|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?

המבקר חושף: הסכמים <br>פוליטייים ברשויות הוסתרו

הדוח השנתי עוסק בנושא הלוהט: ההסכמים של ראשי הערים תל אביב ובת ים ועל הברית בין שינוי לשס בהוד השרון
10/02/2008  |   רותי אברהם   |   חדשות   |   מבקר המדינה   |   תגובות
[צילום: פלאש 90]

רותי אברהם
דוח המבקר: בת ים - "החצר של לחיאני"

רותי אברהם
דוח המבקר: הקצאות בירושלים - ללא תוקף

רותי אברהם
דוח המבקר: ילד חילוני שווה יותר

דוח המבקר עם הפנים לבחירות בנוב' 2008. מבקר המדינה השופט (בדימ.) מיכה לינדנשטראוס מפרסם (יום א', 10.02.08) את הדוח השנתי על השלטון המקומי. חלק נכבד בדוח עוסק בבחירות לרשויות המקומיות הצפויות להתקיים בנובמבר 2008. בעיקר נוגע בכך פרק ההסכמים הפוליטיים בין מועמדים לחברי מועצות וסיעות. פרק זה מהווה למעשה "רפואה מונעת" לקראת הבחירות.

המבקר מציין כי הסכמים אלו נובעים מאילוץ, מקושי להגיע לרוב באמצעות סיעה או מפלגה אחת. עם זאת החוק מחייב חשיפת ההסכמים בפני הציבור וגם אוסר הבטחת תפקידים נושאי מכרז בתמורה לתמיכה במועמד. בדיקה שערך בנוגע להסכמים הפוליטיים בבחירות הקודמות העלתה כי "חובת הגילוי של הסכמים פוליטיים לא יושמה הלכה למעשה במהלך מערכת הבחירות לרשויות המקומיות". בדוח נחשפים שישה הסכמים שהעלו את ראש העיר תל אביב חולדאי לשלטון ללא שנחשפו בזמן כנדרש. כמו כן שלושה הסכמים של ראש העיר בת ים שלמה לחיאני, גם הסכמים אלו ובעיקר התמורה לתמיכה בראש העיר נותרו חסויים.

עוד בדוח, אישור לטענות החרדים בדבר אפלייתם בנוגע לחינוך. במגזר החרדי השד הדמוגרפי חי, נושם ובועט. 15% מהתלמידים בארץ הם חרדיים אבל בכל הנוגע לבניית מוסדות עבורם, הרשויות מתנערות ומשרד החינוך "לא סופר" אותם. המבקר חושף את ההפקרות בנוגע לאלפי התלמידים החרדיים הלומדים בפנימיות, רק בבני ברק יש כ-70 פנימיות. החוק אינו מחייב רישיון ולכן משרד החינוך אינו מפקח, גם משרד הבריאות לא ובעירית בני ברק לא יודעים איפה יש וכמה. הדוח מגלה את "הנוהלים המיוחדים" לטיפול בבקשות להקצאות עבור חרדים.

פרק מיוחד בדוח מוקדש לנעשה בנוגע להקצאת מבנים וקרקעות "משאב יקר", לצרכי ציבור. בירושלים ראש העיר לופוליאנסקי "עוזר" לוועדת ההקצאות להחליט למי להקצות כולל עבור עמותות בעייתיות. עוד מגלה הדוח כי גם כאשר בונים בירושלים לא בטוח שמגיעים לידי גמירה. מבנים רבים שהוקמו על שטחים שהוקצו עבורם בעיריה העומדים ריקים במשך שנים.

לבסוף, ה"חצר של לחיאני" בבת ים. המבקר עוסק בדוח במערכת היחסים הסבוכה בעיריה - אמא של...אח של.. בן של....


פוליטיקה פסולה מתחת לשולחן

המבקר כהבטחתו עם כניסתו לתפקיד, אינו עוסק בהסטוריה בלבד אלא גם בעיצוב העתיד. כך עוסק הדוח בהסכמים פוליטיים בין מועמדים שונים לבין חברי מועצות וסיעות. המבקר מודה כי הרקע להסכמים הוא קושי לגבש סיעה או מפלגה מובילה. אך מדגיש כי החוק מחייב לחשוף את ההסכמים הללו וגם אוסר הבטחות למשרות הדורשות מכרז בתמורה לתמיכה.

המבקר בדק את ההסכמים בשבע רשויות מקומיות: מהן שש עיריות -בת ים, הוד השרון, מודיעין-מכבים-רעות - מודיעין, עכו, ראש העין ותל אביב-יפו ובמועצה מקומית מודיעין עילית. הממצאים לדבריו העלו כי "חובת הגילוי של הסכמים פוליטיים לא יושמה הלכה למעשה במהלך מערכת הבחירות לרשויות המקומיות". לא זו בלבד אלא שגם אחרי הבחירות "לא גילו חלק מהסיעות וחברי המועצה הסכמים פוליטיים שעשו".

בתל אביב - חולדאי דוחה "למחר"

בתל אביב נחתמו שישה הסכמים בין ראש העיר חולדאי ובין סיעות אחרות השותפות בקואליציה: הליכוד, הגמלאים, מר"צ, שס, הירוקים, המפד"ל ו"יהדות התורה - אלי אמינוב והשכונות". הדוח קובע כי ההסכמים לא נמסרו כחוק למזכיר העיריה ולחברי המועצה. יתירה מכך בישיבת המועצה שדנה והצביעה על יישום חלק מההסכמות - בחירת ממלא-מקום ראש העיריה והסגנים בשכר, האצלת סמכויות ותחומי האחריות של ממלא-מקום ראש העיריה וסגניו ובחירת חברים לוועדות אחדות, ביקשה חברת המועצה לדחות את ההצבעה ולקבל לידיה את ההסכמות לעיון. חולדאי סירב והבטיח לה כי "מחר" תוכל לעיין בהסכמות. "נמצא שהצבעת המועצה בנושאים האמורים התקיימה בטרם נמסרו ההסכמים לחברי המועצה".

המבקר מעיר כי "את חובת הגילוי של ההסכמים יש לקיים במועד הקבוע בחוק - לא יאוחר מ-48 שעות לפני הצגת המועצה. קיום חובה זו נועד להבטיח כי בעת דיון שבו מוצגת המועצה ידעו כל חבריה את תוכנם של ההסכמים הפוליטיים שנחתמו ובדרך זו אף יוכלו לבקר את תוכנם".

בבת ים - העיקר לא פורסם

ראש העיר בת ים שלמה לחיאני חתם על שלושה הסכמים בהם הבטיח לחבר מועצה אחד לפעול למינויו לסגן ראש עיר בשכר, לאחר הבטיח כי ימונה ליועץ מיוחד לראש העיריה לענייני הגמלאים והקשישים, בלא שכר. הסכם שלישי בין סיעת הליכוד בבת ים לבין סיעת המפד"ל בבת ים קבע בין היתר כי "סיעת המפד"ל תתמוך במועמדותו של ראש סיעת הליכוד בבת ים לראשות העיריה ועל עקרונות נוספים לשיתוף פעולה לאחר הבחירות". לחיאני טען כי בתעמולת הבחירות הוצגו ההסכמים, אך המבקר מציין כי פרסומים אלו כללו "רק חלק מן ההסכמות שאליהן הגיעו הצדדים ולא את ההסכמה בדבר מינוי חבר המועצה לסגן ראש העיריה, בשכר, ומינוי חבר המועצה היוצאת ליועץ ראש העיריה לענייני גמלאים וקשישים, ללא שכר".

האחווה והרעות במודיעין עלית הושגו באמצעות ארבעה הסכמים פוליטיים שהובילו למעשה לכך שלא היה צורך בבחירות כי לראשות העיר רצה רשימה אחת ובראשה ראש עיר מוסכם - יעקב גוטרמן. "נוכח הסכמים אלו הכריז פקיד הבחירות ביום הבחירות כי 15 ממועמדי הרשימה הם חברי המועצה וראש הרשימה הוא ראש הרשות, בלא שהתקיימה הצבעה בקלפי. ראש המועצה המקומית מודיעין עילית, יעקב גוטרמן, מסר באוקטובר 2007 למשרד מבקר המדינה כי 'בהעדר בחירות,ולמעשה בהעדר רשימות נוספות - כל הגורמים והמפלגות ביישוב מודיעין עילית היו בעלי ידיעה ברורה אודות קיומם של הסכמים שתכליתם לגבש מספר גופים פוליטיים לכדי סיעה אחת'". המבקר קבע כי גם אם הוצגה רשימה אחת ולא התקיימה הצבעה "יש חשיבות לקיום חובת גילוי ההסכמים, פרסומם והבאתם לידיעת כלל הציבור. אין די בכך שהגורמים הפוליטיים יודעים את ההסכמים, בעיקר בשל זכות הציבור לדעת ולבקר את נבחריו".

בהוד השרון - שינוי ושס

חזון "וגר זאב עם כבש" התרחש בהוד השרון. ההסכם פוליטי שנחתם בין ראש המועצה חי אדיב מסיעת שינוי לבין שס דווקא נמסר כחוק למזכיר המועצה אך נמצאו בו הסכמות פוליטיות שנכללו כבר כשנתיים קודם לכן במסמך הסכמות שנעשה עם שס. מסמך ההסכמות אז לא הוצג. מבקר המדינה העיר כי "מינוי חבר מועצה מטעם שס למרבית התפקידים עליהם הוסכם עמו כבר בסמוך לאחר הבחירות מלמד שהצדדים הגיעו להסכמות פוליטיות שהיה ראוי להציגן והצגת הסכם בין סיעת ראש העיריה וסיעת שס רק בדצמבר 05 כלומר כשנתיים לאחר מכן אין בו כדי למלא את חובת גילוי הסכמים פוליטיים".

חשש להסכמים פוליטיים פסוליים

כאמור, החוק אוסר הסכם פוליטי שתמורתו תפקיד של עובד ציבור המחוייב במכרז. מתן הבטחה כזו בהקשר לבחירות "עלולה לעלות כדי שוחד בחירות ומכל מקום היא עלולה לעלות כדי הפרת אמונים". המבקר חושף שיטה להסכם פוליטי שמאפשר לעקוף את הבעיה. מדובר בחבר מועצה בעירית מודיעין וכן במועצת עירית עכו שהתפטרו בסמוך לאחר בחירות ומונו לעובדים בשכר "בנסיבות המעלות חשש כי המינוי היה בעקבות הסכמה פוליטית".

חבר המועצה בעירית מודיעין ששימש סגן ראש העיריה במועצה היוצאת, נבחר לחבר מועצת העיריה ומונה לוועדת ההנהלה. "בסמוך לאחר הבחירות (ינואר 2004) התפטר מן המועצה ולאחר ימים אחדים נחתם חוזה בינו ובין 'החברה הכלכלית לפיתוח מודיעין עיר העתיד בע"מ' בדבר שכירת שירותיו כיועץ לחברה. מינויו לעובד החברה הכלכלית נעשה בלא שהתקיים הליך התמודדות של כמה מועמדים ובלא שנשמרו עקרונות שוויון ההזדמנויות. עוד נמצא שראש העיריה היה מעורב בתהליך הבחירה שכן עוד לפני התפטרותו של חבר המועצה הודיע כי הלה מתאים לתפקיד וכי בכוונתו להגיע עמו לכלל סיכום".

בעכו, נחתם הסכם פוליטי על הצטרפות סיעתו לסיעת ראש העיר, עם חבר מועצה נוכחית ששימש סגן ראש העיר בשכר במועצה. "בסמוך לאחר הבחירות (ינואר 2004) התפטר חבר המועצה מתפקידו זה. כחודש לאחר התפטרותו פרסם ראש העיריה מכרז פומבי לתפקיד מנהל מחלקה בעיריה, מחלקה שלא הייתה קיימת עד לפרסום המכרז. חבר המועצה שהתפטר נבחר לתפקיד שאינו תואם את הגדרת התפקיד כפי שפורסם במכרז. בפרוטוקול ועדת קבלת עובדים שדנה בנושא התאמת העובד לתפקיד לאחר שישה חודשים נכתב שיש בעיה בהגדרת התפקיד וצריך למצוא נושאים לטיפול שמתאימים להשכלתו ולניסיונו של מי שנבחר".

המבקר מוסיף כי נסיבות המינויים הללו מעלה חשש להסכם פוליטי פסול בין ראשי עיריות לבין חברי מועצה פורשים. התרופה לכך לדעתו היא תקופת צינון בין התפטרות חבר מועצה לבין מינויו לתפקיד בשכר ברשות המקומית. עמדה זו שלו זוכה לדבריו רק לתמיכה חלקית מצד משרד המשפטים החושש מפגיעה בחופש העיסוק. בהצעת חוק העיריות נקבעה תקופת צינון של שנתיים רק באשר למועמדים לתפקידי יועץ משפטי, מבקר, מהנדס וגזבר.

ניגוד עניינים בהוד השרון

הסכמים פוליטיים המעלים חשש לניגוד עניינים, נמצאו בהוד השרון ובמודיעין. בהוד השרון מכהן עפר הדרי בשורה של תפקידים: חבר ועדת הכספים, חבר ועדת התמיכות, חבר הוועדה לקידום הילד ויו"ר המחלקה לתרבות תורנית, היוצרים לדעת המבקר ניגוד עניינים עם קשריו "לעמותות חרדיות מסוימות המתוקצבות בידי העיריה". העניין אף הובא בפני הוועדה למניעת ניגוד עניינים של נבחרי ציבור ברשויות המקומיות במשרד המשפטים וגם נדון בבית המשפט המחוזי בעקבות עתירה שהגישו שניים מחברי המועצה.

"הוועדה למניעת ניגוד עניינים ובית המשפט הטילו הגבלות על כהונתו והשתתפותו של מר עופר הדרי בוועדות העיריה ובישיבות המועצה באופן שימנע את החשש לניגוד העניינים. ואמנם מר עופר הדרי לא חרג מן ההגבלות".

ממונה על התיק וגם על הוועדה

חשש ניגוד עניינים נקבע גם בכהונתו של חבר מועצת עיריית מודיעין, חיים ביבס, המשמש כממונה על תיק ההנדסה והבינוי, ובד בבד גם כממלא-מקום יו"ר ועדת המשנה לתכנון ולבנייה ובתפקיד יועץ לחברה למשק וכלכלה של השלטון המקומי. הוועדה למניעת ניגוד עניינים קבעה כי "אין מקום שחיים ביבס יכהן בתפקיד מחזיק תיק ההנדסה וממלא-מקום יו"ר ועדת המשנה לתכנון ולבנייה...וזאת כדי שלא יתקיים אפילו חשש לקיומו של ניגוד עניינים, גם לא למראית עין, וזאת מתוך מטרה להגביר את אמון הציבור בנבחריו ובמערכות השלטון ולמנוע לזות שפתיים".

חיים ביבס מסר בתגובה למבקר המדינה כי "עיסוקו היה ידוע לכל הגורמים בעיריה וכי לפני שהתקבלה חוות דעתה של הוועדה לא העלה בדעתו גורם כלשהו בעיריה שיש חשש לניגוד עניינים".

המבקר: תקנו ליקויים לפני הבחירות

את הפרק על הסכמים פוליטיים חותם המבקר בקריאה למשרד הפנים משרד המשפטים והרשויות המקומיות לפעול "מבעוד מועד" לתיקון הליקויים וזאת בטרם בחירות. המבקר קורא למשרד הפנים לבצע פעולות של "רענון והטמעה של החובות שנקבעו בדין בקשר לנושא ההסכמים הפוליטיים בכלל, וחובת הגילוי שלהן בפרט. ולהבהיר כי חובת הגילוי חלה על הסכמים פוליטיים הנחתמים לפני הבחירות ולאחריהן. להטמיע גם את החובה שנקבעה בפסיקה בדבר פרסום הסכמים פוליטיים באופן שיגיעו לידיעת ציבור הבוחרים, נוסף על הצגתם למזכיר הרשות המקומית ולחברי המועצה. יש לבחון הצורך בתיקון הוראות הדין באופן שיבטיח כי חובת הגילוי לכלל הציבור תמולא ביחס לכל הסכמה פוליטית שסוכמה לפני הבחירות או אחריהן".

תאריך:  10/02/2008   |   עודכן:  10/02/2008
רותי אברהם
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
המבקר חושף: הסכמים פוליטייים ברשויות הוסתרו
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
למי איכפת?
10/02/08 12:25
2
ציקו
10/02/08 12:39
3
ע. סובול
10/02/08 12:43
4
ONLY AGENDA STEEL
10/02/08 18:15
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הפועל תל אביב השיגה הערב (שבת) ניצחון חשוב מאוד ויוקרתי 1:2 מול מכבי פ"ת ומאמן האדומים לשעבר, גיא לוזון.
09/02/2008  |  מערכת ONE  |   חדשות
מועצת המנהלים של חברת האינטרנט יאהו מתכוונת ככל הנראה לדחות את הצעת מיקרוסופט לרכוש את החברה ב-44.6 מיליארד דולר, לאחר שהגיעה למסקנה כי ערכה של יאהו גבוה יותר. כך מסר (שבת, 9.2.08) העיתון "וול סטריט ג'ורנל". ההחלטה עלולה לעורר התמודדות בין שני ענקי הטכנולוגיה.
09/02/2008  |  משה ריינפלד  |   חדשות
יושב-ראש סיעת הליכוד, ח"כ גדעון סער, קורא לראש הממשלה ולשר הביטחון לבטל את נסיעותיהם המתוכננות לחו"ל השבוע ולפעול מיידית להפסיק את הסלמת ירי הטילים על שדרות ועל שאר יישובי הנגב המערבי "לא בברלין ובאנקרה צריכים אולמרט וברק לתת תשובות אלה לתושבי שדרות שבטחונם הפך להפקר".
09/02/2008  |  איתי ברק  |   חדשות
בפסק דין תקדימי קבע בית משפט מצרי (שבת, 9.2.08) כי המדינה חייבת להכיר בזכותם של נוצרים שהתאסלמו לחזור בהם ולהתנצר מחדש. עד כה דגלו בתי המשפט במצרים בדין האיסלאמי האוסר על מוסלמי להמיר את דתו ואין זה משנה מה הייתה דתו המקורית.
09/02/2008  |  משה ריינפלד  |   חדשות
מעבורת החלל אטלנטיס התחברה (שבת, 9.2.08) לתחנת החלל הבינלאומית המרחפת סביב כדור הארץ. המעבורת הביאה לתחנת את המעבדה המדעית האירופית "קולומבוס" שבבנייתה הושקעו שני מיליארד דולר.
09/02/2008  |  משה ריינפלד  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
עידן יוסף
עידן יוסף
החופשי חודשי ב-42 שקל ש"מוכרת" שרת התחבורה לתושבי אילת ייטיב רק עם מי שיסכים להיות "כלוא" בתוך העיר    בפועל, אילתי שירצה להגיע לעיר אחרת בארץ יידרש לשלם 305 ש"ח - יותר מפי 2.7 מאשר...
אלי אלון
אלי אלון
בעוברי ברחוב צד את עיני נוסחו המוזר של שלט הרחוב שמופיע עליו הכיתוב הבא בלבד: "דוד סמילנסקי פקיד ועסקן, מנהל מחלקת המים בעיריית תל אביב"    משום אין אזכור בשלט ולו ברמז לעובדת היותו...
דן מרגלית
דן מרגלית
בעצם מדוע שהח"כים לא יאשרו לעצמם פגרה? אבל לא סתם אלא ללא מגבלת זמן, לכו לפגרה, לכו ואל תשובו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il