|   15:07:40
דלג
  רבקה שפק ליסק  
ד"ר להיסטוריה אמריקנית
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?
באבי-יאר [צילום: אפרם לוקצקי, AP]

גיבורים אוקראינים שהם רוצחי יהודים

מתנדבים אוקראינים שעזרו לגרמנים הם היו אלה שהציעו לגרמנים את הערוץ הקרוב לעיר, עמק באבי יאר, לביצוע חיסול יהודי קייב
28/03/2022  |   רבקה שפק ליסק   |   יומני בלוגרים   |   מלחמת רוסיה באוקראינה   |   תגובות

האוקראינים של 2020 אינם אחראים לפשעי הדורות הקודמים. אבל, החברה האוקראינית נדרשת לבדק בית של מיהם גיבוריה הלאומיים ועליהם להתנצל בפני עם ישראל על מה שעוללו להם אבות אבותיהם. מבדיקה שערכתי התברר לי שכמה מהגיבורים הלאומיים של אוקראינה שעל שמם נקראים רחובות ופסלים שלהם מוצבים בכיכרות הערים אחראים לפוגרומים ולרצח אלפי יהודים. ישראל מגישה לאוקראינה עזרה הומניטרית ואף הקימה בית חולים שדה ליד לבוב. הגיע הזמן שממשלת אוקראינה תפעל לחיסול ההנצחה של פושעי מלחמה אלה לאות הוקרה למדינת היהודים על עזרתה.

בוגדן חמלניצקי

בעת התקוממות הקוזקים ב-1648/9 בהנהגת בוגדן חמלניצקי נגד שלטון הכיבוש הליטאי-פולני נערכו פוגרומים ביהודים בהנהגת חמלניצקי וכ-50,000 יהודים נרצחו. נתן נטע הנובר תיאר בסיפרו "יוון מצולה" את מה שעשו הקוזקים ליהודים: "רבים נהרגו על קדושת השם במיתות משונות ומרות. קצתם פשטו עורם מעליהם והבשר השליכו לכלבים, וקצתם קצצו ידיהם ורגליהם והשליכום על הדרך, ועברו עליהם בקרונות ודרכום בסוסים, וקצתם פצעו בהם פצעים הרבה שלא יהיו כדי להמית והשליכום בחוץ שלא ימותו מהרה, ויפרפרו בדמיהם עד שיצאה נשמתם. והרבה קברו בחייהם. ושחטו ילדים בחיק אימותם. והרבה ילדים קרעו לקרעים כדגים, ונשים מעוברות בקעו בטנם והוציאו העובר וחבטו בפניהן. וקצתן קרעו בטניהן ושמו חתול חי בתוך הבטן והניחון כך בחיים ותפרו הבטן וקצצו בהן ידיהן שלא יוציאו החתול חי מן הבטן. ותלו הילדים בדדי אימותם, וקצת ילדים חתכו בשפוד וצלאום אצל האש והביאום אל אימותם שיאכלו מהם. ולפעמים לקחו מילדי העברים ועשו גשרים לעבור עליהם. לא הייתה מיתה משונה בעולם שלא עשו בהם.".. בוגדן חמלניצקי הוא גיבור נערץ באוקראינה.

סימון פטלורה

סימון פֶּטְלוּרָה היה מדינאי אוקראיני ונשיאה האחרון של הרפובליקה העממית של אוקראינה, הישות המדינית האוקראינית שהוקמה במהלך מלחמת האזרחים ברוסיה. פטלורה היה גם מפקד עליון של צבא אוקראינה.

פוגרומים ביהודים ב-1919

במשך שישה שבועות התחוללו כשישים פוגרומים, שבהם נרצחו על-פי הערכות שונות בין 50,000 ל-200,000 יהודים. קיימת מחלוקת בין ההיסטוריונים האם פטרולה יזם את הפוגרומים או רק לא מנע אותם.

קדמה לפוגרומים הסתה. חיילי פטלורה שדדו את הבתים והחנויות היהודיות ובזזו את כל הרכוש ואת הסחורה. הם הרגו גברים, נשים וילדים. הרציחות נעשו בעינויים אכזרים. היו גם מקרי אונס רבים. היהודים הגישו קובלנה לממשלה האוקראינית וגילו לה את שמות האנשים שלקחו חלק בפרעות, אך היא לא עשתה דבר. בתגובה להאשמות על הפוגרומים פרסמה הדוברות של ממשלת פטלורה הכחשה לגבי מעורבות אוקראינית בפוגרומים וטענה שאלה נערכו על-ידי הבולשביקים.

ב-25 במאי 1926 התנקש בפטלורה שלום שוורצבורג, שען יהודי כנקמה על הפוגרומים ועל רצח בני משפחתו.

סטפן בנדרה

בנדרה היה חבר ב"ארגון הלאומנים האוקראיני". היה מאבק על ההנהגה בין אנדרי מלניק לבין סטפן בנדרה. בנדרה קרא תיגר על מנהיגותו של מלניק והצליח. ב-10 בפברואר 1940 הכריזו תומכיו של בנדרה בקרקוב עליו כראש הארגון והארגון התפלג. באפריל 1941 החלק המתפלג בחר בנדרה נבחר לראש הארגון.

ערב הפלישה הגרמנית לברית המועצות, סייע בנדרה לנאצים בהקמת גדודים אוקראיניים וכן הוקמו "קבוצות ניידות". ב-22 ביוני 1941 הפרה גרמניה הנאצית את הסכם ריבנטרופ-מולוטוב, ופלשה לברית המועצות במה שכונה מבצע ברברוסה. הכוחות הגרמנים כבשו גם את מחוז ווהלין והחלו לטבוח ביהודים ובפולנים הקתולים תושבי האזור. בטבח השתתפו באופן פעיל גם כוחות הגרילה של "צבא המורדים האוקראיני", של "ארגון הלאומנים האוקראיני". בין השנים 1942 ו-1944 הושמדו כל הקהילות היהודיות בווהלין בידי גרמנים נאצים ולאומנים אוקראינים. הפוגרומים ביהודים החלו בעיר לבוב במחוז ווהלין. בין ה-30 ליוני וה-3 ביוני ערך ארגון הלאומנים פוגרום ביהודי לבוב בו נרצחו כ-4,000 יהודים ונפגעו רבים נוספים. למרות שבנדרה ותומכיו היו בעד שיתוף פעולה עם הגרמנים במאבק נגד הסובייטים, לא אהב השלטון הגרמני את הכרזת העצמאות של אוקראינה על-ידי הארגון וסטפן בנדרה נעצר ונשלח למחנה בזקסנהאוזן. אבל, ארגונו של בנדרה המשיך בפעילותו.

באבי יאר

טבח יהודי קייב בבאבי יאר התקיים בין 29 ל-30 בספטמבר 1941. מתנדבים אוקראינים שעזרו לגרמנים הם היו אלה שהציעו לגרמנים את הערוץ הקרוב לעיר, עמק באבי יאר, לביצוע חיסול יהודי קייב. המקום נבחר מפני שהיה ערוץ עמוק ולא רחב מדי, אשר לתוכו צנחו גופות היהודים שנורו על גדותיו וכוסו לאחר מכן בקלות בשכבות החול שהומטרו עליהן על-ידי דחפורים. אזרחים אוקראינים עזרו לנאצים באיתור יהודים והמשטרה האוקראינית לקחה חלק פעיל בעזרה לגרמנים בריכוז היהודים בבית הקברות היהודי שמשם הובלו לגיא הרצח. בבאבי יאר נרצחו 33,771 יהודים. 15,000 יהודים שהצליחו להימלט מהטבח אותרו לאחר מכן בסביבת העיר וחוסלו.

במשך 80 שנה לא היה אתר הנצחה, והאוקראינים, למעשה, ניסו לטשטש ולמחוק ולהתעלם מקיומו של הטבח בבאבי יאר. היו מקרי אנטישמיות גם לאחר הקמת אוקראינה במדינה ב-1991 והשלטונות האוקראיניים עשו מעט במשך השנים, אם בכלל, כדי למגר את התפשטות האנטישמיות שהייתה קיימת בכל אוקראינה. המודעות בעולם לטבח התעוררה בעקבות פרסום הפואמה של המשורר הרוסי יבטושנקו ב-1961. אבל רק לאחר שנים של לחצים הוקם אתר ההנצחה כעבור 80 שנה.

תאריך:  28/03/2022   |   עודכן:  28/03/2022
רבקה שפק-ליסק
+ביידן הבהיר: ההערה על פוטין משקפת את הזעם המוסרי בלבד
00:12 29/03/22  |  איציק וולף
נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, הבהיר כי כאשר אמר בשבת שפוטין לא יכול להישאר בשלטון משקפת את זעמו המוסרי, ולא את עמדת הממשל האמריקני. "לא אקח את דבריי בחזרה, הפגישות שאערוך עם פוטין, אם אערוך, תלויות בנושאים שעליהם ירצה לדון עימי", אמר.
+דיווח: חשד לניסיון הרעלה של רומן אברמוביץ'
23:06 28/03/22  |  איציק וולף
האוליגרך הרוסי-ישראלי רומן אברמוביץ' ושני חברים בכירים בצוות המשא-ומתן האוקראיני מול הרוסים סבלו החודש מתסמינים העלולים להיות עדות לניסיון הרעלה שלהם. כך דיווח (יום ב', 28.3.22) הוול סטריט ג'ורנל.

אברמוביץ' משמש כמתווך בין אוקראינה לרוסיה במסגרת המשא-ומתן המתנהל בין המדינות בעקבות פלישת רוסיה לשטחה של אוקראינה. על-פי הפרסום, הוא ושני הבכירים האוקראינים סבלו מצריבות בעיניים ומקילופי עור לאחר פגישת משא-ומתן שהתקיימה בלילה שבין 3 ל-4 במרס.

עם זאת, גורם אמריקני רשמי אמר בעקבות הפרסום כי על סמך מידע מודיעיני מסתמן בסבירות גבוהה כי התופעות שחוו אברמוביץ' ושני האוקראינים נגרמו מ"גורם סביבתי" ולא מהרעלה.
+רומן אברמוביץ' סבל מתסמיני הרעלה
18:39 28/03/22  |  עידן יוסף
דיווח בארצות הברית: האוליגרך רומן אברמוביץ' ובכירים אוקראינים סבלו מתסמיני הרעלה. כזכור, במערב ייחסו בזמנו את הרעלתו של מנהיג האופוזיציה הרוסית אלכסיי נבלני לשלטונו של פוטין.
+העיר אירפין שוחררה מהכיבוש הרוסי
18:24 28/03/22  |  עידן יוסף
העיר אירפין הסמוכה לבירה קייב שוחררה על-ידי הכוחות האוקראינים, כך הודיע ראש העיר אולכסנדר מרקושין. "יש לנו חדשות טובות היום - אירפין שוחררה".

ראש עיריית קייב אמר שיותר מ-100 בני אדם מתו מאז החלה הפלישה הרוסית ו-82 בניינים רבי קומות הושמדו כליל. ראש עיריית מריופול אמר שמתחילת הפלישה נהרגו כ-5,000 מתושבי העיר.

+נסגר העיתון העצמאי האחרון ברוסיה
18:01 28/03/22  |  יאיר נבות   |   לרשימה המלאה
עורך העיתון ״נובאיה גאזטה״, אמצעי התקשורת העצמאי הליברלי היחיד שעדיין פעל ברוסיה הודיע לקוראים כי זהו ניסיון להציל את העיתון ולהימנע מסגירתו המוחלטת ע״י הרשויות  ▪  "עבורנו, ואני יודע שגם עבורכם, זוהי החלטה נוראית וקשה. אך עלינו להציל אותנו למען הכלל"
מראה הכותרת הראשית באתר נובאיה גאזטה
+פוטין טועה כמו סטלין
17:51 28/03/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
בשנת 1941 טען סטלין שגרמניה לא תפלוש והתעקש לנהל בעצמו את הקרב על קייב  ▪  בשנת 2022 התעקש פוטין לפלוש לאוקראינה ולכבוש במהירות את קייב
מקדמים את הכנועים [צילום: דמיטרי לובצקי, AP]
+משרד החוץ האוקראיני מבקש לשנות שמות רחובות בעולם
16:36 28/03/22  |  עידן יוסף
משרד החוץ האוקראיני בפנייה למדינות העולם: "שנו את שמות הרחובות שבהם נמצאות השגרירויות והקונסוליות של רוסיה ל'רחוב אוקראינה'".
+צרפת תנסה לקדם מבצע הומניטרי במריופול
16:04 28/03/22  |  עידן יוסף
נשיא צרפת עמנואל מקרון הודיע על רצונו לדון בימים הקרובים עם פוטין על מבצע הומניטרי במריופול, כך לפי סוכנות הידיעות הרוסית טאסס.
+רוסיה תגביל כניסת אזרחי מדינות "לא ידידותיות" לשטחה
15:57 28/03/22  |  עידן יוסף
רוסיה מתעתדת להטיל הגבלות על-כניסת אזרחים ממדינות "לא ידידותיות" ובכלל זה ארה"ב, קנדה, בריטניה, ניו-זילנד וכיו"ב.
+לקראת סבב שיחות נוסף באיסטנבול
14:46 28/03/22  |  יאיר נבות   |   לרשימה המלאה
זלנסקי הודיע כי הוא מוכן לדון במסגרת המו"מ באפשרות של מעמד "ניטראלי" לאוקראינה, כמו גם בפשרות באשר למעמד של חבל דונבאס במזרח אוקראינה, אך איננו מוכן לדון בפירוזה של אוקראינה מנשק.
זחנסקי-פוטין. סבב נוסף של שיחות [צילום: מריקו אנדרו, ו-AP]
+בצוק העיתים נוצרות הזדמנויות
14:25 28/03/22  |  יעקב קורי   |   לרשימה המלאה
בצוק העיתים מתרחשים לא מעט ניסים והסינים צודקים כשהם אומרים שכל משבר יוצר הזדמנות. ישראל קמה בשעה האפילה ביותר של העם היהודי כאשר 5 צבאות ערב יחד עם כנופיות הפלשתינים רצו להשלים את מלאכתו של היטלר
דה-גול. הציל את כבודה האבוד של צרפת [צילום: AP]
+האם אומת הסטארט-אפ מטפלת היטב בפליטים
10:20 28/03/22  |  יהודה קונפורטס   |   לרשימה המלאה
התשובה לשאלה שבכותרת היא שיש צדדים לכאן ולכאן: למשל, הסוכנות, שמסייעת לטפל בפליטים מאוקראינה שרוצים לעלות לארץ, ומהצד השני הממשלה, שעדיין לא ערוכה לקליטת אלה מהם שרוצים לעבוד בתעשיית ההיי-טק הישראלית
פליטים מאוקראינה [צילום: דניאל קול/AP]
+הכירו את מדינות החשמול
07:16 28/03/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
הפלישה לאוקראינה מאיצה את המהלכים להפחתת השימוש בדלקים מאובנים  ▪  יהיה זה תהליך ארוך ועתיר סיכונים - אך ודאי עדיף מאשר תלות ברוסיה של פוטין
כמה מהיר יהיה המעבר [צילום: אנופאם נאת, AP]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 ארמגדון 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
גיבורים אוקראינים שהם רוצחי יהודים
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
שורדת שואה
28/03/22 15:13
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מלחמת רוסיה באוקראינה
המלחמה העקובה מדם והמתמשכת באוקראינה המשיכה להעסיק השבוע את העולם, כולל אותנו, לצד הפיגוע הנורא בבאר שבע והפסגה המשולשת של מנהיגי ישראל, מצרים ואיחוד האמירויות. הפליטים המשיכו וממשיכים להגר בהמוניהם מהערים החרבות שלהם למקומות אחרים באוקראינה ולמדינות השכנות, ומקצתם הגיעו וממשיכים להגיע לארץ. בדרך, חלק מהם פגשו את המתנדבים הישראלים, שהגיעו לשם על-מנת לסייע להם. כדי להוציא את הסיוע הזה לפועל לא מספיקים לב חם והמון רצון טוב, יש צורך גם בלוגיסטיקה. זו מתבססת במידה רבה על החדשנות והטכנולוגיה שמביאה אתה אומת הסטארט-אפים שלנו.
אנרגיה וסחורות מצויים בלב משטרו של ולדימיר פוטין והאיום שהוא מהווה לעולם. 4 טריליון דולר ששולמו בשני העשורים האחרונים תמורת נפט וגז סייעו לממן את הטנקים, התותחים וטילי ה"גראד" שכעת הורגים אוקראינים. הרווחים ממשאבי הטבע העשירו את האליטה, השחיתו את הפוליטיקה והזינו את הפנטזיות המגלומניות של פוטין – קובע אקונומיסט.
28/03/2022  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
הלוואי ואתבדה, אבל זה כנראה מה שצפוי עם סיומה ביום מן הימים של מלחמת רוסיה-אוקראינה: בסוף בסוף יהיו אלה היהודים שיואשמו באחריות המוסרית לחורבן ולהרג ההדדי, חסר הטעם. היהודים יהיו שוב שעיר לעזאזל של המלחמה הנוראה והמיותרת הזו. זה יקרה בשעה 6 אחרי המלחמה. האוקראינים יגיחו מן הבונקרים והמחילות האפלים לאחר תבוסה וכניעה משפילה או ניצחון מזהיר, ויעמדו לראשונה פנים אל פנים מול המראות הבלתי נתפסים, ההרס העצום והחורבן שפקדו את ארצם היפהפיה, אשר הפכה לעיי חורבות וחזרה לחשכת ימי הביניים.
27/03/2022  |  מנחם רהט  |   יומני בלוגרים
אני מבקש את עצת הקוראים. יש לי חבר טוב, צרפתי ממוצא יהודי שלמד אתי באינסאד שבפונטנבלו וחי כל חייו בפריז. רצה הגורל שהוא היה השותף שלי לחדר כשהגעתי לברלין באחד באוגוסט 1967 להשתלם בגרמנית במכון גתה לקראת הלימודים שלי למנהל עסקים במכללה האירופית למנהל עסקים שהיו בגרמנית, צרפתית ואנגלית. התחברנו והוא הציע לי טרמפ מברלין לפריז (דרך גרמניה המזרחית) במכוניתו, אמרנו NACH PARIS ואחרי יומיים הגעתי לראשונה לפריז. קצת מוזר שאחד ששפת אמו צרפתית וספג תרבות צרפתית ואהבת פריז משחר ילדותו יגיע לעיר האהובה עליו שעדיין לא ראה רק בגיל 23, אך זו הייתה תחילתה של אהבה מופלאה עד היום.
27/03/2022  |  יעקב קורי  |   יומני בלוגרים
שר החוץ של טורקיה, מבלוט צ'בושולו, הצהיר (שבת, 26.3.22) כי מדינתו תקבל בברכה אוליגרכים רוסים שיגיעו אליה כתיירים וכמשקיעים. זאת, כל עוד ישמרו על החוק ועל המשפט הבינלאומי בעסקות שיבצעו בטורקיה. כך דיווח אתר CNBC.
26/03/2022  |  איציק וולף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מנחם רהט
מנחם רהט
כבר יש חרדים מתפכחים אשר מודים בפה מלא שטענות כמו ערך לימוד התורה, תורה מגנא ומצלא, החשש מחילון בצבא וכדומה, אינן מוסריות ומנוגדות לדעת גדולי הדור הקודם, שחייבו גיוסו של כל מי שאינ...
דן מרגלית
דן מרגלית
לאחר 170 ימי המלחמה, לא נסכים עוד שנכדינו ונכדותינו ישלמו בדמים אלה או בדמים אלה את מחיר הטפילות של החרדים
טובה ספרא
טובה ספרא
תקופה מסוכנת עם פוטנציאל לעימותים, פעולות טרור ופתיחת חזית חדשה במלחמה. ייתכן אובדן חיים, בעיקר בפעולות הומניטריות. המערכה נמשכת והסכנה מתגברת. הרבה מילים חשובות לזמנים הקרובים שעי...
איילת שקד
איילת שקד
הם לא בחרו לעמוד על איזו גבעה ולירות. הם שעטו לעבר נחילי המחבלים, הרגו הרבה מהם, ולמעשה הצילו חיים רבים של תושבי נחל עוז והסביבה
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
שר בישראל העונה לשם דודי אמסלם מתהולל בטברנה באתונה בירת יוון ושרה העונה לשם מירי רגב מטיילת עם הבת בסרי לנקה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il