|   15:07:40
  נסים ישעיהו  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

ניצבים וילך סו

הזדמנות לעלות על דרך חדשה

למיטב ידיעתי, מעולם לא התייחסה היהדות לדתות אחרות. לאורך ההיסטוריה, יהודים נרצחו בידי נוצרים והושפלו בידי מוסלמים בשם דתם כביכול, אבל ההתייחסות של היהודים היתה אל הפורעים כפרטים, לא כמייצגי דת. ואין פלא בכך שכן להשקפת היהדות, יש דת אחת ואין בלתה. ואם מוצאים במקורותינו התייחסות כלשהי לתורות זרות, הרי זה רק בבחינת "דע מה שתשיב"
15/09/2006  |   נסים ישעיהו   |   מאמרים   |   תגובות

שורות אלו נכתבו כהקדמה לדברים הבאים שפורסמו בחדשות; האפיפיור: "תרומת מוחמד מסתכמת בדברים מרושעים". בהמשך הוא מתח ביקורת על אלה הגורסים כי תפקידם לאחוז בנשק כדי לכפות את אמונתם על זולתם. כצפוי, הדברים עוררו רעש ואף מתיחות בין-דתית כלשון הדיווח, אבל אצל הח"מ הם עוררו איזו תקווה שאולי גם אנחנו נתחיל לדבר אמת. אם גוי - חשוב ככל שיהיה - יכול, למה לא אנחנו?

בפתיח לדיווח הנ"ל הוצגה השאלה אם האפיפיור מכין תשתית למלחמה חדשה... כאילו לא מבחינים שאנחנו מצויים בעיצומה של מלחמה. חדשה או ישנה, זה לא מה שמשנה; האפיפיור הגיב למצב המלחמה בו מצוי העולם מזה כמה שנים, אלא שהכותב (או העורך) כנראה לא מודע לעובדה זו, ועל כן צירף את הפתיח הנ"ל.

למחרת פורסם באותו מקום ציטוט מדברי ראש הממשלה בישיבת סיעתו: "הבעיה הפלשתינית עודנה על סדר היום" ותקוותו של הח"מ נכזבה; אצלנו, עדיין לא מוכנים להביט לאמת בעיניים.

ימים ספורים לפני ראש השנה, קצת קשה לכתוב על כך שכן צריכים לדבר בשבחם של ישראל, ללמד סניגוריה. מצד שני, הרי פרשות השבוע של ימים אלו, עושות בדיוק אותו דבר, מזהירות אותנו מפני התוצאות הקשות של היתפסות לחשיבה שקרית.

הרקע הוא המשך מעמד חידוש הברית, אותו הזכרנו בשבוע שעבר. כאן (דברים כ"ט) אומר לנו משה רבנו ברורות, כי [יג] וְלֹא אִתְּכֶם, לְבַדְּכֶם--אָנֹכִי, כֹּרֵת אֶת-הַבְּרִית הַזֹּאת, וְאֶת-הָאָלָה, הַזֹּאת. [יד] כִּי אֶת-אֲשֶׁר יֶשְׁנוֹ פֹּה, עִמָּנוּ עֹמֵד הַיּוֹם, לִפְנֵי, ה' אֱלֹקֵינוּ; וְאֵת אֲשֶׁר אֵינֶנּוּ פֹּה, עִמָּנוּ הַיּוֹם.

רק שאנחנו לא כל כך זוכרים אירועים כאלה עתיקים. והוא בכלל לא בטוח שהיה שם. חוץ מזה השתנה משהו מאז (לדעתו) והיום צריכים לחשוב אחרת ח"ו. וכדי למנוע אי הבנות, 'הוא' זה לא מישהו מסויים דווקא, זה כל אחד ואחת מאתנו.

[יז] פֶּן-יֵשׁ בָּכֶם אִישׁ אוֹ-אִשָּׁה אוֹ מִשְׁפָּחָה אוֹ-שֵׁבֶט, אֲשֶׁר לְבָבוֹ פֹנֶה הַיּוֹם מֵעִם ה' אֱלֹקֵינוּ, לָלֶכֶת לַעֲבֹד, אֶת-אֱלֹהֵי הַגּוֹיִם הָהֵם: פֶּן-יֵשׁ בָּכֶם, שֹׁרֶשׁ פֹּרֶה רֹאשׁ--וְלַעֲנָה.

באופן מעשי, זה מתחיל בכך שחשוב לו איך הוא נראה בעיני הגויים. נכון שזו ארץ ישראל, אבל אנחנו לא מדינת הלכה; את המדיניות קובעים הפוליטיקאים, לא השולחן ערוך. חשיבה כזאת, אומרת פרשת השבוע, היא מסוכנת ביותר, שֹׁרֶשׁ פֹּרֶה רֹאשׁ וְלַעֲנָה.

יח וְהָיָה בְּשָׁמְעוֹ אֶת-דִּבְרֵי הָאָלָה הַזֹּאת, וְהִתְבָּרֵךְ בִּלְבָבוֹ לֵאמֹר שָׁלוֹם יִהְיֶה לִּי כִּי בִּשְׁרִרוּת לִבִּי, אֵלֵךְ: לְמַעַן סְפוֹת הָרָוָה, אֶת הַצְּמֵאָה.

לפעמים הוא מודע לכך שהתורה מזהירה חמורות מפני מהלכים כאלה, של ניסיון לרצות את הגויים בכלל ומפני הפרת הברית על הארץ בפרט. אבל זה נכון רק למדינת הלכה הוא חושב, לא למדינת חוק דמוקרטית. שָׁלוֹם יִהְיֶה לִּי, הוא מרגיע את עצמו; כל חושי אומרים לי שזו הדרך הנכונה, והרי לא יתכן שאני טועה עד כדי כך. כמו כל אדם נורמאלי, אני צריך להיות נאמן לעצמי, לתחושות שלי, בִּשְׁרִרוּת לִבִּי, אֵלֵךְ.

בהתחלה זו סתם היסחפות; נוקטים מהלכים על אף שיודעים כי הם שליליים, מתוך רצון עז לקבל הכרה. כמו שִׁכּוֹר, הָרָוָה, העושה שלא בדעת, וזה נחשב לו כשוגג. אלא שזה עובר לכאורה בשלום, ואז ממשיכים באותו נתיב מתוך בולמוס בלתי נשלט, הַצְּמֵאָה. ממשיכים בלהיטות של מי שאומר 'אכלתי (נבלות) ואוכל עוד'. וכשמגיעה התגובה מלמעלה, היא מתייחסת אל כל התהליך כאילו נעשה באותה להיטות מתחילה ועד סוף, סְפוֹת הָרָוָה, אֶת-הַצְּמֵאָה.

ההיסחפות הראשונה יכולה להיחשב כשל חד פעמי שעליו ניתן לסלוח. ככה זה בחיי הפרט והקשר שלו עם בוראו וכך גם בחיי עם ומדינה. כאשר מתפתים להמשיך באותה דרך, זו כבר בחירה מודעת בדרך הפוכה מהנחיות התורה ומזה צריכים להיזהר מאוד.

לבחור, לא להיסחף

בשבת זו קוראים שתי פרשות, 'נצבים' ו'וילך'. לקראת סוף הפרשה הראשונה, (פרק ל) אומר לנו משה רבנו כך:

[טו] רְאֵה נָתַתִּי לְפָנֶיךָ הַיּוֹם, אֶת-הַחַיִּים וְאֶת-הַטּוֹב, וְאֶת-הַמָּוֶת, וְאֶת-הָרָע.

אנחנו צריכים לבחור. ואיך נדע לזהות מהו הטוב שמוביל לחיים ומהו הרע שמוביל להיפך החיים? הרי כולנו מכירים את הרע שמחופש לטוב וגם את הטוב שהלבשנו עליו תחפושת של רע, אז איך נבחר? הנה כך:

[טז] אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ, הַיּוֹם, לְאַהֲבָה אֶת-ה' אֱלֹקֶיךָ לָלֶכֶת בִּדְרָכָיו, וְלִשְׁמֹר מִצְוֹתָיו וְחֻקֹּתָיו וּמִשְׁפָּטָיו; אם כך תעושו, אזי

וְחָיִיתָ וְרָבִיתָ וּבֵרַכְךָ ה' אֱלֹקֶיךָ, בָּאָרֶץ אֲשֶׁר אַתָּה בָא שָׁמָּה לְרִשְׁתָּהּ.

והנה הרע שהבחירה בו מסוכנת: [יז] וְאִם-יִפְנֶה לְבָבְךָ, וְלֹא תִשְׁמָע; וְנִדַּחְתָּ, וְהִשְׁתַּחֲוִיתָ לֵאלֹהִים אֲחֵרִים וַעֲבַדְתָּם.

לכאורה, מה כבר קרה? נתנו לי אפשרות לבחור וניצלתי אותה כמיטב הבנתי. מה, אני חייב לבחור במה שאתה מציע לי? ואם יתברר שבחירתי היתה שגויה, תמיד אפשר לתקן, לא? מסתבר שלא תמיד. כנ"ל, לפעמים נסחפים להמשיך בדרך השגויה ואף מפתחים אידיאולוגיה שתצדיק את הליכתנו בה. והתוצאות הקשות? אתה טוען שהן תוצאה של הליכה בדרך לא נכונה, מי אומר שאתה צודק? אני טוען שזה מקרי ועוד יוכח שצדקתי... אלא שהתורה אומרת דברים ברורים:

[יח] הִגַּדְתִּי לָכֶם הַיּוֹם, כִּי אָבֹד תֹּאבֵדוּן: לֹא תַאֲרִיכֻן יָמִים, עַל-הָאֲדָמָה, אֲשֶׁר אַתָּה עֹבֵר אֶת הַיַּרְדֵּן, לָבוֹא שָׁמָּה לְרִשְׁתָּהּ.

וכדי שלא יהיו אי הבנות, לא מדובר כאן בעונש; מדובר בתוצאה של הבחירה שאנחנו עושים. אנחנו צפויים לאכול את הדייסה שבישלנו בעצמנו. מנסים לעזור לנו, מפצירים בנו שנבחר נכון:

[יט] הַעִדֹתִי בָכֶם הַיּוֹם, אֶת-הַשָּׁמַיִם וְאֶת-הָאָרֶץ--הַחַיִּים וְהַמָּוֶת נָתַתִּי לְפָנֶיךָ, הַבְּרָכָה וְהַקְּלָלָה; וּבָחַרְתָּ, בַּחַיִּים לְמַעַן תִּחְיֶה, אַתָּה וְזַרְעֶךָ.

אפילו אומרים לנו בדיוק, מהי הבחירה נכונה:

[כ] לְאַהֲבָה אֶת- ה' אֱלֹקֶיךָ, לִשְׁמֹעַ בְּקֹלוֹ וּלְדָבְקָה-בוֹ: כִּי הוּא חַיֶּיךָ, וְאֹרֶךְ יָמֶיךָ--לָשֶׁבֶת עַל-הָאֲדָמָה אֲשֶׁר נִשְׁבַּע ה' לַאֲבֹתֶיךָ לְאַבְרָהָם לְיִצְחָק וּלְיַעֲקֹב, לָתֵת לָהֶם.

אבל אנחנו יודעים יותר טוב. אנחנו קובעים שהבעיה שלנו היא פלשתינית ושום עובדות לא יבלבלו אותנו. תמיד נדע להמציא הסברים לאסונות הנתכים עלינו, ונתעקש; לעולם לא נודה בקשר שבין מעשינו לבין תוצאותיהם הקשות. לא נודה גם מפני שלא נבחין בקשר כזה. כבר משה רבנו הכיר אותנו כעקשנים ומתחכמים, לכן הוא נוקט יוזמה, וכאן אנחנו עוברים לפרשת וַיֵּלֶךְ, הפרשה השניה שקוראים בשבת זו.

[כה] וַיְצַו מֹשֶׁה אֶת-הַלְוִיִּם, נֹשְׂאֵי אֲרוֹן בְּרִית-ה' לֵאמֹר. [כו] לָקֹחַ, אֵת סֵפֶר הַתּוֹרָה הַזֶּה, וְשַׂמְתֶּם אֹתוֹ, מִצַּד אֲרוֹן בְּרִית-ה' אֱלֹקֵיכֶם; וְהָיָה-שָׁם בְּךָ, לְעֵד.

תמציאו תירוצים כמה שתמציאו, העובדה היא שהוזהרתם מראש כי לכל סיבה יש מסובב ולכל פעולה יש תוצאה. ברור שזה לא יספיק להניא אתכם ממעשי שטות מסוכנים, הרי אתם עקשנים, קשי עורף בלשונו:

[כז] כִּי אָנֹכִי יָדַעְתִּי אֶת-מֶרְיְךָ, וְאֶת-עָרְפְּךָ הַקָּשֶׁה; הֵן בְּעוֹדֶנִּי חַי עִמָּכֶם הַיּוֹם, מַמְרִים הֱיִתֶם עִם-ה', וְאַף, כִּי-אַחֲרֵי מוֹתִי.

[כט] כִּי יָדַעְתִּי, אַחֲרֵי מוֹתִי כִּי-הַשְׁחֵת תַּשְׁחִתוּן, וְסַרְתֶּם מִן-הַדֶּרֶךְ, אֲשֶׁר צִוִּיתִי אֶתְכֶם; וְקָרָאת אֶתְכֶם הָרָעָה, בְּאַחֲרִית הַיָּמִים--כִּי-תַעֲשׂוּ אֶת-הָרַע בְּעֵינֵי ה', לְהַכְעִיסוֹ בְּמַעֲשֵׂה יְדֵיכֶם.

הרעיון הוא שנראה את הדברים כתובים בתורה צפויים מראש, וזה יעזור לנו להתפכח ולהפסיק עם השטויות, וכבר היו דברים מעולם במהלך ההיסטוריה של עמנו. אלא שבאותם ימים, התייחסו אל התורה כאל דברי ה' כפי שהוא אומר לנו אותם כאן ועכשיו. בימינו, גם אלה האוחזים בדרך התורה, לא ממש מרגישים שהתורה מדברת אלינו נכון להיום. מאוד מצער, אבל ככה זה.

בקרוב מאוד נתייצב כולנו לפני ה' לתת דוח כולל. הנה ההנחיות:

[ט] אַתֶּם נִצָּבִים הַיּוֹם כֻּלְּכֶם, לִפְנֵי ה' אֱלֹקֵיכֶם: רָאשֵׁיכֶם שִׁבְטֵיכֶם, זִקְנֵיכֶם וְשֹׁטְרֵיכֶם, כֹּל, אִישׁ יִשְׂרָאֵל. י טַפְּכֶם נְשֵׁיכֶם--וְגֵרְךָ, אֲשֶׁר בְּקֶרֶב מַחֲנֶיךָ: מֵחֹטֵב עֵצֶיךָ, עַד שֹׁאֵב מֵימֶיךָ.

כֻּלְּכֶם, זהו תנאי; אחדות ישראל קודמת לכל דבר ורק בכוחה אפשר לחולל את המהפכה התודעתית הנדרשת:

[יא] לְעָבְרְךָ, בִּבְרִית ה' אֱלֹקֶיךָ --וּבְאָלָתוֹ: אֲשֶׁר ה' אֱלֹקֶיךָ, כֹּרֵת עִמְּךָ הַיּוֹם.

ובכך נזכה כולנו לכתיבה וחתימה טובה לשנה טובה ומתוקה.

ואז כמובן, יהיה רק טוב ליהודים וגם לכל האחרים.

תאריך:  15/09/2006   |   עודכן:  15/09/2006
נסים ישעיהו
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אחד המדדים החשובים לבחינת ההישגים במלחמה, ובוודאי כזו הנכפית על אחד הצדדים, הינו מידת ההצלחה לשנות את מאזן הכוחות וליצור נסיבות צבאיות ומדיניות נוחות, או למצער כאלה אשר ירחיקו את המלחמה הבאה ככל האפשר.
15/09/2006  |  יהונתן דחוח-הלוי  |   מאמרים
פרישתו החגיגית של נשיא בית המשפט העליון, השופט אהרן ברק, בתום 28 שנים בערכאה השיפוטית הגבוהה ביותר לוותה בטקסים חגיגיים ובמלל רב בכלי התקשורת השונים, ואולם בין הרמת כוסית להרעפת "סופרלטיבים" על ראשו של הנשיא הפורש, נשכחו מספר נקודות חשובות, שיש לתת את הדעת עליהן עם לכתו של אחד מגדולי המשפטנים של ישראל.
15/09/2006  |  מתן פריידין  |   מאמרים
ח"כ דני נוה, שר הבריאות לשעבר ומזכיר הממשלה בזמן כהונתו של בנימין נתניהו כראש ממשלה נמצא בשלבי התאוששות אחרונים, יחד עם שאר חברי סיעת הליכוד, מהמפלה שספגו בבחירות האחרונות. בריאיון ל- Nfc התייחס למגוון הנושאים המרכזיים העומדים בימים אלה על סדר היום הפוליטי-מדיני בישראל.
15/09/2006  |  רונן ליבוביץ  |   מאמרים
הנה ימים נוראים ממשמשים ובאים עלינו לטובה ואני - גם אתם? - מתחיל לקבל "שנות-טובות" במייל; איחולים וירטואליים מגופים וממוסדות עסקיים, מסחריים במובהק. השולחים אינם מכירים אותי, לקוח פוטנציאלי ( כך הם מקווים ו...מנסים אותי) שלהם, אני סתם כתובת סתמית בעבורם. אולי יצמיחו ממנו תועלת. אולי יפיקו רווח. אולי לא לחינם תהיה ברכתם, לא לריק יהיו איחוליהם.
15/09/2006  |  אברהם שרון  |   מאמרים
האזנתי רוב קשב לטקס השבעת נשיאת בית המשפט העליון. ככל שהטקס התמשך, אני כאזרח מהשורה הרגשתי תחושה גוברת ומטרידה של ניכור. הקשבתי לתשבחות ההדדיות, להתרגשויות, לנאום הארוך והמשעמם של כבוד הנשיא היוצא. הקשבתי גם לנכדים המטופחים והנבונים של כבוד הנשיא היוצא, אך תחושת הניכור רק התעצמה, במיוחד לאור הנתון ששמעתי דקות אחדות מוקדם יותר, "769,000 ילדים נמצאים מתחת לקו העוני" הכריז הקריין. מחריד לשמוע, 769,000 ילדים על סף רעב!
15/09/2006  |  מוטי פלד  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il