|   15:07:40
דלג
  רפי לאופרט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון
קבוצת ירדן
איפה כדאי ללמוד בינה מלאכותית?

ומורא "פגסוס" לא יהי עליך

עלילות הן "סיפורי הרפתקאות" אבל גם "סיפורים שלא היו ולא נבראו". הרעש התקשורתי שמחוללים אבירי האנרכיה בישראל סביב "פגסוס" ו- NSO, נובע מאי-הבנת הנושא או מחשש שיחבל במטרות החתרנות הסמויות מן העין שלהם. כך או כך אין להתרשם ממנו אלא למצות את היתרון שבמערכת עבור ישראל עד תומו
31/01/2022  |   רפי לאופרט   |   יומני בלוגרים   |   פרשת פגסוס   |   תגובות
NSO. להגדיר כללי משחק ברורים

לא לגחמות זרות
תהיה זו איוולת מוחלטת אם ישראל תיכנע לגחמות זרות או מקומיות בשאלת השימוש או השיווק ליצוא של מערכת "פגאסוס". נכונה ההחלטה למכור את המערכת למדינות בלבד אף על-פי שהיא מצמצמת מאוד את השוק הפוטנציאלי. אין להיגרר למגבלות שאינן מחויבות המציאות רק משום שמדינות זרות מעדיפות "עולם פתוח" לכאורה, שהוא למעשה עולם דורסני בו "כל ד'אלים גבר"

"פגסוס" היא תוכנה שפתחה חברת NSO הישראלית שמאפשרת חדירה למכשירי תקשורת אלחוטית, במיוחד טלפונים סלולריים, לביצוע סריקת התכולה האגורה בהם, "שאיבתה" והעברתה למרכז השליטה המבצע את הפריצה. הרעש הציבורי סביב נושא זה טשטש מעט את ההבדל בין החברה לתוכנה. מובן שמוקד הדיון הוא התוכנה ותכונותיה היחודיות, במיוחד כאשר הופכים אותה לכלי אפקטיבי מאוד במאבק נגד פשיעה אזרחית או לאמצעי ריגול נגד אויבים חיצוניים. המתנגדים העיקריים לשימוש בכלי זה הם כצפוי עבריינים ואויבים בכוח או בפועל. וכידוע, גם ידידים מרגלים אלה נגד אלה וביניהם בולטים אבירי המוסר האמריקניים. כמו-כן, מתנגדים לשימוש בה אבירי חופש הפרט המקדשים לעיתים קרובות את זכותם תוך התעלמות בוטה במפגיע מזכויות זולתם.
עלילות הן "סיפורי הרפתקאות" ועלילות הן גם "סיפורים שלא היו ולא נבראו".

הסיפור כולו בנוי סביב שתי עלילות: "עלילות NSO" - החברה שפיתחה, מפעילה ומשווקת את התוכנה, ו"עלילות המוסר ההוטנטוטי הישראלי", שמבקש לשפוך את התינוק עם המים. זאת, משום שנדמה לו שהבעיה היא טכנולוגית, בעוד שכאשר היא נוצרת, בסיסה הוא רציונלי-מוסרי-משילותי.

במקרה של חברת NSO, במיוחד לאחר הראיון הפומבי עם מנכ"ל החברה,1 מדובר בעלילות תרתי-משמע: סיפורי הרפתקאות וגם "עלילות שווא" - סיפורים שלא היו ולא נבראו. מערכת "פגסוס" היא פיתוח מבריק של מדינת-ישראל המעניק לה כמדינה לא גדולה הנתונה באיומים, מלחמה וטרור חיצוניים ופנימיים לצד איומי פשע מאורגן יתרון יחסי על יריביה. בין היריבים שקולם נשמע, נמצאות כמובן מדינות גדולות כארה"ב וצרפת (שהתבטאו בנושא בפומבי בשפה גסה למדי) ולצידן חברות סייבר ענקיות שמבינות היטב את משמעות היכולות הישראליות מול מעשיהן הגלויים והסמויים. המדינות הגדולות סבורות שמגיע להן עולם ומלואו בזכות גודלן, ו"בעולם-הכוח" הדבר נכון ברוב המקרים אך "בעולם- המוח", כללי המשחק מעט שונים. גודל איננו תכונה מוסרית או איכותית שמצדיקה "דרך-ארץ"; כוח הוא תכונה המאפשרת דורסנות ונצלנות, ולרוב גם מנוצלת לתכלית זו.

תפקיד תוכנת "פגסוס" הוא בין היתר למתן יכולות אלה ע"י חשיפתן מבעוד זמן לגורמים המוסמכים בישראל. הוא הדין גם בחברות הענק "חובקות-עולם" דוגמת "פייסבוק", "גוגל" ודומותיהן, שאינן צימחוניות כלל ועיקר, אך עם זאת ברור שמדינות ואירגונים הם ישויות שונות ושלכל קבוצה תרבות ודפוסי התנהגות שונות. מבחינה זו חברת NSO היא יצרנית חשובה מאוד לביטחון הלאומי המוכלל של ישראל בג'ונגל התקשורתי המניפולטיבי של עולמות האינטרנט והסייבר האבסולוטי.

כמו בכל נושא, האדם עושה את המכונה ולא להפך. על-כן, NSO אינה מייצגת ערכי מוסר אלא כישורים טכנולוגיים יוצאי-דופן, ששימוש נכון ומוסרי בהם הוא ברכה ושימוש מניפולטיבי או דורסני בהם הוא עוול או פשע. אין שום יסוד רציונאלי ליחס למערכת "פגסוס" תכונות אופי; אלו שמורות למשתמשים: החברה ובעליה וממשלת ישראל מצד אחד, ורוכשי התוכנה מן העבר האחר.

חלק ממלחמות העתיד

"פגסוס" היא מערכת אמל"ח בתחום הסייבר ואין צורך להתייחס אליה אחרת משום בחינה. קיימות כבר היום ותהיינה בעתיד מערכות רבות נוספות בתחום זה במשמעותו הרחבה. הואיל והוא עתיד להיות חלק ממלחמות העתיד, יש לנהוג בו באותם שיקולים בכדי לא ליצור חוסר איזון מלאכותי אצל "מדינות נאיביות או כסילות" מול יריבותיהן. מותר ואף רצוי בקונטקסט זה לעדכן מפעם לפעם את כללי המכירה והפיקוח, אם הדבר משרת אינטרסים ישראלים, אך אין צורך או הצדקה ליותר מכך. אובססיית "זכויות הפרט" המשתוללת בכל מקום שעליו השתלט נגיף "האנרכיה הפוסט-מודרנית", אינו צריך להיות גורם בשיקולי שיווק אמל"ח בכלל משום שהוא בלתי רציונלי בחלק מהמקרים ובלתי-פרופורציונאלי באחרים. עליו להיות מרכיב בחוק המקומי, על כי רק החוק הוא שאמור לנהל את חיינו ולא משטר הרחוב או האלימות המילולית של רשתות התקשורת.

יש מי שמתייחס ל"פגסוס" כאל סייבר התקפי, גם כאשר ליבת השימוש בפועל היא הגנתית. מידע שנשלף ממערכות ובסיסי נתונים עשוי כמובן לשמש גם למטרות התקפיות. נראה שהחשש האמיתי של המקטרגים הוא בעיקר בתחום האישי. היקף החריגות מנורמות מקובלות אצל בכירים במילייה הפוליטי והציבורי הוא עצום ו"זיהומה" של דמות כזו או אחרת במעשים שיש בהם עוון או קלון הוא איום פוליטי מוחשי על עתידה ומעמדה. לפיכך, קיים רצון עז להסתיר את הדברים ולשם כך מותר כביכול לקטרג גם על מערכות המשרתות את טובת הכלל; אל לציבור להיכנע לגחמות אלה שאינן משרתות אותו.2 למעשה, המאבק האמיתי מתנהל בין שאיפתם של קברניטים ותאורטיקנים אוטופיסטים להגן במובן הרחב על אינטרסים אישיים אך להציג זאת כהגנה על האינטרסים הציבוריים והלאומיים, לבין איומים של ממש על האינטרסים של כלל הציבור. גם אם NSO אינה שואבת את המידע בפועל אלא מאפשרת גישה לצד שלישי בעל עניין למידע "נבחר", היא חלק מיכולת שאיננה בנמצא בלעדיה. ומאידך-גיסא, המידע הנשאב והשימוש הנעשה בו אינם בשליטתה ואינם באחריותה, בדומה לכל אמל"ח אחר.

ישראל, כמי ש- NSO נמצאת בה ופועלת מתוכה, חייבת להגדיר כללי משחק ברורים לגבי השימוש הצבאי והאזרחי המותרים בה - חוקים המיועדים למכירה לצד שלישי וכאלה המיועדים לשימוש בבית; למעשה היא כבר עשתה זאת. מעדויות שונות לרבות דברי המנכ"ל לעיל, ברור שישראל הגדירה חוקים כאלה לגורמי הביטחון הממונים על היתרי הייצוא, למשטרה ולשב"כ העושים שימוש לצרכי פנים ולגורמים המאשרים ייצוא המערכת. בתחומי ישראל מופעלת המערכת כפי שגם נמסר ע"י דוברי המשטרה על-פי החוק, דהיינו: בהיתר של שופט כל אימת שעשויה להתבצע חדירה לתחומי הפרט.

בדומה לכל מערכת אקטיבית רגישה (ירי, פיצוצים או כ"ב) יתכנו תקלות תפעול. את אלה חוקרים ויש לחקור תמיד ולתקן. מאידך-גיסא, החוק הישראלי תקף אך ורק בישראל ולכן לא ניתן להכילו על צד שלישי אולם ניתן לסייג את כללי הפעלת המערכת בסייגים המקובלים "בחוק הבינלאומי", מתוך הבנה שלימה שהחוק הבינלאומי לפחות בחלקו לגבי רוב המדינות וכמעט בכל תחום מתחומיו הוא בגדר המלצה... כך או כך אל לישראל להתיימר להיות שוטר העולם או להתערב בעניינים הפנימיים של מדינות אחרות. שמורה לה הזכות לסרב למכור את המערכת, אבל יש לכך מחיר פוליטי ולעיתים גם כלכלי, ואל לנו להיות "שוטי הכפר".

חברת NSO היא בהחלט חברה קונסטרוקטיבית וחשובה בעולם "שחוקי חמורבי" של חלק מסוים ממנו ו"חוקי האנרכיה" של חלקים אחרים מנסים להפוך לשליטים האבסולוטיים בו. מי שמחפש עולם טוב יותר חייב דווקא להצדיק את השימוש "בפגסוס" כאמצעי למאבק בשני הכוחות הבלתי-מרוסנים הנ"ל.

תהיה זו איוולת מוחלטת אם ישראל תיכנע לגחמות זרות או מקומיות בשאלת השימוש או השיווק ליצוא של מערכת "פגאסוס". נכונה ההחלטה למכור את המערכת למדינות בלבד אף על-פי שהיא מצמצמת מאוד את השוק הפוטנציאלי. אין להיגרר למגבלות שאינן מחויבות המציאות רק משום שמדינות זרות מעדיפות "עולם פתוח" לכאורה, שהוא למעשה עולם דורסני בו "כל ד'אלים גבר". אל לישראל לקבל כמנטורים את אלו שהאלימות "הפרטית" שלהם קרובה לליבם ולא ביטחונו של ציבור החפים מכל זימה או מזימה.

הערות

1. שלו חוליו – מנכ"ל NSO, ערוץ 12, 29.1.2022, 1835
2. יש דרכים להתגונן מפני סכנות אלה מבלי לבטל מכל וכל את היתרונות העצומים שמערכת "פגסוס" ככלי למאבק באלימות פלילית, טרור ועבריינות צווארון לבן גם יחד.

תאריך:  31/01/2022   |   עודכן:  31/01/2022
רפי לאופרט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ומורא "פגסוס" לא יהי עליך
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
באום
31/01/22 10:13
 
רפי לאופרט
2/02/22 09:44
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  פרשת פגסוס
בקואליציה שוקלים להקים ועדה מיוחדת בכנסת שתעסוק בפרשת NSO והאזנות הסתר של המשטרה. בעקבות סדרת התחקירים שפורסמו ב"כלכליסט".
24/01/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
השבוע טלטל את המדינה תחקיר שפורסם בכלכליסט, שגילה שהמשטרה משתמשת בתוכנת פגסוס של NSO כדי לעקוב אחרי אזרחים ישראלים. בחלק מהם היא חשדה שביצעו עבירות ובחלק אחר, שהם אולי יבצעו. כל זאת, לפי התחקיר, בוצע ללא צו של בית משפט, שמתחייב בחוק לגבי האזנות סתר.
תוכנית הריגול פגסוס (NSO) שימשה את משטרה ישראל גם בשלב שנערכו החקירות נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו ויתר המעורבים. כך נודע ל-News1. המדובר בתקופת רוני אלשיך, בתפקידו כמפכ"ל המשטרה. בניגוד למפכ"לים קודמים - שהותירו את האחריות לחקירות שנערכו בידי ראש אגף החקירות - אלשיך הוא שהוביל את החקירות נגד נתניהו והיה מעורה בפרטים.
23/01/2022  |  יואב יצחק  |   חדשות
היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, הודיע (יום ה', 20.1.22) למפכ"ל המשטרה, רב-ניצב קובי שבתאי, על הקמת צוות לבחינת חשיפת העיתון כלכליסט בנוגע לשימוש שעושה המשטרה בתוכנות ריגול טלפוניות תוצרת חברת NSO. לצד זאת, מנדלבליט מאמץ את התשובות שקיבל השבוע מן המשטרה ואומר כי אין חריגה רוחבית מן החוק והנהלים, אלא יש לבחון את הטענות למקרים פרטניים. כאמור, הדרך בה בחר היא הקמת צוות פנימי ולא העברה למחלקה לחקירות שוטרים.
אני באמת רוצה להאמין למשטרה, הטוענת שהשימוש שעשתה בתוכנת הריגול "פגסוס" של חברת NSO היה חוקי בלבד ובאישור מראש של בית המשפט. אני רוצה להאמין למשטרה, כי אוי לנו אם במדינה דמוקרטית שוטרים מאזינים לאזרחים בלא אישור שיפוטי. כי אוי לנו אם משטרת ישראל עשתה בתוכנה זו שימוש פסול בדומה לשימוש שעשו בה משטרים רודניים. כי אוי לנו אם המשטרה מאזינה למתנגדי הממשלה בלא לקבל אישור חוקי.
19/01/2022  |  איתמר לוין  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
על הממשלה - באמצעות המשרדים המופקדים על כך, לפעול להפסקת הסחבת הבלתי נסבלת בכל הנוגע לשיפור ההכרחי של השידור בשפה הערבית הן לעולם הערבי, הן לתושבי רצועת עזה ויהודה ושומרון והן לדוב...
דן מרגלית
דן מרגלית
גדעון סער והציג בעיה קשה, כיצד לאזן בין הצורך באחדות נוכח איומים מזרח תיכוניים רציניים לבין החובה להגן על הדמוקרטיה, ומסקנתו נאמרה בקול צלול כי בנימין נתניהו צריך להתפטר
בעז שפירא
בעז שפירא
שונאי ישראל אינם מבדילים בין ממשלה ישראלית כזאת או אחרת, מימין או משמאל, אלא שמטרתם היא חיסול עצם קיומה של מדינת ישראל, "מהנהר ועד הים"
יוסף גערליצקי
יוסף גערליצקי
כדי להצליח בעניין זה של שכנוע המעצמה הנוגעת בדבר לתת גאולה פרטית ליהודים שלה ולאפשר להם לצאת מן השבי - לא די בהפעלת דעת הקהל, שהיא יצירת הכלי הטבעי, אלא יש צורך לפעול בכיוון של הבא...
שמחה רוטמן
שמחה רוטמן
הציבור בישראל התעורר בשבעה באוקטובר. הוא לא מוכן שימכרו לו לוקשים בסגנון "החמאס מורתע" או יפקירו את הביטחון שלו בידי רוצחים מיומנים של הרשות הפלשתינית
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il