|   15:07:40
דלג
  איילת פישביין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל
שחיטה של עוף [צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90]

עשרות שוחטים: בוחן מטעם הרבנות
דרש סכומי כסף גדולים לפני הבחינה

עשרות שוחטים התלוננו בהנהלת הרבנות הראשית שהבוחן יהודה סרוסי דרש מהם לשלם לו סכומי כסף גדולים כספים לפני המבחן המעשי בשחיטה הרבנות הראשית: "הטענות ללא כל ביסוס"
16/12/2021  |   איילת פישביין   |   תחקירים   |   סדום ועמורה   |   תגובות

עשרות שוחטים, רובם בעלי ותק של שנים רבות במקצוע, הגישו להנהלת הרבנות הראשית לישראל תלונות על התנהלותו של הבוחן הראשי בבחינת ההסמכה לשחיטה, יהודה סרוסי. חלק מהמתלוננים דיווחו שהבוחן נימק את הדרישה לשלם לו כסף בכך שמדובר בקורס הכנה לבחינה המעשית. המתלוננים נקבו בשמות מועמדים שלא הסכימו לשלם והוכשלו לכאורה במבחן המעשי על-ידי סרוסי ומנגד ציינו שמות של שוחטים שעברו את הבחינה לאחר ששילמו את הכסף שדרש סרוסי.

יודגש: הרבנות הראשית אוסרת על הבוחן לשמש כמורה לנבחנים. זו לשון הוראות הרבנות הראשית כפי שהתפרסמו במכרז לבחירת בוחנים בשחיטה: "הבוחן מנוע מליצור קשר כלשהו עם הנבחנים בין אם לפני הבחינה בין אם לאחריה, בין אם לצרכי לימוד בין לכל מטרה אחרת". ההוראות מפרטות שהבוחן מנוע מלבחון תלמיד שלו בעבר וחלה עליו חובה ליידע את הרבנות הראשית במועד קבלת רשימת הנבחנים לידיו, את מי מהם הוא מנוע מלבחון.

העברתי ביד כסף לסרוסי

בקלטות שהגיעו לידי News1, מספר אחד המקורבים לנושא, ב"י, שהעביר במעטפות כספים מנבחנים לסרוסי: "הוא לקח ממני מכתב שהעברתי ביד שלי כסף לסרוסי בשבילו. ג' (שילם, א.פ) 18 אלף, חסיד נוסף (שילם) 25 אלף, יש לך אחד בודק חוץ, ששילם כסף... גם שוחטים ששילמו אני מכיר. ד' שעבר כמובן ששילם, י' גם הוא שילם ולא מזמן עבר. תגיד לי שמות (ו)אומר לך (אם) שילם או לא".

אחד הניגשים לבחינה המעשית בשחיטה סיפר: "הוא, סרוסי, ביקש ממני לשלם עבור הבחינה 18,000 אמרתי שאני לא מוכן לשלם והוא הכשיל אותי. שוב הגעתי להבחן אצלו ושאלתי - אם אני משלם, האם יש לו אישור ללמד אותי? הוא התקשר ואמר שאין לו אישור מהרבנות".

נבחן אחר מעיד: "הוא אפילו לא לוקח את המעטפות בזהירות, אלא בריש-גלי כשיש מי שרואה. הוא לוקח מאנשים 30, 40 אלף. לי הוא עשה הנחה ולקח רק 20 אלף".

נבחן נוסף: "הוא הורס משפחות. זו פרנסה של אנשים. אני 30 שנה במקצוע. הוא דרש ממני תשלום. לא שילמתי ולא עברתי (את הבחינה, א.פ) . אחרי שנכשלתי הורדתי בדרגה".

עוד נבחן מסביר: "אין הרבה תלונות כי אנשים מפחדים מנקמה. מי שהסתכסך איתו לא עובר את מבחני הרענון והדרגה גם אם מדובר באדם שיש לו 30 שנות ותק. אני הייתי בקלחת וכשהוא ביקש ממני כסף כעסתי עליו, אבל הייתי עד וראיתי אנשים ששילמו 40,000, 30,000. ראיתי אנשים ששילמו, שאחר כך בעבודה הם לא הצליחו לתפקד ולא ידעו כלום. הוא מבקש את הכסף, לכאורה כדי ללמד, למרות שלפי נהלי הרבנות אסור לו ללמד נבחנים. אבל זה לא מיושם. במבחן עצמו, למרות שאמור להיות עוד בודק, רק הוא מחליט מי עובר או לא. גם במקרים שזה לא חד-משמעי. הוא מדבר אל אנשים לא יפה. אני מכיר אדם שלא עבר. שאל אותי איך משחדים אותו. אמרתי לו, ובמבחן אחרי זה הוא עבר".

הרב הראשי נזף
הרב יצחק יוסף [צילום: דוד כהן/פלאש 90]

המתלוננים הגיעו עד לשכתו של הראשון לציון הרב יצחק יוסף. אחד המעורבים בתלונות מספר: "זה קרה לפני כמעט שנה. הייתה תקופת לחץ ומחלקת השחיטה נדרשה לאשר שוחטים חדשים. הם סירבו בתוקף לשלם לבוחן סרוסי, וכמובן שהם נכשלו. הם פנו לרב הראשי וסיפרו לו את הקורות אותם. הוא קרא לבוחן ונזף בו 'האם רק אתה יודע לשחוט ולבדוק?, אין עוד אף אחד שיודע?'. זה פעל והבוחן הסכים להעביר אותם קורס 'על חשבון הבית' ובתנאי אחד - שהם יכתבו עליו המלצה לרב הראשי, כמה הלימוד שהוא לימד אותם הועיל לכל אחד באופן אישי, ועד שהם לא כתבו לו את המכתבים האלה, הוא סירב לאשר אותם".

לשכת המנכ"ל הבטיחה לטפל
[צילום: משה שי/פלאש 90]

במכתב שהתקבל בלשכת המנכ"ל כתב אחד הנבחנים: "עברתי מבחן עיוני לבדיקת-חוץ בהצלחה לפני כארבע שנים, הבאתי את כל ההמלצות הדרושות, וככל שניסיתי לתאם בחינה מעשית העליתי חרס. יצויין שגם אני גררתי רגליים בנושא עקב שמועות בעניין הבוחן ו'אופי' הבחינה. לפני כשנה החלטתי לגשת, ומבירור אצל מעטים שעברו בדרך כלשהי, מהו תהליך הבחינה. נאמר לי שצריך 'ללמוד' אצל הבוחן עצמו תמורת תשלום הגון. התקשרתי אליו לדבר על הלימוד וגובה תמורתו. נקב בסכום 26,000 ש"ח, הסכמתי - יש ברירה? - ולכשהגעתי ל'לימוד' דחה זאת מכיוון ששחטו שם מטעם בד"ץ ודרש 25,000 כמקדמה ולהשלים עוד 1,000 בסוף, והוסיף ואמר שניתן לי כתב סמיכה אחרי הלימוד, אבל לא בטוח שאעבור אצלו את המבחן מטעם הרבנות. החלטתי שאין טעם כי כשיקבל המזומנים מראש אצטרך לרדוף אחריו וירדתי מהנושא. הנ"ל התקשר כמה פעמים בניסיון לקבוע 'לימוד' ודחיתי אותו בלך-ושוב.

"אחרי כמה ימים התקשרתי לראש המחלקה דאז וסיפרתי לו את הנ"ל, ואמר לי שזה לא בסדר ואכן יצאה הוראה מהיועץ המשפטי שכל הלומדים אצל סרוסי לא יכולים להבחן אצלו. אז שאלתי אותו, איך ייתכן 'לעבור' מבחן אצל הנ"ל כשהוא פוסל את כל מי שלא למד אצלו, וממה נפשך אם אשלם לא אוכל להבחן ואם לא קל וחומר, ענה ואמר שאכן זה בעיה ונראה מה עושים... לפני כחצי שנה אני שומע ש'עברו' שלושה ראשי צוות שהיו איתי במבחן הנ"ל ונכשלו. התקשר אלי אחד מהם וסיפר לי על אופן הנס. צלצלו אליהם ממחלקת שח"ל (שוחטי חו"ל) לעשות מבחן חוזר אצל סרוסי עקב מצוקת ראשי צוותים וסרבו בתוקף בשל תוצאות ידועות מראש, ואז התקשרו משח"ל לסרוסי לברר איך ייתכן שלא עבר אף אחד ונכשלו בבדיקת-חוץ בעוד שהם עובדים שנים בבדיקת חוץ ושחיטה; הצטדק ואמר שהוא לא יכול לקבוע על בן אדם במבחן של עשרים דקות וצריך כמה ימים לפחות, ואכן סידר להם לבוא שלוש-ארבע פעמים ו'העביר' אותם - ושמעתי שביקש מהם אחר כך שימליצו עליו ברבנות... יש עוד אריכות ודי בזה".

לאחרונה שיגרו מספר שוחטים מכתב ללשכת ממלא-מקום המנכ"ל, הראל גולדברג, וביקשו את התערבותו. לדבריהם, מדובר במצב "מביש ומתמשך" שבו אדם אחד השתלט על עמדת מפתח בלי התערבות הממונים. "אנו פונים אליך מנכ"ל הרבנות להחזיר את השפיות למסלול ומקווים לפעולה שורשית וחד-משמעית", כתבו השוחטים.

אישור שוחטי חו"ל

רוב הבשר הכשר הנצרך בארץ מיובא מחו"ל כאשר השחיטה מתבצעת על-ידי צוותי שוחטים שנשלחים מהארץ על-ידי מחלקת שח"ל ברבנות הראשית, כאשר יהודה סרוסי מופקד על הבחינה המעשית - שהיא השלב הקובע בתהליך הסמכת שוחטי חו"ל. שוחטים מנוסים שרוצים לקבל אישור שחיטה בחו"ל, או להתקדם בדרגה ולהיות ראשי צוותים, מהלך שמשמעותו אפשרות להשתכר יותר כסף, צריכים לעבור מבחן עיוני מטעם המחלקה לשחיטת חו"ל ברבנות הראשית ואז, בתיאום עם מחלקת שחיטת חו"ל ברבנות הראשית הם נשלחים להיבחן במבחן מעשי אצל יהודה סרוסי. בלי הבחינה המעשית - הם לא יוכלו לקבל אישור לשמש כשוחטים בחו"ל.

לאחרונה נשלח מכתב תלונה המגובה בשמות של שמונה שוחטי חו"ל, ובו מחאה על הפקדת אישור שוחטי חו"ל בידיו של סרוסי. הפונים טוענים כי "מדובר בשוחטים שעובדים עשרות שנים במסגרת שחיטת חו"ל, שהוכשלו למרות שיש להם ניסיון וידע רב במכלול הבעיות הייחודיות הכרוכות בשחיטת חו"ל. "לצערנו, נשלחים אליו שוחטים ע"י מחלקת שח"ל ברבנות הראשית מעומדים המבקשים דירוג למעמדם והמסרבים לשלם אלפי שקלים הנדרשים ממנו הם נכשלים ונדחים בשאט-נפש בתפקידם... לא ייתכן שאיש זה קיבל את כוחו מידיה של הרבנות הראשית להתעמר באנשים בדרישות פסולות".

תגובות


תגובת יהודה סרוסי: "איני נוהג לדבר עם עיתונאים. ככל שיהיו לרבנות הראשית לישראל שאלות, אזי אשיב עליהן".

תגובת הרבנות הראשית לישראל: "הרבנות הראשית בדקה את הטענות ואלה נמצאו טענות כלליות וללא כל ביסוס. ככל שקיימות טענות, הניתנות להוכחה, הרבנות הראשית תשמח לקבל אותן ולבדקם תוך הבטחה לדיסקרטיות מלאה.

"הרבנות הראשית אינה מקלה ראש כלל וכלל בנושאים אלו, אך עם זאת טענות ללא אסמכתאות כנגד בוחנים, אשר לעיתים נדרשים לעשות את עבודתם נאמנה ולפסול נבחנים (כפי שקרה במספר מקרים בתקופה האחרונה) ניתנות לפעמים לפרשנות כנקמה, סגירת חשבונות וכד'.

"בעת האחרונה, אירעו מקרים של נבחנים שהיו בודקי חוץ, שניגשו לבחינה כדי להתקדם לתפקיד ראש צוות ונכשלו בבחינה בשל פגמים הלכתיים-מקצועיים. בשל כך, הגיעו הבוחנים מטעם הרבנות הראשית למסקנה כי נבחנים אלו אינם יכולים לשמש אפילו כבודקי חוץ נוכח הכשלים ההלכתיים-המקצועיים החמורים שהתגלו בתפקודם במסגרת הבחינה. על-מנת להבטיח את כשרות הבשר המיובא ארצה, וכדי למנוע את הפגיעה בציבור שומרי הכשרות, לא היה מנוס משלילת הסמכתם על-ידי המחלקה אף מלשמש כבודקי חוץ.

"על הרבנות הראשית לישראל, כרגולטור בתחום הכשרות, מוטלת האחריות - ואף החובה - לפעול להבטחת הכשרות כלפי צרכני הכשרות ולוודא כי אנשי צוות השחיטה המוסמכים מטעמה כשירים הלכתית-מקצועית לבצע את מלאכתם.

"לצערנו הרב, ככל הנראה ובזהירות המתבקשת, נבחנים אלו, במקום לקבל את הדין ולהבין כי עליהם נדרש לשפר את תפקודם המקצועי ולהשתלם במישור ההלכתי, בוחרים לפעול ולהכפיש את עבודת הבוחן ומחלקת שחיטת חוץ לארץ".

מתנועת נאמני תורה ועבודה הפועלת ליצירת תרבות דתית פתוחה וביקורתית, נמסר: "אנו מקווים שהחשדות לכאורה, שעלו בכתבה זו, יביאו לבדיקה מעמיקה ויובילו בעתיד ליצירת מנגנונים שקופים ויעילים בבחינת 'והייתם נקיים מהשם ומישראל'".

תאריך:  16/12/2021   |   עודכן:  16/12/2021
איילת פישביין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
עשרות שוחטים: בוחן מטעם הרבנות דרש סכומי כסף גדולים לפני הבחינה
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
נחום שוורצמן
16/12/21 13:18
2
שירלי
14/01/24 16:43
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  סדום ועמורה
רישומים כוזבים במסמכי תאגיד, מעשי גזל ותרמית כלפי איש העסקים גבריאל מירלשווילי, דיווחים כוזבים לרשויות המס, וניסיונות לשבש הליכי חקירה ומשפט - אלה חלק מהטענות החמורות שהועלו נגד איש העסקים יצחק רפאלי, העומד בראש קבוצת ראדקו, הנחשבת לחברת נדל"ן גדולה וידועה בישראל, שבאחרונה אף צירפה לעסקיה את בנק מזרחי-טפחות. הטענות הועלו גם בתצהיר עליו חתם אריאל מקלר, שהיה מנהל הכספים של קבוצת ראדקו, ונחשב לאיש אמונם של בני משפחת רפאלי. מקלר נהרג בתאונת דרכים לפני מספר שנים. תצהירו המרתק, המתייחס לאנשי עסקים מהשורה הראשונה, משמש בתקופה האחרונה את מירלשווילי - לבקשתו הוכן התצהיר, להוכחת טיעוניו נגד יצחק רפאלי.
15/12/2021  |  יואב יצחק  |   יומני בלוגרים
שימי בן-דוד, שהיה מבכירי אגף רכש לוגיסטיקה בחברת נתיבי ישראל, הודה והורשע (יום ה', 25.11.21) בקבלת שוחד ב-9,000 שקל ובמרמה והפרת אמונים בשל טיפולו בענייניהם של מי שהעניקו לו רבבות שקלים נוספים. ההודאה באה במסגרת פרשת נתיבי ישראל, בה נדון מנכ"ל החברה לשעבר, אלכס ויז'ניצר, לשנתיים מאסר.
25/11/2021  |  איתמר לוין  |   חדשות
חקירתו התבצעה במסגרת החקירה בפרשת אריה דרעי אזרד הודה בחקירתו בקבלת תרומות בהיקף מיליוני דולרים מעבר לתרומות שקיבל בעמותות שניהל ובכך שנטל לכיסו האישי במצטבר סכומי כסף גדולים במשך יותר מ-15 שנים לא דיווח על הכנסותיו ולא הגיש דוחות כספיים
18/11/2021  |  יואב יצחק  |   חדשות
איש עסקים ידוע, המוכר מאוד גם כבעלים של קבוצת בליגת-העל בכדורגל, נעצר (יום ה', 18.11.21) בחשד למרמה במאות מיליוני שקלים בתחום מטבעות הקריפטו. החוק אוסר לפרסם את שמו ב-48 השעות הקרובות או עד שיובא לבית המשפט. לאורך השנים התנהלו שורה של הליכים משפטיים אזרחיים נגד חשוד זה, אשר ייחסו לו הונאה בתחום הקריפטו; טרם ניתנו בעניינו פסקי דין כלשהם.
18/11/2021  |  איתמר לוין  |   חדשות
התנועה לאיכות השלטון בראשות עו"ד אליעד שרגא תוקפת את השר יאיר לפיד, שטען כי גיסתו מונתה לדירקטורית בקק"ל בהתנדבות וכדי לחסום שחיתות, "לפיד, התבלבלת. קק"ל זה לא עסק משפחתי וגיסתך היא לא שומרת סף. תקפנו את דרעי כשמינה את אחיו וזה מסריח לא פחות כשאתה ממנה את גיסתך. מינוי מקורבים לתפקידים ציבוריים הוא נוהג פסול, וזה לא משנה באיזה צד פוליטי מדובר. ככה לא נראית ממשלת שינוי".
01/11/2021  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
בעצם מדוע שהח"כים לא יאשרו לעצמם פגרה? אבל לא סתם אלא ללא מגבלת זמן, לכו לפגרה, לכו ואל תשובו
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
יש מחלוקת בקרב החוקרים בנוגע לגודל האוכלוסייה במאה ה-19 ולגבי המספר המדויק של כל קבוצה דתית, אבל, הריבוי הטבעי המוסלמי היה אטי בהשוואה לגידול האוכלוסייה היהודית והנוצרית
אלי אלון
אלי אלון
בתי העלמין הקיבוציים, לרוב מטופחים ומגוננים בצמחי ושיחי נוי ובעצים מצילים    בסך-הכל ניתן לקבוע כי בתי העלמין הקיבוציים מטופחים יותר מאשר בתי עלמין אחרים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il