|   15:07:40
דלג
  נסים ישעיהו  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?

מלחמת הקיום

אקטואליה בפרשת השבוע
11/11/2002  |   נסים ישעיהו   |   מאמרים   |   תגובות


בוחרים או בורחים?

בקרוב הולכים, שוב, לבחירות. אצלנו זה הפך להיות הפתרון(?) האולטימטיבי. בכל עת שהמצב מידרדר לסימטא ללא מוצא - הולכים לבחירות. האמנם פיתרון? ומהו ההיצע? יש איזה רעיון לדרך חדשה? מישהו מציע דבר כזה? לכאורה אין ברירה; צריכים לבחור ברע במיעוטו וכל אחד יחליט מהו מיעוט הרע, האם דרכו של לבן המרמה בסתר, או דרכו של עשו התוקף בגלוי?

רוב המפלגות מציגות חזות לבנה האמורה לשכנע אותנו בטוהר כוונותיהן. פתרונות - לא צריך להגזים; צריכים להתחשב באמריקנים, באירופים, בתקשורת, בדעת הקהל; וצריכים גם לדאוג לתדמית שלנו ושתהיה לנו תעסוקה; ואם לא יהיו בעיות יתברר שאנחנו מיותרים. אז אף אחד לא באמת מציע פתרונות אבל מנסים לשכנע אותנו שנסמוך עליהם.

ויש גם כאלה הדבקים בדרכו של עשו, עכשוויזם. רק ניתן להם את הכח ומיד ישרור כאן שלום לנצח. או לפחות עד הפיגוע הבא.

האמת - יותר נראה שיש כאן בריחה מהתמודדות עם הבעיות מאשר אפשרות אמיתית לבחירה.

ואת דרכו של יעקב איש אינו מציע, בינתיים.

למה לא, בעצם? למה לא לדבוק בדרכו של יעקב אבינו? הרי ה' מבטיח לו:

יד ...וּפָרַצְתָּ יָמָּה וָקֵדְמָה וְצָפנָה וָנֶגְבָּה... (כלי יקר): מה שהזכיר הרוחות המקבילין זה כנגד זה, ולא הזכירן כסדרן, לפי שאמרו במדרש 'אין התשועה באה לישראל כי אם בזמן שהם בתכלית השפלות, שנאמר (תהלים מד כו) כי שחה לעפר נפשינו וגו', מה כתיב בתריה קומה עזרתה לנו'. וטעם של דבר, שכל זמן שאינן בתכלית השפלות אז אינן תולין בטחונם בה' וחושבים תחבולות להנצל מפח יקוש על-ידי תחבולות אנושיות, ועל כן ריחק ה' את האדם ורבה העזובה, כי לא בטחו בתשועת ה'; אך כשיראו כי אזלת יד השתדלותם ואין עוזר וסומך, אז עיניהם נשואות אל ה' לקרוא אליו בעת הצר להם וה' שומע, ובאותו זמן התשועה באה דרך בריחה מן הקצה אל הקצה, דהיינו מן תכלית השפלות אל תכלית המעלה.

אצלנו מסרבים להודות שכבר הגענו אל תכלית השפלות ועדיין מנסים להיאחז במעשי אנוש ותחבולותיו. אבל האמת היא שכבר אין שום פתרון ששכל אנושי יכול להמציא ונותר רק הפתרון הרמוז בשמו של יעקב אבינו.

וזה יקרה בקרוב ממש כאשר אותיות שמו, יעקב, יתגלו בצירוף שונה למילוי היעוד:

(ישעיהו נח): ח אָז יִבָּקַע כַּשַּׁחַר אוֹרֶךָ וַאֲרֻכָתְךָ מְהֵרָה תִצְמָח וְהָלַךְ לְפָנֶיךָ צִדְקֶךָ כְּבוֹד ה' יַאַסְפֶךָ:

בגאולה האמיתית והשלמה שתבא מיד ממש.

לשמור על הראש

לכאורה, כשיהודי יוצא אל העולם עליו להתאים את עצמו לכללים של העולם. לסגל לעצמו את סגנון החשיבה המקובל ולהשתתף בתחרות לפי הכללים המקובלים. יעקב אבינו הוא יהודי כזה שרק עכשיו יצא אל העולם; מצד אחד יש את דרכו של עשו: 'הבה נארגן את העולם על-פי תפיסתנו, ואם צריך - אז בכוח'. מדרך זו הוא כבר יצא. מצד שני הוא הולך אל לבן שדרכו היא: 'בוא נעמיד פנים של הגינות ונעבוד על כולם'. יעקב אבינו בוחר בדרך שלישית: דבקות בה'. הוא מגן על ראשו שלא יקלוט חשיבה שקרית ותפיסות מעוותות; הוא מעדיף ראש-אבן הדבק באמת על פני פתיחות לשקר.

...וַיִּקַּח מֵאַבְנֵי הַמָּקוֹם וַיָּשֶׂם מְרַאֲשׁתָיו וַיִּשְׁכַּב בַּמָּקוֹם הַהוּא: (רש"י): עשאן כמין מרזב סביב לראשו.

ברגע שהראש מוגן ושמור - עם כל היתר אפשר להסתדר.

הקושי הגדול של יעקב (וגם שלנו) נובע מן העובדה שמדובר באחים, או לפחות דודים, שמנסים לעבוד עליו. האם יתכן שרק האינטרסים של עצמם לנגד עיניהם וכדי להשיג אותם ירמו אותי? יעקב יודע שאכן כן. דרכם אינה דרכו ולא תיתכן שום פשרה. רק הבדלה רעיונית מוחלטת תאפשר דו קיום סביר.

בעיני עצמו, יעקב אינו מושלם והוא דואג שמא ייכשל, יתרחק מה' ויאבד את הסיוע האלוקי הצמוד.

כ וַיִּדַּר יַעֲקב נֶדֶר לֵאמר אִם-יִהְיֶה אֱלֹקִים עִמָּדִי וּשְׁמָרַנִי בַּדֶּרֶךְ הַזֶּה אֲשֶׁר אָנכִי הוֹלֵךְ וְנָתַן-לִי לֶחֶם לֶאֱכל וּבֶגֶד לִלְבּשׁ: כא וְשַׁבְתִּי בְשָׁלוֹם אֶל-בֵּית אָבִי וְהָיָה ה' לִי לֵאלֹקִים: כב וְהָאֶבֶן הַזּאת אֲשֶׁר- שַׂמְתִּי מַצֵּבָה יִהְיֶה בֵּית אֱלֹקִים וְכל אֲשֶׁר תִּתֶּן-לִי עַשֵּׂר אֲעַשְּׂרֶנּוּ לָךְ:

אחרי כל ההבטחות שקיבל מה', בשביל מה לנדור?

(כלי יקר): ביאור הענין הוא שיעקב לא בקש כלל על שמירת הגוף שכבר הובטח בו, אלא בקש עכשיו על שמירת הנפש מן החטא... כי זה דבר התלוי בבחירתו של אדם וצריך גם עזר אלקי... אמנם הדרך הטוב אינו אלא אחד, על כן אמר ושמרני בדרך הזה... ולפי שההליכה בדרך התורה תלוי בבחירתו של אדם, על כן הוסיף מלת 'אנכי' ואמר אשר אנכי הולך, כי בי תלוי הדבר בצירוף העזר האלקי אשר עליו אמר ושמרני. ולכך אמר ושבתי בשלום, שלם מן החטא; ותלה ההשבה בעצמו כי הדבר תלוי בבחירתו כאמור.

הצלחה בעניינים גשמיים זה עניין של ברכת ה' ואת זה כבר יש לו. הוא דואג לשלמותו הרוחנית התלויה בבחירתו החופשית ביחד עם סיוע מלמעלה.

מלחמת הקיום

(בראשית כח): י וַיֵּצֵא יַעֲקב מִבְּאֵר שָׁבַע וַיֵּלֶךְ חָרָנָה:

המלה 'ויצא' לכאורה, מיותרת, מספיק היה לכתוב 'וילך יעקב מבאר שבע לחרן', לא?

(כלי יקר): כל יציאה היא מן המקום שהוא ראוי להיות בו כמו (שמות יא ד) 'אני יוצא בתוך מצרים'; נמצא שיציאה זו עשתה רושם גם בו בעצמו, שיעקב היה מסלק מחשבתו מכל וכל ממקום מגורי אביו ואמו, על כן נקרא יוצא, לומר לך שיצא מכל וכל. שונה ממנו ההולך מאיזה מקום ודעתו לחזור; אז, לעולם מחשבתו משוטטת במקום אשר הלך משם, וזה נקרא הולך ולא יוצא, כי לא יצא מכל וכל, שהרי עדיין מחשבתו שמה.

יעקב יוצא לחרן בשליחות אביו ואמו, להתחתן שם ולהקים את בית ישראל, ועליו להיות מרוכז במילוי השליחות. זכרונות העבר וגעגועים לבית אבא אמא, עלולים לפגום בשלמות ביצוע השליחות.

יא וַיִּפְגַּע בַּמָּקוֹם וַיָּלֶן שָׁם כִּי-בָא הַשֶּׁמֶשׁ וַיִּקַּח מֵאַבְנֵי הַמָּקוֹם וַיָּשֶׂם מְרַאֲשׁתָיו וַיִּשְׁכַּב בַּמָּקוֹם הַהוּא:

(רש"י): וישם מראשותיו. עשאן כמין מרזב סביב לראשו שירא מפני חיות רעות. ואם החיות יפגעו בחלקי גוף אחרים, זה לא נורא? רק על הראש מגינים? נתבונן נא בהמשך:

יג וְהִנֵּה ה' נִצָּב עָלָיו וַיּאמַר אֲנִי ה' אֱלֹקֵי אַבְרָהָם אָבִיךָ וֵאלֹקֵי יִצְחָק הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַתָּה שׁכֵב עָלֶיהָ לְךָ אֶתְּנֶנָּה וּלְזַרְעֶךָ: טו וְהִנֵּה אָנכִי עִמָּךְ וּשְׁמַרְתִּיךָ בְּכל אֲשֶׁר-תֵּלֵךְ וַהֲשִׁבתִיךָ אֶל-הָאֲדָמָה הַזּאת כִּי לֹא אֶעֱזָבְךָ עַד אֲשֶׁר אִם-עָשִׂיתִי אֵת אֲשֶׁר-דִּבַּרְתִּי לָךְ:

(רש"י): אנכי עמך. לפי שהיה ירא מעשו ומלבן:

בבאר שבע ארבו ליעקב סכנות (רוחניות) שונות; אבימלך עלול לדרוש את חידוש הברית שכרת עם אברהם ויעקב מבקש להמנע מזה; הארץ הזאת שלו ואין מקום לשום ברית עם גורם זר ולו גם ידידותי כמו אבימלך. עשו עלול לחדש את עירעורו על הבכורה ועל הברכה ולא ניתן להתפשר איתו. מאלה יצא יעקב ועתה הוא הולך לקראת סכנה חדשה, לגור בחרן, אצל לבן הארמי (על-פי ילקוט שמעוני).

תאריך:  11/11/2002   |   עודכן:  11/11/2002
נסים ישעיהו
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ב-80 ומשהו הימים הקרובים, גם אם לא ממש נתאמץ, נוכל כולנו לשמוע ברקע לכל דבר שנעשה, פרסומת או סיסמא של איזשהו מועמד - לא חשוב מאיזה צד. כי 'הנה הם באים, הפרסומאים הגדולים’, שיתנו לנו סיסמא לכל פועל, משפט מפתח לכל יו"ר, ופאוזה עם ארשת רצינית - לכל נבחר ציבור.
10/11/2002  |  שי פאוזנר  |   מאמרים
כבוד עצמי וכבוד לאומי הולכים בדרך כלל, יד ביד. לאחרונה נאלצתי לא פעם לכבוש את ראשי בין ידי בבושה וללחוש לעצמי את שוב ושוב את המאנטרה: "אני לא מאמין..אני לא מאמין..".
10/11/2002  |  יהודה דרורי  |   מאמרים
10/11/2002  |  פרופ' ג'רלד פרמן  |   מאמרים
שוב נחתה על מדינת ישראל מערכת בחירות, ושוב נראה כי רבים מהגורמים במערכת הפוליטית ממשיכים כאילו דבר לא השתנה וכאילו לא למדו דבר.
08/11/2002  |  ד"ר רון בריימן  |   מאמרים
ביום שלישי השבוע התעוררו העיתונאים לצפצופי האיתוריות. הם הוזמנו לארבע מסיבות עיתונאים: ראש הממשלה, נשיא המדינה, יו"ר הכנסת ויו"ר העבודה. קריסת, הממשלה היתה עובדה מוגמרת גם קודם לכן, אף ללא התפטרות מעשית של ראש הממשלה, אך מה שלא היה ידוע הוא ששרון הולך במסלול של פיזור הכנסת. כעת מעניין להיווכח כי מי שהוביל את שרון במסלול הזה וסיפק לו את הייעוץ המשפטי-מקצועי הם הפרקליטים שעל-ידו: מנהל לשכתו, עו"ד דב ויסגלס, ומזכיר הממשלה, עו"ד גדעון סער. פעם דרך כוכבם של השניים בשיעור קומתם של רם כספי, אמנון גולדנברג ויעקב נאמן. עכשיו כרויה אוזנו של שרון לויסגלס ולסער.
08/11/2002  |  יואב יצחק  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
היהודים היוו רוב בעיר למעלה מ-1,000 שנים מהמאה ה-10 לפנה"ס עד 70 לספירה ומ-1850 עד היום - בסה"כ 1188 שנים
יוסף אורן
יוסף אורן
אני בטוח ששופטי הפרס בחרו את הספרון "החזאית" כספר הטוב ביותר מאלה שהוגשו לעיונם בשנת 2022, אך גם הטוב מכולם באותה שנה לא היה כנראה מספיק טוב כדי להיבחר כראוי לפרס ברנר
איתמר לוין
איתמר לוין
עם חיוך תמידי והמון סבלנות ואנושיות, חוי טוקר מנהלת בנינוחות דיוני חדלות פרעון - אם כי לעיתים תכונות אלו גורמות לה לאפשר לעורכי דין להאריך מדי ואף לנהל שיחות ממש מתחת לדוכן
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
עם שלם עוטה מסכה כדי להסתיר את היגון והצער, להסתיר את החרפה והבושה, להסתיר את הכאב והגעגוע, להסתיר את החוסר הנורא, את השבר שהיה כחרס הנשבר
[צילום: AP]
ד"ר רפאל בוכניק-חן
מידת מרכזיותה של הקונספציה במחדל הקולוסלי של ה-7 באוקטובר 2023, הוא מושא לפולמוס דינמי בין מומחים ופרשנים בתקשורת הישראלית. האמנם כך?    מחקר השוואתי בין הכשלים המודיעיניים של אוקטו...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il