|
מסוק חצה את נתיב ההמראה [צילום: קונצרן איירבס]
|
|
|
|
|
מטוס ירדני התקרב מדי למטוס ארקיע
|
|
|
|
מטוס חיל-האוויר סיכן מטוסים נוחתים באילת
|
|
|
|
הססנה הגיעה לנחיתה עם גלגלים סגורים
|
|
|
|
|
ערב הענקת "פרסי הבטיחות של אגודת פקחי הטיסה" השבוע, נחשפים אירועים מסמרי שיער שהתרחשו בתעופה בישראל - חלקם באחריות טייסים אזרחיים, חלקם במחדלי טייסי חיל-האוויר, וחלקם מיוחס לאי שמירת נהלים בתעופה האזרחית, כולל מצד רשות שדות התעופה האחראית על פיקוח הטיסה. 6 פקחי טיסה יקבלו פרסים על "פעילות נקודתית שבה הפגינו מקצועיות ואחריות יוצאת דופן ומנעו מצבים מסוכנים". נציין, כי בשנה האחרונה אירעו באזור נתב"ג כמה אירועי בטיחות חמורים מאוד, כולל כמעט התנגשות עקב מחדל פקח טיסה, וכמעט נחיתה של מטוס על אותו מסלול שממנו המריא מטוס - אולם לא ננקטו צעדי ענישה משמעותיים נגד הפקח. להפך - הוא קודם לאחראי על כל הפקחים.
ב-13 במאי 2007, בשעה 18:57, שימש אבי הכהן כפקח שדה במגדל הפיקוח נתב"ג. הוא אישר למטוס נוסעים טורקי להתיישר על מסלול 30 לקראת המראה, ולפני מתן אישור ההמראה הבחין במסוק שחצה את ציר המסלול, מערבית לשדה, מצפון לדרום, בגובה נמוך ובמרחק של כ-2 קילומטר מציר המסלול. המסוק היה ללא קשר רדיו עם המגדל. הפקח עיכב את המראתו של המטוס ובכך "מנע מצב מסוכן".
אירוע נוסף התרחש ב-23 בנובמבר האחרון. בשעה 9:17 בבוקר היה אהוד זאגא פקח בעמדת בקרה דרום. מטוס ירדני התקרב מאוד למטוס ארקיע שהיה בקשר עם מגדל אילת. למרות שהאירוע התרחש באזור שמחוץ לתחום אחריותו, הבחין זאגא במטוס הירדני ששינה את כיוון טיסתו והתקרב לגבול ולמטוס ארקיע. מייד דווח למגדל אילת על ההתקרבות כולל המיקום של המטוס הירדני יחסית למטוס ארקיע. המרחק בין המטוסים היה כ-3 קילומטר, והם היו באותו הגובה. בכך מנע הפקח "מצב מסוכן".
ב-7 באוקטובר 2007, בשעה 13:27, שימש איתן ענבר כפקח במגדל אילת. מטוס חיל-האוויר טס באזור בקעת תמנע בגובה 3,500 רגל, ללא תיאום או קשר רדיו עם מגדל אילת. באותה עת היו שתי תנועות מטוסים בגישה לנחיתה לשדה באילת. איתן האזין לערוץ הקשר של בקרת חיל-האוויר, על אף שזה לא באחריותו, והבין כי יש לסלק את מטוס חיל-האוויר מהאזור כך שלא יסכן המטוסים האחרים הנמצאים בגישה לנחיתה באילת. הוא פנה טלפונית לבקר חיל-האוויר - והמטוס "הועף" מהאזור. בכך מנע הפקח "מצב מסוכן".
באירוע נוסף, ב-3 בדצמבר האחרון, בשעה 14:16, שימש אותו הפקח במגדל אילת. מטוס מנהלים סילוני זר היה בגישה לנחיתה. הטייס נשאל אם בעבר היה בשדה התעופה באילת ואם הוא מכיר את השדה, ותשובתו הייתה חיובית. הטייס קיבל אישור לבצע גישת ראייה לנחיתה והוראות הנמכה לצלע השמאלית למסלול 3. בזמן המשוער לכניסתו דיווח הטייס כי הוא נמצא בעצם לפני נחיתה בשדה עקבה, שבירדן. איתן הורה לו לפנות ימינה לכיוון אילת.
ב-12 במאי 2006 היה הפקח גיא שני במגדל הרצליה. מטוס מסוג ססנה הצטרף לנחיתה מאזורי האימונים. הוא דיווח על תקלה בחיווי לגבי מצב הגלגל השמאלי הראשי של המטוס, ובזמן הנגיעה הבחין גיא כי כן הנסע השמאלי החל להתקפל והורה מייד לטייס לטוס סביב. הרשות אומרת כי "בכך מנע תאונה ודאית", ועקב עירנותו היוצאת דופן לנושא שאינו בתחום אחריותו ובפעולתו מנע תאונה אווירית.
באוגוסט באותה השנה היתה ענת שמגר-שחר פקחית טיסה במגדל הרצליה. מטוס מדגם מוני נכנס במהלך ביצוע תרגילי הקפות בשדה לנחיתה ללא שהגלגלים היו למטה. ענת הבחינה בכך, הורתה לטייס לטוס סביב, ומנעה תאונה אווירית. חלפו חודשיים, וב-30 ביולי שימש אייל לוי כפקח בעמדת בבקרת צפון. מטוס בינוני של חברה בולגרית המריא מנתב"ג והחל בטיפוס לגובה 8,000 רגל. הוא החל לפנות בטעות מערבה, והפקח התריע מייד בטלפון לפקח הגישה בנתב"ג ובכך "מנע מצב מסוכן".