטין, בעל עבר של שחיתות בה לא טיפל, המדיר משורותיו מותחי ביקורת וקולות עצמאיים – וקשה מאוד לשנות גוף כזה. הוועד האולימפי נהנה מטווח תשומת הלב הקצר של הציבור: הזעם סביב השערוריות בו לרוב שוכך זמן קצר לאחר שהוא מתעורר.

הלחצים החיצוניים מתגברים. מדינות דמוקרטיות מפגינות ספקנות גוברת והולכת כלפי הוועד, תומכי זכויות אדם מוצאים אוזן קשבת בציבור, שינויי האקלים עשויים לכפות שינויים בשנים הקרובות. אפילו האוהדים הנלהבים ביותר ערים לדאגות בנוגע לעבירות מין בחלק מן הענפים ובנוגע לתוצאות המוטלות בספק בשל הסימום המתמיד. אולם, כל אלו עדיין אינם מתורגמים לכוח של ממש.

יש צורך בקבוצה של אנשים שירצו באמת לשנות את הוועד – וברנץ' מצביע על מועמדים מפתיעים: הספורטאים עצמם. מבחינתם עולות שורה של סוגיות, יותר מאשר אי-פעם בעבר: תשלום, חופש הביטוי, זכויות מגדר. והם מוצאים את קולם הקיבוצי, במיוחד בימים שאחרי תנועת
Black Lives Matter נושא מרכזי הוא הכלל האוסר על הספורטאים "תעמולה פוליטית, דתית או גזעית". בשנה שעברה הודיע הוועד האולימפי האמריקני, כי לא יעניש ספורטאים שימחו בצורה שלווה – כולל באולימפיאדה עצמה. כעת יש לראות מה יעשה הוועד האולימפי הבינלאומי בטוקיו ואחריה. הספורטאים מודעים יותר ויותר לפגמים במערכת האולימפית, אבל האם מודעות זו תוביל לשינויים של ממש? העולם כולו מצוי בתהליכי שינוי מתמשכים, ואולי הללו יגיעו גם למשחקים האולימפיים.

תאריך:  19/07/21   |   עודכן:  19/07/21
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
התנועה האולימפית חייבת רפורמה מקיפה
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  אולימפיאדת טוקיו
אולימפיאדת טוקיו תתקיים כמעט כולה ללא צופים - הודיעו (יום ה', 8.7.21) מארגניה. ההודעה באה יממה לאחר שממשלת יפן הכריזה על מצב חירום בעיר הבירה בשל ההתפשטות המחודשת והמהירה של הקורונה. מצב החירום - הרביעי במספר מאז פרוץ המגיפה - יימשך לפחות עד 22 באוגוסט, בעוד המשחקים ייפתחו ב-23 ביולי ויסתיימו ב-8 באוגוסט. צופים לא יורשו להיכנס לכל האירועים בטוקיו ובסביבתה. אירועים בודדים, כמו ריצת המרתון, יתקיימו באיזורים עליהם לא חל מצב החירום וייתכן שמספר קטן של צופים יורשו להשתתף בהם.
08/07/2021  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
הטניסאית האמריקנית סרינה ויליאמס, שהשתתפה 23 פעמים בתחרויות גראנד-סלאם, הודיעה (יום א', 27.6.21) כי לא תשתתף במשחקים האולימפיים הצפויים להתקיים בחודש הקרוב בטוקיו שביפן. המשחקים האולימפיים צפויים להיפתח ב-23 ביולי.
27/06/2021  |  איציק וולף  |   חדשות
פחות מ-50 יום נותרו לפתיחת אולימפיאדת טוקיו, אשר נדחתה משנת 2020 בשל הקורונה. השעון מתקתק אל מול עלייה בתחלואה ביפן, מצב חירום בטוקיו ובתשעה מחוזות אחרים, בתי חולים מלאים והתנגדות נרחבת בקרב הציבור, אנשי העסקים ומומחי הרפואה לקיום המשחקים. אלא שלכל אלו אין חשיבות בעיני ממשלת יפן והוועד האולימפי הבינלאומי, למרות שקצב ההתחסנות ביפן איטי מאוד, זרים רבים יגיעו בלתי מחוסנים והמשחקים עלולים להיכנס להיסטוריה כמוקד של הפצת הנגיף.
06/06/2021  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
הלפיד האולימפי עבר השבוע בעיר הירושימה, אך המארגנים וידאו שהמרוץ יתקיים הרחק מרחובות ציבוריים. טכס הדלקת הלפיד נערך ללא קהל. נשיא הוועד האולימפי הבינלאומי, תומס באך, ביטל את השתתפותו. הירושימה – כמו העיר המארחת טוקיו ושבע ערים יפניות מרכזיות אחרות – נתונות תחת מצב חירום בשל גל רביעי של הקורונה.
21/05/2021  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
יפן הכילה את הקורונה טוב יותר מרוב המדינות הגדולות האחרות, אך כעת עליה להתמודד עם האתגר של עריכת המשחקים האולימפיים בקיץ הקרוב מבלי לגרום התפרצות מחודשת. מצב המשחקים הפך לשאלה פוליטית ביפן, כאשר סקרים מלמדים שרוב התושבים תומכים בדחייה נוספת או בביטול. רבים מתוסכלים מן הדרך בה ראש הממשלה, יושיהידה סוגה, מטפל בנושא בשנתו הראשונה בתפקיד. אבל למרות כל הביקורת, נראה שיפן תקיים אולימפיאדה מוצלחת תוך שמירת הנגיף בשליטה, סבור דייוויד לנהרדט בניו-יורק טיימס.
07/05/2021  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
מה בעומק ליבו חשב חסן נסראללה על נותן לחמו חמינאי? ומה חשב יחיא סנוואר, שכה רצה לגרור את אירן למלחמה, והנה ההר הוליד עכבר?
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
תמונתם של הנייה ואשתו מבית-החולים בדוחא מבטאת היטב את הרוח החמאסית    מוות עדיף על החיים, במיוחד כשהוא למען מטרה "קדושה", כמצווה באמנת החמאס - השמדת היהודים
אלי אלון
אלי אלון
כבר בתחילת שנות ה-20 הגתה עדה פישמן רעיון להקמת "משק פועלות גדול "- חווה להכשרה חקלאית, למאתיים פועלות אשר יוכשרו מדי שנתיים במקום    ב-1929 נחרשה האדמה לראשונה והוחל במרץ בעבודות ת...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il