|   15:07:40
דלג
  יואב יצחק  
מו"ל ועורך ראשי News1
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
[צילום: פלאש 90]

הקרב עבר לבית המשפט העליון

לדור: אולמרט קיבל בעצמו מעטפות כסף מטלנסקי

עו"ד משה לדור הטיח טענה זו במהלך הדיון בבית המשפט העליון הוסיף: אולמרט חשוד בעבירות של מרמה והפרת אמונים, אך גם בקבלת תרומות אסורות, אי-רישום כספים כדין ועוד אולמרט וזקן מבקשים למנוע שמיעת עדותו של טלנסקי
19/05/2008  |   יואב יצחק   |   חדשות   |   פרשת אולמרט   |   תגובות

ראש הממשלה, אהוד אולמרט, קיבל בעצמו מעטפות כסף ממשה (מוריס) טלנסקי, בעת שכיהן אולמרט כשר התעשיה והמסחר (בשנים 2005-2002). כך טען פרקליט המדינה, עו"ד משה לדור, במהלך הדיון בבית המשפט העליון בערעור שהגישו אולמרט ומנהלת לשכתו לשעבר שולה זקן. זו הפעם הראשונה שהפרקליטות מטיחה האשמה ישירה זו בראש הממשלה.

לדור הסביר בדיון, כי המדובר במיוחד בעבירות מסוג של מרמה והפרת אמונים. ואולם, הוא הדגיש, הפרקליטות בוחנת עתה את מסכת הראיות, ועולות שאלות נוספות, לרבות: האם קיימת עבירה של קבלת תרומה אסורה, ומה ההשלכות של אי-הרישומים בספרים, וכן: האם ניתנה תמורה תמורת מעטפות הכסף [רמז לעבירת שוחד, י.י.].

בית המשפט העליון החל לקראת הצהריים (יום ב') בערעור שהגישו אולמרט ושולה זקן. בערעור מבקשים השניים לבטל את החלטת בית המשפט המחוזי בירושלים, שקיבל את בקשת היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, והורה על שמיעת עדותו של העד המרכזי, משה (מוריס) טלנסקי. עדות זו מפלילה את אולמרט וזקן, ומכאן הערעור שהגישו.

הדיון התקיים בפני הרכב של שלושה שופטים: המשנה לנשיא, השופט אליעזר ריבלין, והשופטים עדנה ארבל וסלים ג'ובראן. הדיון החל ב-11:00 ונמשך עד לקראת 15:00. השופטים דחו את ההחלטה למועד אחר.

עו"ר לדור: החשד - מרמה והפרת אמונים

במהלך הדיון אמר פרקליט המדינה, כי החשדות המיוחסים לאולמרט נוגעים לפעולות שבוצעו בתקופה שכיהן כשר התמ"ת. בין היתר אמר, כי מדובר במעטפות עם כסף אותן קיבל "בתקופה שגם לא נוהל שום קמפיין של מערכת בחירות, בשנים המאוחרות של מערכת הבחירות האחרונה שבה גוייסו תרומות".

לדור הדגיש, כי "החקירה בוחנת מה הסיבות שבתקופות המאוחרות יותר, כמו גם אלה שקדמו להם, מועברים סכומים כאלה ואחרים בדרך הזאת לידי מר אולמרט או מנהלת לשכתו. הדברים נבחנים, ואפשר שבהמשך הדרך תהיה תמונה, ואולי לא, לגבי ההסברים המלאים בעניין זה. אנו לא יודעים כרגע יותר ממה שכרגע תיארתי.
החשדות, מכל מקום, מתמקדות בעבירה של מרמה והפרת אמונים העוסקת באותה התנהלות של עירוב התפקוד השליחותי של שר עם תנועה שכזאת של קבלת כספים במזומן על-מנת שינוהלו עבורו באמצעות מקורביו".

פרקליט המדינה הדגיש, כי מחמת התנהלות זו עולה חשד שנעברה עבירה של "מרמה והפרת אמונים". "הפגיעה בטוהר המידות הנחשדת, הנבחנת, עומדת במרכז הבדיקה בחקירה", אמר. "האפשרות שאמון הציבור נפגע על-פי ההנחה שתמונת העובדות מתבררת בפניו היא זו שנבדקת בשלב זה ובהמשך הדרך שתושלם החקירה.

ובהמשך הוסיף:

"קיים פוטנציאל, כמובן, חברינו שמעו עליו, שמדובר גם בעבירות נוספות באותו תחום. כך למשל, אם הייתה סיבה מדוע הכספים הועברו, אם נתנה תרומה יכולה להיות לזה משמעות. אפשר שהצגת הדברים בשלב שהכספים מתקבלים בארץ ובניו-יורק איננה מתאימה לייעוד שעל פיו הם הועברו לידי מר אולמרט. אפשר וישנן עבירות מס שכרוכות בדבר, ואפשר שהדיווחים השונים שכשר, חבר כנסת ומתמודד בבחירות חייב היה מר אולמרט להגיש, אינם מתאימים לחלק הזה שתיארתי לגבי תנועת הכספים במזומנים, אפשר שמדובר במתנות שהן עוד משמעות של קבלת הכספים שתוארה עד היום באופן כוללני כקבלת כספים שלא כדין".

ועוד:

"נזהרנו בעת ראשית החקירה מלהרחיב את הדברים משום שהתמונה עוד לא הייתה, כשם שהיא איננה היום, ברורה לחלוטין, אבל גם אולי תקווה נאיבית שהדברים לא יתגלגלו כל-כך מהם ויתפרסמו. חשבנו שבאופן הזה ניתן לפתוח בצורה זהירה יותר את החקירה מאשר ישר להגיע להחשדה בעבירות חמורות יותר. אני אמנע מלתאר את הראיות ואת הבסיס לחשדות בשלב הזה, שהרי החקירה מתנהלת".

לדור: כך פעלה השיטה של אולמרט

בהמשך דבריו מסר לדור תיאור מאלף של נתיבי הכסף. הוא סיפר כיצד פעלה השיטה של אולמרט, והציג בפני בית המשפט תמונה שחורה ומדאיגה. הנה הדברים, כפי שהועלו לפרוטוקול בית המשפט (ציטוט):

"אנו מדברים על שני חשודים. אני אתייחס בעיקר לראש הממשלה, מר אהוד אולמרט, שההתייחסות העיקרית היא לשנים שבהם הוא כיהן כשר המסחר והתעשיה, קודם לכן הוא כיהן כראש העיר ירושלים ולפני כן כשר הבריאות. הוא ממלא תפקיד מרכזי במדינת ישראל, הוא נושא באחריות מיניסטריאלית שהוא מכהן כשר, התפקידים רבים ומגוונים. במסגרת התפקידים הוא בקשר עם יהדות התפוצות והמנהיגות שלה בארה"ב. לשם כך הוא יוצא את הארץ מעת לעת, בתפקידו כשר ובתפקידו כראש עיר, הוא נפגש עם גורמים שהם ואנחנו מזהים אותו כמנהיג, אישיות ציבורית בכירה הממלאת את שליחותה בארץ ובעולם.

"החשדות הנחקרים היום מתמקדות, בין היתר, בעירוב אותם קשרים שיש למר אולמרט עם מר טלנסקי שהוא פעיל בארגונים יהודיים, הוא מגייס תרומות, הוא פעיל בייזום פעילויות ומפגשים עם אישי ציבור בישראל, ובמיוחד עם מר אולמרט בשל הקשר המיוחד איתו. במקביל לאותם קשרים כשר בממשלת ישראל גם מקבל מר אולמרט על-פי החשד כספים במזומן מידי מר טלנסקי הן בארץ באמצעות מנהלת לשכתו במשרד המסחר והתעשיה והן בארה"ב.

"הכספים מועברים על-פי העדות שתשמע על-פי הבקשות כולל בנקיבת סכומים, הן בביקורים של מר טלנסקי בישראל והן כאשר מר טלנסקי נפגש מעת לעת עם מר אולמרט במפגשים קצרים בדרך כלל שבהם הוא מוסר את אותם כספים בדולרים במזומן בתוך מעטפות לידי מר אולמרט.

"זאת הגרסה בעיקרה שנבחנת היום, נבדקת על-ידי החוקרים.
אינני רוצה להרחיב ולפרט יתר על המידה בשלב הזה, חבריי ישמעו את הפירוט בשלב המתאים, על מימון כזה או אחר בחקירה.

"אנו מתקשים בעניין הזה למסור לבית המשפט תמונה מלאה באולם פתוח. לצערנו הרב בימים האחרונים מתפרסמים ידיעות לא נכונות באמצעי התקשורת שמוליכות את הציבור שולל בהבנת היקף החשדות, הידיעות מתארות ראיות בצורה מוקשית ולא נכונה, הן מתארות את העבירות בצורה לא נכונה והן מתארות את ההיקפים בצורה שאינה הולמת [לדור מתכוון, ככל הנראה, לידיעות שמפיצים אנשיו של אולמרט, כאילו מדובר בכספים שגוייסו לקמפיינים של בחירות, י.י.]

"אנו עוסקים כרגע בחקירה, אין לנו ידיעה מלאה על דבר. בנקודות מסויימות יש לנו הערכה שאת התכנים שקיבלנו מעדותו של טלנסקי יש לשמר.

"ההכרות בין מר טלנסקי למר אולמרט ארוכת שנים, נדמה לי כ– 15 שנים, החקירה עוסקת בבדיקת מערכת היחסים הזאת ומערכות אחרות, היא מתמקדת בראש ובראשונה, לא רק, בתקופה שגם לא נוהל שום קמפיין של מערכת בחירות, בשנים המאוחרות של מערכת הבחירות האחרונה שבה גוייסו תרומות. החקירה בוחנת מה הסיבות שבתקופות המאוחרות יותר, כמו גם אלה שקדמו להם, מועברים סכומים כאלה ואחרים בדרך הזאת לידי מר אולמרט או מנהלת לשכתו. הדברים נבחנים, ואפשר שבהמשך הדרך תהיה תמונה, ואולי לא, לגבי ההסברים המלאים בעניין זה. אנו לא יודעים כרגע יותר ממה שכרגע תיארתי".

עד כאן ציטוט דבריו של לדור.

עו"ד זהר: פוגעים בזכויותיו של אולמרט

בא-כוחו של אולמרט, עו"ד אלי זהר, מתריע בפתח הדיון כי הצעד הזה, שמיעת עדותו המוקדמת של טלנסקי, מהווה הפרה מובהקת של האיזון בין האינטרס הציבורי לבין זכותו של אולמרט למשפט הוגן.
הפרקליטות לא בדקה קודם לכן עם טלנסקי האם הוא יגיע לישראל, כשיידרש לכך, ולא הציגה ראיות ראיות שיעידו שטלנסקי לא יגיע. לדבריו, ברגע שתחל שמיעת עדותו של טלנסקי, יפתח למעשה משפטו של אולמרט, ו"זו סיצואציה שתחייב את הפרקליטות להגיש כתב אישום".

השופט ריבלין אמר בדיון, כי נקיטת צעד זה - שמיעת עדות מוקדמת, הינו "שטר שיש בצדו שובר", והמחיר יכול שיתברר במשפט. הוא ציין כי הפרקליטות מחויבת להעביר את חומר החקירה לידי אולמרט. על-כך הגיב עו"ד זהר כי: "זה שטר שבוער לנו בכיס", אמר.

הצדדים בדיון מיוצגים על-ידי בכירי הפרקליטים: את היועץ המשפטי לממשלה והפרקליטות מייצגים פרקליט המדינה עו"ד משה לדור, ופרקליט מחוז ירושלים אלי אברנאל; את אולמרט מייצגים עורכי הדין אלי זהר, רועי בלכר, נבות תל-צור, ופרופ' רון שפירא; את שולה זקן מייצג עו"ד מיכה פטמן; את טלנסקי מייצג עו"ד ז'ק חן.

אם תידחה בקשת הערעור - כפי שצפוי - תחל ביום ראשון הקרוב שמיעת עדותו של טלנסקי בבית המשפט המחוזי בירושלים. העדות תישמע ברציפות במשך כמה ימים (למעט יום אחד הפסקה), ועד סיום החקירה הנגדית לא יוכל טלנסקי לעזוב את הארץ.

אולמרט מתחמק מחקירה

אולמרט מוסיף גם עתה להתחמק מחקירה. עד כה, ארבעה ימים לאחר שנדרש לחקירה נוספת בפרשת טלנסקי, הוא טרם מסר מועד לחקירתו. בפרקליטות ובמשטרה רואים זאת בחומרה ועומדים לנקוט נגדו צעדים נוספים, לרבות: אילוצו להעיד.
פרוטוקול הדיון בבית המשפט העליון: אולמרט נ' מדינת ישראל

חשבון פתוח
ארבל. חשבון עם מזוז וגם עם אולמרט

עדנה ארבל הינה, כאמור, אחד השופטים בהרכב. לארבל "חשבון פתוח" עם שני האישים הניצים:

  • חשבון פתוח 1 - לארבל היכרות מוקדמת עם אולמרט, ולא מהצד החיובי: ב-1996 היא הגישה, בתפקידה אז כפרקליטת המדינה, את כתב האישום נגד אולמרט בפרשת החשבוניות הפיקטיביות, וזאת לאחר שנוכחה כי באותו תיק קיימות ראיות חזקות להגשת כתב אישום. קודמתה בתפקיד, דורית ביניש, נמנעה, משיקולים זרים, מהגשת כתב אישום. להחלטת ארבל קדמו כמה מהלכים מצד תנועת אמיתי - בראשה עמד אז העיתונאי אריה אבנרי, שדרשה להעמידו לדין; וכן חשיפת העדויות של אולמרט על-ידי הח"מ (בעיתון גלובס), שהצביעו על ראיות מפלילות נגדו. ובמילים פשוטות: גם אז נהנה אולמרט מאפליה פסולה במשך זמן רב, ורק לאחר מאבק וחשיפות הוגש כתב אישום נגד אולמרט. כידוע, בסופו של דבר, ולאחר שמשפטו הפלילי של אולמרט שובש על-ידי גורמים מקורבים (בהם עדי מפתח), הוא זוכה על-ידי השופט עודד מודריק. עתה, כאמור, תדון ארבל בבקשת אולמרט-זקן. ניסיון העבר מלמד כי הסיכויים שהיא תיעתר לבקשת הערעור, הינם אפסיים;

  • חשבון פתוח 2 - לארבל חשבון פתוח גם עם היועמ"ש, מני מזוז. כזכור, עם כניסתו לתפקיד (ב-2005) הוא מתח ביקורת נוקבת על אופן התנהלותה של ארבל, כפרקליטת המדינה, ואף האשימה ב"תפירת תיקים" נגד כמה אישי ציבור. הדבר עורר אז סערה ציבורית ופגע קשות במעמדה של ארבל. בערעור שהגיש אולמרט הוא מאשים את היועמ"ש בהתנהלות בלתי תקינה, תוך שלילת זכויותיו האלמנטריות של אולמרט כחשוד-נאשם ותוך הפרת חוק החסינות. ארבל, כמו ארבל, עלולה עתה להעיר במהלך הדיון כמה הערות, שיטילו דופי בנקיון מהלכיו של מזוז, גם אם בסופו של דבר לא יתקבל הערעור.

תאריך:  19/05/2008   |   עודכן:  20/05/2008
יואב יצחק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
לדור: אולמרט קיבל בעצמו מעטפות כסף מטלנסקי
תגובות  [ 36 ] מוצגות   [ 36 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
והאר עינינו ביושר
19/05/08 07:50
 
נדיה
19/05/08 08:46
 
חצרוני
19/05/08 09:21
 
והאר עינינו ביושר
19/05/08 10:45
 
ברוריה מקרית חיים
19/05/08 12:02
 
שושפרי
19/05/08 23:09
 
והיה העקוב למישור
20/05/08 13:39
2
אני, קלאודיוס
19/05/08 08:12
3
עטרה קלימי שגב
19/05/08 08:18
4
לא שותקת
19/05/08 09:02
5
פרשני אהרלה ברק
19/05/08 09:22
6
בר דרור דוד
19/05/08 10:16
7
אשל
19/05/08 12:42
 
והיה העקוב למישור
19/05/08 13:33
 
לאשל..
19/05/08 16:33
 
והיה העקוב למישור
19/05/08 17:40
 
ילד קטן
19/05/08 16:45
8
מנחם בן
19/05/08 13:08
 
ע. סובול
19/05/08 14:10
 
אדגר הובר
19/05/08 23:18
 
טהורת המידות
20/05/08 08:45
 
אברהם2
19/05/08 15:43
 
עודד ב
19/05/08 16:53
 
יניב1
20/05/08 23:04
9
חיים משגב ד"ר
19/05/08 13:17
10
08769756
19/05/08 14:43
11
נירדמתם בשמירה
19/05/08 15:42
12
והיה העקוב למישור
19/05/08 16:37
13
הזקן מאשקלון
19/05/08 21:05
14
א.ש.
19/05/08 21:12
15
א.ש.
19/05/08 21:40
 
את/ה צודק/ת
19/05/08 22:30
 
פטריוט ישראלי
19/05/08 23:04
16
המונית? את זה הוא
20/05/08 12:26
17
תעשיין
20/05/08 20:01
 
והאר עינינו ביושר
20/05/08 20:47
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
התרשמויות סותרות באשר לתוצאות הביניים של המו"מ בין ישראל לפלשתינים על הסדר הקבע. בלשכת ראש הממשלה אהוד אולמרט ציירו לא מכבר (5.5.08) את המו"מ באור ורוד, וטענו כי המו"מ רשם התקדמות משמעותית בסוגיית שרטוט הגבולות העתידיים של המדינה הפלשתינית ובסידורי הביטחון העתידיים בין ישראל לרשות הפלשתינית.
19/05/2008  |  יהונתן דחוח-הלוי  |   חדשות
להקת הראפ הפלשתינית-ישראלית DAM הגיעה בשבוע שעבר לטורונטו במסגרת סיבוב הופעות בצפון אמריקה. חברי הלהקה, תאמר נאפר, סוהל נאפר, ומחמוד ג'רירי, הינם ילידי לוד ואזרחים ישראלים המבטאים בשיריהם את הזדהותם עם הפלשתינים, מחאה נגד הכיבוש הישראלי והעוול שמדינת ישראל עוללה לעם הפלשתיני.
19/05/2008  |  יהונתן דחוח-הלוי  |   חדשות
ועדת שרים לענייני חקיקה אישרה (יום א', 18.5.08) הצעת שר הפנים, מאיר שטרית, לקבוע שורה של תיקונים בחוק שיחמירו בענישה על עבירות בנייה. בין היתר יוחמרו עונשי המאסר לעברייני הבניה ויועלה גובה הקנסות על עבירות אלה. עוד בהצעה: אפשרות שהמדינה תבצע את ההריסה בהתאם להחלטת בית משפט, אך מי שישא בנטל הוצאות ההריסה הוא הנאשם עצמו.
18/05/2008  |  רותי אברהם  |   חדשות
היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, אמר כי ההכרעה בעניין החקירה החדשה נגד ראש הממשלה, אהוד אולמרט, תימשך חודשים ארוכים. זו התייחסותו התקשורתית הראשונה בראיון לתקשורת, מאז שפרצה הפרשה החדשה.
18/05/2008  |  רותי אברהם  |   חדשות
מנכ"ל חברת חפציבה לשעבר, בועז יונה, החליט לשוב לארץ ולעמוד לדין. מגעים מתקדמים בנושא מתקיימים בינו לבין הפרקליטות בישראל. יונה כלוא כמעט שנה, מאוגוסט 2007, באיטליה בעקבות צו מעצר בינלאומי שהוצא נגדו.
18/05/2008  |  רותי אברהם  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יורם אטינגר
יורם אטינגר
הפקת לקחי 7 באוקטובר מחייבת להימנע ממדיניות של תגובה, הכלה ומתקפות נקודתיות, ולנקוט במלחמת-מנע ומתקפות מערכתיות ולא רק נקודתיות
רון בריימן
רון בריימן
יש לעודד השתתפות של ארצות הברית ושל "העולם הנאור" בחיסול בפועל של הפצצה האירנית המאיימת על העולם כולו, לרבות על הצ'מברליינים האירופיים, ולא רק על ישראל
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il