|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?

האם זה יהיה "בום" או "מיני בום"

זינוק בתפוקת העובדים בארה"ב

אחרי מיתון תמיד יש גידול בתפוקה, אבל הפעם הוא מהיר יותר ואולי יהיה ממושך יותר – כי הקורונה הכריחה להאיץ רובוטיקה, בינה מלאכותית ועבודה מהבית, מסביר וושינגטון פוסט
23/08/21  |   איתמר לוין   |   מיוחדים ברשת   |   מגיפת הקורונה   |   תגובות
מכוניות מיוצרות מהר יותר [צילום: עמר אלפיקי, AP]

ארה"ב מצויה בעיצומו של זינוק בתפוקת העובדים, העשוי להתחרות ב"בום" של ההיי-טק מתחילת המאה – אם הוא יימשך. חברות ולקוחות מאמצים טכנולוגיות חדשות, המאפשרות לייצר יותר עם פחות עובדים, ומספר גדל של כלכלנים אומרים שאין זו תופעה חולפת, אלא כזו העשויה להפוך ל"בום" או ל"מיני בום" עם רווחים ניכרים בשנים הבאות – כותב וושינגטון פוסט.

תפוקה היא התוצר של עובד לשעה. כאשר לעובדים יש כלים טובים או סיוע של רובוטים ובינה מלאכותית, הם יכולים לייצר מכוניות או לעבד מידע מהר יותר. בדרך כלל, תפוקה גבוהה יותר מגדילה את היצע הטובין והסחורות ומורידה את מחיריהם, לצד עלייה בשכר. בלי עלייה שכזאת, הצמיחה הכלכלית מקרטעת.

הנתונים הראשוניים על ההתאוששות מן הקורונה הם מבטיחים. התפוקה גדלה ב-4.3% ברבעון הראשון, אחד השיעורים הגבוהים ביותר מזה שנים. ברבעון השני הצטמק הגידול ל-2.3%, אבל זה כמעט כפול משיעור הגידול בעשור שלאחר המשבר הפיננסי, אשר עמד על ממוצע רבעוני של 1.2%. האופטימיות הפעם נובעת בחלקה מכך שהבית הלבן והקונגרס נוקטים צעדים להשקעות משמעותיות בתשתיות פיזיות ודיגיטליות, ובחלקה מכך שהקורונה כפתה אימוץ מהיר ונרחב של כלכלה דיגיטלית, רובוטיקה ובינה מלאכותית.

מקבלי ההחלטות מחממים את המשק

על-פי ניתוח של גולדמן-זאקס ומק'קינסקי, קיימים כיום תנאים לכך שהצמיחה תימשך גם בשנים הבאות. מקבלי ההחלטות מחממים את המשק, מה שיוצר ביקוש ניכר לטובין ושירותים. ישנו גם מחסור בעובדים, המאלץ את החברות להיות יותר יצירתיות כאשר הן מתקשות לאייש מספר שיא של 10 מיליון משרות. אם רובוט יכול לעשות את עבודתו של מישהו, החברות ינסו את זה. כמה כלכלנים אפילו סבורים שארה"ב עומדת על סיפו של "בום" תפוקתי שלא נראה כמותו מאז שלהי שנות ה-90.

בשנים 2004-1996 עלתה התפוקה בממוצע ב-3.1% לרבעון, בעיקר הודות למהפכת המחשוב האישי. כלכלנים למדו, כי פריצות דרך טכנולוגיות אינן גורמות בדרך כלל לעלייה מיידית בתפוקה. יש צורך בזמן התאקלמות, כך שהחברות יוכלו ללמוד כיצד לנצל לצרכיהן את הטכנולוגיה החדשה. לדעת חלק מן הכלכלנים, הבינה המלאכותית כבר נמצאת בשלב שהיא יכולה לחולל שינוי דרמטי; אחרים אינם משוכנעים בכך.

רוב הכלכלנים עימם שוחח הפוסט צופים "מיני בום". הם אינם סבורים שהתפוקה תגדל בקצב מהיר כמו בשלהי שנות ה-90, אלא שהיא יכולה בקלות להיות גבוהה מאשר בזמן ההתאוששות מהמשבר הפיננסי. מקובל לראות קפיצה בתפוקה בסופו של מיתון, בעיקר משום שחברות פיטרו עובדים רבים, והנותרים עמלים לבצע משימות נוספות ולהרשים את הבוסים כדי להישאר מועסקים. כך למשל, בשנת 2009 היא עלתה בממוצע רבעוני של 3.6%. זינוק כזה נוטה להתאדות, ולכן המבחן האמיתי יהיה ב-2022 וב-2023.

כאמור, המגיפה אילצה עסקים רבים לשנות בצורה דרמטית את אופן פעילותם, בשל חובת הריחוק החברתי. עסקים האיצו את תוכניותיהם לאוטומטיזציה ודיגיטליזציה של משימות שגרתיות, לעיתים בקצב של פי 20 ואף פי 25 מכפי שסברו שיוכלו לעשות. אבל ענפים כמו עיבוד בשר, שרבים סברו שיהיו האחרונים שיאמצו טכנולוגיות כאלו, עשו זאת במהלך הקורונה. דוגמה בולטת במיוחד היא ההסתגלות האמריקנית להזמנת מזון ברשת. במפעלים ובמחסנים הורחב השימוש ברובוטים בזמן המגיפה, והוא נמשך גם כעת. חברות אחרות מוצאות דרכים להאיץ את "לימוד המכונות" ומעבירות אליהן משימות יותר מתוחכמות מאשר ניהול לוחות זמנים ומשלוחים, שנעשו גם לפני המגיפה.

פתרון אפשרי ללחצים האינפלציוניים

לכל אלו יש להוסיף את מגמת העבודה מהבית. מחקר חדש מצא, כי היא יכולה להוסיף 5% לתפוקה, בעיקר בשל החיסכון של זמן הנסיעה אל המשרד וממנו. חלק מהעובדים אומנם חוזרים למשרדים, אך קרוב לוודאי שרבים יוכלו לעבוד מהבית בצורה מלאה או חלקית. נכון לחודש יולי, 13% מן האמריקנים המועסקים עבדו מהבית – מחצית מאשר ביולי אשתקד, לאחר שיא הגל הראשון של הקורונה.

הפוסט מציין, כי בעוד שניתן להצביע בקלות על העלייה בתפוקה, קשה יותר לומר כמה ממנה יופיע בנתונים הרשמיים. ההערכה היא, כי בנתונים אלו תבוא לידי ביטוי רק חמישית מן הגידול בזכות העבודה מהבית, משום שהם אינם מביאים בחשבון את זמן התחלופה (קרי: הזמן שמוקדש לעבודה בפועל במקום לנסיעות).

גורם מרכזי נוסף הוא ההשקעה הממשלתית במשק. ראשי המגזר העסקי והכלכלנים בירכו כמעט פה אחד את התוכנית להשקעת 1.2 טריליון דולר בתשתיות שאישר הקונגרס בתחילת החודש. ההחלטה להזרים כסף למשק יצרה גם היא הרבה יותר ביקוש מן הרגיל בעת יציאה ממיתון, והוא מסייע להמשיך את הגידול בתפוקה ובהשקעות המגזר העסקי. ההשקעה בשיפוץ כבישים וגשרים נחוצה מאוד, אך הכלכלנים מתלהבים בעיקר מההשקעה באינטרנט בפס רחב ובמחקר ופיתוח. הדמוקרטים מכינים חבילה נוספת של 3.5 טריליון דולר, שעליה יש פחות הסכמה, אם כי חלק מהכלכלנים משבחים את החלקים בה המיועדים להקל על אימהות לצאת לעבודה.

העלייה בתפוקה עשויה לפתור בעיה בוערת: החששות האינפלציוניים. האינפלציה נמצאת כעת בשיא של 13 שנים ואמריקנים רבים מודאגים ממנה. אבל תפוקה מוגברת נוטה להוריד את המחירים, שכן המפעלים והמשרדים מייצרים יותר – ובמקביל מעלים את שכרם של העובדים הנתפסים כחיוניים ויעילים יותר. בטווח הביניים, הבעיה הגדולה ביותר של המשק האמריקני היא הצטמקות כוח העבודה. ה"בייבי בומרס" פורשים, הגידול באוכלוסייה מואט ופשוט יש פחות עובדים. ההגירה מסייעת לעמוד בנטל, והגידול בתפוקה משמעותו שאותו מספר עובדים מייצרים יותר. את השאר יצטרכו למלא רובוטים.

תאריך:  23/08/21   |   עודכן:  23/08/21
איתמר לוין
+1,094 חולי קורונה מאושפזים, 664 במצב קשה
19:27 23/08/21  |  איציק וולף
מחצות הלילה ועד השעה 18:35 אובחנו בישראל 5,814 חולי קורונה חדשים. מדובר ב-6.3% מכלל בדיקות הקורונה שפוענחו היום. כך עולה מן הנתונים העדכניים שפרסם הערב משרד הבריאות.

מספר חולי הקורונה שבמצב קשה עומד על 664 בני אדם, 117 מתוכם מונשמים. בבתי החולים השונים מאושפזים 1,094 חולים.
+קשר משמעותי בין רמות סוכר בדם לקורונה
19:14 23/08/21  |  יפעת גדות   |   לרשימה המלאה
מחקר ענק שבוצע על-ידי קבוצת חוקרים מקופ"ח מאוחדת, האוניברסיטה העברית, המרכז האקדמי לב והדסה, מצא כי ערכי סוכר גבוהים מ-105 מ"ג לד"ל בקרב אוכלוסייה שאינה מאובחנת כסוכרתית - עלולים להיות בסיכון גבוה לתחלואה קשה ולתמותה מנגיף הקורונה  ▪  המסקנה, בעקבות ההתפרצות המחודשת של נגיף הקורונה: צאו לבדוק את ערכי הסוכר שלכם
(לשים לב [צילום: מיכאל גלעדי/פלאש 90])
+כצפוי: אישור מלא לחיסון פייזר נגד קורונה
18:01 23/08/21  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
ה-FDA פרסמה הודעה על מתן אישור מלא לחיסון נגד קורונה מתוצרת פייזר ביחס לבני 16 ומעלה במנות החיסון הראשונה והשנייה  ▪  מתן חיסון לבני 12 עד 16 ומנת חיסון שלישית נעשים על סמך אישור חירום שעדיין בתוקף
([צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90])
+"ניידות חיסון נמרץ" לאוכלוסיות המוחלשות
17:40 23/08/21  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
משרד הבריאות מיפה את היישובים שבהם אחוז המתחסנים הוא נמוך במיוחד וישלח אליהם ניידות חיסונים בניסיון לעודד אנשים לקבל חיסון  ▪  השר הורוביץ: יש התאמה ברורה בין מעמד סוציו-אקונומי לבין היענות לחיסונים. ככל שישוב מוחלש יותר, הציבור מתחסן פחות  ▪  17 מתוך 32 יישובים שמופו - מהמגזר הערבי
(שר הבריאות הורוביץ בכפר קאסם, היום [צילום: משרד הבריאות])
+שיא בשיעור הבדיקות החיוביות לקורונה
10:02 23/08/21  |  
משרד הבריאות: שיעור החיוביים לקורונה הוא הגבוה ביותר מתחילת גל התחלואה - 6.31%. כמו כן 48 נפטרו ביממה האחרונה.
+שלוש הערות על המצב
09:50 23/08/21  |  צ'לו רוזנברג   |   לרשימה המלאה
אין טעם להכביר מילים כי הביביסטים והליכודניקים אינם מוכנים להתמודד עם המציאות  ▪  זה לא יעזור להם  ▪  הממשלה הנוכחית, למרות כל קלקוליה, תחזיק מעמד מעבר למה שהאופוזיציה מייחלת
(רגב. גזענית [צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90])
+ח"כ בן-גביר שוחרר לביתו
08:33 23/08/21  |  עידן יוסף
חבר הכנסת איתמר בן-גביר (הציונות הדתית) שחלה בקורונה ואושפז בבית החולים הדסה שוחרר לביתו לאחר שחל שיפור במצבו והוא חש בטוב.
+מנכ"ל משרד הבריאות יוצא נגד עמדת בנט ושקד
08:00 23/08/21  |  עידן יוסף
השרה איילת שקד דרשה אמש בדיון קבינט הקורונה לשלול תו ירוק ממי שהתחסן פעמיים בלבד ורשאי לקבל את מנת הדחף. ראש הממשלה נפתלי בנט תמך, אך מנכ"ל משרד הבריאות נחמן אש הסתייג (גלי צה"ל).
+ממונה הקורונה: המספרים עולים, דרושים צעדים נוספים
07:52 23/08/21  |  עידן יוסף
הפרופסור זרקא, ממונה הקורונה: "לצד הרצון הלגיטימי לפתוח את שנת הלימודים, צריך לעשות צעדים נוספים כדי לצמצם את התחלואה. לא יודע אם אנחנו בשיא הגל הרביעי - המספרים עולים יום אחר יום".
+אושר מתווה טיסות החסידים לאומן
07:14 23/08/21  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
המתוווה, המותאם למדינות כתומות יכלול חובת בדיקות ובידוד  ▪  משרד הבריאות להטיל מגבלת התקהלות למשך שבועיים-שלושה על כל הענפים במשק במסגרת של 500 איש בחלל פתוח ו־400 בסגור — לרבות אולמות תרבות ומגרשי ספורט, אך במשרד התרבות והספורט מתנגדים
(השר מתן כהנא [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90])
+הקבינט מקדם פתיחה ב-1 בספטמבר,
אך צוותי ההוראה אינם ערוכים
06:58 23/08/21  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
מסתמן כי שנת הלימודים תיפתח כסדרה לכל הגילים  ▪  הורים לא יוכלו להיכנס לבתי הספר ללא אישור תו ירוק  ▪  מורים ומנהלים מתריעים כי המתווה של משרד החינוך אינו ישים  ▪  עיקר הבעיות: בלגן בבדיקות הסרולוגיות, בבדיקות העצמיות, בחלוקת הסמכויות ובהתמודדות מול סרבני החיסונים
בדיקות סרולוגיות לילדים בקצרין [צילום: מיכאל גלעדי/פלאש 90]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
זינוק בתפוקת העובדים בארה"ב
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מגיפת הקורונה
ועדת השרים להתמודדות עם נגיף הקורונה (קבינט הקורונה) אישרה בלילה (יום ב׳, 23.8.21) את המתווה שגיבש השר לשירותי דת, מתן כהנא, בשיתוף עם משרד הבריאות, להסדרת טיסות החסידים לאומן בראש השנה.
23/08/2021  |  עידן יוסף  |   חדשות
לאחר דיון ארוך בקבינט הקורונה, שהסתיים בסביבות חצות (יום ב', 23.8.21) הוכרע כי שנת הלימודים ככל הנראה תיפתח כמתוכנן בכל שכבות הגיל בעוד שבוע וחצי. טרם ניתן אישור סופי להצעה להחלטה. שרת החינוך יפעת שאשא-ביטון, מובילה את ההחלטה, אך נמנעה בהצבעה, לאחר שרוב חברי ועדת השרים הביעו תמיכה בחיסון התלמידים גם בשעות הלימודים.
23/08/2021  |  עידן יוסף  |   חדשות
רבים המשווים את ההכלה שלנו של המעשנים וצרכני האוכל שאינו בריא לאלה המסרבים להתחסן, והאמת היא שאין כל דמיון בין השניים.
נמל נינגבו שבחוף המזרחי של סין פועל מאז המאה השמינית לספירה ובמחצית הראשונה של השנה הוא היה השיאן העולמי בכמות הסחורות שעברו בו. אבל ב-11 באוגוסט אחד המסופים העמוסים ביותר בנמל הושבת, כאשר עובד מזח אובחן כחולה בזן הדלתא למרות שחוסן. זה הספיק לממשלה לשלוח לבידוד את כל 254 העובדים שהיו סמוכים אליו ואת 396 האנשים שהיו בקשר איתם.
22/08/2021  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
מוֹרִים מַמְרִים, מְמֻרְמָרִים,
22/08/2021  |  ערן גרף  |   שירים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
"ביבי נקלה, ביבי נבל, ביבי מושחת, ביבי שקרן, ביבי מאוס, ביבי תחמן"... כך נפתח ביום שלישי מאמר בעיתון ה"הגון", שופר הפלשתינים - הארץ
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
ארז שושני
ארז שושני
ישנה חשיבות רבה לצרוב כבר כעת בתודעה הציבורית את ההכרח לחוקק בחוק יסוד מספר עקרונות מרכזיים לשמירה על הביטחון הלאומי בעתיד
יעקב אחימאיר
יעקב אחימאיר
הנושא הלוהט ביותר בימים אלה, לקראת הכרעה, הוא כמובן המחלוקת אם חובתה של ישראל להגיב על ניסיון החדירה האירני של הכטב"מים לתחומה של המדינה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il