בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
עמוס ירון [צילום: משה שי/פלאש 90]
|
|
|
האלוף בדימוס עמוס ירון (5)
|
|
|
|
"מבצע פונטיאק" - פיקוד על פשיטה ארטילרית מוסקת לג'בל עתקה
|
מבצע מיוחד בפיקוד עמוס ירון - "מבצע פונטיאק" בלילה החמישי של המלחמה - להפגיז מתותחים על ג'בל עתקה, ממערב לתעלת סואץ, את מפקדת הארמיה השלישית
|
חלק חמישי בסדרת שיחות עומק, "מסע בנתיבות החיים", עם האלוף בדימוס ומנכ"ל משרד הביטחון לשעבר עמוס ירון. בשיחה זאת עוסק ירון בלימודיו בקורס פו"ם בצבא ארצות הברית. כשפרצה המלחמה הוא טס מייד ארצה, הגיע ביום השלישי של המלחמה ולמחרת קיבל פיקוד על "מבצע פונטיאק" בליל 11-10 באוקטובר - להפגיז מתותחים על ג'בל עתקה, ממערב לתעלת סואץ, את מפקדת הארמיה השלישית. ההצלחה הייתה מירבית. הסבר יסודי לתיאוריו של עמוס ירון אפשר לקבל בספרִי "תורת הביטחון הכללית - עקרון השׂרידוּת" העוסק באבני היסוד של הוויית הצבא והמלחמה, ובספרִי "גלגל המנוף של ההיסטוריה" העוסק בהתגבשות הציונות האסטרטגית של ז'בוטינסקי. על המערך המוצנח בצה"ל כתבתי, כהיסטוריון רשמי של הצנחנים וכאיש מחלקת היסטוריה במילואים של חיל-האוויר, בסדרת ארבעת ספָרַי, "ההיסטוריה של הצנחנים": א. יחידה 101; ב. קרב המיתלה; ג. איחוד ירושלים; ד. אביב נעורים. כל מי שמעוניין לרכוש ספרים אלה, יפנה להוצאת שׂרידוּת, המתמחה בחשיפת מחדלים וליקויים שהממסד מתאמץ להסתיר: survival1940@gmail.com אנא עִזרו לי לקיים את הערוץ הזה החושׂף בפניכם את האמת, ולהשלים את המפעל המונומנטלי של שלושים הכרכים "בשדות הקרב של מלחמת העצמאות". כל עזרה, גם הקטנה ביותר, תתקבל בברכה והעיקר שאנחנו, בנֵינו, נכדינו וצאצאינו נדע את האמת שהוסתרה בגלל מחדלי המלחמה: איך קמה מדינת ישראל ואיך היא ניצחה במלחמת העצמאות. [קישור].
|
תאריך:
|
16/05/2022
|
|
|
עודכן:
|
16/05/2022
|
|
אורי מילשטיין
|
"מבצע פונטיאק" - פיקוד על פשיטה ארטילרית מוסקת לג'בל עתקה
|
|
שיחת העומק התשעה-עשר עם המומחה לאסטרטגיה, סא"ל בדימוס הטייס ומפקד הטייסת, ד"ר דן שיאון. בשיחה זאת טוען שיאון שכשאריאל שרון יצא בראש אוגדתו למבצע "אבירי לב" לצליחת תעלת סואץ ב-15 באוקטובר 1973, מפקדי החזית - רב אלוף חיים בר לב ואלוף שמואל גונן-גרודיש - מעלו בתפקידם ולא פעלו להבטיח את "ציר עכביש" ללא פקקים. לרשות מפקדי החזית עמדו שתי אוגדות שלא עשו דבר בתחום הלוגיסטי שעה ששרון פעל לבדו בתחום המבצעי. לאחר ששרון הצליח להעביר גדוד טנקים וגדוד צנחנים לגדה המערבית של תעלת סואץ, הם אסרו עליו להעביר לשם כוחות נוספים שיכלו לנצל את ההפתעה ולהשמיד את הצבא המצרי כליל. כך מנעו בר לב וגונן, לדעת שיאון, להכריע את הצבא המצרי ולהקנות לישראל ניצחון ברור במלחמה ולקבוע את תנאי הפסקת האש והשלום.
|
|
|
חלק שישה-עשר משיחות העומק עם המומחה לאסטרטגיה, סא"ל במיל' ד"ר דן שיאון. בחלק זה מתאר ד"ר שיאון את המצב החזית הדרום בימים הראשונים של מלחמת יום הכיפורים ושׂם את הדגש על חוסר האמון של הרמטכ"ל דוד אלעזר במפקד החזית שמואל גונן למרות שהוא מינה אותו לתפקיד שלושה חודשים לפני כן, ועל חוסר האמון שלו במפקד האוגדה אריאל שרון שהיה המוכשר והמנוסה שבין מפקדי צה"ל בחזית. מסיבה זאת לא היה בחזית פיקוד ושליטה של ממש והדבר גבה מחיר כבד.
|
|
|
|
|
|
חלק חמישה-עשר משיחות העומק עם המומחה לאסטרטגיה, סא"ל במיל' ד"ר דן שיאון. בחלק זה מתאר ד"ר שיאון אירוע מכונן ובלתי ידוע לרוב הציבור: ביום הרביעי של מלחמת יום הכיפורים, 8 מטוסי פנטום מטייסת 107, טייסת "אבירי הזנב הכתום" בפיקוד יפתח ספקטור, שלא ביצעו את משימתם להפציץ את המטכ"ל הסורי בדמשק, נסוגו לאחור בדרכם ליעד בשל עננים. אחרי המלחמה ביקרו את ספקטור בחיל-האוויר על שלא ביצע את המשימה. מסתבר שספקטור ופקודיו הכריעו, בדרכם חזרה לבסיסם, את הקרב לסילוק הסורים ממרכז רמת הגולן.
|
|
|
חלק ארבעה-עשר משיחות העומק עם המומחה לאסטרטגיה, סא"ל במיל' ד"ר דן שיאון, המתאר ומנתח את ה-7 באוקטובר 1973, היום השני של מלחמת יום הכיפורים, שהיה לדבריו "היום השחור של חיל-האוויר של צה"ל במלחמה", בגלל השיבוש שגרם שר הביטחון משה דיין. בלילה של אותו היום ביקר דיין במפקדת חזית הצפון במלחמה מול הסורים. הוא ואלוף הפיקוד יצחק חופי ומפקד אוגדה 210, דן לנר, מיואשים והסורים עומדים לפרוץ עם גייסות השריון שלהם לעמק הירדן ולעמק החוּלה. עם שחר עקף דיין את הרמטכ"ל, התקשר בטלפון ישירות למפקד חיל-האוויר, האלוף בני פלד, והורה לו להפסיק את מבצע חיל-האוויר "תגר 5" להשמדת מערך סוללות הנ"מ בחזית המצרית, שכבר התחיל, ולבצע תקיפות אמ"ט (אזור מוכה טילים) בחזית הסורית כדי להציל את מדינת ישראל. המחיר ששילם חיל-האוויר על כך היה כבד מאוד.
|
|
|
|