|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!

"מי יזכה בהליך: החוטא או הצדיק?"

חברת ארט-ב' מערערת לביהמ"ש העליון על פסק הדין שביטל את פסק בוררות שנתן השופט לויט לטובתה נגד קבוצת ליברמן ובינו צדיק
09/01/2008  |   משה ריינפלד   |   חדשות   |   תגובות
מאת: משה ריינפלד  |    |  תגובות
ערעור על הפסק שנפסק לטובתו. צדיק בינו

חברת ארט-ב' שבהליכי פירוק הגישה (יום ד', 9.1.08) לבית המשפט העליון בקשה להתיר לה לערער על פסק הדין של שופטת בית המשפט המחוזי בחיפה שולמית וסרקרוג, שביטלה פסק בוררות שנתן לטובתה השופט (בדימ.) ישי לויט נגד יורשי ג'ק ליברמן.

הבוררות הייתה אחת הגדולות בתולדות המדינה, מבחינת ההיקף הכספי, הזמן והמשאבים שהושקעו בה, ובכלל זה כ-14,000 עמודי פרוטוקול ומאות מוצגים). בבוררות היו מעורבים אידים מרכזיים בכלכלת ישראל, וגורמים בינלאומיים, כגון הבנק המרכזי הפולני. היא עסקה במעשה הונאה משותף של קבוצת נוכלים שביצעה את הפשע הכלכלי החמור בתולדות פולין, לאחר שחברה עם קבוצה כלכלית מובילה בישראל להונות את הבנק המרכזי הפולני.

בבקשת רשות הערעור מגולל עו"ד יצחק מירון את הפרשה מראשית שנות ה - 90. שני נוכלים, בוגוסלב בגשיק ואנדריי גונשורובסקי, נמלטו אז מפולין לישראל לאחר שנחשדו במעשי גניבה, מרמה וזיוף בחצי מיליארד דולר. לימים, עזב בגשיק את ישראל, נתפס באירופה, הועמד לדין בוורשה, הורשע והוטל עליו עונש חמור. גונשורובסקי נשאר בישראל עד היום ולא הועמד לדין. בגשיק וגונשורובסקי רכשו מקבוצת ליברמן 50% ממניות חברה זרה ששמה אלטין. לטענת ארט-ב',נעשתה רכישת אלטין בכספים שנגנבו מקופת ארט-ב'. באמצעות אלטין החזיקה קבוצת בגשיק, בעקיפין, גם ב-50% מחברת "פז".

הציבור בפולין שילם

החברה שניהלה קבוצת בגשיק בפולין, ארט-ב', קרסה עקב מעשי המרמה של בגשיק וחבריו. עמה קרס גם בנק פולני, הנדלובו קרידטובה, שנתן לה כספים בסכומי עתק. לשני התאגידים מונו מפרקים. בסופו של דבר, נשאו בהפסד הבנק הפולני המרכזי והציבור בפולין. הליכי הפירוק בפולין ובישראל מתנהלים בפיקוח הבנק המרכזי הפולני, שהוא הנפגע העיקרי מהפרשה.

בתביעה אזרחית שהגיש מפרק ארט-ב' בישראל, הוטל עיקול על הזכויות של בגשיק וגונשורובסקי בחברת אלטין.

בשלב מסויים פנו נציגי קבוצת ליברמן בישראל, ובהם בינו צדיק ועורכי הדין שלה, וביקשו ממפרק ארט-ב' ומעורך דינו, עו"ד א. מירון ז"ל, להמיר את העיקול מעיקול על המניות לעיקול על כסף מזומן. הם טענו כי קבוצת ליברמן, הגיעה לסיכום עם קבוצת בגשיק, שלפיו עומדת קבוצת ליברמן להחזיר לעצמה את השליטה בחברת אלטין ובתמורה היא תשלם לקבוצת בגשיק כ - 80 מיליון דולר.

לאחר דיונים ממושכים, לרבות הליכים לפני בוררות שנוהלה אז בין קבוצות ליברמן ובגשיק לפני השופט (בדימ.) משה בייסקי ורואה חשבון שחק, וכן הליכים בבית המשפט המחוזי בתל אביב, הומר העיקול באופן שהעיקול הוסר ממניות אלטין והוטל על כספי התמורה. כך חזרה קבוצת ליברמן לשלוט באלטין ב-100% ולא רק ב-50%.

יואב יצחק חשף את התרמית

לימים התברר כי כל מהלך המרת העיקול הינו פרי מעשה תרמית והונאה מצד קבוצת ליברמן ונציגיה כלפי המבקשת. תרמית זו נעשתה בתיאום עם קבוצת בגשיק.

לימים גילה את התרמית יואב יצחק ופירסם את המידע. לארט-ב' התברר כי למרות שקבוצת ליברמן נראתה קבוצה נכבדה של אישים בעלי השפעה בישראל ומובילים בתחומם - הם הוליכו אותה שולל.

התברר כי נציגי קבוצת ליברמן הנזכרים הסתירו ממפרק המבקשת סכום של כ - 17 מיליון דולר, ושהם שילמו בסתר לקבוצת בגשיק סכום שהוברח מכספי העיקול. לשם כך יצרו מסמך הטעיה שנחזה כהסכם אמיתי ובו נאמר כי התמורה תהיה רק כ-80 מיליון דולר ותו לא. כמו כן, ביצעו מעשי תרמית נוספים, והכל כדי להבריח מהעיקול 17 מיליון דולר שקבוצת בגשיק הפקידה בחשבונות סודיים בשווייץ.

טובת ההנאה: מיליארד שקל

עוד התברר לארט ב' כי לא לחינם הסתכנה קבוצת ליברמן במעשים פלילים חמורים כל כך של זיוף, הכנת מסמכים כוזבים ותרמית. ערכן של 50% מהמניות של אלטין שקנתה קבוצת ליברמן, כביכול, ב-80 מיליון דולר, היה יותר מ-200 מיליון דולר. אכן, זמן קצר לאחר שנציגי קבוצת ליברמן רימו את ארט-ב', מכרה קבוצת ליברמן חלק ניכר מהמניות שרכשה, בכ - 400 מיליון דולר.

לטענת ארט ב', ערך טובת ההנאה שהפיקה קבוצת ליברמן ממעשי המרמה מגיע, נכון להיום, ליותר ממיליארד שקל.

לאחר מכן, התברר כי מעשי המרמה כלפי מפרק ארט-ב' נעשו כמעט שנתיים. בתקופה זו הטעה בינו צדיק גם את מפרקי בנק הנדלבו קרדיטובה, וגם את סגן נגיד הבנק הפולני המרכזי.

משנתגלתה התרמית, בשנת 1996, התלונן מפרק ארט-ב' במשטרה וגם העלה לפני השופטת סירוטה את הטענה, שבהליכים שהתקיימו בבית המשפט המחוזי בתל אביב הצהיר בינו צדיק בתצהיר בכתב כי פרט לסכום של כ-80 מיליון דולר לא ניתן שום תשלום אחר. ארט-ב' הצביעה על כך שמדובר בתצהיר שקר, שבו הוסתרו מבית המשפט הכספים ששולמו בהסתר. בהמשך התברר לארט-ב', כי עורכי הדין של קבוצת ליברמן היו שותפים, ביודעין, למהלך כולו. מפרק ארט-ב' ביקש, אפוא, לבטל את כל המהלך של המרת העיקולים שבעקבותיו זכתה קבוצת ליברמן במניות אלטין. הבקשה הועברה לבוררות שעליה נסבה בקשת רשות הערעור.

מעשי הונאה נוספים

הבוררות התחילה ב-1996. במהלכה מת הבורר הראשון, השופט דב לוין, ובית המשפט המחוזי, מינה בניגוד לדעתה של ארט-ב' את השופט (בדימ.) ישי לויט.

במחצית 2005, כמעט עשור לאחר תחילת הבוררות, נתן השופט לויט "פסק חלקי". "הפסק החלקי" השתרע על כ-1300 עמודים. הבורר לא התבסס על התרשמות מהעדים, שכן לא שמע אותם. הוא ניתח, אחת לאחת, כל טענה שהעלו הצדדים, והגיע למסקנות חמורות מאוד לגבי מעשיה של קבוצת ליברמן. הבורר קבע כי קבוצת ליברמן רימתה את מפרק ארט-ב' בכך שהציגה לפניו תמונה שקרית על אודות ההסכם בינה לבין קבוצת הנוכלים. הבורר קבע כי קבוצת ליברמן שילמה שלא כדין של כ-17 מיליון דולר לקבוצת הנוכלים, הכינה מסמכים כוזבים לצורך הסתרת תשלום זה, קיבלה פסק בורר במרמה, תוך הסתרת התשלום, נתנה תצהיר שקרי לביהמ"ש המחוזי בתל אביב שבו טענה קבוצת ליברמן כי תשלום כזה כלל לא בוצע, כתבה סיכומים כוזבים, בהם נטען על-ידי באי-כוחה שלא בוצע כל תשלום כזה, למרות שהם ידעו היטב על התשלום האסור. הבורר גם קבע כי קבוצת ליברמן עשתה מעשי הונאה נוספים, וחייב אותה לשלם סכומים נוספים על הפרת הסכמים ועילות אחרות.

עם זאת, דחה הבורר את התביעה הגדולה יותר של ארט-ב', להחזיר לה יותר מ-100 מיליון דולר, שווי טובת ההנאה ששלשלה לכיסה קבוצת ליברמן במעשי המרמה שלה.

קבוצת ליברמן נזכרה פתאום

קבוצת ליברמן לא "אהבה" את פסק הבורר, והחליטה לפעול נגדו. כ-3 שנים ומחצה לאחר שמונה, "נזכרה" קבוצת ליברמן "לפתע" שהבורר היה פסול מלכתחילה מלכהן כבורר, לא בגלל קשר שהיה לו עם ארט-ב', אלא דווקא עקב קשר שהיה לו כ-5 שנים קודם לכן עם קבוצת ליברמן עצמה. קבוצת ליברמן טענה כי היה על הבורר לגלות לה על הקשר שלו עם עצמה, ומכיוון שלא עשה זאת יש לפסול אותו ואת פסק הבוררות החלקי שנתן.

עו"ד מירון טוען כי עבר על מאות פסקי דין שבהם נתבקשה פסילת בורר. מעולם לא התבקשה פסילת בורר בשל קשריו עם מבקש הפסילה.

הבקשה הוגשה לשופטת וסרקרוג. לטענת ארט-ב', נדהמה מחד הצדדיות שגילתה השופטת, וממה שנראה לה כדעה קדומה שנחרצה מראש לטובת קבוצת ליברמן. נציג ארט-ב' ביקש מהשופטת לפסול עצמה אך הבקשה נדחתה.

בין החלטותיה החד-צדדיות, סירבה השופטת לאפשר לנציג ארט-ב' לחקור אפילו אחד מ-7 המצהירים שהגישו תצהירים לתמיכה בבקשת הפסילה. בשלב מסוים לא אפשרה השופטת לארט-ב' אפילו להגיב על בקשה שהוגשה במעמד צד אחד לעכב את הליכי הבוררות. בסופו של דבר החליטה וסרקרוג לבטל את פסק הבוררות.

חוסר הגינות זועק לשמים

בבקשת רשות הערעור טוען עו"ד מירון כי יש שלושה צדדים עיקריים. שניים מהם הגונים ותמי לב - השופט (בדימ.) לויט וקבוצת ארט ב'. ואילו הצד השלישי, קבוצת ליברמן - "חוסר הגינותה זועק כמעט מכל עמוד בתיק הבוררות".

"קבוצת ליברמן פנתה ללא בושה וללא סומק בלחייה וביקשה מבית המשפט המחוזי לבזות את ההגון, להכות את הקורבן תם הלב, ולתת פרס "של כבוד" לבלתי הגון", כותב עו"ד מירון ומוסיף:
"השאלה היא אחת. מי יזכה בהליך: החוטא או הצדיק? מי שעסק בזיוף ובמרמה או הקרבן? מי שהגיש תצהירי שקר ובדה מסמכים או מי שהעלימו ממנו סכומי עתק? מי שיכול היה לברר את האמת (והזיד או התרשל) או מי שפעל בתום לב והגינות? מי שנהנה ממשיכת הענין 12 שנה או מי שסבל מכך? מי שחייב או מי שחייבים לו? 17 שנים מאז גנבו בגשיק וגונשרובסקי את ארט-ב'. 14 שנים מאז בוצעו מעשי המרמה של קבוצת ליברמן. 12 שנים מאז נתגלו מעשי המרמה של קבוצת ליברמן. והשאלה הנוקבת היא: עד מתי?!"

תאריך:  09/01/2008   |   עודכן:  09/01/2008
משה ריינפלד
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"מי יזכה בהליך: החוטא או הצדיק?"
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
עורך דין תל אביבי
10/01/08 13:48
2
אבא
10/01/08 19:09
3
ז
22/01/08 10:46
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הנשיא האמריקני בוש הודיע (יום ד', 9.1.08) עם בואו לביקור במדינת ישראל כי חזונו הוא הקמת שתי מדינות לשני העמים בתוך שנה. אך השר אלי ישי מטיל ספק באפשרות למימוש החזון. מדובר לדבריו בבעיות הנמשכות עשרות ומאות בשנים ולא ניתן לפתור אותן בתוך שנה.
09/01/2008  |  רותי אברהם  |   חדשות
הדר חורש עובר מדה מרקר למעריב וישמש ככתב מגזין. דן אבן, כתב הבריאות של ידיעות אחרונות, מצטרף למעריב וישמש ככתב בריאות לצידה של אלה הר-נוי. אלון הדר מהארץ עובר למעריב וישמש ככתב מגזין. נמרוד קרן עובר מהעיר למעריב וישמש כמעצב גראפי בכיר.
09/01/2008  |  עידן יוסף  |   חדשות
שוטר מג"ב נפצע קשה בעינו (יום ד', 9.1.08) לאחר שמפרי סדר יידו לעבר כוח מג"ב אבנים בנחל כפירה סמוך להר אדר באזור ירושלים.
09/01/2008  |  איציק וולף  |   חדשות
ביקורו של נשיא ארצות הברית, ג'ורג' בוש, בישראל מעורר שלא במפתיע את ארגוני הטרור לנסות ולהגביר את פעילותם. אחר-הצהריים (יום ד', 9.1.08) ירו מחבלים חמש רקטות קסאם לעבר שדרות. אחת מן הרקטות פגעה בבית מגורים ושתים נוספות פגעו במרכז העיר.
09/01/2008  |  איציק וולף  |   חדשות
מליאת הכנסת אישרה (ד', 9.1.08) בקריאה טרומית הצעת חוק המעניקה הטבות כספיות למי שהתייתמו מאב ואם שנספו בפיגועי טרור. הצעת החוק, שיזם יו"ר המפד"ל, ח"כ זבולון אורלב, קובעת כי התגמול החודשי הניתן כיום ליתום שהוריו נספו כתוצאה מפגיעת איבה עד הגיעו לגיל 21, יינתן עד הגיע היתום לגיל 25. כמו כן קובעת ההצעה כי מי ששני הוריו נספו כתוצאה מפגיעת איבה, יהיה זכאי למענק לצרכי התארגנות, אם טרם מלאו לו 25 שנים ולמענק לצרכי ניידות, אם טרם מלאו לו 21 שנים.
09/01/2008  |  רונן ליבוביץ  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
השופט קפלן שחרר את השכל לאחר שהבין שהמשטרה מתאנה להשכל, ובכלל הוא נעצר באזור שהמשטרה ממילא חסמה ולא הייתה בו תנועה
הרצל חקק
הרצל חקק
נאבק למען ספרות שביסודה ערכים אנושיים    זכה בפרסים רבים על הישגיו הספרותיים: פרס ראש הממשלה, פרס ברנר, עיטור ההתאחדות הבינלאומית לספרות נוער בברלין, פרס רוטרי ועוד
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il