|   15:07:40
דלג
  אביתר בן-צדף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
פשוט וטעים [צילום: לירון אלמוג/פלאש 90]
הגיגים תשצ"ב

אוכל טוב

עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים והפעם - ארבע, התנינים בוכים, חוצפא יסגא, סגול עמוק, במחילה מכבודו, כתובת על משקוף, ארוחה מעולה וטירוף מערכות "אל נא רפא נא לה" (במדבר י"ב, פסוק י"ג) הרבה בריאות, נחת, שלווה, שמחה ואושר "הגרמנים לא חזרו למוטב, הם רק נחים" (בן הכט) חודש טוב
29/06/2022  |   אביתר בן-צדף   |   יומני בלוגרים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות


עונות

"בישראל יש ארבע עונות: קיץ, בחירות, מלחמה ושביתה. לפעמים יש כמה בו-זמנית", צייץ עידן ארץ בטוויטר.

מחאה, לחץ ותשואות

התגובות ההיסטריות של תועמלניות ערוצי הטלוויזיה והרדיו הצפון קוריאניים שלנו לרגל נפילת ממשלת הזדון, הזכירו את קולות השבר והנהי, שבקעו מִכּתָּבי התעמולה הישראלים, כשהילרי קלינטון הובסה במערכת הבחירות לנשיאות ארצות-הברית, 2016. כאז כן עתה, הוכו אל החומש יקירי התשקורת הישראלית ומאותרגיה, לתדהמת המתיימרים להיות עיתונאים.

רוב הציבור הישראלי יודע, כמו אזרחי ברית-המועצות דאז, לסנן את הבר מהגבבה, שמגישים לו ערוצי התעמולה הטלוויזיונית והרדיו. ובכל זאת, שימו לב לדגם - יש טוב, יפה ונכון, שהוא גם הצודק, ויש כוחות אופל. ומי שאינו לטעמם האנין של התועמלנים - שייך לכוחות האופל, ומותר לבזותו. על הציבור התמים בארצנו, שבמקרה הנו הרוב, מפעילה העלית, שרוצה לשמר את ההגמוניה בידיה, למרות היותו מיעוט, לחץ בלתי-מוסרי להתקרנף, כפי שתיאר אז׳ן אונסקו (Eugène Ionesco) את תהליך הנאציפיקציה בגרמניה בשנות השלושים למאה הקודמת במחזהו המדהים, "הקרנפים", שלא נס ליחו.

באותה המידה של חוסר יושרה ושל עיתונאות גרועה, דיווחו אמצעי תשקורתנו על החלטת בית המשפט העליון האמריקני להתיר למדינות לקבוע את חוקיות ההפלות בתחומיהן. ראשית, הדיווח היה שקרי. למרות לחץ פרוגרסיווי, שהופעל עליו, לא פסק בית המשפט, שההפלות אינן חוקיות, כפי שדיווחה תשקורתנו, אלא ביטל החלטה תקדימית, והחזיר את הסמכות לקבוע את המדיניות למדינות. שנית, כיוון שההחלטה אינה נושאת חן בעיני הפרוגרסיווים ובעיני שפוטיהם הישראלים, הרי ברור, שזה סוף הדמוקרטיה וסופה של ארצות-הברית. כשהחלטות בית המשפט העליון נעמו לחיכם, שיבחו אותן הפרוגרסיווים האמריקניים ושפוטיהם, ויצאו במחול המחניים, גם כשגררו את ארצות-הברית למחוזות הזויים. והנה, לפתע, נוצרה הזדמנות לעצור את הסטייה החמורה הרחק אל השמאל ההזוי בארצות-הברית, והתנינים מזילים דמעה.

מסקנה: שומר נפשו ירחק מערוצי התעמולה שלנו, ולא יקנה את פרשנותם המעוותת ולא את דיווחיהם, הנכתבים, משודרים, ונאמרים בזדון. כפי שאמר פעם תומאס ג׳פרסון - הנשיא השלישי של ארצות-הברית, מהוגי החוקה האמריקנית ואבי חופש העיתונות בארצות-הברית - "מי שקורא עיתונים יודע על העולם הרבה פחות ממי שאינו קוראם". יותר ממאתיים שנה חלפו מאז, ובחוכמתו כי רבה, חזה ג׳פרסון במדויק את המתרחש כעת בארצנו ובעולם.

חבלי משיח

ממשלת הזדון שנפלה הזכירה לאחד מידידיי, שביקש להישאר בעילום-שם, את הנאמר במסכת סוטה: "בְּעִקְּבוֹת מְשִׁיחָא [בסוף הגלות, לפני ביאת המשיח - אב"ץ] חֻצְפָּא יִסְגֵּא [תגדל] וְיֹקֶר יַאֲמִיר. הַגֶּפֶן תִּתֵּן פִּרְיָהּ, וְהַיַּיִן בְּיֹקֶר [הכל עוסקין במשתאות[. וְהַמַּלְכוּת תֵּהָפֵךְ לְמִינוּת, וְאֵין תּוֹכֵחָה. בֵּית וַעַד [בית המדרש] יִהְיֶה לִזְנוּת, וְהַגָּלִיל יֶחֱרַב, וְהַגַּבְלָן [שם מקום, או תלמידי חכמים, הקובעים את גבולות הנורמה] יִשּׁוֹם [יהיה נדהם], וְאַנְשֵׁי הַגְּבוּל [הישרים] יְסוֹבְבוּ מֵעִיר לְעִיר וְלֹא יְחוֹנָנוּ, וְחָכְמַת סוֹפְרִים תִּסְרַח, וְיִרְאֵי חֵטְא יִמָּאֲסוּ, וְהָאֱמֶת תְּהֵא נֶעְדֶּרֶת. נְעָרִים פְּנֵי זְקֵנִים יַלְבִּינוּ, זְקֵנִים יַעַמְדוּ מִפְּנֵי קְטַנִּים. בֵּן מְנַבֵּל אָב, בַּת קָמָה בְאִמָּהּ, כַּלָּה בַּחֲמֹתָהּ, אֹיְבֵי אִישׁ אַנְשֵׁי בֵיתוֹ. פְּנֵי הַדּוֹר כִּפְנֵי הַכֶּלֶב, הַבֵּן אֵינוֹ מִתְבַּיֵּשׁ מֵאָבִיו; וְעַל מִי יֵשׁ לָנוּ לְהִשָּׁעֵן עַל אָבִינוּ שֶׁבַּשָּׁמַיִם" (פרק ט', משנה ט"ו).

קיפודן

שדות הבר המצהיבים בארצנו מנוקדים כעת בתפרחות הסגולות המרהיבות של הקיפודן המצוי. גבעוליו מתנשאים לגובה, וצומחים במושבות גדולות. מתחתיהם משתרעות מושבות חרחבינה - עוד קוץ, שצובע את הקרקע בצבעו הכחול-אפור - ובחברתם פורחים בלבן סוככים, שגם הם גבוהים מאוד.

קיפודן מצוי (Echinops adenocaulos) הוא צמח עשבוני רב-שנתי. גבעולי תפרחותיו מתרוממים לגובה מטר וחצי. הוא פורח ביוני-ביולי. בארץ יש כעשרה מיני קיפודן, והוא נפוץ מאוד בצפון הארץ ובמרכזה. המין מיוחד (אנדמי) לארץ-ישראל ולסוריה. לעומת זאת, באירופה ובארצות הים התיכון והמזרח התיכון ידועים כ-120 מיני קיפודן.

קיפודן מצוי [צילום: אביתר בן-צדף]


גשמי סיוון

מטיילים ותושבים הופתעו לחוות גשמים באתר החרמון בעיצומה של עונה חמה זו, כך דיווחה העיתונות בשבוע שעבר. הייתי באותה השעה בגולן, ולא ראיתי שמץ מזה. ובכל זאת, נזכרתי בסיפור הידוע, שכתב הנוסע האיטלקי הידוע רבי משה בָּאסוֹלה, שפרסם לאחר מסעו בארץ הקודש (1521) את ספר מסעותיו. באסולה כתב, כי סיפרו לו, שבבית-הכנסת (הקטן) בברעם העתיקה שבגליל העליון (נבנה בתקופת התלמוד כשלוש מאות מטר צפון-מזרחית לבית-הכנסת הידוע, שהופיע על שטר 100 פרוטות בשנת 1955) נחקקה על המשקוף הכתובת: "אל תתמהו על שלג בניסן, אנו ראינוהו בסיוון".

כמה מאות שנים קודם לביקור באסולה בארצנו הקדושה, הביס צלאח אלדין את הצלבנים בקרב קרני חִטין בקרבת טבריה (ארבעה ביולי 1187). היסטוריונים מוסלמיים מספרים, שבתום הקרב הגיש המנצח לצלבנים המובסים שלג, שהובא על גב גמלים מפסגת החרמון, כדי לצנן את תחושת התבוסה הצורבת.

הסיפור על שלגי סיוון והמחווה של צלאח אלדין מזכירים לי, כמובן, את דברי שלמה המלך, "כְּצִנַּת שֶׁלֶג בְּיוֹם קָצִיר צִיר נֶאֱמָן לְשֹׁלְחָיו וְנֶפֶשׁ אֲדֹנָיו יָשִׁיב" (משלי כ”ה, פסוק י"ג). משמע, דברי השליח, ששב אל אדונו, מרעננים ומשיבים נפש, כמו שלג ביום קציר.

כדי לבדוק האם שלג אפשרי בסיוון, הלכו אצל המומחים – הלא הם זקני צפת. הללו סיפרו, שבערב פסח ה'תש"ט (1949), באפריל 1990 ובאפריל 2015 ירד בצפת שלג. את העמדה המקובלת, המפריכה בתוקף את דברי רבי משה בסולה, צינן מעט זהר אופיר, שסיפר באמצע יוני 2008, כי שבוע לפני כן נתקל בשלג כבד, שרבץ על החורש הים-תיכוני הסבוך של הגליל העליון.

לפיכך, אפשר להבין את השיר, "שלג בסיוון", שכתבה רבקה זיו, והלחין יואב נטע לחג השלושים לקיבוץ ברעם בשנת 1979.

חצופים

התנהגות שגרירות אוקראינה בישראל מאז החלה המערכה באוקראינה חצופה וחורגת מכל נימוס דיפלומטי, גם אם נתעלם מההיסטוריה העקובה-מדם של יחסי העם היהודי עם העם האוקראיני. נראה, כי התנהגות זו מוכתבת על-ידי הנשיא (היהודי) ולדומיר זלנסקי בקייב, שגם לו יש טענות מוזרות כלפי ישראל, תוך התעלמותו ממה שעוללו האוקראינים לעמנו במאות השנים האחרונות.

לא נפרט את כל גילויי החוצפה, אך ברור, שתחושת הרפיסות, ששידרה ממשלת בלּע (בנט, לפיד, ליברמן עבאס), הממשלה הישראלית-פלשתינית הראשונה, מעודדת יחס של זלזול במדינתנו – מבפנים וגם מבחוץ.

כמדינת העם היהודי, איננו חייבים דבר לאוקראינה, גם כשיהודי עומד בראשה, אדרבה. על מדינת ישראל לשקול רק את האינטרסים שלה – למשל, עליה להתחשב בשכננו הצפוני, הדב הרוסי, לפני שתפעל לחמש את אוקראינה. אם יש לנשיא זלנסקי טענות, מענות, או בקשות – שיפנה, במחילה מכבודו, לנשיא ג'ו ביידן ולאמריקנים, שכנראה, מפעילים אותו, או הסיתוהו להתגרות ברוסים, ולא אלינו. דרך אגב, ממשל זלנסקי הצביע נגד ישראל בכל הזדמנות באו"ם.

שובם של הטועמים

כשלמדתי שיווק, לפני עשרות שנים, באוניברסיטה העברית, הזכירו לנו, שלקוח חוזר הוא מדליית הצטיינות לעסק. שָבנו אשתי ואני בשמחה רבה למסעדת "אמא" (רחוב רחבעם זאבי 5, בית-שאן, טלפון: 0650-560-050), כשבוע אחרי שאכלנו בה בראשונה, והטעם המופלא של מאכליה היה עוד בפיותינו; ולא התאכזבנו. כמו בפעם הראשונה, זו הייתה חוויה מופלאה; והבטחנו לעצמנו, כמעט כמו גנרל דאגלס מקארתור, שעוד נשוב אליה.

בית-שאן מקושרת אצלי לאוכל יהודי-מרוקני, לאוכל יהודי-עירקי; ולהבדיל, למנות קרב, שאכלתי במלחמת ההתשה ברחובותיה הריקים. בית-שאן גם מקושרת אצלי לבית-החרושת לקרח, שחותני ע"ה היה מבעליו, ועדיין פועל ברחוב שאול המלך, אך מישהו הסיר מקירותיו את השלט, שהנציח את מייסדיו. מעולם לא חשבתי, שהעיירה תהיה יעד לנסיעתי, אלא רק תחנת מעבר, או חלק מסיפורים ומצ'יזבאטים של מילואימניקים עייפים ומזדקנים.

הגענו ל"אמא" בעקבות המלצה בהסכת של השף ברק יחזקאלי, ובירכנו אותו עליה. רועי, בעל המסעדה, אומר, שלא יגבה תשלום מסועד, שלא נהנה מארוחתו. מניסיוננו – קשה להתאכזב מהמאכלים, ששָפת לצלחותינו ביד נדיבה. הם מתבשלים לאטם על שורת פתיליות בסירים קטנים. לכן, המסעדה פתוחה רק כשלוש שעות – מהצהריים עד שלוש, או עד התרוקנות הסירים.

"אמא" מגישה אוכל כורדי ביתי טעים, נהדר וכשר למהדרין, ולא חוויית עיצוב. גם השירות ביתי. כשיגיע תורך, יקרא לך רועי לדלפק, ישלוף צלחת גדולה, ויתחיל לערום עליה, בהתאם לבקשותיך, מטעמים ורטבים – על בסיס של אורז (העדפתי אורז אדום) ו/או בורגול (הפתיע אותי לטובה). המבחר גדול – קובות (רגילות, או חריפות), קציצות בשר, עוף מבושל, שניצל, במיה מבושלת, אפונה, שעועית וכל מה שהיה טמון בסיריו באותו היום. הכל – עבודת יד עם הרבה אהבה.

לקחתי את הצלחת, שנגדשה ברצון ובשמחה עד תום, אל שולחן לא-מפואר, אך נקי, ועליו, כמו בבית, כלי, ובתוכו סכו"ם. חזרתי אל הדלפק, כדי למלא צלחיות קטנות בסלטים, וממנו עברתי למקרר לבחור שתייה קלה, שתלווה את הארוחה. כשסיימנו לאכול, התעניין רועי האם נהנינו. חיוכינו הרחבים הסגירו את שביעות רצוננו.

בחנתי את הסועדים בשתי הפעמים, וראיתי תושבים מבית-שאן, קיבוצניקים מהאזור, משפחות עם ילדים, אנשים שארזו לעצמם משלוח ושני עב"מים מהשרון. נוכחות גבוהה של סועדות ושביסים לראשיהן, סועדים חובשי כיפה, בעלי זקנים וציציות משתלשלות משולי בגדיהם וכיפתו השחורה של רועי ייתרו את השאלה על כשרות המקום.

פינו לנו את הצלחות, ניקו את השולחן, והגישו בספלים טורקיים תה חם ומתוק, שמתחמם לו שעות על תנור ישן – סיום נהדר לארוחה מעולה, שעלתה סכום מגוחך – 135 שקל לשני סועדים + בקבוק סודה + בקבוק מים מינרלים. נכנסו למכוניתנו, שמחים, שבעים וטובי-לב, ויצאנו לדרכנו.

סיכומים: ניווט – אין צורך לטרוח. הקלידו בנווטן, 'מסעדת אמא', ותגיעו בשלווה לסמטה הצרה, שהמסעדה שוכנת בה. בפנייה לסמטה – מוצב שלט מאיר עיניים, המפנה למסעדה. חניה – מצומצמת מאוד בסמטה על-שם "גנדי". אל תטרחו לתמרן. סעו עוד כשלושים מטר, ומגרש חניה עצום-ממדים יהיה בפניכם. נגישות – נוחה, למרות מדרגה בכניסה. ניקיון – טוב מאוד.

עיצוב – אין, אך נעים בה מאוד. במונחים, שלימדוני חבריי ללימודים בטקסס, זה כוך (joint) ולא יותר. אל תצפו לגדולות. הן נמצאות על צלחותיכם ובסירים של רועי. ב"אמא" יש רק שישה שולחנות פשוטים, ולידם כסאות נוחים. לא צפוף, ואפשר לעבור בנוחות בין השולחנות. באים, אוכלים, מחייכים, והולכים. שירותים – נקיים ומרווחים.

לא ייאמן

צעיר יהודי מהשומרון, שהגן על עצמו ועל קבוצתו מפני לינץ' של פורעים ערביים בפאתי אריאל, עצור כבר יותר משבוע בשב"כ, ונחקר בעינויים. מפגינים נגד ההתעללות בו בירושלים, נעצרו באלימות. אין גבול לטירוף המערכות.

תאריך:  29/06/2022   |   עודכן:  29/06/2022
אביתר בן-צדף
+בן אנד ג'ריס ישראל תמשיך למכור ביהודה ובשומרון
17:35 29/06/22  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
על אף הודעת החברה העולמית מלפני כשנה שלא תמכור מוצרים מעבר לקו הירוק - יוניליוור והיצרן הישראלי הודיעו על הסכם: "נמשיך למכור ללא אפליה"  ▪  במערכת הפוליטית מברכים
בן אנד ג'ריס [צילום: טודי טלבוט, AP]
+חמאס מנסה להניע עסקת חילופי שבויים הומניטרית
08:11 29/06/22  |  יוני בן-מנחם   |   לרשימה המלאה
חמאס מנסה לכפות על ישראל עסקת חילופי שבויים בשני שלבים כשבראשון שבהם ישוחרר הישאם א-סייד. חמאס נתון ללחץ כבד מצד הרחוב הפלשתיני והאסירים הביטחוניים והוא רואה בהקמת ממשלת המעבר שעת כושר לנסות ולהגיע לעסקה חדשה
הפגנה לשחרור שבויים בעזה [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אוכל טוב
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אביתר בן-צדף
29/06/22 23:51
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-פלשתיני
הזרוע הצבאית של חמאס עמדה בהבטחתה משלשום כי תפרסם הוכחה להודעתה כי מצבו הבריאותי של אחד השבויים הישראלים שמוחזק בידיה הדרדר ואמש היא פירסמה סרטון קצר של כ-28 שניות, ללא קול, שבו נראה השבוי הישראלי הישאם א-סייד שוכב במיטה מחובר לבלון חמצן וליד ראשו תעודת הזהות שלו. ברקע אפשר להבחין בטלוויזיה שמשדרת את ערוץ אל-ג'זירה שמסקר את הכינוס בבחריין בין נציגים מישראל לנציגים ממדינות ערב מה שמעיד שהסרטון צולם לפני כמה ימים.
הותר לפרסום כי צה"ל לכד שני אזרחים ישראלים מהפזורה הבדואית שניסו להבריח אמצעי לחימה מירדן לישראל, באזור ים המלח.
28/06/2022  |  איציק וולף  |   חדשות
ארגון חמאס פרסם סרטון ובו ניתן לראות את השבוי הישראלי הישאם א-סייד, הנמצא בידי הארגון כבר שבע שנים. בתמונות של א-סייד, הראשונות מאז שחצה את גבול רצועת עזה ונשבה בידי חמאס, נראה א-סייד שוכב על מיטה ומחובר למסיכת חמצן.
28/06/2022  |  איציק וולף  |   חדשות
שמחתי מאוד לקרוא שג'רלד קושניר, אבי תוכנית המאה, ואיוונקה טראמפ אשתו טיילו בטיילת ת"א, אחרי שאכלו ארוחה דשנה במסעדת מאנטה ריי. לא להתבלבל עם פאנטה ריי, הכל זורם, של הרקליטוס. לא אכנס לסוגיית תוכנית המאה, כתבתי על כך מאמר ארוך וזה יהיה לדעתי הפתרון של הסכסוך, בשינוי אחד - שאת הריבונות על הישובים הפלשתינים בגדה תקבל המדינה הירדנית-פלשתינית ולא פלשתין עצמאית, שתיהפך לבנטוסטן חסר תוחלת חיים אם רק זה יהיה השטח שלה. גם אם כל הגדה ורצועת עזה. וצודקים ספרי הלימוד של הרשות שמציגים את מפת פלשתין בשטחי ישראל השלמה, אלא רק שהתבלבלו בכיוון, כשהמסה הקריטית למדינה עם יכולת קיום היא דווקא בגדה השנייה של ארץ ישראל, שם ממילא 80% מאוכלוסייתה הם פלשתינים תחת שלטון של מלך מתון.
28/06/2022  |  יעקב קורי  |   יומני בלוגרים
רצח בתשלום
28/06/2022  |  דוד בדין  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
הרמטכ"ל וראש השב"כ 'שקיבלו בארבע עיניים את ההחלטה האסונית לצמצם בהצבת הכוחות ב-7 באוקטובר, וכן ראש אמ"ן ומפקד דרום קיבלו אחריות וצריכים להתפטר, אבל ריבונו של עולם לא דקה אחת לפני ש...
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il