|   15:07:40
דלג
  נסים ישעיהו  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

רוצים למצוא חן

לזכותו חשוב לציין שנח גם לא ניסה למצוא חן בעיני הסובבים שהלכו בדרך שונה משלו. ניסיון כזה, יש להניח, היה גורם להתקרבות שלו אליהם ולא להפך, כי הבסיס שלו לא היה יציב מספיק. בניגוד לאברהם אבינו שאליו אנחנו מתוודעים בסוף הפרשה, שמתוך המאמץ המתמיד שלו להעמיק את הקשר עם הבורא יתברך, טרח כל ימיו להפיץ את האמונה בא-ל היחיד תוך שהוא מקרב את האנשים אליו ואל דרכו ולא להפך חלילה
08/10/2021  |   נסים ישעיהו   |   מאמרים   |   תגובות
[צילום: דייויד וון בלוהן/AP]

פרשת בראשית מסתיימת בפסוק קצר (בראשית ו): [ח] וְנֹחַ, מָצָא חֵן בְּעֵינֵי ה'. אחר כך מתחילה פרשת נח ובה מסופר כי הוא היה אִישׁ צַדִּיק, תָּמִים הָיָה בְּדֹרֹתָיו, והוא מחזיק בצדקתו בתקופה המאופיינת בהשחתה כללית [יא] וַתִּשָּׁחֵת הָאָרֶץ, לִפְנֵי הָאֱלֹקִים; וַתִּמָּלֵא הָאָרֶץ, חָמָס. ה' מודיע לנח כי בתגובה להשחתה המוסרית-חברתית, הוא מתכוון להשחית פיזית את כל היקום. לנח הוא מורה לבנות תיבה לפי מפרט מדויק שהוא מכתיב לו, והיא תהווה מקלט מפני מי המבול, עבורו ועבור בני משפחתו ועבור נציגים מכל בעלי החיים: [כ] מֵהָעוֹף לְמִינֵהוּ, וּמִן-הַבְּהֵמָה לְמִינָהּ, מִכֹּל רֶמֶשׂ הָאֲדָמָה, לְמִינֵהוּ--שְׁנַיִם מִכֹּל יָבֹאוּ אֵלֶיךָ, לְהַחֲיוֹת. לקח לו מאה שנה לבנות את התיבה אבל המשימה הושלמה והכל מוכן.

הגיע זמן הביצוע: (פרק ז) [א] וַיֹּאמֶר ה' לְנֹחַ, בֹּא-אַתָּה וְכָל-בֵּיתְךָ אֶל-הַתֵּבָה: כִּי-אֹתְךָ רָאִיתִי צַדִּיק לְפָנַי, בַּדּוֹר הַזֶּה. והוא מזכיר לו להכניס אל התיבה נציגים מכל בעלי החיים, זוג אחד מכל מין, ומהבהמה הטהורה שבעה זוגות מכל מין. נח ממלא בדייקנות את כל ההוראות: [ה] וַיַּעַשׂ, נֹחַ, כְּכֹל אֲשֶׁר-צִוָּהוּ, ה'. בעלי החיים מגיעים אליו והוא ממקם אותם בתאים שהכין מראש. והוא עצמו? הוא ממתין. נח אומנם צדיק, אבל כזה הוא, לא שהוא מנסה למצוא חן. זו תוצאה טבעית של צדקותו. יש לו גם חולשות אנושיות והתורה מתייחסת אליהן בטבעיות. המבול מתחיל אבל נח לא ממהר להכנס לתיבה, הוא משתהה עד שאין ברירה: [ז] וַיָּבֹא נֹחַ, וּבָנָיו וְאִשְׁתּוֹ וּנְשֵׁי-בָנָיו אִתּוֹ--אֶל-הַתֵּבָה: מִפְּנֵי, מֵי הַמַּבּוּל.

התוספת מִפְּנֵי מֵי הַמַּבּוּל לכאורה מיותרת, אבל היא מלמדת משהו. (רש"י): אף נח מקטני אמנה היה, מאמין ואינו מאמין שיבא המבול, ולא נכנס לתיבה עד שדחקוהו המים. הוא מאמין כי זה מה שה' אמר אבל לא מאמין שהסדר העולמי יתהפך פתאום. עד שדחקוהו המים, רק אז הבין שזה רציני ונכנס. ואולי אפשר לומר שאותה תופעה חוזרת על עצמה כעבור שנה, אחרי שהמבול נגמר ואפשר כבר לצאת מהתיבה. גם בשלב הזה ה' מורה לו (פרק ח): [טז] צֵא, מִן-הַתֵּבָה--אַתָּה, וְאִשְׁתְּךָ וּבָנֶיךָ וּנְשֵׁי-בָנֶיךָ אִתָּךְ. הניסוח הזה אומר שכאן התיר להם את הזוגיות שנאסרה בימי המבול. נח יוצא אבל החששות שלו מתבטאים בדרך בה מילא את ההוראה: [יח] וַיֵּצֵא-נֹחַ; וּבָנָיו וְאִשְׁתּוֹ וּנְשֵׁי-בָנָיו, אִתּוֹ. הקפיד על הפרדה מגדרית.

אולי כי קשה להאמין

אמרנו שנח היה צדיק מטבעו, לכן הוא לא נסחף בהשחתה הכללית ובכך הוא מָצָא חֵן בְּעֵינֵי ה'. זה לא שניסה בכוונה למצוא חן. אם כן, מה הניע אותו? בכל זאת, להישאר צדיק בסביבה של רשעים זה לגמרי לא פשוט, מהיכן הוא שאב כוחות להישאר בצדקותו? התורה אומרת שהיה צַדִּיק בְּדֹרֹתָיו, גם ה' אמר לו: אֹתְךָ רָאִיתִי צַדִּיק לְפָנַי, בַּדּוֹר הַזֶּה. ומה בהשוואה לדורות אחרים? על כך יש תשובות שונות בחז"ל. לא נוכל להביא אותן כאן מקוצר המצע, אבל אם נתמצת יוצא שהתורה מספרת לנו דברים גם כדי שנדע מה לא לעשות. נח הצליח לבודד את עצמו מרעשי הרקע של ההשחתה הסביבתית וכך שמר על צדקותו, אבל הוא לא התאמץ להתגבר על נטיותיו הטבעיות.

כשחושבים על העתיד, הנטייה הטבעית מפתה לחשוב שאפשר להסתמך על ניסיון העבר. לכן נח מתקשה להאמין שפתאום הכל ישתנה והעולם יחרב. וגם אחרי המבול הוא מתקשה להאמין שאפשר ולכן צריכים לבנות הכל מחדש. הוא מקיים את מצוות ה' כלשונן, אבל מצידו הוא לא יוזם שום מהלך של העמקה באמונה, של התקרבות נוספת לבורא עולם ומנהיגו. אולי אפילו להפך, הוא מעמיק בהתבודדותו גם ביחס לקשר עם ה', לא רק ביחס לסובבים שעליהם כלל לא ניסה להשפיע שישפרו את הנהגתם, שיצמצמו את השחיתות למשל. לכן הוא נופל בהזדמנות הראשונה שנקרית לו אחרי המבול (פרק ט): [כ] וַיָּחֶל נֹחַ, אִישׁ הָאֲדָמָה; וַיִּטַּע, כָּרֶם. [כא] וַיֵּשְׁתְּ מִן-הַיַּיִן, וַיִּשְׁכָּר...

לזכותו חשוב לציין שנח גם לא ניסה למצוא חן בעיני הסובבים שהלכו בדרך שונה משלו. ניסיון כזה, יש להניח, היה גורם להתקרבות שלו אליהם ולא להפך, כי הבסיס שלו לא היה יציב מספיק. בניגוד לאברהם אבינו שאליו אנחנו מתוודעים בסוף הפרשה, שמתוך המאמץ המתמיד שלו להעמיק את הקשר עם הבורא יתברך, הוא טרח כל ימיו להפיץ את האמונה בא-ל היחיד תוך שהוא מקרב את האנשים אליו ואל דרכו ולא להפך חלילה. אברהם אבינו מכונה ראש המאמינים והוא זה שהוריש לנו את האמונה העמוקה באפשרות שיתחולל שינוי פתאומי מן הקצה אל הקצה, מה שנח התקשה להאמין. מאברהם עלינו ללמוד שגם היום, השינוי יכול להתחולל בכל רגע, והוא אכן יתחולל בלי ספק, וה' יוציא אותנו מעומק הגלות אל הגאולה האמיתית והשלמה כפי שהבטיח על-ידי נביאיו, גם בהפטרת השבוע.

תאריך:  08/10/2021   |   עודכן:  08/10/2021
נסים ישעיהו
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
רוצים למצוא חן
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
הניה
17/08/23 20:17
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
פעמים רבות מקרקעין הם בבעלות של מספר שותפים. חוק המקרקעין מסדיר את הדרכים לפירוק השותפות. למרבה הצער, לעיתים אנו עדים למצבים בהם צד לשותפות זו מנצל את הליך פירוק השיתוף כדי לקנות את זכויות שותפיו בסכום נמוך שאיננו משקף את שווים האמיתי. במאמר זה נדון בסוגיות העולות בעת מכר אגב פירוק השיתוף במקרקעין.
אחרי רצף כזה עמוס של חגים סוף-סוף אפשר לחזור לשיגרה. האמנם? אומנם מקובל אצלנו לדבר על אחרי החגים כעל תקופה של חזרה לשיגרה המוכרת בין לטוב ובין למוטב, אבל על פניו זה לא נראה פשוט בכלל. כי אחרי שיא הרוחניות ביום כיפור ושיא השמחה בשמחת תורה, ההמשך הטבעי עלול להיות נפילת מתח שתקשה על חזרה לשיגרה. ובכלל, האם השאיפה שלנו בחיים היא לחיות בשיגרה כלשהי? אולי כן כי זה נוח, אבל החגים שחוזרים על עצמם מדי שנה דוקא דורשים מאיתנו שלא להתמכר לשיגרה מסוג כלשהו. הם מעלים אותנו לפסגות שמצד עצמנו לא היינו חושבים לשאוף אליהן. ולהמחיש זאת די בשני השיאים שהזכרנו כבר, השיא הרוחני ביום כיפור ושיא השמחה בשמחת תורה.
01/10/2021  |  נסים ישעיהו  |   מאמרים
חברת התשתיות והנדל"ן שפיר הנדסה הופכת במהירות לגדולה והדומיננטית ביותר בשוק התשליות והנדל"ן. בעלי השליטה - ישראל שפירא, הראל שפירא, חן שפירא וגיל שפירא, המחזיקים כל-אחד ב-15% ממניות החברה (יחד 60%), רואים ברכה בעמלם. הם מצליחים לבלוע עוד ועוד חברות ולקנות לעצמם מעמד מיוחד היכול בהחלט להגביל תחרות.
28/09/2021  |  יואב יצחק  |   מאמרים
ד"ר שרון אלרעי פרייס, ראש שירותי בריאות הציבור, הפכה, בכל כורחה, למטרה. במקום לשבחה ולהללה על שירותה הציבורי במאבק לביעור הקורונה, היא מותקפת, כמעט מדי יום, מצד "גורמים בכירים בממשלה" הפועלים נגדה באופן אנונימי, כולל "גורמים" במשרד ראש הממשלה. ד"ר פרייס הינה מומחית עצמאית ודעתנית. רהוטה ואמינה. היא מקפידה לומר את דעתה, כולל בראיונות בתקשורת, על כשלון מדיניות הממשלה בטיפולה במגיפת הקורונה.
25/09/2021  |  יואב יצחק  |   מאמרים
בעולם של תדמיות עם ישראל מתחלק בין שני מחנות עיקריים; אלה שעוסקים בגשמיות - בכלכלה, בקידום הטכנולוגיה והמדע, מול אלה שעסוקים ברוחניות ומוצגים כבטלנים מוחלטים בתחומי הגשם והחומר. הראשונים (נקרא להם 'המתקדמים') בונים ומטפחים את המדינה, את הצבא, את הכלכלה ומה שתוסיפו; האחרונים (נכנה אותם 'הבטלנים') עסוקים בספרים שלהם (או שכן או שלא) ולא תורמים דבר לחברה הכללית. אם רק היו מאפשרים לימודי ליבה אפשר היה אולי לשלב אותם בתחומי הגשם והחומר, לשתף אותם בפיתוח המערכות השונות של המדינה, אבל בינתיים הם לא נוטים לשתף פעולה. כאמור, אלה התדמיות והן מטופחות היטב בידי מומחים בתחום.
24/09/2021  |  נסים ישעיהו  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
יורם אטינגר
יורם אטינגר
הפקת לקחי 7 באוקטובר מחייבת להימנע ממדיניות של תגובה, הכלה ומתקפות נקודתיות, ולנקוט במלחמת-מנע ומתקפות מערכתיות ולא רק נקודתיות
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il