|
תיאום בהטסת נוסעים על פני הרשת [צילום: קונצרן איירבס]
|
|
|
|
|
קן: עמדה נחרצת מול חברות הענק
|
|
|
|
גונן: לחשוף ולוודא הפסקת התיאומים בין המובילים האוויריים
|
|
|
|
|
ראשי התאחדות המלונות בישראל מביעים תמיכה מוחלטת ביוזמת הממונה על ההגבלים העסקיים, רונית קן, לכלול את תחום התעופה בחוק ההגבלים העסקיים. המדובר בהסכמים בין חברות תעופה, שחתמו על קוד משותף (Code Sharing) - הסכם המאפשר להן להעביר ביניהן נוסעים בכרטיס אחד.
ההסכמים בתחום לא נכללו עד עתה בחוק ההגבלים העסקיים ולכן נותרו חסויים מעיני הציבור והרשויות. דוגמה בולטת להסכם כזה - קוד-שרינג בין אל-על לחברת התעופה אמריקן איירליינס - להטסה משותפת של נוסעים מישראל ליעדים בתוך ארצות הברית.
לטענת ראשי ההתאחדות, יוזמת הממונה על ההגבלים באה "לחשוף את ההסכמים בין חברות התעופה הטסות לישראל וממנה - כדי לוודא כי הן אינן מתאמות ביניהן לוחות זמנים, קיבולת ואף מחירי טיסה". אחת מהסיבות להחלטת הממונה על ההגבלים לפקח על הסכמי הקוד שרינג היא החשש כי חברות הנכנסות לשיתופי פעולה כאלה מתאמות את מחירי הטיסה ופוגעות בצרכן - שניצב בפני "קרטל" והוא חסר אפשרויות נוספות להגיע ליעד המבוקש.
בפגישה שקיימו בנושא נשיא התאחדות המלונות, אלי גונן, וממלא מקומו, עמי הירשטיין, עם הממונה על ההגבלים, רונית קן, הם הבהירו כי ההתאחדות תומכת בכוונתה לפנות לשרים הנוגעים בדבר - שר התמ"ת אלי ישי, שר האוצר רוני בר-און, שר התחבורה שאול מופז, ושר התיירות, שראש הממשלה אהוד אולמרט ממלא את מקומו - ולעדכנם ביוזמתה לתמיכה מלאה בהגבלת מהלכי חברות התעופה.
לדברי גונן, "התעופה היא נשמת אפה של התיירות ולכן מצאנו לנכון להתערב בנושא. יוזמת הממונה על ההגבלים העסקיים לפתיחות ולשקיפות בתחום ההובלה האווירית היא צעד בלתי נמנע לפתיחת השמיים לתחרות. הגיע הזמן שגם תחום התעופה ינהג לפי כללי התחרות החופשית הנהוגים בתחום תעשיית התיירות בתוך הארץ - ומול המתחרים מחוץ. גורמים רבים בממשלה מדברים רבות על ליברליזציה בתחום התעופה, אולם ללא הפסקת התיאום הקיים בין המובילים האוויריים בישראל - הדיבורים יימשכו עוד שנים, אבל בשמיים לא יחול שינוי של ממש".