|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?

רפורמת פרידמן: צמצום סמכויות היועמ"ש

שר המשפטים הפיץ תזכיר חוק צמצום סמכויות היועץ המשפטי לממשלה בהצעה: הפרדת סמכויות: היועץ יופקד על התחום האזרחי התובע הכללי יופקד על התחום הפלילי התובע הכללי לא יהיה כפוף ליועץ המשפטי
24/07/2008  |   רותי אברהם   |   חדשות   |   תגובות
מאת: רותי אברהם  |    |  תגובות
השר פרידמן ועו"ד דן אבי יצחק. מסיבת עיתונאים להצגת התזכיר

שר המשפטים דניאל פרידמן החל (יום ה', 24.7.08) בהפצת תזכיר הצעה "חוק היועץ המשפטי לממשלה והתובע הכללי (הפרדת סמכויות, מינוי, כהונה והוראות שונות)", שעניינו צמצום סמכויותיו של היועץ המשפטי לממשלה, הפרדת סמכויות בינו לבין תובע כללי ועוד. את הצעת החוק גיבש עו"ד דן אבי יצחק בתיאום עם שר המשפטים.

על-פי ההצעה, יפוצל התפקיד לשניים, כאשר סמכויות היועץ המשפטי לממשלה בנוגע לתחום הפלילי יועברו לתפקיד חדש, התובע הכללי, שיהיה עצמאי לחלוטין. בידי היועץ המשפטי לממשלה יישארו סמכויות בתחום האזרחי מנהלי וכן חוות דעת.

על-פי ההצעה, היועץ המשפטי ייעץ לממשלה לפי בקשתה או בקשת ראש הממשלה בכל עניין של חוק ומשפט. עם זאת "בהפעלת סמכות שיפוטית או מעין שיפוטית, חוות דעתו של היועץ המשפטי לממשלה אינה מחייבת אף אם בעל הסמכות נמנה עם הרשות המבצעת. אין להתייחס לחוות דעתו של היועץ המשפטי לממשלה הקובע אי תקפותו של חוק כמשקפת את הדין, כל עוד לא פסק כך בית המשפט העליון".

חוות דעתו של היועץ המשפטי לממשלה אינה מחייבת את הכנסת ומבקר המדינה, ובעניינים פלילים אין היא מחייבת את התובע הכללי".

ההצעה קובעת כי על היועץ לייצג את עמדת הממשלה בפני בית המשפט ואם היועץ סבור כי לא ניתן להגן על עמדה כלשהי "ייקבע פרקליט אחר מהפרקליטות או מחוצה לה שייצג את עמדת הממשלה והיועץ המשפטי יהיה חופשי להביא את עמדתו בפני בית המשפט".

עוצמה בידי פקיד ציבורי

כאמור, ההצעה קובעת כי תובע כללי יופקד על הליכים פליליים מטעם המדינה והוא יהיה עצמאי לחלוטין בשיקוליו ובהחלטותיו. "התובע לא ימלא כל תפקיד מטעם היועץ המשפטי לממשלה ולא יהיה נתון לפיקוחו או למרותו". בעתירות ובהליכים משפטיים אזרחיים אחרים בכל בית משפט, שנושאם הוא בעיקרו עניין שבתחום המפשט הפלילי, "יבוא התובע הכללי במקום היועץ המשפטי לממשלה".

השר פרידמן ציין במזכר כי "במשטרים דמוקרטיים בעולם, אין אח ורע לריכוז כה גדול של תפקידים, סמכויות ועוצמה בידי פקיד ציבורי ממונה, כפי שאלה מרוכזים היום בידי היועץ המשפטי לממשלה בישראל...סמכויותיו של היועץ המשפטי לממשלה מפוזרים על פני קרוב ל -200 הוראות בחיקוקים שונים. לעיתים עלול שפע הסמכויות הזה להעמיד את היועץ המשפטי לממשלה במצב של ניגוד עניינים פונקציונאלי. כך הוא תפקידו של היועץ המשפטי לממשלה כראש התביעה הכללי, לעומת תפקידיו האחרים".

התפקיד הכפול יוצר מצב אנומלי

איחוד התפקידים כיום של היועץ המשפטי "עלול ליצור מצב של ניגוד עניינים שתוצאתו עשויה להיות פגיעה בזכויות אדם של נאשמים וחשודים. התפקיד הכפול של היועץ האחראי על התביעה וגם על הייעוץ יוצר מצב אנומלי שבו מחד מורה היועץ המשפט על חקירות פליליות בכובעו כתובע כללי, ומאידך, בכובעו כיועץ משפטי לממשלה הוא קובע אם יש מקום להשעייה או מניעת קידום של עובדים המדינה החשודים בגינם פתח בחקירה פלילית".

בכך, נטען בהצעה, "ניתן ליועץ המשפטי כוח החורג מכל כוח שראוי ליתן לתובע. זאת שעה שהכרה ראויה בזכויות האדם של החשוד (לעבודה ולתעסוקה) והאינטרס של המדינה או המוסד הציבורי המעסיק את החשוד, היו מחייבים שהשאלה אם יש מקום להשעייה תיבחן על-ידי יועץ אובייקטיבי, שאינו מעורב בחקירה החשוד ואינו אחראי על מנגנון האמור להעמידו לדין".

פרידמן הוסיף כי תפקיד התובע הכללי הוא תפקיד "מעין שיפוטי" והוא שונה במהותו מתפקידיו האחרים של היועץ המשפטי לממשלה". כמו במדינות רבות "התובע הכללי עצמאי ועומד בראש התביעה הכללית ואינו כפוף ליועץ המשפטי לממשלה", זאת בשל העובדה כי היועץ המשפטי לממשלה הוא בין היתר "עורך דינה של הממשלה".

ההצעה תוגש בשבועות הקרובים והיא לא תחול על היועץ המשפטי הנוכחי, מני מזוז.

ח"כ פינס: הפיצול הרסני לשלטון החוק

ח"כ אופיר פינס מהעבודה אומר כי "אם תפקיד היועץ המשפטי לא היה במתכונת הנוכחית, אלא במתכונת מפוצלת, אז ישראל הייתה היום הרבה יותר מושחתת". לדבריו, ההפרדה בין שני התפקידים עלולה להיות הרסנית לדמוקרטיה ולשלטון החוק. פינס אמר עוד כי "מפלגת העבודה תסכל את הניסיון הזה של פרידמן, בדיוק כמו שהיא סיכלה את כל ניסיונותיו הקודמים". לדברי פינס מדובר בנסיון להחליש את מוסד היועץ המשפט על-ידי פיצול סמכויותיו והוא "המשך ישיר לתוכניותיו של פרידמן להחלשת מערכת המשפט ובג"צ. זהו ניסיון נואל לכרסום בעצמאות שיקול הדעת של היועץ. כוחו העיקרי והייחודי של היועמ"ש נובע משילוב תפקידיו כיועץ וכראש התביעה. סמכויותיו נותנות לו כלים ייחודיים במאבק נגד השחיתות ולשימור טוהר המידות בישראל".

ח"כ יחימוביץ': לא נאפשר לפגוע במעמד היועץ

בעקבות פרסום התזכיר אומרת ח"כ שלי יחימוביץ' מהעבודה כי "שר המשפטים פרידמן לא הפנים כנראה שמי שמינה אותו כדי לחסל את שלטון החוק במדינת ישראל עומד לסיים את תפקידו, והוא ממשיך בנסיונותיו האלימים". יחימוביץ' הוסיפה כי "מפלגת העבודה לא תאפשר לפרידמן לפגוע במעמד היועץ המשפטי כפי שטירפדה עד היום בהצלחה את כל יוזמותיו לפגוע בבית המשפט העליון".

ח"כ גלאון: ניסיון להלך אימים על היועץ

ח"כ זהבה גלאון ממרצ אומרת בתגובה ליוזמת פרידמן כי גם אם הרעיון לפצל את תפקידי היועץ המשפטי נכון, הרי ש"בעיתוי הנוכחי כל מטרתו היא להלך אימים על היועץ המשפטי כדי שימנע מהגשת כתב אישום נגד ראש הממשלה"

יו"ר לשכת עוה"ד: השר פרידמן טועה

ראש לשכת עורכי הדין עו"ד יורי גיא רון אומר כי העיתוי שבו בחר השר פרידמן להציג את ההצעה "בלב חקירות ראש הממשלה", רע מאד ויש בו לפגוע ולהחליש את גורמי אכיפת החוק.

גיא רון שולל את טענת פרידמן בדבר ניגוד עניינים מובנה בתפקיד היועץ, "לשר פרידמן יש טעות קונספטואלית, לפיה הממשלה היא לקוח רגיל. הממשלה אינה לקוח רגיל. אין לה זכויות מקום שהחוק מופר. הלקוח של היועץ המשפטי הוא הדין ולא הממשלה, היינו, העמדה המקצועית איננה תלויה בזהות הלקוח ובצרכיו. ליועץ אין לקוח אישי עם עמדות אינטרסנטיות ועם מטרות רנטביליות. לפיכך, גם כאשר הוא מייעץ לממשלה וגם כאשר הוא מייצג את שלטון החוק היועץ נאמן לאותו עקרון. אין סתירה בין תפקידו כתובע לבין תפקידו כיועץ". גיא רון מתנגד לקביעה כי עמדת המשפטי לא תחייב. "עמדתו של היועץ המשפטי צריכה לחייב, וחזקה שהיועמ"ש הינו אדם ניטרלי, מקצועי, מומחה משפטי מן המעלה הראשונה, שטוהר המידות ושלטון החוק כנר לרגליו. נכון לשלטון, נכון לחוק, ונכון לציבור שעמדתו תחייב את נבחרי הציבור".

הפורום המשפטי: הצעת הפיצול מבורכת

הפורום המשפטי מברך על הצעת פרידמן לפיצול תפקידי היועץ המשפטי. מנכ"ל הפורום נחי אייל אומר כי מדובר בצעד ראשון וחיובי בדרך להסדרת מערכת אכיפת החוק והפיכתה ליעילה יותר ולחזקה יותר. "לממשלה מגיע יועץ משפטי, ולמדינה מגיע תובע כללי שתפקידו לאכוף את החוק ולא לייעץ לממשלה תוך כדי".

תאריך:  24/07/2008   |   עודכן:  24/07/2008
רותי אברהם
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
רפורמת פרידמן: צמצום סמכויות היועמ"ש
תגובות  [ 10 ] מוצגות   [ 10 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
שבתאי עזריאל
24/07/08 16:42
2
אז אני רגוע
24/07/08 16:58
3
אפרי הלפרין
24/07/08 17:00
4
כנסו 333
24/07/08 17:28
5
גלאון. שמאל מטונף
24/07/08 18:52
6
צודק
24/07/08 19:55
7
gamishon
24/07/08 20:35
8
לפצל את המישרה
24/07/08 21:55
9
ע.ג1
25/07/08 00:34
10
מוגש כחומר למחשבה
25/07/08 01:14
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רוסיה עשויה לשלוח מפציצים גרעיניים לאיי קובה, כך דיווח עיתון איזבסטיה במוסקבה ביום שני. על-פי דיווח סי-בי-אס ניוז, פידל קסטרו החולני, אמר אמש (יום ד', 23.7.08) כי הנשיא הקובאני, אחיו ראול קסטרו, שירש את מקומו בפברואר השנה, צדק כשאימץ את שיטת "השתיקה המכובדת" כשקרא את דברי העיתון, והוסיף כי קובה אינה חייבת להסביר את עצמה לוושינגטון. במאמר קצר שפירסם (יום ד') המנהיג לשעבר בן ה-81, באתר ממשלתי, לא הודה קסטרו ולא הכחיש את הדוח שהתפרסם בעיתון הרוסי.
24/07/2008  |  מאיה שני  |   חדשות
קבוצת אלביט מערכות, הנמצאת בתחרות קשה עם התעשיה האווירית, המתחרה הישראלית המרכזית שלה על חוזים ביטחוניים בארץ ובעולם, ספגה בימים האחרונים מהלומה - כשהפסידה לתע"א באחד מהמכרזים היוקרתיים והמדוברים בתחום המטוסים ללא טייס.
24/07/2008  |  דרור מרום  |   חדשות
עימותים אלימים וחריפים פרצו בשעות הצהרים (יום ה', 24.7.08) בין מתנחלים לפלשתינים סמוך ליישוב יצהר שבשומרון. במהלך אחת ההתפרעויות החלו הפלשתינים לידות אבנים לעבר מתנחלים בכפר בורין הסמוך ליצהר. בתגובה ליידוי האבנים חטף שי קשת, מתקין מזגנים ירושלים, את נשקו של חייל צה"ל שעמד במקום וירה מספר כדורים באוויר על-מנת להרתיע את הפלשתינים. לא היו נפגעים בתקרית. אדם נוסף ירה לעבר הפלשתינים מנשקו האישי. שוטרי משטרת מחוז ש"י עצרו את שני היורים.
24/07/2008  |  איציק וולף  |   חדשות
בכיר מבנק ברקליס בבריטניה, גרי הופמן, שהתמנה למנכ"ל הבנק הבריטי המולאם נורת'רן רוק, יהיה בעל ההכנסה הגבוהה ביותר במגזר הציבורי הבריטי, או לפחות אחת הגבוהות. עיתוני בריטניה מוסרים (יום ה', 24.7.08) כי הופמן יגרוף לכיסו משכורת שנתית של 700,000 ליש"ט ושלושה תשלומי בונוס של 400,000 ליש"ט כל אחד, כדי לפצות אותו על בונוסים שיפסיד עקב עזיבת בנק ברקליס. הופמן ייכנס לתפקידו החדש באוקטובר.
24/07/2008  |  משה ריינפלד  |   חדשות
קוין ג'ונסון, ראש יחידת האונליין במיקרוסופט, אשר היה ממונה על הצעת הרכש הנכשלת של חברת יאהו, יעזוב את מיקרוסופט ויצטרף אל חברת ג'וניפר נטוורקס, כך מסר הוול סטריט ג'ורנל. בכך תיקלע יחידת האונליין של יצרנית התוכנה הגדולה לקשיים גדולים יותר משהיא נמצאת בהם היום.
24/07/2008  |  מאיה שני  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
היועצת המשפטית קרעה הלילה את מסכת הצביעות והרמייה והשטיקים והטריקים של בנימין נתניהו ושריו ובעיקר החרדים שבהם    בהרב-מיארי אמרה למאיר פרוש ולמגעילים שעימו כי צריך להגן על האומה ולה...
יוסף אורן
יוסף אורן
אני בטוח ששופטי הפרס בחרו את הספרון "החזאית" כספר הטוב ביותר מאלה שהוגשו לעיונם בשנת 2022, אך גם הטוב מכולם באותה שנה לא היה כנראה מספיק טוב כדי להיבחר כראוי לפרס ברנר
עידן יוסף
עידן יוסף
כ-900 אלף כרטיסי רב-קו עם יתרות בשווי עשרות מיליוני שקלים יופקעו מהציבור ויגיעו לאוצר המדינה    משרד התחבורה טוען שהמצב הנוכחי מקשה עליו טכנולוגית, אך בפועל "תורם" את כספי הנוסעים ל...
מאיר חוטקובסקי
מאיר חוטקובסקי
94% מהקשישים התכוננו מראש לשעת החירום והצטיידו עם רשימת טלפונים של קרובי משפחה, תרופות וכסף מזומן
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
אנשים מתגעגעים לבית, לעצים ולפרחים, לרוח הקיבוצית לרוח העירונית, לרוח המושב, לרוח היישוב, לרוח שהוכתמה בזעם השנאה ונפלה שדודה בחבל ארץ יפה כל כך, פורח כל כך, חבל חנק המשווע לנתיבי ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il