|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
עלבון אישי מהתאחדות הג'ודו [צילום: סרגיי גריץ, AP]
שישה בשישי / ספורט ופוליטיקה

פוטין חטף איפון, ורוסיה - אגרוף לפנים

פוטין ורוסיה ספגו השבוע מהלומות גם בתחום הספורט זה לא מה שיגרום להם לסגת מאוקראינה, אבל יש חשיבות לכך שארגוני הספורט הגדולים נוקטים עמדה בעתיד גם אנחנו עלולים להיפגע, אך בינתיים פוטין חוטף – וזה מצוין
04/03/2022  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   מלחמת רוסיה באוקראינה   |   תגובות
פיפ''א מחרימה את רוסיה, 27.2.22 / סקיי ספורט


כך קונים מדליות
יונסה וטיג'אן. ארד לקטאר [צילום: פליפה דאנה, AP]

שם מדובר בסחר ציני בבני אדם, עם עדויות מזעזעות על תנאי העבדות בהם חיים רוב הספורטאים המיובאים, שלא מספקים את התוצאות המצופות. המדינות הללו קונות ספורטאים ובדרך זו קונות מדליות, כי זה עניין של כבוד לאומי, גאווה ומעמד בינלאומי

בדיחה מימי המלחמה הקרה מספרת על החלטה של ה-CIA ליצור את הסוכן הטוב ביותר שיופעל אי-פעם בבריה"מ. אנשי הסוכנות מצאו את הסטודנט הטוב ביותר לרוסית ולימודים רוסיים באוניברסיטת ייל, אימנו אותו במשך חמש שנים והפכו אותו לרוסי לכל דבר: שפה, מבטא, מנהגים, ידע. הוא כמובן קיבל גם סיפור כיסוי מלא, עם תעודות מושלמות שהראו היכן נולד, גדל, התחנך ועבד. הסוכן הוצנח בלב בריה"מ, ליד אתר גרעיני סודי ביותר, התמקם בבית שהוכן עבורו ויצא לשתות וודקה בבאר המקומי. לתדהמתו וחרדתו, אמר לו הברמן: "אתה לא מפה, נכון?". הסוכן ביקש להבין את פשר השאלה, ונענה: "אין בסביבה הזאת הרבה שחורים".

אין גם הרבה אפריקנים במדינות כמו בחריין וקטאר – ובכל זאת, יש להם רוב עצום בין זוכי המדליות האולימפיות עבור מדינות אלו. בחריין זכתה בחמש מדליות בחמש האולימפיאדות האחרונות, כולן – בידי ספורטאים שנולדו באפריקה: מרוקו, אתיופיה וקניה. בשנה שעברה הייתה זו קלדקאן גזהנקה, ילידת אתיופיה, שזכתה במדליית הארד בריצה ל-10,000 מטר. ואילו קטאר חייבת את מדליית הזהב שלה בהרמת משקולות באולימפיאדת טוקיו (עד 96 ק"ג) לאיברהים אל-באח, יליד מצרים (אחרי שבשנת 2000 היא השיגה מדליית ארד בזכות מרים משקולות שנולד בבולגריה); שריף יונסה מסנגל ואחמד טיג'אן מגמביה העניקו לה ארד בכדורעף חופים.

בשנים 2016-2011 למעלה מ-300 אתלטים במקצועות המסלול והשדה החליפו מדינות. בחריין ייבאה 45 אתלטים, מתוכם 18 מקניה, 17 מאתיופיה, חמישה ממרוקו ושלושה מניגריה; איחוד האמירויות גייסה 39 אתלטים, מתוכם 16 מקניה, שבעה מאתיופיה, שניים מקובה ואחד מניגריה. שתי מדינות אלו לבד היו אחראיות לייבוא רבע מכלל האתלטים באותן שנים.

אל תשוו את זה לעלייה לארץ. אצלנו מדובר ביסוד היסודות של קיום המדינה – היותה פתוחה לכל יהודי באשר הוא. שם מדובר בסחר ציני בבני אדם, עם עדויות מזעזעות על תנאי העבדות בהם חיים רוב הספורטאים המיובאים, שלא מספקים את התוצאות המצופות. המדינות הללו קונות ספורטאים ובדרך זו קונות מדליות, כי זה עניין של כבוד לאומי, גאווה ומעמד בינלאומי. הוכחה מספר אחת לקשר הבלתי ניתן לניתוק בין ספורט לפוליטיקה.

התעללות מתמשכת בנערות
נשות הכדוריד של הוועד האולימפי הרוסי [צילום: AP]

מה שהתרחש במדינות הקומוניסטיות היה הרבה יותר חמור. הן לא קנו ספורטאים אלא ייצרו אותם בבתי חרושת, אליהם נכנסו ילדים וילדות בני שש-שבע ויצאו בוגרים שגופם הרוס. כאשר מדובר היה במתעמלות רומניות, הילדות והנערות קיבלו חומרים מעכבי גדילה, וכך נראו בגיל 16 כאילו הן בנות 12 – כדי שיהיו קלות יותר וגמישות יותר. שחייניות מזרח גרמניות קיבלו סטרואידים גבריים כדי לחזק את שריריהן, וכך איבדו כמעט כל סממן נשי; רבות מהן סבלו לאורך שנים מהפרעות גינקולוגיות. מרימי משקולות בולגריים קיבלו כמויות עצומות של סמים למיניהם שהפכו אותם למכונות. הללו קבעו שיאים בלתי אפשריים, שרבים מהם שופרו – בידי ספורטאים נקיים מסמים – רק לאחר שנים רבות.

זה לא הסתיים עם נפילת בריה"מ. רוסיה לא השתתפה ככזו במשחקי טוקיו וספורטאיה הופיעו תחת דגל התנועה האולימפית והשם "הוועד האולימפי הרוסי" – משום שהתברר שעשרות אם לא מאות ספורטאים רוסים קיבלו במשך שנים, בצורה מרוכזת ומתוכננת, סמים בלתי חוקיים. גם כל אלו, לפני קריסת מסך הברזל ואחריה, נבעו מסיבה אחת ויחידה: היוקרה הנלווית למדליות. הוכחה מספר שתיים לאותו קשר בין ספורט לפוליטיקה.

החרמת אולימפיאדות
187 מדליות לרוסיה, מתוכן 76 מזהב

בסופו של יום, ובעצם גם בתחילתו, הנפגעים העיקריים היו הספורטאים שהתכוננו במשך שנים לאירוע השיא של חייהם המקצועיים, ונאלצו לראות את חלומותיהם מתפוגגים בגלל אירועים שלא היו להם כל קשר אליהם וכל השפעה עליהם

אולימפיאדת מוסקבה ב-1980 ואולימפיאדת לוס אנג'לס ב-1984 נפגעו בצורה הקשה ביותר מאירועים פוליטיים. לאחר פלישת בריה"מ לאפגניסטן בסוף 1979 קרא הנשיא ג'ימי קרטר למדינות המערב להחרים את האולימפיאדה; 65 נענו (ובהן ישראל). הסובייטים הגיבו בחרם של 14 מדינות הגוש הקומוניסטי על האולימפיאדה הבאה. בסופו של יום, ובעצם גם בתחילתו, הנפגעים העיקריים היו הספורטאים שהתכוננו במשך שנים לאירוע השיא של חייהם המקצועיים, ונאלצו לראות את חלומותיהם מתפוגגים בגלל אירועים שלא היו להם כל קשר אליהם וכל השפעה עליהם.

הסובייטים נסוגו מאפגניסטן כאשר הבינו שלא יוכלו לנצח בה ושהמחיר הכלכלי הוא הרסני; לארה"ב החרם לא דגדג. אם כבר, אז המארחים – ובמיוחד המוסקבאים – יצאו נשכרים עם הרבה יותר מדליות בשל העדר מתחרים. בריה"מ סיימה את אולימפיאדת מוסקבה עם 187 מדליות, מתוכן 76 מזהב; מזרח גרמניה זכתה ב-47 מדליות זהב וב-126 מדליות בסך-הכל. המדינה המארחת בדרך כלל מצליחה יותר מהרגיל, ודיברנו על תרמיות הסמים של הגוש הקומוניסטי, אבל מה שקרה במוסקבה היה מעל ומעבר לתוצאות הצפויות אילו מעצמות ספורט כמו ארה"ב, בריטניה, קנדה, אוסטרליה ומערב גרמניה היו משתתפות. ואילו בלוס אנג'לס קטפה ארה"ב 174 מדליות, כולל 83 מזהב; שנייה הייתה רומניה, שלא צייתה לחרם הסובייטי, ויצאה נשכרת עם 20 מדליות זהב ו-53 בסך-הכל.

המסקנה לכאורה משני אירועים אלו, ובמיוחד ממשחקי מוסקבה: לחרם ספורטיבי על מדינה אין השלכות פוליטיות, ודאי לא השלכות משמעותיות. ניתן לטעון, כי הקשר בין ספורט לפוליטיקה הוא חד-צדדי: הפוליטיקאים רוצים מאוד הישגים ספורטיביים, אבל לא ישלמו תמורתם במטבע פוליטי.

הספורט חשוב לפוליטיקאים
משחקי החורף, בייג'ינג. הישג תעמולתי [צילום: AP]

את האירועים הללו איש לא חשב להחרים, כי מדובר בסך הכל בזכויות אדם של יהודים ומתנגדי משטר (בברלין), של טיבטים ואויגורים (בבייג'ינג) ושל עובדים ממדינות עניות (בקטאר) – ובמדינות חשובות שלא רוצים להסתכסך איתן. וכך הפושעים המנהיגים מדינות אלו זוכים ביוקרה עצומה, שמותיהן של ארצותיהם ועריהם נישאים בפי כל והם מטהרים את עצמם – לפחות חלקית – מן הפשעים שהם מבצעים לפני, אחרי ואפילו במהלך המשחקים

אלא שזוהי תמונה חלקית בלבד, וצריך להרחיב את המבט הרבה לפני משחקי מוסקבה והרבה אחרי משחקי לוס אנג'לס כדי לראות אותה במלואה. אחורה אפשר ללכת לברלין 1936, וקדימה – לבייג'ינג 2008 (קיץ) ולבייג'ינג 2022 (חורף). שתי הערים הללו אירחו את המשחקים האולימפיים למרות שהיו ערי בירה של משטרים רודניים, ומשטרים אלו ניצלו היטב את הבמה כדי להציג חזות של שגשוג ואושר. לגבי 1936 ניתן לכל הפחות לטעון שהאירוח ניתן לפני שאדולף היטלר עלה לשלטון, והם התקיימו לפני שהתגלו במלוא שטניותם פניו הרצחניות של משטרו. ההגנה הזו אינה קיימת לגבי 2008 ו-2022: כולם יודעים היטב מהו טיבו של המשטר הקומוניסטי בסין, שהוא רודף את מתנגדיו ושהוא מבצע פשעים נגד האנושות.

זה נכון לא רק לגבי המשחקים האולימפיים ולגבי הוועד האולימפי הבינלאומי המושחת, אלא גם לגבי גביע העולמי בכדורגל ופיפ"א המושחתת לא-פחות. הטורניר הקודם נערך ברוסיה, ארבע שנים לאחר פלישתה הראשונה לאוקראינה. הטורניר הקרוב ייערך בקטאר, מדינה ללא הישגים ספורטיביים של ממש ובפרט בכדורגל, הבונה את האצטדיונים בידי עבדים, מאות ואולי אלפים מהם משלמים בחייהם, והטורניר ייערך בחורף וישבש את כל השנה הספורטיבית בגלל החום הבלתי נסבל בקיץ.

העיתונאי האמריקני הנודע ויליאם שיירר דיווח מברלין ערב האולימפיאדה, כי הנאצים סילקו את השלטים האנטי-יהודיים שהתנוססו ברחבי המדינה. מי שנהנו מהארגון המופתי בבייג'ינג 2008 התעלמו מכך שרבבות תושבים אולצו לעזוב את בתיהם לטובת עבודות התשתית שקדמו למשחקים. השנה הוזהרו מראש הספורטאים שהגיעו לבירת סין שלא יעזו להביע דעות פוליטיות, הם היו נתונים למעקב צמוד ומי שלרוע מזלו חלה בקורונה – מצא את עצמו בבידוד במעין כלא. גם קטאר כבר הבהירה שלא תסבול מחאות בתחומה בזמן המונדיאל.

אבל את האירועים הללו איש לא חשב להחרים, כי מדובר בסך-הכל בזכויות אדם של יהודים ומתנגדי משטר (בברלין), של טיבטים ואויגורים (בבייג'ינג) ושל עובדים ממדינות עניות (בקטאר) – ובמדינות חשובות שלא רוצים להסתכסך איתן. וכך הפושעים המנהיגים מדינות אלו זוכים ביוקרה עצומה, שמותיהן של ארצותיהם ועריהם נישאים בפי כל והם מטהרים את עצמם – לפחות חלקית – מן הפשעים שהם מבצעים לפני, אחרי ואפילו במהלך המשחקים. זהו קשר ציני מאין כמותו בין פוליטיקה לספורט.

עוד מהלומות לפוטין
הגמר הועבר מסנט פטרסבורג לפריז [צילום: קייראן לינמן]

סביר להניח שהעיצומים הספורטיביים יתרחבו ככל שהמלחמה תתמשך. אך גם בלי עיצומים רשמיים וכאשר רוסיה למעשה סגורה ומסוגרת מבחינה אווירית, ספורטאיה יתקשו מאוד להשתתף באירועים בעולם והיא לא תוכל לארח ספורטאים זרים – אם מישהו בכלל ירצה להגיע אליה. היא תוכל לארגן טורנירים עם ספורטאים מבלארוס, צפון קוריאה, סוריה ואריתריאה – המדינות היחידות שהתנגדו השבוע לגינויה באו"ם; לא ממש תחזית מעודדת

כעת אנחנו מגיעים לאירועים של השבוע האחרון, בשולי המלחמה באוקראינה. התאחדות הג'ודו העולמית סילקה את ולדימיר פוטין – ג'ודוקא נלהב ובעל חגורה שחורה – מתפקידו כנשיא הכבוד שלה. כמה ימים לאחר מכן נטלה ממנו התאחדות הטאקוונדו העולמית את החגורה השחורה לשם כבוד שקיבל ממנה (אגב, יו"ר התאחדות הטאקוונדו הרוסית הוא רומן פוטין, אחיינו-של). במקביל להשפלות האישיות הללו באו העונשים הגדולים באמת, כולם בתחום הכדורגל: העברת גמר ליגת האלופות מסנט פטרסבורג לפריז; איסור על קיום משחקי בית של הנבחרות הרוסיות, אשר יוכלו להופיע רק ללא דגל וללא המנון; וסילוקה של רוסיה מהפלייאוף לקראת מונדיאל קטאר. רוסיה גם איבדה את האירוח של מרוץ מכונות פורמולה 1 והיא סולקה ממשחקי החורף לנכים.

סביר להניח שהעיצומים הספורטיביים יתרחבו ככל שהמלחמה תתמשך. אך גם בלי עיצומים רשמיים וכאשר רוסיה למעשה סגורה ומסוגרת מבחינה אווירית, ספורטאיה יתקשו מאוד להשתתף באירועים בעולם והיא לא תוכל לארח ספורטאים זרים – אם מישהו בכלל ירצה להגיע אליה. היא תוכל לארגן טורנירים עם ספורטאים מבלארוס, מקוריאה הצפונית, מסוריה ומאריתריאה – המדינות היחידות שהתנגדו השבוע לגינויה באו"ם; לא ממש תחזית מעודדת.

אפשר לומר בציניות, שהחרם הספורטיבי על פוטין ורוסיה נובע מכך שהפעם מדובר בתוקפנות נגד מדינה אירופית לעיני כל העולם, ולא במשהו נידח ושולי-כביכול ממנו התעלם העולם בברלין, בבייג'ינג ובדוחא. בהחלט ייתכן שיש בזה משהו. סיבה נוספת היא שפוטין באמת חצה את כל הגבולות, ושלרבים בעולם יש סיבה לחשוש ממה שהוא ודומיו עלולים לעשות אם רוסיה לא תיבלם. חוץ מזה, כאשר מנתקים בנקים רוסיים ממערכת ה"סוויפט", מקפיאים את כספי הבנק המרכזי שלה, סוגרים את השמים אליה וממנה, רודפים עד חורמה את האוליגרכים שלה – אי-אפשר להמשיך בספורט כאילו כלום לא אירע. אז המכות הללו לא ממש מזיזות לפוטין ובוודאי לא יכניעו אותו, אך הן מצטרפות לתמונה הכוללת וגם יש בהן מסר חשוב: הספורט לא יכול להמשיך לעמוד מן הצד.

האם הספורט יהפוך לנשק פוליטי
מחאה בגרמניה על המונדיאל בקטאר [צילום: מרטין מייסנר, AP]

רק הזמן ילמד האם הצעדים שננקטו נגד רוסיה ופוטין הם יוצאי דופן, או שמא הם מלמדים על שינוי אמיתי בתפיסת מקומו של הספורט במאבק על החירות, זכויות האדם והסדר העולמי. בכל מקרה, כדי ששינוי כזה יהיה משמעותי ומתמיד, יש להחיל פיקוח אמיתי על ארגוני הספורט העולמיים, החל מהוועד האולימפי הבינלאומי וכלה בהתאחדויות של הענפים הקטנים ביותר

רק הזמן ילמד האם הצעדים שננקטו השבוע נגד רוסיה ופוטין הם יוצאי דופן, או שמא הם מלמדים על שינוי אמיתי בתפיסת מקומו של הספורט במאבק על החרות, זכויות האדם והסדר העולמי. בכל מקרה, כדי ששינוי כזה יהיה משמעותי ומתמיד, יש צורך להחיל פיקוח אמיתי על ארגוני הספורט העולמיים, החל בוועד האולימפי הבינלאומי וכלה בהתאחדויות של הענפים הקטנים ביותר. כיום הם למעשה עושים ככל העולה על רוחם, משום שהממשלות במקומות מושבם לא מפקחות עליהם ואין שום ארגון בינלאומי העושה זאת. בהעדר פיקוח – יש שחיתות ויש החלטות כמו בייג'ינג 2008 וקטאר 2022.

הייתי גם מעלה את השאלה הנועזת, מדוע בכלל הספורטאים הבודדים (להבדיל מנבחרות לאומיות) המשתתפים באולימפיאדות עושים זאת תחת דגלי מדינותיהם. הרי מדובר במקצוענים שרוב השנים נודדים ברחבי העולם, ושהקשר שלהם לארצותיהם הוא בתחומי המגורים והמיסים; הללו לא משלמות להם ולא מממנות אותם (למעט קצת מענקים כמו אצלנו), כך שאין סיבה שייהנו מהישגיהם האישיים. ניתוק הקשר הזה יפחית משמעותית את הדחף הלאומני העומד מאחורי תופעות פסולות כמו סימום וקניית ספורטאים.

ועוד פנטזיה אישית: תארו לעצמכם שהתאחדויות כדורגל עולמיות ואולי גם כדורגלנים מובילים ינקטו עמדה מוסרית נגד המונדיאל בקטאר ויודיעו שיחרימו אותו. תארו לעצמכם שההתאחדויות של ברזיל, ארגנטינה, ארה"ב, אנגליה, ספרד, צרפת, גרמניה ואיטליה מודיעות שהן מארגנות טורניר משל עצמן; כמה צופים יעדיפו על פניו את השאריות שיהיו לקטאר? תארו לעצמכם את ליאו מסי, כריסטיאן רונאלדו, כרים בנזמה, הארי קיין, ארלינג האלנד, קיליאן אמבפה, ז'ורז'יניו, ניימאר, לואיס סוארז, רוברטו לוקאקו וקווין דה-ברוינה מכריזים שלא יגיעו לקטאר; מה תהיה רמת ההתעניינות במי שכן יגיעו? אבל זה כנראה יישאר בגדר פנטזיה.

בל ניתמם: הפיכת הספורט לנשק פוליטי תאיים על ישראל. כאשר העולם הוא צבוע ומונע משיקולים זרים, עד כדי אנטישמיות, אין לשלול את האפשרות שיימצא רוב אוטומטי שיסלק את ישראל מהאולימפיאדה (למונדיאל אנחנו דואגים בעצמנו לא להגיע). כאשר במועצת האו"ם לזכויות אדם חברות מדינות כמו לוב, סודן, אריתריאה, קטאר, איחוד האמירויות, סין, פקיסטן, ונצואלה ורוסיה – אין גבול לציניות העולמית ואין סיבה לחשוב שבתחום הספורט המצב יהיה טוב יותר. אבל דיה לצרה בשעתה. בינתיים פוטין חוטף ויחטוף – וזה מצוין.

תאריך:  04/03/2022   |   עודכן:  04/03/2022
איתמר לוין
+BBC, לעיתונאיו: להפסיק לפעול ברוסיה בגלל הסכנה למאסר
21:19 04/03/22  |  יואב יצחק
תאגיד השידור הבריטי (BBC) הורה לעיתונאים העובדים בשירותו ברוסיה, להפסיק באופן זמני את עבודתם וזאת למען בטחונם האישי. הנחיה זו ניתנה בעקבות התקנות החדשות שהוצאו ברוסיה - שאושרו בבית המחוקקים של רוסיה - המאפשרות להעמיד לדין ולשלוח למאסר עיתונאים שיחרגו מהקו הרשמי של הממשל הרוסי: להשתמש אך ורק במושגים הרשמיים של משרד ההגנה הרוסי בבואם לסקר את הפלישה הרוסית לאוקראינה.
+מזכ"ל נאט"ו: פוטין זלזל בכוחם ובאומץ הלוחמים האוקראינים
19:36 04/03/22  |  יואב יצחק   |   לרשימה המלאה
ינס סטולטנברג מגלה, כי בעלות הברית מאמנות ומציידות את הצבא האוקראיני מאז 2014; אותם חיילים שהשתתפו בתרגילים עם נאט"ו נמצאים עתה בחזית ונלחמים נגד צבא רוסיה  ▪  מדינות נאט"ו דחו הבקשה ליצירת מסדרון אווירי לפינוי נפגעים וכן דחו אפשרות להתערבות בלוחמה נגד צבא רוסיה
ינס סטולטנברג. האוקראינים נלחמים באומץ [צילום: AP]
זלנסקי. דרש מסדרון אווירי לפינוי נפגעים [צילום: מתוך הטלוויזיה]
+בתוך שבוע: מהפך במדיניות גרמניה
16:22 04/03/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
במשך שנים ניהלה גרמניה את יחסיה עם באיזון של ביטחון וסחר  ▪  הפלישה לאוקראינה הובילה למשלוח נשק לקייב, הגדלה ניכרת בתקציב הביטחון ופעולות מהירות להבטחת עצמאות אנרגטית - סוקר Foreign Affairs
אולף שולץ בבונגסטג, 27.2.22 / גארדיאן
שולץ בבונדסטג, 27.2.22 [צילום: מיכאל זון, AP]
+33 נהרגו מפגיעת טיל רוסי בעיר צ'רניהיב
15:06 04/03/22  |  יואב יצחק
המלחמה נמשכת במלוא עוזה. הצבא הרוסי יורה לעבר אזרחים. 33 בני אדם נהרגו בפגיעת טילים בעיר צ'רניהיב, אוקראינה. Inna Sovsun, חברת פרלמנט באוקרינה, מלינה: "מדוע כולם במערב מעמידים פנים שהם לא רואים את הזוועות האלה?!".
הרוגים רבים מפגיעת טיל שירו הרוסים
+פגיעה קשה בתעשיה הרוסית כתוצאה מעיצומי השבבים והמוליכים
14:36 04/03/22  |  יאיר נבות   |   לרשימה המלאה
הסנקציות על רוסיה מצד מדינות המערב גורמות לעצירת הייצור במפעלי ענק רבים ברוסיה; מהלך הרסני שהולך ומחריף
+שגריר ישראל באוקראינה נפצע קל בתאונת דרכים בפולין
14:26 04/03/22  |  עידן יוסף
שגריר ישראל באוקראינה, מיכאל ברודסקי, נפצע קל בתאונת דרכים בפולין. הוא יפונה לטיפול רפואי בארץ וישוב לאחר מכן לצוות השגרירות. עד לחזרתו לתפקיד, ראש חטיבת אירו-אסיה במשרד החוץ, השגרירה סימונה הלפרין, תמלא את מקומו.

+ירידות חדות: הבורסה בגרמניה צנחה ב-3.68%
13:56 04/03/22  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
בין החברות שרשמו ירידות חדות לאחר השתלטות רוסיה על תחנת הכוח הגרעינית הגדולה באירופה נמצאת חברת האנרגיה הגרמנית יוניפר שערכה צנח ב-11.9%  ▪  מחירי הנפט נמצאים שוב בעלייה, בשיעור של 2%, ועומדים על 112.7 דולר לחבית ברנט.

(שם המשחק: שליטה במקורות האנרגיה [צילום: מיכאל זון, AP])
+מזכ"ל סבא"א: לא שוחררו חומרים רדיואקטיביים מזפוריז'יה
13:28 04/03/22  |  עידן יוסף
מזכ"ל סבא"א רפאל גרוסי: אתרי הגרעין בזפוריז'יה וצ'רנוביל נמצאים בשליטה מעשית של צבא רוסיה. מתחנת הכוח בזפוריז'יה לא שוחררו שום חומרים רדיואקטיביים. ההערכה בסבא"א היא שהטיל שפגע בזפוריז'יה היה רוסי.
+כוחות רוסיים נכנסו לעיר ניקולייב בדרום אוקראינה
12:37 04/03/22  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
בעיר הנמל, המונה כחצי מיליון תושבים, מתנהלת לחימה באזורים שונים של העיר  ▪  בחרסון השתלט הצבא הרוסי גם על תחנת הטלוויזיה ומשדר ערוצי תעמולה רוסיים
ירי סביב השעון [צילום: מן הטלוויזיה]
פליטים בגבול מולדובה [נתי שוחט/פלאש 90]
+הודעת משרד החוץ לישראלים באוקראינה
12:23 04/03/22  |  עידן יוסף
בעקבות חיתוך המצב שהתקיים במשרד החוץ בירושלים (04.03.22), והערכת המצב במעברי הגבול בהם נמצאים אנשינו,  הודעה חשובה לישראלים ובני משפחותיהם הנמצאים באוקראינה.

עומסי התנועה המובילים למעברים המאוישים על-ידי נציגי משרד החוץ היום בינוניים עד קלים ביחס לימים הקודמים. אנו קוראים לישראלים שעוד שוהים במדינה לשקול להתקדם לעבר מעבר הגבול הקרוב למקום הימצאותכם, בהתחשב בנתונים הרלוונטים ותוך שמירה על ביטחונכם האישי.

להלן דיווח עומסים בגבולות השונים (עדכני לתאריך 4.3.22 לשעה 12:00 שעון ישראל):

  • ‏1. Krakovetse (פולין) עומס תנועה קל אורך פקק כ-1.5 ק"מ.
    ‏2. Medyka (פולין) עומס תנועה בינוני אורך פקק כ-8 קמ לסירוגין.
    ‏3. Vysne-nemecke (סלובקיה) עומס תנועה בינוני אורך פקק כ-5 ק"מ לסירוגין.
    ‏4. Zahony (הונגריה) עומס תנועה קל אורך פקק כ-1 ק"מ.
    ‏5. Siret (צפון רומניה) עומס תנועה קל אורך פקק כ-2.5 ק"מ.
    ‏6. Mogilev (צפון מולדובה) עומס תנועה כבד אורך פקק כ-10.3 ק"מ.
    ‏7. Planca (דרום- מזרח מולדובה) עומס תנועה כבד אורך פקק כ-24 ק"מ לסירוגין.
    ‏8. Orlivka (דרום-מזרח רומניה) תנועה זורמת ללא עומס תנועה.

ישנן חסימות בכבישים: m-06 m-07,m-02,P-02,p-69,p-30
ובכביש m-19: גשר 2607-T
חסימות אלו משפיעות בצירים מ-
מקייב למעבר גבול Karakovets
מקייב למעבר גבול mogilev
מקייב למעבר גבול zahony

כמו-כן, צפוים אוטובוסים נוספים לצאת מלבוב, בהתאם למספר הנרשמים. למעוניינים להירשם לאוטובוס מלבוב למעבר הגבול krakovetz, יש להתקשר ולהירשם מראש לטלפון: 380679111764 בין השעות 08:30-19:00.

בנוסף לאוטובוסים הללו, יש אוטובוסים שיוצאים מקייב ומדנייפרו בסיוע הקהילה היהודית.
+שוחרר איש צוות ישראלי בספינה שתפסה רוסיה
11:56 04/03/22  |  עידן יוסף
‏משרד החוץ: אזרח ישראלי בן 50, חלק מצוות אוניית המסחר "הנסיכה ניקול" ששייטה בים השחור, נתפס על-ידי רוסיה ביום שני. הוא שוחרר יחד עם צוות האונייה למחרת.
+שקד: ישראל נערכת לקלוט יותר מ-100 אלף יוצאי אוקראינה
11:51 04/03/22  |  עידן יוסף
שרת הפנים איילת שקד אמרה כי ישראל נערכת לקליטה ולמתן אזרחות מיידי ליותר מ-100,000 זכאי חוק השבות, שנמלטים מהמלחמה שמנהלת רוסיה נגד אוקראינה. "מטבע הדברים, ישראל מתמקדת בקליטת פליטים יהודים וזכאי חוק השבות, אולם מגלה גמישות ונכונות לסייע לאזרחי אוקראינה בכלל", הסבירה. לדבריה, מאז פרוץ המלחמה, מדינת ישראל קלטה 1,555 אזרחים אוקראינים מתוכם כ-150 זכאי חוק השבות, שיחלו הליך התאזרחות.
(שק. נגלה גמישות [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90])
+בלינקן: ברית נאט"ו ערוכה לעימות
11:19 04/03/22  |  עידן יוסף
‏מזכיר המדינה האמריקני בלינקן: "נאט"ו היא ברית הגנה, אבל אם יגיע עימות אנחנו מוכנים אליו". בלינקן נוסע לבלגיה לפגישה של שרי החוץ של נאט"ו לפני שייצא לגבול פולין עם אוקראינה כדי לפגוש פליטים. הוא גם יבקר במולדובה, בליטא, בלטביה ובאסטוניה.
+נמשך מרוץ חרמות החברות הפרטיות נגד רוסיה
11:04 04/03/22  |  עידן יוסף
עוד ועוד חברות בינלאומיות מצטרפות לחרם נגד רוסיה. אחרי אפל, איקאה, airbnb, הודיעה גם אינטל שתפסיק למכור גם בבלארוס, ומארסק הפסיקה את שירות המשלוחים. גם ספוטיפיי ו-H&M בחרם.
+רוסיה: אושר החוק נגד "חדשות כזב"
10:22 04/03/22  |  עידן יוסף
רוסיה: אושר החוק להטלת עונשי מאסר על מי שמפיץ "מידע מזויף" על אודות צבא רוסיה והמלחמה - העונש: עד 15 שנות מאסר.
+זלנסקי ניצל משלוש התנקשויות
09:49 04/03/22  |  עידן יוסף
הטיימס הבריטי: נשיא אוקראינה ולדימיר זלנסקי שרד לפחות שלושה ניסיונות חיסול בשבוע האחרון. חוליות החיסול נשלחות על-ידי המודיעין הרוסי, אחת מהן כללה חיילים צ'צ'נים.
+תיעוד: שיירת משוריינים רוסיים לאורך 64 ק"מ
09:03 04/03/22  |  עידן יוסף
חברת הלווינים MAXAR מפרסמת סרטון תלת-ממדי שמציג את שיירת כלי הרכב המשוריינים הרוסיים, המשתרעת למרחק 64 ק"מ ונמצאת בדרכה לבירה קייב.
+ג'ונסון: פוטין מאיים על שלום אירופה כולה
08:50 04/03/22  |  עידן יוסף
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון אומר בעקבות השרפה במתקן הגרעין: "פעולות פוטין עלולות לאיים על ביטחונה של כל אירופה". לאחר שיחה עם הנשיא זלנסקי אמר: "רוסיה חייבת להפסיק לאלתר את התקפתה על תחנת הכוח ולאפשר גישה בלתי מוגבלת לשירותי החרום".
+כובתה האש בתחנת הכוח הגרעינית בזפוריז'יה בעקבות הפגזות של צבא רוסיה
08:33 04/03/22  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
הרוסים השתלטו על תחנת הכוח המספקת 20% מהחשמל באוקראינה  ▪  ‏נשיא אוקראינה זלנסקי: איימו עלינו ב'אפר רדיואקטיבי' - עכשיו זה הפך למציאות  ▪  מנהל התחנה הרגיע: הקרינה ברמה תקינה
אש בתחנת הכוח [צילום: מצלמת אבטחה]
פליטים בגבול מולדובה [נתי שוחט/פלאש 90]
+אוקראינה מביסה את פוטין בקרב התודעה
08:05 04/03/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
הסרטונים מעוררי ההשראה של ולדימיר זלנסקי, התיעוד של מעשי הגבורה, התמונות המרגשות מן החזיתות והערים - יש להם חשיבות גם בהתגייסות המערב לצד אוקראינה, מנתח דיילי טלגרף
הטוויטר של זלנסקי: מכובד
הטוויטר של פוטין: פרנואיד
+מיהו אור לגויים
08:01 04/03/22  |  יעקב קורי   |   לרשימה המלאה
ממש פתטי לראות איך אמריקה נלחמת עכשיו באוליגרכים של פוטין, כשהיא לא עשתה דבר נגד הטייקונים של וול סטריט שדירדרו את המשק האמריקני למיתון ב-2008, לאנומליה של ריבית אפס, לבועות ענק בבורסות שעלולות כל רגע להתפוצץ, לשיא בחוסר השוויון, לעוני משווע
(צביעות [צילום: AP])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 ארמגדון 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
פוטין חטף איפון, ורוסיה - אגרוף לפנים
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
השומר אהרונוביץ
4/03/22 14:42
2
עיניים פקוחות
4/03/22 15:45
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מלחמת רוסיה באוקראינה
‏כ-40 כבאים הצליחו לכבות את השריפה שפרצה לפנות הלילה (יום ו', 4.3.22) בבניין אימונים מחוץ למתחם הכור הראשי בזפוריז'יה שבאוקראינה. הבוקר הצליחו הרוסים להשתלט על התחנה. הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית העבירה את מרכז החירום שלה ל"מצב תגובה מלא 24/7" בשל "המצב החמור" בתחנת הכוח הגרעינית.
04/03/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
בעוד הצבא הרוסי נתקל בהתנגדות עזה באוקראינה, הקרמלין מפסיד בקרב נוסף המתנהל בטלפונים סלולריים ובמחשבים ברחבי העולם. מדובר ב"ממים" ברשתות החברתיות ושלרבים הם מקור מידע על המלחמה – מנתח דיילי טלגרף. אפשר לראות תמונה של אוקראינית זקנה ואומרת לו להניח בכיסיו זרעי פרחים, שינבטו כאשר ימות על אדמת אוקראינה, תינוק שנולד במקלט מאולתר בתחנת רכבת תחתית בקייב; זוג צעיר שנטל נשק מיד אחרי נישואיו.
04/03/2022  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
קראתי את מאמרו של נדב איל בידיעות אבל עם כל הכבוד אני חולק הן על קביעתו שאמריקה מתעוררת והן על ההקבלה שהוא מוצא עם הנאום לאומה של רוזבלט לפני 81 שנה. ביידן היה ונשאר בדלן, הוא חותר להגיע להסכמים עם מדינות טרור כאירן שיסירו את הסנקציות ויאפשרו לה לדהור אל הגרעין כי היא תצליח לשטות בחותמות על ההסכם, כי המטרה מקדשת את האמצעים, על-מנת להשליט את האיסלאם השיעי ולהחריב את ישראל.
04/03/2022  |  יעקב קורי  |   יומני בלוגרים
הערב (יום ה', 3.3.22) התאספו באולפן ערוץ החדשות הרוסי האינטרנטי "דוז׳ד" במוסקבה כל העיתונאים שלו, ונפרדו בדמעות מהצופים, לאחר קבלת ההחלטה להשעות את פעילות הערוץ בעקבות החלטת הרשויות לחסום אותו סופית ולהורידו מהאוויר.
03/03/2022  |  יאיר נבות  |   יומני בלוגרים
משרד החקלאות מבהיר כי למרות המלחמה באוקראינה, לא צפוי מחסור בביצים למאכל בישראל. זאת, על-אף שאוקראינה היא אחת המדינות שמהן מייבאת ישראל ביצי מאכל. על-פי הודעת המשרד, הנהלת השירותים הווטרינריים בוחנים רכישת ביצים ממדינות נוספות שיעמדו בתו התקן הבריאותי המחמיר.
03/03/2022  |  איציק וולף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
יש לעודד השתתפות של ארצות הברית ושל "העולם הנאור" בחיסול בפועל של הפצצה האירנית המאיימת על העולם כולו, לרבות על הצ'מברליינים האירופיים, ולא רק על ישראל
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il