|   15:07:40
דלג
  איתן קלינסקי  
משורר ומורה לתנ"ך
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך
פרה אדומה [צילום: לע"מ]

שיח ושיג כואב עם פרשת "חוקת" (א')

מצערת אותי האמירה שיש לאמץ את מצוות שריפת הפרה ולא להשמיע ערעור או הרהור כדברי רבן יוחנן בן זכאי - מצווה זו "אמר הקדוש ברוך הוא" ואת אמירתו חייבים לקיים ללא קבלת מענה להרהור ובוודאי שלא מענה לערעור
27/06/2022  |   איתן קלינסקי   |   יומני בלוגרים   |   תגובות

כואב לי לקרוא במדבר רבה י"ט את דברי רבן יוחנן בן זכאי לתלמידיו, שביקשו מזור ללבטיהם הקשים ולמבוכתם הרבה בקוראם את פרק י"ט בספר "במדבר" בפרשת "חֻקַּת", פרק שהתמקד במידה רבה בהתנהלות תמוהה של טיהור טומאת המת במים המעורבים באפר האדמה. זו לשונו של רבן יוחנן בו זכאי, תלמידו של רבי הלל, מי שהצליח לשכנע את אספסינוס לאפשר לו לצאת מירושלים הנצורה ולהקים את הסנהדרין מחדש ביבנה - "... אמר הקדוש ברוך הוא חוקה חוקקתי, גזירה גזרתי, אין אתה רשאי לעבור על גזרותי".

מכאן נתבע מטבע לשון של "המצוות השמעיות", אלו מצוות שאנחנו חייבים לבצע משום ששמענו אותן בהר סיני. מצוות ששמענו בהר סיני יש למלא אותן גם אם אינן כמו "המצוות השכליות", שניתן להסבירן - "לֹא תִּרְצַח", "לֹא תִּנְאַף", "לֹא תִּגְנוֹב", "לֹא תַּעֲנֶה בְּרֵעֲךָ עֵד שֶׁקֶר", או "כַּבֵּד אֶת-אָבִיךָ וְאֶת-אִמֶּךָ". כשלכל המקיים מצוות כיבוד ההורים מובטח שכר נאה וכִּדאיות - "לְמַעַן יַאֲרִכוּן יָמֶיךָ" (שמות, פרק כ', פסוקים י"ב - ט"ו).

"המצוות השמעיות" ו"המצוות השכליות" כלולות יחד בצווי החד-משמעי - "זֹאת חֻקַּת הַתּוֹרָה אֲשֶׁר-צִוָּה יְהֹוָה לֵאמֹר..." (במדבר, פרק י"ט, פסוק א') ואני מתוך יראת כבוד לרבן יוחנן בן זכאי מבקש לנהל עם הגיגיו שיח ושיג כואב. קשה לי לקבל את דבריו לתלמידיו ביבנה וקשה לי לקבל גם את דברי ממשיכי דרכו, שבאו לידי ביטוי בשנת מאתים לספירה גם אצל התנא חותם המשנה, רבן יהודה הנשיא באושה. והיה להם המשך בספרות ההלכה ע"י חז"ל.

מתוך יראת כבוד ללשון חז"ל אני מביע את הקושי שלי לקבל את האמירה, שמבקשת מאתנו להנציח לדורי דורות את ההבנה של קבלת החוקים והחוקה כהוראות אלוהיות, גם אם מדובר בחוקים שאין להן תשתית מוסרית או שכלית כמו חוק פרה אדומה בספר במדבר בפרק י"ט, הפרק שפותח את פרשת השבוע, בה אנחנו דנים. אני רואה בקיום "המצווה השמעית", קיום מצוות פרה אדומה ביצוע ומימוש מצווה בעייתית ומסוכנת. כואב לי לכתוב, שבפרשת "חֻקַּת" ישנה מצווה לא מוסרית.

גבהות נפש

אירועי פרשת "קורח", שקראנו בשבוע שעבר התרחשו בשנה השנייה לצאת בני ישראל ממצרים. אירועי פרשת "חֻקַּת" פוקדים את עם ישראל שלושים ושמונה שנים אחרי כן. למעשה קיים נתק כרונולגי בין שתי הפרשות, אך אני מוצא את הקשר בין שתי הפרשות. הקשר הוא בהתייחסות לדמות המנהיג. גבהות נפשו של המנהיג משה הזדקרה אל מול עוינות והסתה פרועה נגדו בפרשת "קורח". בפרשת "חֻקַּת" אותה גבהות נפש באה לדי ביטוי במתן צידה תחוקתית לעם, העומד להיכנס לארץ, כשמשה המנהיג, שהנהיג את העם בכל תלאות המדבר, לא יזכה להיכנס לארץ הנכספת. משה דואג לעמו עד הרגע האחרון גם אחרי 40 שנה קשות, כשהוא עצמו נמנעת ממנו הכניסה לארץ, בולטת אצלו הדאגה להעניק מסגרת חיים מעוגנת בהוראות ובחוקים, שיעברו מדור לדור כדי לשמירה על העם ולהימנע ממצבי כאוס.

הערכתי לגבהות הנפש של משה מלווה בשיח ושיג כואב עם הדרישה לקיים מצווה, שהוא מביא לעמו כפי שנוסחה בפרק י"ט - "וְשָׁרָף אֶת הַפָּרָה". ציער אותי לקרוא הוראה הדורשת שריפת בעל חיים - "וְשָׁרָף אֶת-הַפָּרָה לְעֵינָיו, אֶת-עוֹרָהּ וְאֶת-בְּשָׁרָהּ וְאֶת-דָּמָהּ עַל-פִּרְשָׁהּ יִשְׁרֹף" (שם פסוק ה'). מצער אותי, שהמצווה הזו התקבלה כ"מצווה שמעית". מצערת אותי האמירה שיש לאמץ את מצוות שריפת הפרה ולא להשמיע ערעור או הרהור כדברי רבן יוחנן בן זכאי - מצווה זו "אָמַר הַקָּדוֹשׁ בָּרוּך הוּא" ואת אמירתו חייבים לקיים ללא קבלת מענה להרהור ובוודאי שלא מענה לערעור.

קשה לי לקבל את קדושת עולם הערכים של ההשגחה האלוקית, כשלקדושה זו מצורפת הוראה "וְשָׁרַף אֶת הַפָּרָה" וזאת שעוד קודם לכן חובה לקחת אותה פרה לשחוט אותה מחוץ למחנה. כואב לי לקרוא הוראה לשרוף בעל חיים בספר הספרים של עמי, ספר שמדגיש 47 פעמים על מעשה מוסרי והומאני של עשיית צדק לגר, לאחר, למיעוט החי בארצנו וזאת תוך חזרה של 5 פעמים לסיבה לכך - "כִּי גֵּרִים הֱיִיתֶם בְּארץ מצרים". כואב לי, שאותה התורה, שציוותה את עמי לא ללכת בדרכי העם שבארצו הוא חי ארבע מאות שנה של חיי שיעבוד, מקבלת בשלווה, בהבנה ובהסכמה מלאה את המצווה של שריפת בעל חיים, שריפה שהייתה מאוד מקובלת בתרבויות הזרות, כולל התרבות המצרית, ממנה נדרש עם ישראל להסתייג.

אסיים את השיח והשיג הכואב שלי עם הספר, שהוא כה יקר לי, עם הסתייגות מענישה המחייבת קטילת חיי אדם, שמעד בדיני הטהרות - "וְנִכְרְתָה הַנֶּפֶשׁ הַהִיא מִיִּשְׁרָאֵל, כִּי מֵי נִדָּה לֹא-זָרַק עָלָיו..." (שם, פסוק י"ג). יש לי שיח ושיג מאוד קשה עם ההוראה לכרות נפש בישראל, שמעדה בדיני טהרה. אינני מקבל את המצווה המחייבת עונש כאקט חינוכי, ובמקרה הזה עונש מוות. כואב לי, שבספר - החובק את שגב מטעני המוסר היהודי ואת עוצמתם הערכית - ניתנת הוראה של קטילת חיי אדם, שמעד בקיום מצוות טהרה. הנפש הזו שנכרתה יכולה להיות אבא לילדים ולילדות או סבא לנכדים ולנכדות, קשה לי לקבל את הסיבה המחייבת את כריתת נפשו, כפי שנוסחה בכתובים יהודיים.

קשה לי לקבל את הסברי ההבנה לחוק שהצטברו במשך מאות שנות חיים של עמי, היקר לי, עם ישראל שתרם לתרבות האנושית את ערכי קדושת החיים. אין בשיח ובשיג הכואב שלי, כפי שבא לידי ביטוי במאמר זה כדי להפחית מראייתי את ספר התנ"ך כנדבך יסוד בערכי הקיומיות היהודית על ערכיה המוסריים והאנושיים.

תאריך:  27/06/2022   |   עודכן:  27/06/2022
איתן קלינסקי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שיח ושיג כואב עם פרשת "חוקת" (א')
תגובות  [ 8 ] מוצגות   [ 8 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
שמור על הבריאות
27/06/22 10:35
2
הערה לאיתן
27/06/22 12:30
3
ה.א
27/06/22 13:02
4
ללמוד ממשה
28/06/22 13:54
5
מאחלת בריאות.
29/06/22 09:14
6
איחולי בריאות
30/06/22 07:07
7
איחולי בריאות
30/06/22 07:07
8
ברכה שומרית לאיתן
30/06/22 07:12
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
פצעי הנשמה שנפתחו מפציעה גופנית - התימה המרכזית שמלווה את ספרו של ארז ביטון "תפרים". בכותרת ניתן למצוא מונח שקשור למונח החייטות שהוא ניסיון לתפור משהו פרום, ותפרים הם גם תפרים שמאחים מפציעה גופנית. בשיריו בספר הנוכחי מזמין המשורר את הקורא להיכנס לעומקם של החתכים, הוא חושף את עצמו בצורה מדויקת כמו חותך בסכין שוב את העטיפה שעטף את עצמו וחוזר אל המאורעות שצמח מהם והפך למי שהוא היום, משורר עטור פרסים, משורר מוערך, כזה שתמיד מורים לספרות הזכירו את הידיעה שהוא נפצע בילדותו. זו הפעם הראשונה שארז ביטון מזמין אותנו הקוראים למסע הפציעה שלו, כמו מישהו שמטפל בעצמו בפוסט טראומה. כעבור כשבעים שנה, השירים מספרים את הסיפור. במקום שיכתוב יומן נגלה לנו עולמו של היוצר המבטא את רגעי החרדה והאימה במבנה של שירים.
27/06/2022  |  שושנה ויג  |   יומני בלוגרים
המוסד הישראלי הצליח בשבועות האחרונים, באמצעות מודיעין איכותי ומדויק, להשיג הישגים מבצעיים חשובים ולסכל את תוכניות הנקם של ראש המודיעין האירני חוסיין אלטאיב שתכנן להוציא לפועל שורה של פיגועי הרג וחטיפה בקרב הישראלים השוהים בטורקיה. זהו ניצחון זמני של המוסד, אבל המשחק עדיין לא הסתיים, על-פי גורמי ביטחון בכירים בישראל, שלוש חוליות טרור אירניות עדיין מנסות לצוד ישראלים באיסטנבול כדי לפגוע בהם, המצוד המשותף של המודיעין הטורקי והמוסד הישראלי אחריהם עדיין נמשך וגם אזהרת המסע שפירסם המל"ל לגבי טורקיה לא תשתנה בינתיים.
א"ב יהושע נולד ב-1936 למשפחה ירושלמית שורשית, 5 דורות בארץ. אביו יעקב יהושע היה ידוע כמזרחן ובעיקר כסופר וחוקר של היישוב היהודי בירושלים. קובץ הכרכים של אביו רווי בקטעים נוסטלגיים על שכונות ירושלים, ולי, כילד שגדל בירושלים של שנות החמישים, היו הדפים האלה מקור בלתי נדלה של זיכרונות ילדות. א"ב יהושע חושף את הרובד הזה של אישיותו בספריו המאוחרים "מר מאני", "מולכו", ו"מסע אל תום האלף".
27/06/2022  |  הרצל חקק  |   יומני בלוגרים
מאז יולי 2021, אני כותבת שמדינת ישראל תהיה באי-שקט לאורך זמן. המצב נמצא "באחריות" כוכב פלוטו ירחי (הנמצא על ציר 4 במפת המדינה), ומביא איתו מתחים וחשדנות שישפיעו על המערכת החברתית המורכבת אצלנו. השפעה זו תגיע לכל המישורים המהווים את הבסיס של המדינה שלנו ובלי לזרוע אשליות! המתח גם מבעבע מסביב, על גבולות המדינה.
26/06/2022  |  טובה ספרא  |   יומני בלוגרים
יום אחד ארכימדס ישב באמבט
26/06/2022  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף אורן
יוסף אורן
מתחילה התכוונה המחברת לכתוב רומן רב-דורי על משפחה המתמודדת עם משבר האקלים הפוקד את כדור-הארץ בעיירה צפונית אחת, ורק משום שלא הצליחה לממש את התוכנית המקורית, החליטה להעלים את כישלונ...
איתמר לוין
איתמר לוין
עם חיוך תמידי והמון סבלנות ואנושיות, חוי טוקר מנהלת בנינוחות דיוני חדלות פרעון - אם כי לעיתים תכונות אלו גורמות לה לאפשר לעורכי דין להאריך מדי ואף לנהל שיחות ממש מתחת לדוכן
אלי אלון
אלי אלון
בתי העלמין הקיבוציים, לרוב מטופחים ומגוננים בצמחי ושיחי נוי ובעצים מצילים    בסך-הכל ניתן לקבוע כי בתי העלמין הקיבוציים מטופחים יותר מאשר בתי עלמין אחרים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il